• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sen vi skaffade vår husbil har jag märkt att många i min omkrets (men absolut inte här i HBK) tycks reta sig på att vi har en husbil. Man kan få syrliga kommentarer från alla möjliga olika håll, som att "ni har väl det bra, ni har ju en husbil"...Visst, vi har väl det bra, vi svälter inte, men vi har faktiskt prioriterat bort en hel del annat för att ha råd med vår husbil, som vi betalade 430 000 för begagnad. Många av dessa människor som fäller de här kommentarerna har själva ganska gott ställt (vilket inte stör mig det minsta), med skulle jag då kontra med, jaa, ni har väl det också bra, som har råd att ha två personbilar och tre utlandsresor om året....skulle man ju uppfattas som tyken. Nu har jag aldrig brytt mig om att kommentera dessa idiotuttalanden, men skulle man istället ha 430 000 på banken (vilket säkert många har och mer än det), så skulle INGEN reagera. Har man som vi i stället 0kr på banken och en husbil hemma på gården så är det däremot tydligen något som sticker i vissas ögon...
Inte skulle jag säga till min kollega, "- jasså, du och din fru har det tydligen bra som har råd att äta lunch ute varje dag"....för det är en av alla de saker som vi i vår familj prioriterat bort för att kunna ha råd med husbilen.
Vi räknade ut innan vi köpte husbilen (som är belånad på hela beloppet) att alla dessa småsummor som vi dragit in på räckte till att ha råd med husbilen.
Vi har som sagt bara en bil, bor på landsbygden, barn ska lämnas o hämtas på dagis, vi har löst detta med att en av oss cyklar till jobbet (7km en väg), vi planerar i förväg så det inte blir att bägge plötsligt måste ha bilen (i värsta fall kan man ju använda husbilen såvida den inte är avställd), vi startat egen produktion av kött och behöver då aldrig köpa kött i affären, går aldrig på krogen eller kulturevenemang, köper aldrig godis, chips, läsk eller tidningar (utom när det kommer gäster), har skippat de flesta prenumerationer på tidningar, köper second handkläder till barnen, planerar alla matinköp i förväg, aldrig köper hel eller halvfabrikat (ungarna har aldrig ätit pulvermos t.ex.) o.s.v.
Trots att man då dragit in på allt man kan komma på som inte är jättenödvändigt, ska man få höra att "har det gott ekonomiskt ställt som har råd att ha en husbil"
Jag blir så ledsen när folk alltid bara ska vara avundsjuka...varför, när dom dessutom själva har betydligt större förmögenhet???

Att folk just retar sig på husbilen, men inte andra saker??? Och det spelar heller ingen roll vad husbilen är värd, om det så bara är några hundra tusen, så är det lika "illa" som om den hade varit i miljonklassen...
Det känns så tråkigt att man ska behöva försvara sig om varför man har råd med en husbil, och att man nästan ska skämmas över att man har en...
Har ni andra i HBK också märkt av detta? Vad svarar ni när ni får de syrliga kommentarerna?

/Annette

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Har inte råkat utför dylika kommentarer under de 4 år vi haft husbilen. Men det kanske beror på att det är en -98 och har en del skavanker så den ser begagnad ut. Att folk retar sig på husbilsägare kan också bero på att husbilarna är ganska så stora så att man ser dem lättare än personbilar. Men bry er inte - det är bara avundsjuka!
Njut av era fordon så ses vi på vägarna.

//Margus
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Spelar ingen roll, gammal eller ny
alltid samma gny
måste man husvagn ha
för att det ska va bra

Kapitalismens fula hydra lyser
gör att många ryser
nej upp till kamp mot folk
som i glädjebägarn vill strö smolk

Att slösa pengar på allt möjligt annat
går ju an
men det är ju inte vi som har stannat
det är ju vi som kan


Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jag brukar flinmysa med hela nyllet (utan skyddsmask) :D då brukar den som frågar ge upp

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jo visst har det varit en del antydningar. Men jag brukar svara att det finns banker för alla.

