• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUSBILSVIKTER

F

F.d. 6530

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej igen Johnny, vi har ju precis pratats vid ,men jag skriver ner ifall om att någon annan kan ha nytta av uppgifterna. Min Husbil byggd på Fiat 230 chassie har fått sin totalvikt höjd från 3200 till 3400 kg. På typskylten i motorrummet är de gamla viktangivelserna överkryssade o nya instansade. Axel 1 1650 kg, axel 2 1900 kg. Totalvikt 3500 kg. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Apropå detta med övervikt håller på och packa bilen för rälla undrar därför om
någon känner till nån våg mellan Värnamo,växsjö -´Borgholm hade varit
"roligt"å veta vad Jag "bilen"väger,


Häls Mikael o Carina;)
 
F

F.d. 10362

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Vår husbil, Dethleffs A 6975, hade totalvikten 3500 kg innebärande att vid normal last, som vi ville ha med oss, skulle vi få en övervikt på ca: 150 kg. Vi bestämde då oss för att höja totalvikten till 3850 kg. Kontaktade vv samt bilprovning som förklarade att vi skulle ha ett intyg från Ford att detta var ok samt en ny skylt från Dethleffs.

Då vi importerat bilen från Tyskland kontaktade jag Ford och Dethleffs i Tyskland. Båda var mkt hjälpsamma och efter en vecka hade vi papperen, på tyska. Jag hade tidigare kontrollerat med vv och bilprovning att tyska papper var ok.

Reg.besiktning var beställd på bilprovning den 11 mars. Infann mig på bilprovningen i Västerås, körde in bilen och besiktningsmannen bad att få papperen. Han läste igenom och konstaterade att dom inte dög! Papperen skulle vara utfärdade av den svenska generalimportören, som jag var i kontakt med, innan jag beställde papperen från Tyskland. Den svenska importören var inte samarbetsvillig och allt var krångligt när bilen var direktimporterad. Det var anledningen att jag vände mig till Tyskland. Således blev bilen underkänd och jag hade 1 månad på mig att ta fram dom "riktiga" papperen, annars körförbud. Alltså körförbud från den 11 april. Varför körförbud, undrade jag. Bilen är ju godkänd för 3500 kg så rimligtvis borde den få stå kvar på den vikten och vara körbar tills jag hade ordnat av bilproving begärda papper. Men så är inte fallet. Är bilen inkörd till bilprovning för regbesiktning och underkänd blir det körförbud och skall jag ha den i den tidigare 3500 kg måste jag skaffa fram samma papper för 3500 kg som för 3850 kg och reg.besikta igen.

Jag vände mig då till den svenska importören via firman här i Fagersta som säljer och reparerar husvagnar. Hanhjälpte mig då att få nödvändiga papper från Sverige. Detta är alltså 1 månad sedan och ännu har inga papper kommit och jag har då en bil med körförbud fr.o.m. imorgon den 11 april, eftersom papperen inte kom igår då jag hade tid för ny regbesiktning idag 14.30. Dessutom så kostar papperen från Sverige 4000:-.

Vi hade anmält oss till Öland i helgen men av detta blir inget. Ngn som är intresserad av att ta vår plats, varsågod betalt för tre personer, vi bjuder på avgiften.

Lång redörelse men kanske kan det vara en vägledning för andra som skall regbesikta importerade bilar.

mvh/Björn
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Tråkigt typiskt den svenska papperstigern som är ute å strosar!
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Man får köra till och från verkstad. Vi kann väl byta en glödlampa i RÄLLA
M.V.H. Bosse Bus
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej!
Vi har beställt papper och skylt från Rapido i Sverige och det kommer att kosta oss 1000kr efter att vi fått dem kommer jag att beställa tid för Reg.bes. Jag hoppas att detta kommer att fungera. Var även i kontakt med vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar och med en vikt som överstiger 3500kg blir vi ett tungt fordon enligt deras handlingar och vi får en höjning med nästan 3000kr om året.
Jag försökte förhandla och skall återkomma när justeringen av vikten är klar. Jag fick ett preliminärt förslag på 7850kr/år för helförsäkring med en självrisk på 3000kr.
Kjelle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej du kanske skulle fråga efter en offert på CC försäkring för å se om de blir ngn skillnad å va dom har för kriterier gällande tunga bilar!
 
