• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUSBILSVIKTER

Franco

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
993
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Bhammar

Vi har nyligen bytt husbil till en Kabe travelmaster årsmodell 2005, vi hedberg fick jag köra in för kontroll och en nitisk polisman bad mej att köra på vågen det visade att jag hade totalvikt med mig på till 3713 kg. Han förståg mitt dilemma och lät mej köra vidare med rådet att kontakta Kabe , villken jag gjorde dagen efter. Utav kabe fick jag råd att kolla chasi vad den var tillverkat på för maxvikt och det visade att den var 3850 kg. Intyg från Kabe + intyg från AL KO Kober + intyg från FIAT och ny registeringsbesikning och vanlig besikning blev husbilen personbil klass 2. Nu måste jag kolla med frugan så hon inte lastar för mycket. ( Ha Ha )
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HUSBILSVIKTER

Besvärlig och kostsam historia detta! För att uppgradera min Travelmaster (alkovmodell) på MB 316 chassie till pb2 och höja totalvikten till 3800 kg krävs enligt MB´s generalagent byte av framaxelbalk inkl. fjädrar. Delar för runt 32.000:- (ex. moms?) + arbete.
Jag hade hoppats att det skulle gå enklare eftersom summan av tillåten axelbelastning för bilen i befintligt skick är 3840 kg (och totalvikt 3500 kg).

aake
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Besvärlig och kostsam historia detta! För att uppgradera min Travelmaster (alkovmodell) på MB 316 chassie till pb2 och höja totalvikten till 3800 kg krävs enligt MB´s generalagent byte av framaxelbalk inkl. fjädrar. Delar för runt 32.000:- (ex. moms?) + arbete.
Jag hade hoppats att det skulle gå enklare eftersom summan av tillåten axelbelastning för bilen i befintligt skick är 3840 kg (och totalvikt 3500 kg).

aake

Hej aake !

Min MB313 blev ombyggd förra året och då till ett pris av 30 - 35000:-, det var försäljaren som stod för kostnaden då vi gjorde upp att bilen skulle vägas upp och han inte visste att det skulle bli en så storkostnad, jag vet inte om momsen var med eller inte?
Mvh Per
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej alla HBK:are
Ny som husbilsägare och ny på detta eminenta forum som jag gästat en tid före medlemsskapet.
Min fråga är: Besiktningsinstrumentet uppger totalvikt 4500 kg och lastförmåga 590 kg, detta borde ge en tjänstevikt om 3910 kg. Döm om min förvåning då jag kontrollerade vikten vid två vågstationer och de uppger att jag väger 2840 kg tankad med vatten o diesel. Det kan ju inte stämma, men hur förfar jag för att få veta den riktiga vikten.
mvh Örjan
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

NIESMANNEN;
Har du veid bilen med eller uten fører?
Tjenestevekt skal være medregnet fører, standardisert til 75 kg.
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: HUSBILSVIKTER

Det var med förare, men borde inte vikten av bilen vara över 3500 då den ej är liten.
mvh
 
Senast ändrad:

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej igen!
Jag tror att instrumentet stämmer, den vägda vikten verkar vara för låg.
Hur lång är bilen?
Hälsningar
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej alla HBK:are
Ny som husbilsägare och ny på detta eminenta forum som jag gästat en tid före medlemsskapet.
Min fråga är: Besiktningsinstrumentet uppger totalvikt 4500 kg och lastförmåga 590 kg, detta borde ge en tjänstevikt om 3910 kg. Döm om min förvåning då jag kontrollerade vikten vid två vågstationer och de uppger att jag väger 2840 kg tankad med vatten o diesel. Det kan ju inte stämma, men hur förfar jag för att få veta den riktiga vikten.
mvh Örjan

Ta kontakt med närmaste bilprovning med våg och fråga om du fär väga dej där deras
vågar brukar va kalibrerade

ps en polare med husbil åkte på vägning vid varberg överlast 210kg=4000 tusen spänn surt
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej alla, har precis beställt en CI med Ford chassi 140 hästar samma som Hobby använder för sina 3850 kg bilar. Lyckades få handlaren att väga upp bilen innan jag hämtar den och att det ingick i köpet.

Men jag blir lite orolig verkar inte helt klart att man får köra en sådan bil i Norge på B-kort eftersom de inte är med i EU.

Mvh Niklas
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Fiat har etablert ny www-side:Fiat Bobil

Herfra sakser jeg:


Har du blitt stoppet i vektkontroll?

Fiat_chassis_mid.jpg
Har du blitt stoppet i vektkkontroll og blitt overrasket over at du har kjørt med overvekt? Vi anbefaler deg å veie bilen før andre veier deg og finner deg for tung. Dersom du har en bil som starter med chassis nr. ZFA290..., ZFA230..., ZFA244..., så er det mulig at totalvekten og derved nyttelasten kan økes ved å bytte fjærer bak.

Fyll inn vårt kontaktskjema og velg "Vektendring" under knappen "Kontakt oss". Du må scanne inn vognkortet og du må notere bilens versjonskode som du finner på tverrbjelken over radiatoren i motorrommet på et blankt metallskilt. Bokstaver og tall som står bak ordet "Versione" gir oss viktig informasjon om bilen. Med disse opplysningene kan vi finne ut hva som kan/må gjøres for å endre bilens totalvekt. Denne jobben koster kun kr 3.000,- + mva. Vi sender deg nødvendig dokumentasjon i oppkrav. På posthuset betaler du og henter dokumentet som du må medbringe til valgfri Trafikkstasjon etter å ha bestilt time for visning av bilen. Den nyeste modellen av Fiat Ducato hvor chassisnr. starter med ZFA250 er konstruert og bygget på en annen måte enn biltypene vi nevnte tidligere. Derfor er det ikke mulig å endre totalvekten på disse. Her gjelder derfor å velge rett bil med rett tonnasje med en gang.
 
