• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husdjur i husbil

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi är väldigt många som har hund och/eller katt i husbilen, hur klarar ni av detta med att vår fyrbenta älsklingar drar in en massa smuts jämt. Jag för min del blundar och tar på mig ett par inneskor för att slippa känna smågrus under fötterna. Inte gitter jag skaka mattor och sopa/dammsuga jämt. Vi har en pudel så vi slipper all hårfällning. Hos oss är det faktiskt våra undulater (2 st) som skräpar ner mest. Ibland tror jag att vi har dun och fjädrar till en ny undulat på golvet.
;) :rolleyes:
Eva HBK 9
 
F

F.d. 4406

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Vi har en labbe tik och hon kan fälla så det räcker.Men det är tur att man inte är lika petig som man var när man var yngre.Lite skit i hörnen gör inget.
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Långhårig schäfer, kakadua, dammsugare och bensinelverk.
Fungerar hyfsat men det går ju en del påsar till dammsugaren:D

/Nisse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Oj, oj då har ni att göra! Min husbilsdammsugare har ingen påse utan är en sån där påslös sak. Inte så bra när det är dags för att tömma. Är enbart utomhus som gäller.

Och så har ni en kakadua? Nu blir jag avundfrisk (helt rätt inte avundsjuk, inte missunnar jag herr Nilsson hans kakadua).

Jag har haft labbe tikar (2 st) innan så jag vet hur det är. För övrigt så är labben en helt underbar ras. Snäll, lekfull, busig och lugn allt på en gång. Glömde matglad!:wink:

Pratade idag med en tjej som har en långhårig schäfer, hon kunde knappt förstå att hunden hade något hår kvar efter hon hade borstat henne. Hon så nog lite tuffsig ut för tillfället.

Jag har hör talas om att man kan skicka hundhår någonstans för att få det "omvandlat" till garn så att man kan sticka ex vantar eller mössa. Visst låter det spännande? Är det någon som vet mer?
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Husdjur i husbil

Det där med "omvandling" till garn. Det jag hört talas om är ett ställe som gör vantar, underkläder, smycken och tavlor av människohår. Kontakta dem, de kanske vet något om det är någon som jobbar med "djurhår".
De som håller på med det är Ateljé Sabina i Bonäs Dalarna Tel 0250-455 70
Förresten så har vår drottning Silvia ett smycke gjort av sitt eget hår det är Ateljé Sabina gjort det smycket.
Bigge
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Vi har tre stycken Keeshond och visst dras det in lite.:)
Bryr mig inte så mycket då vi är ute. Tar fram sopen ibland och torkar golvet om det blir allför smutsigt.
Det är ju semester..
På dagarna så är sitter vi mesta tiden i förtältet då vi är "hemma".

Har själv både tovat och spunnit garn av mina hundars ull.
Blir jättevarma sockar och vantar.:)
Det finns ett ställe där man kan lämna in hundhår.
Spinn Dotter Min 0522-21631
Spinn Dotter Min
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Nu har jag varit och tittat på hur Keeshond ser ut. Snacka om att ha mycket päls. Jag insåg precis att det som finns på mitt golv säkert är helt obefintligt. :) Allting är relativt;)

Eva HBK 9
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Husdjur i husbil

:) Visst har dom mycket päls.
Fördelen är att det blir "tussar" i hörnen istället för hår överallt.
Har haft Jämthundar och då må jag säga att jag föredrar en keespäls istället för jämtens päls.:D
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Hittade på ett annat ställe att man helst inte svarar som jag har gjort. (citera)
Ber om ursäkt, såg inte det förrän nu.:(
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Vi hade tidigare två katter i vår bil, en Balines (Siames med lite längre hår) samt en svart Perser. Tyvärr så tvingades vi avliva Balinesen tidigt i Våras, men hon var 17 år! Den svarta Madamen, Felice den svarta Persern lever i all välmåga varje sommar i husbilen! Problemet är inte att hon skitar ner i vår husbil, problemet är att vi skitar ner och är i vägen i HENNES husbil:twitcy: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Har själv aldrig ägt en katt, men känner de som har katt.
Och dom brukar säga att det är katten som bor i hus/lägenhet och dom själva är inneboende.
Kanske det stämmer.:wink:
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Ursäkta att jag bjuder upp så här i damernas....men det här med katt i husbil...
Att den eventuellt hårar och skitar ner lite är inget problem, men hur har t.ex. Crystal löst det här med att den inte springer iväg? Själv har jag redan införskaffat 5 meterssjälvinrullande lina och en sele (förutom låda och matskålar alltså) inför sommarsäsongen. Det blir premiär för både oss och katten....några tips?//Anders
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Så här är det att vara hund och åka husbil.
Lite grus och hundhår, javisst! :rolleyes:
Mysigt i sängen.JPG
Hälsn.
Frasse och Valle
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Gokväll!

