F
F.d. 50127
Guest
Hej alla husbilsägare, detta är vårt första inlägg här efter att bara "tjuvläst" tidigare under vår tid som husbilsägare.
Vi köpte vår husbil i höstas hos en vad vi förstod MYCKET seriös husbilshandlare.
Bilen vi köpte är en Cabby Exus som står på en IVECO från 94. Vi betalade 195 000.
Tyvärr så stöter vi omgående efter avlämnandet på problem med bilen, först märker vi att varvmätaren inte fungerar.
När vi kör därifrån så hör vi direkt att växellådan viner ganska ordentligt på femmans växel (finns en uppsjö av trådar här på forumet angående dessa problem).
Vi åker till en annan firma och genomför en fuktkontroll trots att firman vi köpt av lovat att de genomfört ett sådant test och även gett oss ett protokoll på att bilen var fuktfri då vi kände att vi ville vara helt säkra.
Fuktkontrollen visade att det fanns en stor fuktskada i köket som gick en meter upp på väggen och en meter ut i golvet.
Vi reklamerar fuktskadan och växellådan via mejl någon dag efter att fukttestet genomförts.
Vi får då till svar att de ska återkomma med tid för åtgärd av fuktskadan men att det inte är någon reklamation på växellådan. Något skäl till varför det inte är någon reklamation på växellådan angavs inte och vi förstod att vårt ord inte skulle räcka för detta felet utan att vi måste ha någon verkstad med muskler som bekräftar att detta är ett faktiskt fel.
Efter någon vecka så får vi en tid för åtgärdande av fuktskadan och åker och lämnar husbilen och får en personbil som lånebil så vi kan ta oss därifrån.
Efter knappt tre veckor är bilen klar och vi hämtar husbilen och lämnar tillbaka lånebilen.
Nästa gång vi är ute och kör en helg så märker vi att lampor och stereon börjar bete sig konstigt och börja ”flimra” samt att varvmätaren helt plötsligt börjar ”fungera” (antagligen återgav den inte ett korrekt varvtal). Någon minut senare så märker vi att strålkastarna nästintill slutat lysa.
Vi förstår att vi inte kommer komma vidaresärskilt mycket längre och oavsett så kan man inte köra utan strålkastare på kvällen i December. Vi stannar till på en mack och stänger av motorn och när vi försöker starta igen så orkar inte ens startmotorn försöka dra igång motorn. Efter några telefonsamtal och diskussioner med personalen på macken så verkar det som att batteriet är helt slut och inte kan ta emot laddning.
Vi köper då ett nytt batteri och sätter in det och bilen kickar igång och vi åker vidare. En timme senare väl på uppfarten hos frugans mamma så ska vi starta bilen igen men då vill inte bilen starta igen, den försöker dock med den lilla kraft den har men den orkar inte dra igång motorn, vi blir nu då alltså stående lyckligtvis direkt på uppfarten.
Vi förstår nu att det måste vara generatorn som är felet.
Vi ser ingen annan lösning än att försöka byta den själv då vi just inte hade de ekonomiska resurserna att betala en bärgare som ska hämta husbilen till en verkstad som ska åtgärda felet (att på något sätt försöka putta igång en 3500 kg husbil som man fått göra med golfen några gånger var inget alternativ). Svärfar lägger sig under bilen och på en vecka (inte effektivt arbete) med mycket svordomar så har han lyckats byta laddningsregulatorn till generatorn då kolen var helt slut och således ger inte generatorn någon laddspänning. I samband med detta byttes även generatorremmen.
Här borde vi kanske ha reklamerat felet direkt till säljaren innan vi gav oss i kast med att byta själva men vi kände ändå att vi inte skulle försöka oss på att flytta bilen genom att ladda batteriet (eller liknande) för att sen stanna efter hundra meter är vad vi anser en väsentlig oangelägenhet. Vi trodde att det skulle gå betydligt enklare och vara klart på några timmar men detta var "den värsta konstruktionen" svärfar någonsin upplevt på sina 30 år som hobbymeck.