B

Båtis

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej!
Idag har vi plockat ut allt ur husbilen, detta för att kunna väga och se vad den väger tom. Bilens tjänstevikt 3080 maxvikt 3500 enligt papperen.
Eftersom vi har satt dit en markis, ugn och cykelställ så ville vi se hur mycket det blev kvar att lasta övrigt för. Döm om vår förvåning när bilen vägdes, den vägde fram 1620 och bak 1980 det blev 3600???????? Att markisen, ugnen och cykelstället skulle väga ca 100kg hade vi räknat med, men vart kom de andra 420 kg från ? :quest: :quest: :quest:

Hur kan det komma sig att bilens totalvikt är samma som tom bil? Någonstans måste det ju vara fel. Vi har pratat med leverantören men dom förstår ingenting. Ska man behöva kollväga bilen innan man skriver på papperen för att vara säker på att det som står i beskrivningen på bilen stämmer? Är det någon mer som råkat ut för detta?
Vi tänker i alla fall åka på semester (med övervikt) sedan får vi se vad vi gör åt det här, och om det går att väga upp den.
:twitcy: :music-icon: :music-icon: :mcride:
Sommar hälsningar från Maggan
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Båtis,
du har naturligtvis i god tro köpt en ny fungerande husbil baserat på leverantörens/tillverkarens specifikationer!
Det du beskriver innebär att bilen inte är användbar i lagens mening - om det du beskriver är korrekt, med vikt etc!

Du bör omg (skriftligt) kräva rättelse eller häva köpet eftersom produkten/köpet inte svarar mot uppgivna/självklara
förutsättningar. Husbilen skall ju kunna användas på lagligt sätt, vad händer med andrahandsvärde resp övervikt,
vem åker på att betala ev böter (=föraren), hur hanteras försäkringsfrågor, etc!

Problemet bör enbart vara leverantörens och inte ditt problem!
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Tjänstevikt???
Fick försäljaren att förstå att jag ville veta (tjänste)vikten på vår nya husbil...något mellan i katalog angiven och den som finns hos vägverket. Vill bara veta vad jag kan lasta!!Får nu väga och veta.
Hederligt att stå för denna kostnad.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Maria Englund

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej!
Vi har beställt en likadan bil som dig, tror vi. Hobby van exklusive L. Det är med oro som vi har följt debatten om vikter. Vi valde denna bilen mycket med tanke på lastförmågan. Vill ju följa lagarna.
Hoppas att du kan återkomma på forumet och delge oss resultatet av vägningen.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Maria och Göran
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Maria och Göran,

Lovar att återkomma så fort vägningen är klar. Skall ringa bilprovningen direkt på måndag. Vet dock redan att den i katalogen angivna lastförmågan på 705 kg inte gäller för våra bilar, som sålts i Sverige.

Mvh Owe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Kan man verkligen väga på det sättet?!?!

Jag har läst om alla dom som vägt sina bilar på det sätt som Båtis ovan beskriver - dvs först fram- och sedan bakhjulen på vågen och lägg ihop de två angivna vikterna. Själv har jag ännu inte hittat fram till någon öppen våg för att väga min bil. Men jag ska ta kontakt med mikkis, som ju hyggligt nog erbjudit sig att hjälpa andra medlemmar med sin stora lastbilsvåg.

Han och kanske andra kan besvara min fråga. Själv tog jag vår exakt visande köksvåg, platt som en skiva, och vägde en ca 50 cm lång bräda. Jag läste av 1,27 kg med hela brädan på vågen, därefter vägde jag två gånger med vardera änden av brädan på vågen och den andra på den plana köksbänken. De värdena var 0,75 resp 0,71 kg, vilka tillsammans gav vikten 1,46 kg, dvs 0,19 kg / 15% mer än när jag vägde hela brädan.

Jag kan inte tro på att mätning av en axel i taget kan ge bilens rätta totalvikt. Den typen av vägning ger rätt värde för axeltrycket och inget annat. För att få fram det rätta värdet måste hela bilen stå på vågen.

Med det resonemanget skulle rätt värde för Båtis´bil bli endast 3060 kg, dvs ca 85% av de uppmätta 3600 kilona. Jag hoppas mitt resonemang håller och emotser gärna kommentarer.

I Registreringsbeviset för min bil, Dethleffs A 6981/ årsm -07, står angivet:
tjänstevikt 3310
maxlast 690
totalvikt 4000
högsta sammanlagda bruttovikt 5550
OBS - inga axelvikter finns angivna.

I bilens motorrum finns en plåt med följande siffror:
4000
6500
1-2100
2-2400

Jag ska forska vidare om vad de angivna siffrorna innebär, men jag tror redan nu,

att de 4000 överensstämmer med samma värde i det svenska regbeviset
att angivna 1-2100 resp 2-2400 står för maxvärde för fram- resp bakaxel vid vägning av en axel taget, som tillsammans blir 4500 kg och som i sin tur utgör ca 115% av de 4000 kg enligt mitt tidigare resonemang.

Värdet 6500 kan jag inte förklara.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen