• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ibland undrar man om man är som man ska

Jag har också tvingats välja mellan bil .....................
Så har jag det! :)
Ja sån't är livet, min far hindrade köpet av mustangen (som var ett vettigt beslut just då får man väl erkänna).
Din fru stoppade köpet av en för stor tomt (som också var ett vettigt beslut just då får man väl också kanske erkänna?).

Men det hindrar ju inte att jag kunde, och du kan ge någon liten stickande :applaus: kommentar om det beslutet så här i efterhand med facit i handen ;).

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Då skall väl inte jag vara sämre, VOLVO Cross Country 1967.
Hade denna 12 år och sålde för 12 år sen, jättekul, men bara en B18.
Under min tid fick den ny färg olivgrön, och blev full med radiostationer och antenner.

VOLVO VALP, RAPTGBIL9033 kul att köra terräng med.

Roysan

DSC_0058.webp

Då skall väl inte jag vara sämre, VOLVO Cross Country 1967.
Hade denna 12 år och sålde för 12 år sen, jättekul, men bara en B18.
Under min tid fick den ny färg olivgrön, och blev full med radiostationer och antenner.

VOLVO VALP, RAPTGBIL9033 kul att köra terräng med.

Roysan

Visa bilaga 243168
En sådan fast kapellbil hade jag i ett par år. Också ångrat att jag sålt. Dock är de inte jättedyra idag.
Hade även en TGB13 ett tag (köpt billigt på en auktion, konverterat till B-reg. och sålt lite dyrare) kostar idag över 200k

Frågan är bara var skulle jag bott om jag sparat alla rariteter jag haft genom åren (är nog ett 50 tal fordon) och hade frun stannat kvar.....

Ja de flesta av oss lite äldre har väl någon gång haft en bil det vore kul att ha kvar.
Själv ägde jag en Volvo pv årsmodell 1953. Bilen jag hade före var en SAAB 96 från 1963. Den sålde jag i panik för lite rost. Volvon hade först ägts av en dam vid namn Edla. Därför kallade vi bilen för just Edla. Den andra ägaren som var Edlas son var billackerare, hade målat om den till Californiavit. En färg som i princip bara fanns på de som gick på export till USA. Från början hade den en rödbrun nyans. Sonen hade emellertid lite problem med starka drycker, så förarbetet blev inte helt ok. När jag köpte den var den inte helt olik en ko av mellansvensk ras. Den var i övrigt i fantastiskt skick, inte en rostprick. En teknisk finess jag inte uppskattade var att vindrutetorkarna drevs av vaccum från insuget. Omkörning i regn var inte att tänka på.
Nu ville jag ju ha en lite modernare bil så Edla fick ny ägare och fick status som andrabil under åtskilliga år.

Det är inte alltid lätt att komma överens med sin fru när det gäller bilar. När jag hade hämtat hem en gammal SAAB tvåtaktare och steg in i hallen möttes jag av flera nyinköpta kläder och på dem hängde små lappar med texter som framskärm, dörr, växellåda mm. Hon skrattade gott åt mig när hon såg min ansiktsmin. Själv log jag åt min nya pärla somjag hade i många år men det blev bara några sommarturer med den. Jag tyckte ändå att det var lite orättvist, jag handlade på second hand medan hon köpte helt nya kläder, det kunde ju inte vara miljöriktigt.
Sedan blev det många fler SAABar när rallyåterfallet blev ett faktum ochdå blev kravet från frugan: En bil in = en bil ut. Eller rättare sagt en skrothög in …….. . Själv kallade jag dem för rariteter.
Eftersom jag jobbade som konsult inom miljöbranchen fick jag många frågor hur jag kunde hålla på med sådant så jag bestämde att jag uteslöt flygresor och kunde då ju svara att jag klimatkompenserade med gott samvete för en flygresa till Thailand motsvarade 6-8 års tävlande. Gick ju miste om endel fina resor som frugan gjorde men tyvärr gick ju också alla pengar åt till bilarna. Nu är alla bilar sålda sedan några år så det finns gott om pengar för resor och frugan o jag njuter av livet.