Bara några dagar senare när vi ska åka och handla märker vi hur temperaturmätaren börjar vandra upp över sin normala temperatur, så vi håller koll, men på tre minuter är den för hög och på väg upp emot rött. Vi vågar inte ta några risker att motorn kokar, då den kan ta permanent skada, utan stannar mitt i gatan. Vi kan då se ett långt streck av kylvatten som bildats efter bilen och ser hur det rinner ut vatten. Springer iväg och hämtar flaskor med vatten och låter motorn kyla ner sig i en timme (vi stod inte bra till bilar kunde med viss irritation ta sig förbi), fyller upp vattnet och åker tillbaka den tre minuters färd hem till svärfars uppfart med ett streck av vatten bakom bilen. Väl på plats lägger sig svärfar under bilen igen och kan konstatera att ett av två kylrör är helt av och pumpar ut vatten rakt på marken. Beställer nya rör på IVECO som kommer någon vecka senare då de behövde beställas från Italien. Svärfar monterar på rören och kan samtidigt konstatera att det är extremt mycket rost i kylvattnet. Så vi drar igenom systemet några gånger för att få bort eventuella rostavlagringar i systemet då detta ska vara ett tecken på att det varit dålig glykol(?).
Sätter rören på plats och systemet fungerar. Vi öppnar motorhuven kanske ett tag senare, och ser att det är som en enda lång sträng av rost rakt ner på det nya batteriet, vilket betyder två saker, dels att det bildas övertryck i kylsystemet och att rosten fortsätter komma. Vid avlämnande så låg vattennivån till och med lite under minimun strecket.
Nu har vi även kontrollerat ifall kamremmen är bytt vilket den inte är och det enda kvittot vi fått med bilen som visar att den är bytt någonsin visar att den är bytt vid 6000 mil och bilen hade vid avlämnandet gått drygt 15 000.
Intervallen för byte av kamrem på denna bilen är 9000 mil eller fem år, det föreföll för oss som att det verkligen var dags att byta kamrem då bilen stått i nästan fem år hos handlaren.
Detta var något vi specifikt frågade om när vi skulle köpa bilen ifall den behöver någon storservice, byte av kamrem eller något liknande innan köpet. Svaret vi då fick var att de kollar igenom bilen och ser till att allt är okej och bilen naturligtvis är i full ordning och i ”kördugligt skick” vi kunde inte tolka det svaret som något annat än att de skulle kontrollera kamremmen särskilt då det är fullständigt katastrof ifall den skulle gå sönder, vi anser inte att bilen är i kördugligt skick med en så gammal kamrem. (vi kände inte till bytesintervallet innan vi köpte bilen utan detta var något vi kollade upp senare själva då vi insåg att vi måste byta den)
Det kan även nämnas här att under säljmötet så lovades det vitt och brett att det ställer i ordning allting så det bara är att tuta och köra, men man hade inte ens bemödat sig med att se till att det fanns olja i bilen för när vi kontrollerade efter avlämnandet så var det knappt att det syntes på oljestickan, det visade sig när vi bytte olja och filter att det var cirka två liter (plus filtret) i bilen då det egentligen ska vara sju (!) liter plus filter.
Sen åker vi runt i Norrland i en månad och märker då att ”EDC” lampan tänds i tid och otid och vi märker även att bilen börjat bli mer orkeslös och trött då vi ofta behöver växla ner till fyran i även ganska milda uppförsbackar. Samt att det börjat komma en lukt av diesel runt motorrummet, vi kollar men kan inte hitta något, så när vi en natt är på väg till nästa ort så slutar gasen svara och vi blir helt enkelt stående men lyckas få tag på en bärgare som upptäcker att bränsleröret sitter dåligt och att det då läcker diesel rakt ut, han lyckas sätta fast den bättre och bilen startar och vi kan åka iväg.
Vi tycker dock fortfarande att bilen inte är lika stark som när vi fick den då vi med lätthet kunde starta den på 2:an. då det nu är mycket bekvämare att starta på 1:an vilket i det närmaste är en underväxel på IVECO.
För detta problem åker vi in till Mekonomen i Östersund för att se vad de säger och de märker också direkt att bilen är väldigt svag i lägre varv innan turbon ”kickar in”.