Resten blir något att fundera på så där brukar det ta slut.:)

Eller så säger man bara att vi är iallafall nöjda.:)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Det känns så tråkigt att man ska behöva försvara sig om varför man har råd med en husbil, och att man nästan ska skämmas över att man har en...
/Annette


Jag varken skäms eller försvarar mig, det kostar för mycket engergi.

Ordspråk : Människor med avsevärd rikedom irriteras påfallande ofta av att andra äger lite mer. Carl Hammarén
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Måste ge Bredbandsbanditen en överhalning!

Då vi redan har ett par laptops med "riktiga" flygor bakom glaset så var det inte alls konstigt att jag blev bekymrad då ännu en skärm blivit infekterad.

Inte alls roligt:)

Håkan
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jag är hemskt ledsen för obehaget :p





Måste ge Bredbandsbanditen en överhalning!

Då vi redan har ett par laptops med "riktiga" flygor bakom glaset så var det inte alls konstigt att jag blev bekymrad då ännu en skärm blivit infekterad.

Inte alls roligt:)

Håkan
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Du har helt rätt,det har jag fått höra massor av gånger.Jag är ju dessutom ensamstående med 3 barn.Jag brukar säga att jag hade husvagn när jag var 19 så någon gång måste man vell få byta upp sig:eek:.Och just som du skriver det handlar alltid om pioriteringar i livet.Jag själv har varit utomlands en gång när jag var 10 år med mina föräldrar,dom flesta jag känner är iväg 2-3 gånger per år.Och köper kläder till ett helt kompani och hänger in i garderoben ,men det räknas ju inte för det måste dom ju bara ha:eek:.Men dom känner inte så många som har husbil ännu.Det var nog karnske så här när husvagnarna började öka i mängd.När jag var liten sov vi i tält (dom få gångerna vi väl var på semester)det var ju inger alla hade möjlighet till.Just nu ökar ju husbilarna i sverige så snart så försvinner vell alla dessa spydiga kommentarer:music-icon::music-icon::music-icon: sussi
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Som jag bukar säga om någon säger något ... tid och pengar är det enda man har gott om ;) ...

Nä men man har ju hört detta på jobbet och jag frågade då en person som nyss köpt hus om vad han gav för sitt hus och fick svaret att nästan 2 mille och jag kontrade då att om jag skulle skuldsätta mej lika mycket som du så skulle jag kunna köpa en husbil ytterligare och lite till .... Då fattade han vinken för vi har haft vårat hus i 19 år och då var ju som alla vet inte huspriserna så höga .

Att man kör en bil som är lite äldre och betald sedan många år är ju inget som sägs något om ...
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Ja, Anette, visst är det är det som du skriver.
Och något jag är trött på att höra är kommentaren: "Ni som har en sån fin husbil har väl råd att betala för er". Gäller ex. att gå på teater, äta ute, betala mer eller mindre dyra ställplatsavgifter etc. Det har vi inte, dom pengarna ligger i husbilsinköpet. Och denna utbredda uppfattningen att ALLA 40-talister är helt ekonomiskt oberoende förstår jag inte.
Nu skall jag inte klaga mer, utan gå ut i husbilen och drömma.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jag som har en gammal husbil får till och med en del såna kommentarer som det syns vem som har pengar och jag svarar bara Att perningarna har aldrig varit nåt bekymmer ! och det får dom ta som dom vill ! Perningarna räcker ju aldrig till så det är ju bara ställa magsäcken efter dom pengar man har ! =det är inga bekymmer ;-)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Ja, Anette, visst är det är det som du skriver.
Och något jag är trött på att höra är kommentaren: "Ni som har en sån fin husbil har väl råd att betala för er". Gäller ex. att gå på teater, äta ute, betala mer eller mindre dyra ställplatsavgifter etc. Det har vi inte, dom pengarna ligger i husbilsinköpet. Och denna utbredda uppfattningen att ALLA 40-talister är helt ekonomiskt oberoende förstår jag inte.
Nu skall jag inte klaga mer, utan gå ut i husbilen och drömma.

Ja jag vet inte vad jag skulle göra av alla pengarna om jag inte köpte husbilar för överskottet varje år............
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Hej !

Ja vad skall man säga?

Vi hade en granne för ett par år sedan.
Och vi hade köpt en ny Parabol.

Detta var då Paraboler inte fanns hos alla.
När jag höll på att montera den, tittade grannen ut genom fönstret och sa...

Va ...har du köpt en Parabol?

Nej...nej sa jag, jag har vunnit den!!!!!!
Det kan du också göra, sa jag!
Spela på V-75 som jag.

Då stängde han fönstret!!!!!!!

Gör det samma om någon frågar er ang. eran husbil!

Säg att ni har vunnit pengar till den, då skall ni få se!!!!!

Nu har ingen frågat mig, trots att vi bytt husbil 3 ggr. på 3 år.

Men om man skall vara uppriktig...........

Så har dom F...n inte med det att göra.

Det är ingen som betalar min husbil för mig... det gör jag själv!

Kör och njut...man lever bara en gång!!!!!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Jag har den uppfattningen att varken husvagn eller husbil ses som statuspryl av allmänheten. Snarare tvärtom, det är många som ser oss husbilsåkare som nördar men det får vi väl bjuda på. Däremot är väl vissa tyska bilmärken sedda som statuspryl av många.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Ja, Anette, visst är det är det som du skriver.
Och något jag är trött på att höra är kommentaren: "Ni som har en sån fin husbil har väl råd att betala för er". Gäller ex. att gå på teater, äta ute, betala mer eller mindre dyra ställplatsavgifter etc. Det har vi inte, dom pengarna ligger i husbilsinköpet. Och denna utbredda uppfattningen att ALLA 40-talister är helt ekonomiskt oberoende förstår jag inte.
Nu skall jag inte klaga mer, utan gå ut i husbilen och drömma.
Så sant så! Det gäller att prioritera, men det tycker jag är en del av charmen, välja och välja bort, när man inte har råd till allt. Vi har t.ex. sålt vår bruksbil och utnyttjar cyklar i det dagliga livet - bör kanske tilläggas att vi är pensionärer och har bra tågförbindelser till barn och barnbarn.:):)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen - en statuspryl som retar folk...?

Hej Annette,
jag tycker att det en synnerligen intressant tråd som du har startat om den "svenska avundsjukan" som visar sitt fula tryne i tid och otid. Undrar om avundssjukan förekommer och är lika utbredd i våra nordiska grannländer?
Vi har än så länge inte märkt av något. Det är i och för sig inte särskilt många som känner till att det inom kort kommer att stå en husbil intill garageuppfarten. I samband med bygget av plattan, där den ska stå, så var det många som dock stannade till och var nyfikna på vad som var i görningen.
Då berättade jag att det skulle bli en uppställningsplats för en husbil och möttes då enbart av stort intresse och glada tillrop. Många berättade om vänner och bekanta som också hade husbilar och vad dom gjorde och åkte. Det är klart, jag anade att de började fundera på ett och annat av det som du tar upp. Och en del började säkerligen fundera på om dom själva hade möjlighet att skaffa sig en husbil och om dom skulle kunna ha den på tomten.
På grannarna har vi lagt lite extra möda på att informera eftersom dom ofta kommer att se och ha husbilen i sin närhet. Där mötte vi inte heller någon märkbar avundsjuka. Tvärtom syntes dom bli lika inspirerade som vi är av husbilens möjligheter till frihet att kunna åka vart man vill när man själv vill.
Vi får väl se och höra när husbilen väl står på plattan. Då kanske vi också drabbas av en och annan märklig kommentar. Det är jag nu med denna tråd rustad för att möta.
V-backen :)
 
Toppen