• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Vid ett tillfälle stod vi i centrala Simrishamn.
Det cyklade förbi en herre som med hög röst förkunnade "Och här står dom som inte har råd att ta in på en campingplats".
Jag svarade "Och där cyklar den Svenska avundsjukan".
Kanske inte så diplomatiskt men ibland går avundsjukan och okunnigheten för långt.

Var jag lägger mina pengar och intresse har bara min fru och jag med att göra.
Det är många som "tycker" utan att tänka på var de själva lägger sina pengar, båt, resor tjusig bil .....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Robert: Så sa en Campingarrendator och visade tydligt sin avoghet mot ställplatser.
Annette pekar på en öm punkt i det svenska samhället. Avundsjukan! Tyvärr "sitter det i väggarna" och den kategorin kan vi inte göra nåt åt. Jag har hittills inte märkt av husbilsägandet, men mycket tydligt i samband med mina tidigare intressen. Men som någon nämnt...."banken har gott om pengar"
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

När vi skulle skaffa husbil talade vi i god tid med med närmaste grannarna om vad som var i görningen. De närmaste grannarna ser den nämligen lika bra som vi själva när den står bakom vårt hus.
Men ingen har haft några negativa åsikter om den. Snarare en och annan nyfiken och intresserad fråga.
Några har t.o.m. uttryckt en önskan att själva ha en husbil nån gång när barnen flyttat hemifrån.
Vi kallar den vår rullande sommarstuga, och skulle någon kommentera priset så är det bara att fråga lite stillsamt:

Hur mycket stuga får du på västkusten, för motsvarande summa ???

Svar: Du får knappast ett utedass.

Dessutom kan man enkelt byta både grannar och utsikt utan allt för stora problem, om man så önskar.

Det skapar lite perspektiv på det hela eller hur?

Vid tangenterna
Alf
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Får jag den kommentaren brukar jag säga att man lever bara en gång och det är alldeles för kort tid för att inte njuta nu, tyvärr alldeles för många som inser det försent.
Säger att man ska göra det och det om några år när... etc. etc.
Pengarna är runda och till för att rulla:D.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Vi bruker å svare at husbilen den er i stedet for hytte (stuge) - tjater de videre med hva koster en slik, så er svaret mindre enn en hytte i Trysil eller i Vestfold. De fleste pleier å gi seg med det :).
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Får jag den kommentaren brukar jag säga att man lever bara en gång och det är alldeles för kort tid för att inte njuta nu, tyvärr alldeles för många som inser det försent.
Säger att man ska göra det och det om några år när... etc. etc.
Pengarna är runda och till för att rulla:D.

En filosof sa en gång: Pengar är som gödsel.
Till ingen nytta om de inte sprids o. används.

En norsk kompis ringde sin son efter att ha köpt en husbil och sa : Tack för arvet!

Vilket arv???

Det jag just blåste dej på...Hi Hi :)
 
B

Boxer

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Om folk är avundsjuka bryr jag mej inte om (varför säjer man den svenska avundsjukan är det annorlunda i andra länder), men det drabbar oss negativt vad det gäller ställplatser parkering o.s.v.
Har man husbil kan man betala för sej är mångas uppfattning. Låt inte dessa höginkomsttagare komma undan utan kläm dom på så mycket pengar som möjligt.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jeg lurer på om båteierene opplever det samme? Men jeg håper at ingen føler at de tilhører en høyere stand i forhold til de som har husvagn eller Campers fordi om de har en husbil.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Det är väl många olika uttalande man fått, mest posetiva tycker vi.
Som vid en Norrlänsk sjö ,en inföding på moppe och metspö gick runt bilen och tyckte den var helt okej,"men har man sleti ett helt liv så kunde man ju ha det litte gott på slutet".
Men det är ju klart visst har vi fått ovett,av en och annan också.
Men som många andra skrivit ,man behöver inte bry sej,sköter mej själv och skiter i andra.
Bernt
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jeg lurer på om båteierene opplever det samme? Men jeg håper at ingen føler at de tilhører en høyere stand i forhold til de som har husvagn eller Campers fordi om de har en husbil.

Just det !
Man "byter inte upp sig" från husvagn till husbil. Utan det är två varianter som fyller olika behov.
/Åke (som testade husvagn en period på 90-talet)
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Tror kanske att det lugnar ner sig eftersom det har blivit så många husbilar nu för tiden.
Det finns ju personer som aldrig unnar sig någonting utan dör och begravs som den rikaste på kyrkogården. Dessa personer har ont av allt och ingenting.
Lite underligt är det, för det finns ju husvagnar stora som hus och för att kunna dra "eländet" brukar det stå stora stadsjeepar utanför. Då är det ingen som bryr sig. I många fall är ju priset det samma eller högre.
Kan det vara vår frihet som de känner avund för, samtidigt som de känner att de inte kommer sig för någonting själva. En del får ju aldrig "tummen ur" för att göra något.

När vi stannat husbilen är allt klart bara att sätta på kaffet.
Husbil: borta men ändå hemma!
Enjoy life!
 
Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Vid ett tillfälle stod vi i centrala Simrishamn.
Det cyklade förbi en herre som med hög röst förkunnade "Och här står dom som inte har råd att ta in på en campingplats".
Jag svarade "Och där cyklar den Svenska avundsjukan".
Kanske inte så diplomatiskt men ibland går avundsjukan och okunnigheten för långt.

Var jag lägger mina pengar och intresse har bara min fru och jag med att göra.
Det är många som "tycker" utan att tänka på var de själva lägger sina pengar, båt, resor tjusig bil .....

Hej

Jag fick precis samma kommentar av en cyklande herre i Kalmar för några veckor sedan.
Själv svarade jag att "där cyklar dom som inte har råd att köra bil...."
Inte så diplomatiskt mitt svar heller, men jag blev faktiskt väldigt uppretad.

I övrigt har även vi fått många kommentarer från omgivningen. Det är fult att ha pengar, och ännu fulare att visa det.

MVH
Karianne
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

jag tror att det är en av härskarteknikerna som är: Påförande av skuld o skam, det finns alltid folk som vill härska o trycka ner andra, träffar sådana nästan varje dag :swoon:
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Tror inte att någon i vår närhet retar sig på en gammal rostig cheva van? :p
Det finns nog andra objekt på boendeparkeringen som lyser mer i ögonen på det avundsjuka och klagande folket.

Men som Knut säger - detta är i stället för stuga eller båt! Och med mycket större personlig frihet!

Vi flyger inte heller på charterresor runt halva världen utan gynnar den svenska turist- och fritidsbranschen!

Egna realiserade drömmar är mycket mer värda än andras begränsade fördomar!

/elisabeth:wink:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Skaffar man något som inte grannen eller grannarna runt omkring har så kommer jantelagen fram. Tro inte att du är något bara för att du har............. Egentligen så är det synd om dessa människor som missunnar sin nästa det dom inte själva har eller kanske inte vill ha. Att dom orkar med sin avundsjuka.
Har haft flygplan i mer än 30 år - tvåmotorigt dessutom - och hört det mesta om rikemansfasoner miljöförstörare mm så jag struntar blanka f-n i sådana människor.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jeg lurer på om båteierene opplever det samme? Men jeg håper at ingen føler at de tilhører en høyere stand i forhold til de som har husvagn eller Campers fordi om de har en husbil.

Jo - nog är det så!
Än värre är det om man har både båt OCH husbil. :)

Och ingen bryr sig om det är banken eller "någon annan" som äger dessa.

Man lever bara en gång - eller? (bara på skoj)
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Vi har det inte lätt vi 40-talister som dessutom skaffat husbil...:twitcy:
Hittade bilagda fil som beskriver vårt elände i GP.

Anders
 

Bilagor

  • 40-talisterna har det inte lätt.jpg
    40-talisterna har det inte lätt.jpg
    189,9 KB · Visningar: 755
Senast redigerad av en moderator:
Toppen