Frun är på och tjötar var da om att jag måste sälja lite men jag har bara...
Pv:n, Izun, Chevan, Saab:en, husbilen, xc40:n, moppebil (dotterns), tungt 2axlat släp, enduro-mc, tung mc, 4-hjuling, grävmaskin och en Grålle.

Nu när jag ser listan har jag lite överseende med hennes tjöt, den är kanske lite lång.....

Jag lovar och svär härmed att de närmaste 5.åren ha gjort mig av med minst fem av dessa (men jag kan inte lova att jag inte köpt något annat).

Ang min RAPTGBIL9033 så var den som sagt med hard top.
Försedd med 24 V elsystem, superhäftig Fransk AC generator med försilvrade störningsfilter.
Bilen var ju en sambandsbil med radioutrustning, både kortvåg och låga VHF, 30 - 75 MHz.
Även vissa möjligheter till trådbunden telefoni, telefonväxel. Rätt ombonad invändigt med isolation och väggar av perforerad masonit, även den grön.
Extra värmepaket bak. Här skulle ju två signalister sitta i långa pass. Samt bak fanns plats för fyra per med kartbord etc.

Visst hade man planer på att det kunde bli lite husbil det här. Men någon övernattning blev det inte.
Fanns ju varken kyl eller toa...... Sen var det väl klen motor....

Gick för 30 kkr, men idag får man. nog det dubbla för en sådan bil, det finns ju inte så många av den här versionen.

B18 hade dåliga ventiler och jag hade skaffat en ny topp och renoverat, som fick följa försäljningen.
6000 mil och en massa tomgångskörning, från tiden då den var i tjänst.

Roysan

Ja, sådana där är väl så långt ifrån sportbil man kan komma, om aldrig så stor motor, eller är det en ångmaskin? Låter lite så i varje fall? ;)

Kom ihåg att min far var erbjuden att köpa en äkta måsvinge Mercedes i början av 60 talet för ca 19.000:- då. Men det var nog flera årslöner för en lastbilschaffis då så inte konstigt att inte han hade råd. Själv var jag nära att köpa en Firebird cab som var nerplockad i delar för 9.000:- i slutet av sjuttiotalet men inga pengar och inget garage att meka i.

På 70-talet köpte jag en ganska risig Alfa Romeo Guiletta Sprint -59:a. Jag tänkte göra iordning den när jag var klar med studierna. Jag veckopendlade då mellan Göteborg och Jönköping och hade inte råd med en ytterligare bil, så Alfan fick ställa upp. Men det ställde den inte upp på!
Ideliga problem med el-systemet. Generator, relä, startmotor, instrument You name it.
Gissa vad det var för tillverkare på elprylarna. Rätt, LUCAS.
Det gick ju inte att lita på fanskapet så jag fick byta bort den. Upprustad och klar hade man nog fått en bra slant för den i dag. Den hade en härlig motor och växellåda.

På 70-talet köpte jag en ganska risig Alfa Romeo Guiletta Sprint -59:a. Jag tänkte göra iordning den när jag var klar med studierna. Jag veckopendlade då mellan Göteborg och Jönköping och hade inte råd med en ytterligare bil, så Alfan fick ställa upp. Men det ställde den inte upp på!
Ideliga problem med el-systemet. Generator, relä, startmotor, instrument You name it.
Gissa vad det var för tillverkare på elprylarna. Rätt, LUCAS.
Det gick ju inte att lita på fanskapet så jag fick byta bort den. Upprustad och klar hade man nog fått en bra slant för den i dag. Den hade en härlig motor och växellåda.
Det var en konstig Alfa.
Jag hade en Guilietta Spider från 57 och elsystemet var Magneti Marelli och instrumenten var från Veglia.

En klåfingrig anglofil kanske hade varit framme och "förbättrat" den ?

Det var en konstig Alfa.
Jag hade en Guilietta Spider från 57 och elsystemet var Magneti Marelli och instrumenten var från Veglia.

En klåfingrig anglofil kanske hade varit framme och "förbättrat" den ?
Knappast, det var original. Bl a så satt Bendixdrevet ytterst på axeln till startmotorn, och det var typiskt Lucas, och sådant ändrar inte ens en anglofil då det påverkar läge på kuggkransen för svänghjulet.

Tillbaka
Toppen