Hundhälsningar från Finland. Det bästa jag vet är att få åka husbil med matte och husse och tonårspojkar!
linus i husbil.JPG
Linus
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Jaha så gör man ett försök igen!!!(hoppas att det inte försvinner lagom till att man ska "skicka")

Det viktigaste att tänka på är värmen! Och den ultimata mardrömmen vore väll att katten sticker iväg under en semestervistelse, hemska tanke! Vår katt är 15-16 år och ganska lugn av sig och ännu har vi inte varit på någon utlandsresa. Vi tar alltid en runda eller två i omgivningen när det lugnat ner sig lite, hon är duktig på att gå i koppel men vill gärna ha lite hjälp tillbaka om rundan blivit lite för lång! Sitter ofta och spanar vid myggdörren frammåt kvällen och lämmnas aldrig för länge när hustrun vill shoppa!

Investera gärna i en AC! (det ska inte vara billigt att ha katt!):eek: Yngre katter är säkert värre att härbärgera i en husbil/vagn, skulle det bli för jobbigt så kanske det är bättre att lämna in den på pensionat! (vilket jag aldrig skulle kunna göra med min, det är jag för låpig för!:eek: )

Vatten,vatten och åter vatten är viktigt samt rasta så ofta det bara går
Lycka till PWX!!!!!!!!!!!!!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

När man väl bestämt sig för att ha husdjur så ändrar man sätt att tänka. Så här menar jag, att när vi ska ställa upp husbilen för paus eller för natten så tittar vi först på att omgivningen ska var bra för våra hjusdjur. Är det bra för dom är det bra för oss!
Oskar skickar en bildhälsning, han gillar verkligen husbilsliv. Nya "tidningar" med hänt i veckan nästan varje dag.
DSCF0015.JPG DSCF0221.JPG
 
K

kiakenta 155

Guest
Sv: Husdjur i husbil

Hej på er tjejer!!!! :)
Jag har precis blivit med valp han är nu 9 veckor och är en Golden retriver och han heter Leo. Vi hade en Golden innan som blev 14 år och han älskade att åka husbil. När han dog i maj månad så mådde jag jätte dåligt. Sommaren blev ju så konstig, vi bestämde att nu skulle vi vara utan hund ett tag, men det gick inte inte längre saknaden är för stor. Det är så underbart att vara med hund igen;) Hoppas Leo får lika goda vänner som vi har fått igenom husbilsåkandet. Vov vov vov är det nåågon som säger nu, det är nog kisseriet eller sällskapsjuk. Vi hörs snart igen!!
Hälsningar Kia i Halmstad
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Hoppas att vi snart får se en bild på Leo, valpar är ju så söta.
Valpen på bilderna härunder träffade vi på en spontan påskträff på Öland 2005. Hur charmig som helst. Han heter Lille Skutt och är husbilskompis med Bamse. Det finns fler bilder i mitt album från den påsken.
DSCF0021.JPG DSCF0035.JPG
Eva HBK 9
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Husdjur i husbil

Wheaten eller sofftis med barnbarnet Marcus. Detta är alla hundars hund. Ingen allergiframkallning, inga pälsrester utan bara 100% hund.
Funkar alldeles utmärkt att ha med sig, Hugo älskar att åka bil
 
Toppen