Efter lite felsökning så hittar de att bilen ”tjuvdrar” luft genom en sprucken luftslang till motors luftintag. Vi frågar även angående rosten i kylvattnet varpå de säger att de där verkar inte bara vara rost utan det där tyder på att toplockspackningen är defekt och måste undersökas närmare. Nu börjar vi känna att det räcker med problemen som aldrig slutar komma med bilen. Så nu letar vi efter en firma som kan göra en total genomgång av bilen både bil och bodel. I Norrland lyckas vi inte finna någon (ingen på detta forumet skulle tro oss om vi berättade hur många olika husbilsfirmor som inte ville ta i detta när vi berättade att vi skulle skaffa underlag för att ta detta till en tvist mot angivet säljföretag. Det var kalla handen direkt, vissa sa helt uppriktigt att de inte vill stöta sig med den firman och andra bara märktes det genom konstiga bortförklaringar som kom först efter att vi förklarat ärendet närmare) utan det är först när vi kommer till Stockholm som vi väljer att låta IVECO göra en kontroll av bilens skick. Och låta en husbilsfirma gå igenom bodelen. Vi har varit väldigt oroliga över att det verkar som att värmesystemet i bodelen läcker glykolvatten då det vid detta laget (början av April) är helt tomt i expansionskärlet från att ha varit på maxstrecket när vi fyllde upp det i början av Januari (även detta kärlet var tomt vid avlämnandet).
IVECO gör ingen total genomgång utan de ringer mig efter att de har kunnat konstatera att topplocket är defekt samt att växellådan behöver bytas, bränslepumpen verkar vara felinställd därav den ryckiga gången samt att värmeväxlarpumpen inte fungerar.
Samt att IVECO ser att det är en allvarlig fuktskada vänsterbak, denna skada påtalade vi vid köpet då vi trodde att det enbart var en backskada som enkelt skulle kunna korrigeras, för det var nämligen vad firman sa till oss, att det där är bara att dra en skruv så sitter den och det är inga problem. Nu förefaller det sig vara en omfattande reparation som behövs för att åtgärda denna skada och det finns inte en chans i blåbärsskogen att en yrkesman skulle missta vad det utgjorde en fuktskada med allvarligt rötangrepp.
Offerten för bara topplocket skulle enligt IVECO gå på cirka 42 000 kronor.
De ska även ge offert på vad växellådan kostar att byta.
Direkt efter vi hämtat bilen åker vi till en husbilsfirma och låter göra ett fukttest, då kan inte mindre än TRE (!) invändiga fuktskador konstateras varv en fuktskada är exakt där den tidigare och åtgärdade(?) var i köket. Samt att även de kunde konstatera den utvändiga fuktskadan och började skratta när vi sa att säljaren hade sagt att det bara var att dra en skruv så sitter det på plats så fint.
Till dessa problem så har vindrutepolaren aldrig fungerat, det var länge vi som trodde att vi inte förstod hur den fungerade med nu står det klart att den aldrig har fungerat. Värmeväxlarfläken fungerar inte heller, denna fungerade dock vid avlämnandet men slutade fungera ganska direkt för att sen fungera några dagar och nu sen cirka två månder inte fungera alls.
Den elektriska golvvärmen verkar bara fungera på cirka 20 % av området där den enligt specifikationen ska fungera, detta känns tydligt när du går barfota men har inte mätt det med något mätinstrumment.
Så igår när jag fyllde upp expansionskärlet i bodelen fick jag i cirka sju deciliter. Är detta en normal förbruking? Eller betyder det att glykolvattnet rinner ut någonstans?
Har löpande påtalat felen efter att de dykt upp samt till en början begärt prisavdrag utan någon som helst respons från säljaren annat än att säga att "det är inte aktuellt med något prisavdrag då ni köpt en begagnad bil" och att de inte anser sig ha något som helst felansvar. Efter dessa senaste fel konstaterats så har vi varslat om hävning och kommer inte nöja oss med något annat då de totala reparationskostnaderna lär landa någonstans kring 100 000.
Vi bor i bilen på heltid och är helt villrådiga vad vi ska göra nu när vi inte har något hem, detta går till ARN i dagarna men deras handläggningstid är ju 4-6 månader och vi kan ju inte köra några längre stäckor med ett defekt topplock så just nu vet vi inte vad vi ska göra då vi behöver husbilen eftersom vi reser runt mycket. Om någon har några tips så tar vi tacksamt gärna emot alla tips som finns att få.
Listpris när vi kollade med en annan handlare är cirka 185 000 för än vår med vår utrustningsnivå vid 14 000 mil, vår bil hade vid köpet rullat ca 15 500 mil.
Mot bakgrund av vad vi skrivit här, är vi två gnällspikar som ska finnas oss i att vi gjort ett dåligt köp eller är det dags för säljföretaget att ta ansvar?
Vi köpte vår husbil i höstas hos en vad vi förstod MYCKET seriös husbilshandlare.
Bilen vi köpte är en Cabby Exus som står på en IVECO från 94. Vi betalade 195 000.
Tyvärr så stöter vi omgående efter avlämnandet på problem med bilen, först märker vi att varvmätaren inte fungerar.
När vi kör därifrån så hör vi direkt att växellådan viner ganska ordentligt på femmans växel (finns en uppsjö av trådar här på forumet angående dessa problem).
Vi åker till en annan firma och genomför en fuktkontroll trots att firman vi köpt av lovat att de genomfört ett sådant test och även gett oss ett protokoll på att bilen var fuktfri då vi kände att vi ville vara helt säkra.
Fuktkontrollen visade att det fanns en stor fuktskada i köket som gick en meter upp på väggen och en meter ut i golvet.
Vi reklamerar fuktskadan och växellådan via mejl någon dag efter att fukttestet genomförts.
Vi får då till svar att de ska återkomma med tid för åtgärd av fuktskadan men att det inte är någon reklamation på växellådan. Något skäl till varför det inte är någon reklamation på växellådan angavs inte och vi förstod att vårt ord inte skulle räcka för detta felet utan att vi måste ha någon verkstad med muskler som bekräftar att detta är ett faktiskt fel.
Efter någon vecka så får vi en tid för åtgärdande av fuktskadan och åker och lämnar husbilen och får en personbil som lånebil så vi kan ta oss därifrån.
Efter knappt tre veckor är bilen klar och vi hämtar husbilen och lämnar tillbaka lånebilen.
Nästa gång vi är ute och kör en helg så märker vi att lampor och stereon börjar bete sig konstigt och börja ”flimra” samt att varvmätaren helt plötsligt börjar ”fungera” (antagligen återgav den inte ett korrekt varvtal). Någon minut senare så märker vi att strålkastarna nästintill slutat lysa.
Vi förstår att vi inte kommer komma vidaresärskilt mycket längre och oavsett så kan man inte köra utan strålkastare på kvällen i December. Vi stannar till på en mack och stänger av motorn och när vi försöker starta igen så orkar inte ens startmotorn försöka dra igång motorn. Efter några telefonsamtal och diskussioner med personalen på macken så verkar det som att batteriet är helt slut och inte kan ta emot laddning.
Vi köper då ett nytt batteri och sätter in det och bilen kickar igång och vi åker vidare. En timme senare väl på uppfarten hos frugans mamma så ska vi starta bilen igen men då vill inte bilen starta igen, den försöker dock med den lilla kraft den har men den orkar inte dra igång motorn, vi blir nu då alltså stående lyckligtvis direkt på uppfarten.
Vi förstår nu att det måste vara generatorn som är felet.
Vi ser ingen annan lösning än att försöka byta den själv då vi just inte hade de ekonomiska resurserna att betala en bärgare som ska hämta husbilen till en verkstad som ska åtgärda felet (att på något sätt försöka putta igång en 3500 kg husbil som man fått göra med golfen några gånger var inget alternativ). Svärfar lägger sig under bilen och på en vecka (inte effektivt arbete) med mycket svordomar så har han lyckats byta laddningsregulatorn till generatorn då kolen var helt slut och således ger inte generatorn någon laddspänning. I samband med detta byttes även generatorremmen.
Här borde vi kanske ha reklamerat felet direkt till säljaren innan vi gav oss i kast med att byta själva men vi kände ändå att vi inte skulle försöka oss på att flytta bilen genom att ladda batteriet (eller liknande) för att sen stanna efter hundra meter är vad vi anser en väsentlig oangelägenhet. Vi trodde att det skulle gå betydligt enklare och vara klart på några timmar men detta var "den värsta konstruktionen" svärfar någonsin upplevt på sina 30 år som hobbymeck.
Bara några dagar senare när vi ska åka och handla märker vi hur temperaturmätaren börjar vandra upp över sin normala temperatur, så vi håller koll, men på tre minuter är den för hög och på väg upp emot rött. Vi vågar inte ta några risker att motorn kokar, då den kan ta permanent skada, utan stannar mitt i gatan. Vi kan då se ett långt streck av kylvatten som bildats efter bilen och ser hur det rinner ut vatten. Springer iväg och hämtar flaskor med vatten och låter motorn kyla ner sig i en timme (vi stod inte bra till bilar kunde med viss irritation ta sig förbi), fyller upp vattnet och åker tillbaka den tre minuters färd hem till svärfars uppfart med ett streck av vatten bakom bilen. Väl på plats lägger sig svärfar under bilen igen och kan konstatera att ett av två kylrör är helt av och pumpar ut vatten rakt på marken. Beställer nya rör på IVECO som kommer någon vecka senare då de behövde beställas från Italien. Svärfar monterar på rören och kan samtidigt konstatera att det är extremt mycket rost i kylvattnet. Så vi drar igenom systemet några gånger för att få bort eventuella rostavlagringar i systemet då detta ska vara ett tecken på att det varit dålig glykol(?).
Sätter rören på plats och systemet fungerar. Vi öppnar motorhuven kanske ett tag senare, och ser att det är som en enda lång sträng av rost rakt ner på det nya batteriet, vilket betyder två saker, dels att det bildas övertryck i kylsystemet och att rosten fortsätter komma. Vid avlämnande så låg vattennivån till och med lite under minimun strecket.
Nu har vi även kontrollerat ifall kamremmen är bytt vilket den inte är och det enda kvittot vi fått med bilen som visar att den är bytt någonsin visar att den är bytt vid 6000 mil och bilen hade vid avlämnandet gått drygt 15 000.
Intervallen för byte av kamrem på denna bilen är 9000 mil eller fem år, det föreföll för oss som att det verkligen var dags att byta kamrem då bilen stått i nästan fem år hos handlaren.
Detta var något vi specifikt frågade om när vi skulle köpa bilen ifall den behöver någon storservice, byte av kamrem eller något liknande innan köpet. Svaret vi då fick var att de kollar igenom bilen och ser till att allt är okej och bilen naturligtvis är i full ordning och i ”kördugligt skick” vi kunde inte tolka det svaret som något annat än att de skulle kontrollera kamremmen särskilt då det är fullständigt katastrof ifall den skulle gå sönder, vi anser inte att bilen är i kördugligt skick med en så gammal kamrem. (vi kände inte till bytesintervallet innan vi köpte bilen utan detta var något vi kollade upp senare själva då vi insåg att vi måste byta den)
Det kan även nämnas här att under säljmötet så lovades det vitt och brett att det ställer i ordning allting så det bara är att tuta och köra, men man hade inte ens bemödat sig med att se till att det fanns olja i bilen för när vi kontrollerade efter avlämnandet så var det knappt att det syntes på oljestickan, det visade sig när vi bytte olja och filter att det var cirka två liter (plus filtret) i bilen då det egentligen ska vara sju (!) liter plus filter.
Sen åker vi runt i Norrland i en månad och märker då att ”EDC” lampan tänds i tid och otid och vi märker även att bilen börjat bli mer orkeslös och trött då vi ofta behöver växla ner till fyran i även ganska milda uppförsbackar. Samt att det börjat komma en lukt av diesel runt motorrummet, vi kollar men kan inte hitta något, så när vi en natt är på väg till nästa ort så slutar gasen svara och vi blir helt enkelt stående men lyckas få tag på en bärgare som upptäcker att bränsleröret sitter dåligt och att det då läcker diesel rakt ut, han lyckas sätta fast den bättre och bilen startar och vi kan åka iväg.
Vi tycker dock fortfarande att bilen inte är lika stark som när vi fick den då vi med lätthet kunde starta den på 2:an. då det nu är mycket bekvämare att starta på 1:an vilket i det närmaste är en underväxel på IVECO.
För detta problem åker vi in till Mekonomen i Östersund för att se vad de säger och de märker också direkt att bilen är väldigt svag i lägre varv innan turbon ”kickar in”.
Efter lite felsökning så hittar de att bilen ”tjuvdrar” luft genom en sprucken luftslang till motors luftintag. Vi frågar även angående rosten i kylvattnet varpå de säger att de där verkar inte bara vara rost utan det där tyder på att toplockspackningen är defekt och måste undersökas närmare. Nu börjar vi känna att det räcker med problemen som aldrig slutar komma med bilen. Så nu letar vi efter en firma som kan göra en total genomgång av bilen både bil och bodel. I Norrland lyckas vi inte finna någon (ingen på detta forumet skulle tro oss om vi berättade hur många olika husbilsfirmor som inte ville ta i detta när vi berättade att vi skulle skaffa underlag för att ta detta till en tvist mot angivet säljföretag. Det var kalla handen direkt, vissa sa helt uppriktigt att de inte vill stöta sig med den firman och andra bara märktes det genom konstiga bortförklaringar som kom först efter att vi förklarat ärendet närmare) utan det är först när vi kommer till Stockholm som vi väljer att låta IVECO göra en kontroll av bilens skick. Och låta en husbilsfirma gå igenom bodelen. Vi har varit väldigt oroliga över att det verkar som att värmesystemet i bodelen läcker glykolvatten då det vid detta laget (början av April) är helt tomt i expansionskärlet från att ha varit på maxstrecket när vi fyllde upp det i början av Januari (även detta kärlet var tomt vid avlämnandet).
IVECO gör ingen total genomgång utan de ringer mig efter att de har kunnat konstatera att topplocket är defekt samt att växellådan behöver bytas, bränslepumpen verkar vara felinställd därav den ryckiga gången samt att värmeväxlarpumpen inte fungerar.
Samt att IVECO ser att det är en allvarlig fuktskada vänsterbak, denna skada påtalade vi vid köpet då vi trodde att det enbart var en backskada som enkelt skulle kunna korrigeras, för det var nämligen vad firman sa till oss, att det där är bara att dra en skruv så sitter den och det är inga problem. Nu förefaller det sig vara en omfattande reparation som behövs för att åtgärda denna skada och det finns inte en chans i blåbärsskogen att en yrkesman skulle missta vad det utgjorde en fuktskada med allvarligt rötangrepp.
Offerten för bara topplocket skulle enligt IVECO gå på cirka 42 000 kronor.
De ska även ge offert på vad växellådan kostar att byta.
Direkt efter vi hämtat bilen åker vi till en husbilsfirma och låter göra ett fukttest, då kan inte mindre än TRE (!) invändiga fuktskador konstateras varv en fuktskada är exakt där den tidigare och åtgärdade(?) var i köket. Samt att även de kunde konstatera den utvändiga fuktskadan och började skratta när vi sa att säljaren hade sagt att det bara var att dra en skruv så sitter det på plats så fint.
Till dessa problem så har vindrutepolaren aldrig fungerat, det var länge vi som trodde att vi inte förstod hur den fungerade med nu står det klart att den aldrig har fungerat. Värmeväxlarfläken fungerar inte heller, denna fungerade dock vid avlämnandet men slutade fungera ganska direkt för att sen fungera några dagar och nu sen cirka två månder inte fungera alls.
Den elektriska golvvärmen verkar bara fungera på cirka 20 % av området där den enligt specifikationen ska fungera, detta känns tydligt när du går barfota men har inte mätt det med något mätinstrumment.
Så igår när jag fyllde upp expansionskärlet i bodelen fick jag i cirka sju deciliter. Är detta en normal förbruking? Eller betyder det att glykolvattnet rinner ut någonstans?
Har löpande påtalat felen efter att de dykt upp samt till en början begärt prisavdrag utan någon som helst respons från säljaren annat än att säga att "det är inte aktuellt med något prisavdrag då ni köpt en begagnad bil" och att de inte anser sig ha något som helst felansvar. Efter dessa senaste fel konstaterats så har vi varslat om hävning och kommer inte nöja oss med något annat då de totala reparationskostnaderna lär landa någonstans kring 100 000.
Vi bor i bilen på heltid och är helt villrådiga vad vi ska göra nu när vi inte har något hem, detta går till ARN i dagarna men deras handläggningstid är ju 4-6 månader och vi kan ju inte köra några längre stäckor med ett defekt topplock så just nu vet vi inte vad vi ska göra då vi behöver husbilen eftersom vi reser runt mycket. Om någon har några tips så tar vi tacksamt gärna emot alla tips som finns att få.
Listpris när vi kollade med en annan handlare är cirka 185 000 för än vår med vår utrustningsnivå vid 14 000 mil, vår bil hade vid köpet rullat ca 15 500 mil.
Mot bakgrund av vad vi skrivit här, är vi två gnällspikar som ska finnas oss i att vi gjort ett dåligt köp eller är det dags för säljföretaget att ta ansvar?
Senast redigerad av en moderator: