På gamla GM-bilar kallade vi det för "knäppolja" en liiiten flaska med en tillsats som blandades med den vanliga bakaxeloljan, glömde/struntade man i den tillsatsen så "knäppte" det kraftigt i diffen vid fullt rattutslag och hjulen började rulla, lamellerna höll i alldeles för hårt, men greppet mot asfalten ökade med 100%
Det skulle kunna förklara varför det knäpper när jag kör fullt rattutslag på asfalt. På grus märks det genom att det "sprutar" upp grus från ena bakhjulet. Trodde i min enfald att det skulle vara så....
Har inte bytt axelolja än, å andra sidan finns fler saker jag inte bytt under min ägo.
Bromsolja bytte jag när jag luftade bromsarna för 4-5år sedan (de tog ojämt).
Det märkliga här är att trots att bilen stått ute i ur & skur de åren jag ägt den är det inte en rostprick på bromsskivorna, grym kvalitet.
Luftfilter, oljefilter, motorolja och bränslefilter har jag aldrig bytt (köpte hem när jag köpte bilen men "glömde" byta).
Kamrem (som iof bara driver mellan vevaxel och bränslepump) ska bytas var 4:e år, ska nog snart bytas....
Det blev inget mer jobbande igår, det hände en sak.....
Min kompressor (större maskin med 270l tank) står ute i ett eget isolerat hus och det är sedan draget ett kopparrör från den och till garaget.
Dock finns det ett ställe i en bod där det inte gick att gå med rör så det skarvades i en bit slang.
Plötsligt small det ute och började pysa. Givetvis hade slangen hoppat av kopparröret (antagligen pga kylan). Den slangen sitter längst in i boden, bakom tre cyklar, en mc, en stor hundbur, en gummibåt, en snowracer och en massa annat.
Dvs den nås inte i en handvändning.
Nu funderar jag på, tanken har varit uppe tidigare för att slippa slangen, om man skulle dra ett nytt rör från kompressorn till garaget utvändigt under/bakom hängrännan. Sedan avstick på lämpliga ställen in i garaget samt två uttag ute på garageväggen.
Snyggt, nja.
Funktionellt, ja.
Lätt draget, absolut.
Dyrt, mycket.
Tror jag dragit 15mm så var inne på att gå upp till 18 eller 22, men det kostar typ 250kr m för 22mm och har nog 20m totalt att dra.
Men efter lite övervägande blir det nog "gör om, gör rätt" så tillvida att jag får städa ur boden (kanske hittar något att kasta/sälja), köper 2-4m 15rör och skarvar på det där slangen satt och bockar röret där slangen satt så det passar, sedan hårdlöda ihop rören samt löda in riktiga T-stycken i garaget med gängade ändar där man kan gänga på tryckluftsuttag (så som jag skulle gjort från början).
Testade lite igår att köra min lilla kompressor (som används när jag kör spikpistolen) men den blev fort tom när man körde slipen.
Har även byggt en specialare för till och frånslag av stora kompressorn. En strömbrytare via ett kopplingsur (om jag skulle glömma slå av den så hoppar den inte igång på kvällar och nätter och skrämmer slag på grannarna) som bryter en av faserna i trefaskabeln ut till kompressorn.
Den brytbara fasen är ansluten till ena polen på en kapslad kontaktor ute. Då slipper man omaket att krypa in i kompressorlådan för start och stopp. Tyvärr har kontaktorn börjat brumma (blir lätt så när man bygger av begagnade grejer), så den måste också bytas (hörs mer än kompressorn).