F

F.d. 4552

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Väg bilen på fordonsvågen vid Statoil Gasklockan i Göteborg.Gratis!
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Mikael o Carina!

Det är nog en bra idé att ta in en offert, fick just reda på att Rapido skickat handlingarna till Sollebrunn för vidare översändelse till mig. Fredrik sa att min bil hade godkänts för en ökning till 3800kg totalvikt.

Kjelle
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Vägde vår bil igår. En CI Riviera 55 P med stora motorn. Fulltankad med både diesel, vatten, cyklar och campingutrustning.
Tillkommer förare, passagerare, vovve, mat och lite kläder.

Vänster fram Höger fram
790 kg 710 kg

Vänster bak
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Vägde vår bil igår. En CI Riviera 55 P med stora motorn. Fulltankad med både diesel, vatten, cyklar och campingutrustning.
Tillkommer förare, passagerare, vovve, mat och lite kläder.

Vänster fram 790 kg Höger fram 710 kg Framaxel 1570 kg.

Vänster bak 835 kg Höger bak 890 kg Bakaxel 1725 kg

Totalt 3295 kg

Förare+passagerare+ vovve = 150 kg

Över till mat kläder och övrigt smått= 55 kg

Ytterligare passagerare kräver att vi inte har speciellt mycket vatten och halv tank.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Varför blir det 1570Kg på framaxeln när vänster resp. höger är på 790kg och 710kg. Felskrivet eller något jag missat? Hoppas felskrivet för då har du ytterliggare 70kg till förfogande för last.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HUSBILSVIKTER

Någon som vet hur det ligger till med PB2 och släp. Som övriga kör jag ofta med lite överlast och funderar på att uppgradera från lätt lastbil till PB2. Har BE-kort men inte CE. Hur blir läget i Sverige och utomlands om jag får totalvikt på bilen över 3500 Kg och drar släp.

Vanligtvis kör jag utan båtsläp när jag lämnar Sverige, frånsett fiskeresor till Norge.

Jag hade C-kort men brydde mig aldrig om att förnya detta vid 60 år; dags att sätta sig på skolbänken igen?

aake

Tillägg: Vid genomgång av gamla inlägg i frågan hittar jag besked från KuMaNi från 2007-12-15 om att det skall duga med ett BE-kort utfärdat före -96 för att dra pb2 med tungt släp. En del osäkerhet om hur detta tolkas av myndigheterna i övriga Europa.
Jag undrar hur mycket glädje det blir av ett C-kort om man drar tungt släp. Behövs kanske CE för att man skall kunna känna sig trygg?
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: HUSBILSVIKTER

Du har alltid rätt att dra ett släp på max 750kg oavsett behörighet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HUSBILSVIKTER

Visst Gunnar, det vet jag.
Någon som vet hur det ligger till med det jag frågade om, vilket alltså rörde sig om pb2 och tungt släp utanför Sverige. Hur långt räcker mitt BE-kort och är det någon mening att ta C-kort på nytt eller krävs CE för att slippa problem utomlands?
aake
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Var och vägde vår husbil i fredags hos Görgen (mikkis) HBK 593. Tack för att vi fick komma dit och du var mig en trevlig prick att prata med!

3220 kg, i regbeviset står det totalvikt 3300 kg.
Vi var båda i bilen och tanken var fylld till till 3/4, vattnet var nästan fullt.
Mat och kläder för en helg.
Det är inte mycket att komma med när jag ännu inte monterat cykelstället och så ska det på cyklar också. :confused:
Får väl köra (smyga) när det är mörkt om natten! Ska ringa Bilprovningen i morgon.
/Bosse
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

vi åkte till Forsvik i helgen med vår husbil en Pilot R 750 då passerade vi en våg på
riksväg 49 före Karlsborg räknat från askersund. Den var igång så vi vägde
2820kg. med fullt vatten cycklar och 2 personer samt ½tank bien väger enl. instrument 2500kg. får lasta 510kg. totalvikt 3010kg. så för våran del klarar vi oss:wideeyed::yes:
 
Toppen