• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUSBILSVIKTER

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023
Är det någon som höjt vikten på en husbil som har en totalvikt på 3200 kg?
Jag menar till 3500 kg?
Det är en Fiat Ducato Hymer 564 -95??
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej! Det kan du nog glömma! Jag ville höja från 3400kg till 3500kr så jag ringde till generalagenten i Stockholm och lämnade chassinr. Då är inte chassit godkänt för mer,så var det klart.

Mvh Tore
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Det tror jag de flesta gör!!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej igen! Ja dess värre! Jag brukar ha ca:200kg övervikt . Ja ja jag får väl ta den smällen..

Mvh Tore
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hejsan, jag vill bara berätta att min husbil har fått totalvikten höjd med 200 kg. totalvikt idag 3400 kg. Detta gjordes dock i Tyskland innan bilen kom hit, det är en 97a. Svenska Fiat skrev intyg att chassit klara 3400 kg. Chassit heter 230. Det är bara att försöka. Mvh Nilsman
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej

Finns det någon som kan redogöra för vad "straffet" är för att köra med övervikt? Jag antar att det är böter det handlar om. Finns det någon risk att kortet ryker?

/Per
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Jag vet inget om vilka böter den kan bli. Det som bekymrar mig mer är om fordonets tekniska totalvikt överskrids. Vet ej vilka toleranser som finns men tänk att tappa hjulet eller att ett hjullager skär pga överlast.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Givetvis håller jag med om att det är allvarligare att ett hjullager skär än att få en böteslapp.

Det hjälper ju dock inte att registrera om bilen till högre totalvikt för att bli kvitt det eventuella problemet. :wink:

/Per
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej fiats hjullager e tillräckligt dåliga utan å bli utsatta för överlast också.


Häls Mikael o Carina;)

ps det där med böter för överlast e som nageltrång de gör jävligt ont utan
förvarning men svida i plånboken kommer de säkert å göra om länstrafikgruppen e ute å jävlas med vågen.de brukar vara väldigt pigga vid
färjeterminaler(öl=tungt)enligt Anna Skipper
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Jag frågade polis här i stan om detta. Svaret blev; Vid 20% överlast måste man lasta av innan färden får fortsätta, och hur kul är det om man är på resa? Upp till 50% gav 4000 kr i böter, och över 50 % gav åtal, dagsböter, ev Körkortsindragning.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Bara ett förtydligande 20% är räknat på lastvikten. Och den brukar inte vara så hög.
Ex. 300Kg lastvikt x 20% = 360Kg.
Tyvärr är ju inte så svårt att komma upp i de summorna, eller?
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej!

Jag har beslutat att gradera upp vår husbil, då det visar sig att vi inte är i närheten av laglig vikt. Redan innan vi packat in personliga tillhörigheter vägde vi 3540kg alltså 40 kg för mycket. Jag var även i kontakt med min tidigare kollega på trafikpolisen i Halland och då han berättar, precis vad kingen ovan skriver, att redan vid 3558 kg på vår husbil var det förbjuden fortsatt färd.

Alternativen att banta bort 30 till 40 kg personligen samt att väga allt på guldvåg före avfärd eller låta besiktiga upp bilens vikter var inget svårt val.
Kjelle
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Kjelle!
Räknade du in dej och frugan i 3540 kg?
Hade du fyllt på med vatten,bränsle?
Nyfiken!
Mvh, pilot
 
B

Båtis

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Hejsan på er!
Vår bil ska väga med last 3500kg och lasten ca 380kg, men när vi plockat in det vi ansåg att vi behövde och vägt allt utom markisen och ugnen (som är ditsatta efter köpet)vägde vi 3900kg inklusive passagerare.

Då är vi 2 vuxna och 2 barn med normal semesterpackning. Vi vägde även maten som vi plockade in. Med andra ord så vägde bilen utan övrig last 3500kg.

Vi har försökt uppskatta markisens vikt till runt 50kg och ungen ca 15-20 kg. Hur vi än väger och räknar så blir det ca 400kg övervikt. Vad gör man?
Att väga upp går inte, vi har frågat.

//
Maggan
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej!

Vad som styr uppgraderingen är de tillåtna axelvikterna, titta i instrumentet och lägg samman.

Kjelle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: HUSBILSVIKTER

Vad väger bilen tom och vad skulle den vägt enligt säljaren?
ja som tyckte att ja hade liten lastvikt 310kg vad står det i ditt regbevis
om lastvikt?


Häls Mikael o Carina


din tjänstevikt borde ligga runt 3100kg men hur ser det ut i verkligheten
 
Senast redigerad av en moderator:

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej Kjelle!

På regbeviset står inga axelvikter men på plåten under huven i bilen står detta:

Bak 1750 Fram 1650

Detta blir 3400 om jag räknar rätt och inte 3200

Vad gör man???
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: HUSBILSVIKTER

Hej!

Mina siffror var totalvikt 3500kg, kommer inte ihåg exakta maxlasten just nu (någonstans runt 400kg), men axelvikterna var enligt instrumentet och skylt i bilen 1750 - 2240 = 3990kg. Med dessa siffror kontaktade jag Rapidos återförsäljare som då beställde ett intyg samt en ny skylt till bilen.

Nästa åtgärd förmodar jag blir att åka till bilprovningen, men där är jag lite osäker och har tillskrivit vägverket för vidare information. Kanske någon på klubben kan ge mig hjälp. Sedan efter detta förstår jag att det blir en fråga om höjd skatt och förhandling med försäkringsbolaget. Det finns ju fler försäkringsbolag så något vettigt pris skall vi väl hitta.

Vad det gäller lastvikt så förstår jag nu att den äts snabbt upp av tillbehör som markis. parabol m.m. Så vad den egentliga lastförmågan blir skulle vara kul att kontrollera...

Kjelle
 
Senast ändrad:
Toppen