• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUSBILSVIKTER

F

F.d. 4754

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Allis.

Du måste ha våg och köksbänk i våg. Dvs bygga upp köksbänken så du kommer upp i vågens höjd. Annars stämmer det inte.

Jag har vägt min bil på krönt stadsvåg och vägt fram respektive bakaxel. Hjulen ska placeras en meter in på vågen. Jag får då den totala vikten på bilen. (+ - 20 kg därför att bilvågen väger inte mindre än 10 kg.) . Jag la ihop vikterna och fick 20 kg fel när jag körde upp på vågen igen för att läsa av hela bilens vikt.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Detta med vikter är ett sorgligt kapittel,som ej uppmärksammats förrän nu på senare tid.
Våra 2 Svenska byggare Nordic och Kabe har ju ej brytt sej om vikter, har själv haft en Nordic som var mycket för tung från start!! 3,5 ton (extrautrustad över 4 ton.)
En 2 axlad hyfst lång bil med långt överhäng och garage, då är man illa ute viktmässigt redan från start,du får ej lasta ett dugg i garaget.
Därför har vi nu en 3 axlig bil med garage.
Skall man ha 2 axlar finns ju M-B och Iveko.
Mvh. Gunnel o Bernt
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Knausen,

naturligtvis måste man vara noga med detta, och det har jag varit och mätt upprepade gånger. Vår våg är kalibrerbar och visar värden med två decimaler, digitalt.

Från min tidigare yrkesverksamhet inom BASF, en av världens största leverantörer av kemiska råvaror med fabriker över hela världen, var en av de ständigt återkommande dispyterna med mottagande kunder att man ansåg sig ha mottagit mindre kvantiteter än vad vi fakturerade. Våra, flera gånger dagligen, av statliga myndigheter krönta vägningsstationer måste ju naturligtvis ge värden, som var korrekta till max. Det var inte alltid kundernas och diverse åkares vågar, och självklart kunde inga andra vägningsmetoder godkännas än där hela bilarna vägdes.

Av Vägverket och polisen borde vi självklart kunna förvänta oss höga krav på exakthet. Det ska bli spännande att jaga mer info i detta tema, det angår ju oss alla och ingen ska behöva vara osäker om vad som gäller.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej igen.

Hittade tråden som jag startade i våras. Där ser Ni bland annat mina vikter och skylten i motorrummet.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t24755/

När tillfälle ges ska jag testa någon våg längs vägen och jämföra med fordonsvågen som jag har tillgång till. Det ska bli en spännande jämförelse...

En liten parentes bara:
Det skulle vara intressant att sammanställa all fakta i ett samlingsdokument ang "Husbilsvikter" och allt omkring detta för "nytillkomna läsare". Det är nog många ämnen som skulle må bra av detta. Jag har själv inte de rätta kunskaperna...

/Knausen igen
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HUSBILSVIKTER

Kan man verkligen väga på det sättet?!?!

I bilens motorrum finns en plåt med följande siffror:
4000
6500
1-2100
2-2400

Jag ska forska vidare om vad de angivna siffrorna innebär, men jag tror redan nu,

att de 4000 överensstämmer med samma värde i det svenska regbeviset
att angivna 1-2100 resp 2-2400 står för maxvärde för fram- resp bakaxel vid vägning av en axel taget, som tillsammans blir 4500 kg och som i sin tur utgör ca 115% av de 4000 kg enligt mitt tidigare resonemang.

Värdet 6500 kan jag inte förklara.

6500 kg er maks vogntogvekt, det vil si vekten av bil pluss henger.
Det at summen av aksellast er lavere enn total maksvekt er normalt - en skal slippe å finjustere lasten. Har på enkelte biler set nesten 1000 kg i margin på eldre Fiat AL-KO med tandemaksel.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Läste vad som står på mina chassieskyltar (en Hobby 750 -03), från Kober (chassietillv) resp Hobby (sluttillv);
framaxel- 1850 kg, bakaxelbelastning 2x1500 kg. Totalvikter enligt såväl Kober som Hobby; 4.500 kg resp 5.500 Kg.

Enligt mitt Reg bevis,
Total vikt; husbil 4.500 kg, inkl släp 5.200 kg (varav lastvikt 990 kg)
Axelbelastningar; fram 1.850 kg, bak 3.000 kg.

Ser för min del inga oklarheter i detta, skillnaden (1.850+3.000=4.850) indikerar att bilen skulle kunna vägas upp (om t.ex bromsar och drivlina medger det), men jag ser det som att tillverkarna (inkl vägverket, mfl) med detta givit marginal för ev "snedbelastning" mellan fram- och bakaxlar. Dvs man behöver inte fördela lasten så exakt och det känns bra!

Obs att axeltryck inte enbart gäller totalvikt utan också hur ev last skall fördelas mellan axlarna vilket bör betänkas om man kopplar till ett släp, då påverkar även släpets kultryck bilens bakaxselbelastning.

Betr sep vägning av bilens axlar på en våg (som t.ex polisen gör) så är det korrekt att delsummorna från axlarna = totalvikten, obs släpets kultryck (om kontroll utförs), spec om dragbilens överhäng är stort)!
/ Hälsn, Bengt
 
Senast ändrad:

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Själv har jag ännu inte hittat fram till någon öppen våg för att väga min bil.

Allis!

Kör du söderöver så finns det på E6, mellan trafikplatserna Kropp och Görarp, öster om Helsingborg en våg i vardera körriktningen. De gånger vi kört in för att kontrollväga har de fungerat. Tror de är igång alltid. /Jeanette
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Vågen i Göteborg mittemot gasklockan verkar vara öppen för jämnan...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Intill gasklockan ligger en bensistation - kör in där - tror gatan heter Partihandelsgatan. Sväng vänster förbi macken ner mot viadukten under järnvägen. Vågen ligger på vänster sida. Obemannad och gratis de gånger jag passerat. Bara att kör upp och väga.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Maria och Göran och övriga intresserade,

Har idag vägt vår Hobby Van Exclusive L på Bilprovningen.
Bilen är extra utrustad med cykelställ för tre cyklar, extra högtalare bodel och stänkskydd bak. Det ger en extra vikt på ca 12kg.

Med de beräkningsgrunder, som anges i Hobby husbilskatalog 2008 på sidorna 52 och 53 och i anm. 1 och 2 har jag räknat fram den "verkliga tjänstevikten" till 3030 kg.

Vår husbil kan därvid lagligt lasta 470 kg. För vår del förefaller detta tillräckligt. Minskar jag på innehåll i vattentanken och bara har en gasolflaska i bilen kan ju lasten ökas motsvarande.

Skönt att nu ha ett värde att utgå från.

MVH Owe och Mona-Lisa
 
Senast redigerad av en moderator:

Maria Englund

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej igen!
Vilken tur att det var på det hållet! Även om det är en skillnad från 705 kg till 470 kg så klarar vi att köra lagligt i alla fall. Men detta är ju trots allt något som säljaren skulle ha upplyst oss om.
Tack för att du delgav oss resultatet. Nu kan vi sova lugnt igen.
M V H
Maria och Göran
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

När jag köpte Travelmastern 2006 stod lastförmågan angiven med en dekal på förarsidans sidoruta vilket man naturligtvis antog var korrekt. Efter ca ett halvår fick jag tillfälle att väga bilen och blev väldigt förvånad över hur mycket bilen vägde och drog därefter slutsatsen att den angivna lastkapaciteten inte var korrekt utan att man 'fuskat'.

Nåväl, jag satte igång processen med att få vägt upp bilen till 4000 kg istället och i samband med den nya registreringsbesiktningen skulle ju bilen vägas och därför plockades ju allt ut och då menar jag allt som vi plockat in i bilen efter leveransen.

Bilen vägdes och det visade sig att den angivna lastkapaciteten från Kabe var helt korrekt. Det är otroligt vad pinalerna man plockar i den väger.
 
B

Båtis

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Oh ja!
Nog väger det vi lastar in. Vi kollvägde allt det vi bar in och skrev upp, ca 200 kg stolar,bord verktyg, kasrtuller, div köksgrejor, toalettsaker extra madrasser(för att inte få ont i ryggen) sängkläder, kartor mm.
Sedan tillkommer maten och passagerare och ev cyklar.
Dom nya bilarna är inte gjorda för mer än 2 pers även om det står att man kan åka 5 pers. Men då får de övriga inte ha någon packning alls. Hur gör en barnfamilj med barnvagnar mm?
//Maggan
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

För att höja vikten måste man tyvärr ha 16" hjul och tillverkarens godkännande, Fiat i Uppsala tar mellan 1000- 4750 för nya papper. Kolla också hur många fordon din husbil är. Karossen Fiat + alko, bygget hymer eller liknande, brukar det vara svårt att få igenom det, allko är svåra att ha och göra med. Kolla med Olssonbolagen i Upsala dom är Fiat återförsäljare. häls Krisla
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Är det någon som höjt vikten på en husbil som har en totalvikt på 3200 kg?
Jag menar till 3500 kg?
Det är en Fiat Ducato Hymer 564 -95??


För att höja vikten måste man tyvärr ha 16" hjul och tillverkarens godkännande, Fiat i Uppsala tar mellan 1000- 4750 för nya papper. Kolla också hur många fordon din husbil är. Karossen Fiat + alko, bygget Hymer eller liknande, brukar det vara svårt att få igenom det, Allko är svåra att ha och göra med. Kolla med Olssonbolagen i Uppsala dom är Fiat återförsäljare(018-170500). häls Krisla
 
Toppen