• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husdjur i husbil

F

F.d. 12730

Guest
Sv: Husdjur i husbil

hej! jag trodde borderterriers åt allt, det gör mina i allafall
matte
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Här äter alla tre grönsaker.
Blir det sallad över så brukar dom få det som är kvar.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Husdjur i husbil

Hej
Jag undrar om någon husse/matte vet hur man gör för att ta med sådana som mig utomlands?(förutom Norge)
Är det mycket man måste tänka på?
Husse & matte har tittat på div. sidor på internet, men dom fattar lite trögt!
Tacksam för svar
hälsningar Rambo

Rambo.JPG
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Husdjur i husbil

Det tar ca 5 mån att göra en hund körklar för Europa.

Rabies: Två sprutor mot rabies med en månads mellanrum. Sedan måste en test på att hunden utvecklat antikroppar mot rabies ge positivt svar. Kan göras tidigast 120 dagar efter sista sprutan.

Hunden skall vara ID-märkt och ha pass. I hundens pass finns alla vaccinationer och godkännandet av antikroppar antecknade.

Innan återfärden till Sverige måste hunden ha ett friskhetintyg från veterinär, max 10 dagar gammalt, och ett intyg att den är avmaskad mot dvärgbandmask.
Enkelt att göra i Danmark eller Tyskland, fråga i Turistinformationen.

Se länk jordbruksverket: Införsel och utförsel av hund och katt - Jordbruksverket [NS4 version]

Vidare bör man för hundens säkerhet vaccineras den mot Leptospiros, parvos och ta medel mot fästingar, strandloppor mm.

http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Hund/Resande-hund---infektionssjukdomar/

Kolla med din veterinär.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Husdjur i husbil

Tack för svaret.
Det var lite enklare att förstå än det vi läst tidigare.
Vi får se om det kanske kan bli sydligare breddgrader nästa år
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Då det vanliga multiverktyget farit i väg på semester så vill jag bara visa bilden på min nya kartläsare o co-driver.​

Bilden visar vederbörande under stor koncentration och döljande av GPS:en för att utan hjälpmedel försöka guida föraren till rätt resmål.​

IMG_0002-kompr.JPG
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Med detta superscharmiga multivertyg lär du alltid att komma rätt. Den nosen lär väl att dofta rätt på var vi med vovve i bilen befinner oss, eller dom med köttbullar!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Helt rätt - andra vovvar men helst dock köttbullar, korvar, ostar eller hundmat med nötfärs som underlag.

Hoppas ni trivs i det nya boendet..
Hälsningar

Dag
 

Susanne68

HBK Medlem (P)
Inlägg
2
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Husdjur i husbil

Damsuger och skakar mattor för att få bort hår och grus. Är det blött och grusigt ute så tar hon på sig sin overall som täcker en stor del av magen. Sen är det bara att torka lite grann på tassarna. Sara är en lydig tax och behöver inget koppel eller kompostnät för att hålla sig kvar runt husbilen. Hon äääälskar att åka husbil. Så fort man öppnar dörren springer hon in och lägger sig. Vägrar att gå ut.

Resize of IMG_5103.JPG

overall.jpg
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Husdjur i husbil

Hej har en svart långhårig blandning som fäller kopiöst Är det ngn som har tips på ngn bra matta ,mattan vi har nu är en grå typ heltäckningsmatta (orginal pilot galaxy) tror jag.Funderar också på om det fanns ngn spray att spraya på så det inte fastnade så lätt.
Har köpt sympatex matta på metervara men det ser konstigt ut utan kant den ser krymt ut(klippte efter den gamla .Alla tips är välkomna.Han fäller massvis.:wideeyed:
 

snaremossen

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vara
HBK-Nr
696
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

vi ska nu till helgen ut för första gången med vår nyinförskaffade husbil och hund. Vi har en blandras som i vanliga fall är ganska långhårig, men vi klipper ner henne sommartid. Ett litet tips att få bort hund/katthår från dyner utan dammsugare är att ta en fuktig trasa och dra fram och tillbaka eller i cirklar så följer håret med hur lätt som helst;)
 
F

F.d. 17531

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Hej ! har en dansksvensk gårdshund, Han bara Älskar åka husbil , när man har varit ute ett tag tycker man att han bara ska va trött på den , Men inte då när ,man är ute och städar husbilen efter att varit ute i den i några veckor , Vem Kommer inte å lägger sig i förar sätet, JO charlie. När vi är ute så brukar jag ha en handuk till hands för att inte få in för mycket skit i bilen , Men det är ju inte alltid man hänger med den lille krabbaten , Har man semester får man tåla lite smuts under fötterna;)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Husdjur i husbil

Så är det med vår hund med.Vi var i Norge körde i stort sett hela tiden .När vi kom hem så skulle jag plocka ur och vem lägger sig mellan framsäterna jo Zimba som bara åkt 220 mil på ngr få dgr och vägrade sedan att att gå ur .Denna husbil är verkligen en trygghet för honom, där kan han ligga en hel dag (han är slagen sparkad o agad rädd för det mesta som har med höga ljud att göra, men hos har han fått det bra har haft honom i 3 år och han följer mig överallt).Det är lab,golden o bernersennen i honom,en stor flat ser att ut till att vara .
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Vi har två dvärgpudlar, som inte fäller ett enda stå ... Däremot finns mina hårstrån överallt! :-(
Men vi älskar allihop att åka husbil! :)
 
F

F.d. 29772

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Hos Häromi, H ä r o m i - W e b h a n d e l finns en gummiborste Artnr: 1887. Den är effektivare än en dammsugare och lätt att jobba med både på mattor och möbler. Kostar 80,90kr. Vi har haft den på semestern och använde den varannan dag för att ta bort hundhår efter 4 Golden Retriever varav 2 var i full fällning. Det känns verkligen nystädat när man använt den.
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Djur är underbara!!
Vilka fina bilder ni har satt in här.
:yes: lena i Vargön:yes:
 
F

F.d. 8782

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Vi har en "Tollare" som bara älskar att åka husbil. Vi fick vår husbil i maj och första gångerna var han lite osäker vart han skulle lägga sig. Men han har sin korg och fått en egen bit av en sittplatserna. När vi börjar plocka ihop grejer när vi ska iväg så rusar han ut och lägger sig på sin plats där han även har full koll på vad vi gör utanför.Sen kan man glömma att han går ut från husbilen innan vi ska åka. Knappt inte ens med mutor.:spinny:
Visst är de härliga våra fyrbenta vänner?
//Tina

kennel_träff_188bomd.JPG
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Här är en som också gillar att vara med. Ebba heter hon och är en Berner Sennen på snart 7 år. Antingen ligger hon under bordet i dinetten eller så brer hon ut sig i vår långsoffa.

DSC04749liten.jpg
 
Toppen