• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen, dröm som blev en mardröm

F

F.d. 50127

Guest
Hej alla husbilsägare, detta är vårt första inlägg här efter att bara "tjuvläst" tidigare under vår tid som husbilsägare.
Vi köpte vår husbil i höstas hos en vad vi förstod MYCKET seriös husbilshandlare.
Bilen vi köpte är en Cabby Exus som står på en IVECO från 94. Vi betalade 195 000.



Tyvärr så stöter vi omgående efter avlämnandet på problem med bilen, först märker vi att varvmätaren inte fungerar.
När vi kör därifrån så hör vi direkt att växellådan viner ganska ordentligt på femmans växel (finns en uppsjö av trådar här på forumet angående dessa problem).

Vi åker till en annan firma och genomför en fuktkontroll trots att firman vi köpt av lovat att de genomfört ett sådant test och även gett oss ett protokoll på att bilen var fuktfri då vi kände att vi ville vara helt säkra.




Fuktkontrollen visade att det fanns en stor fuktskada i köket som gick en meter upp på väggen och en meter ut i golvet.
Vi reklamerar fuktskadan och växellådan via mejl någon dag efter att fukttestet genomförts.
Vi får då till svar att de ska återkomma med tid för åtgärd av fuktskadan men att det inte är någon reklamation på växellådan. Något skäl till varför det inte är någon reklamation på växellådan angavs inte och vi förstod att vårt ord inte skulle räcka för detta felet utan att vi måste ha någon verkstad med muskler som bekräftar att detta är ett faktiskt fel.
Efter någon vecka så får vi en tid för åtgärdande av fuktskadan och åker och lämnar husbilen och får en personbil som lånebil så vi kan ta oss därifrån.
Efter knappt tre veckor är bilen klar och vi hämtar husbilen och lämnar tillbaka lånebilen.


Nästa gång vi är ute och kör en helg så märker vi att lampor och stereon börjar bete sig konstigt och börja ”flimra” samt att varvmätaren helt plötsligt börjar ”fungera” (antagligen återgav den inte ett korrekt varvtal). Någon minut senare så märker vi att strålkastarna nästintill slutat lysa.
Vi förstår att vi inte kommer komma vidaresärskilt mycket längre och oavsett så kan man inte köra utan strålkastare på kvällen i December. Vi stannar till på en mack och stänger av motorn och när vi försöker starta igen så orkar inte ens startmotorn försöka dra igång motorn. Efter några telefonsamtal och diskussioner med personalen på macken så verkar det som att batteriet är helt slut och inte kan ta emot laddning.
Vi köper då ett nytt batteri och sätter in det och bilen kickar igång och vi åker vidare. En timme senare väl på uppfarten hos frugans mamma så ska vi starta bilen igen men då vill inte bilen starta igen, den försöker dock med den lilla kraft den har men den orkar inte dra igång motorn, vi blir nu då alltså stående lyckligtvis direkt på uppfarten.


Vi förstår nu att det måste vara generatorn som är felet.
Vi ser ingen annan lösning än att försöka byta den själv då vi just inte hade de ekonomiska resurserna att betala en bärgare som ska hämta husbilen till en verkstad som ska åtgärda felet (att på något sätt försöka putta igång en 3500 kg husbil som man fått göra med golfen några gånger var inget alternativ). Svärfar lägger sig under bilen och på en vecka (inte effektivt arbete) med mycket svordomar så har han lyckats byta laddningsregulatorn till generatorn då kolen var helt slut och således ger inte generatorn någon laddspänning. I samband med detta byttes även generatorremmen.


Här borde vi kanske ha reklamerat felet direkt till säljaren innan vi gav oss i kast med att byta själva men vi kände ändå att vi inte skulle försöka oss på att flytta bilen genom att ladda batteriet (eller liknande) för att sen stanna efter hundra meter är vad vi anser en väsentlig oangelägenhet. Vi trodde att det skulle gå betydligt enklare och vara klart på några timmar men detta var "den värsta konstruktionen" svärfar någonsin upplevt på sina 30 år som hobbymeck.



Bara några dagar senare när vi ska åka och handla märker vi hur temperaturmätaren börjar vandra upp över sin normala temperatur, så vi håller koll, men på tre minuter är den för hög och på väg upp emot rött. Vi vågar inte ta några risker att motorn kokar, då den kan ta permanent skada, utan stannar mitt i gatan. Vi kan då se ett långt streck av kylvatten som bildats efter bilen och ser hur det rinner ut vatten. Springer iväg och hämtar flaskor med vatten och låter motorn kyla ner sig i en timme (vi stod inte bra till bilar kunde med viss irritation ta sig förbi), fyller upp vattnet och åker tillbaka den tre minuters färd hem till svärfars uppfart med ett streck av vatten bakom bilen. Väl på plats lägger sig svärfar under bilen igen och kan konstatera att ett av två kylrör är helt av och pumpar ut vatten rakt på marken. Beställer nya rör på IVECO som kommer någon vecka senare då de behövde beställas från Italien. Svärfar monterar på rören och kan samtidigt konstatera att det är extremt mycket rost i kylvattnet. Så vi drar igenom systemet några gånger för att få bort eventuella rostavlagringar i systemet då detta ska vara ett tecken på att det varit dålig glykol(?).

Sätter rören på plats och systemet fungerar. Vi öppnar motorhuven kanske ett tag senare, och ser att det är som en enda lång sträng av rost rakt ner på det nya batteriet, vilket betyder två saker, dels att det bildas övertryck i kylsystemet och att rosten fortsätter komma. Vid avlämnande så låg vattennivån till och med lite under minimun strecket.



Nu har vi även kontrollerat ifall kamremmen är bytt vilket den inte är och det enda kvittot vi fått med bilen som visar att den är bytt någonsin visar att den är bytt vid 6000 mil och bilen hade vid avlämnandet gått drygt 15 000.
Intervallen för byte av kamrem på denna bilen är 9000 mil eller fem år, det föreföll för oss som att det verkligen var dags att byta kamrem då bilen stått i nästan fem år hos handlaren.
Detta var något vi specifikt frågade om när vi skulle köpa bilen ifall den behöver någon storservice, byte av kamrem eller något liknande innan köpet. Svaret vi då fick var att de kollar igenom bilen och ser till att allt är okej och bilen naturligtvis är i full ordning och i ”kördugligt skick” vi kunde inte tolka det svaret som något annat än att de skulle kontrollera kamremmen särskilt då det är fullständigt katastrof ifall den skulle gå sönder, vi anser inte att bilen är i kördugligt skick med en så gammal kamrem. (vi kände inte till bytesintervallet innan vi köpte bilen utan detta var något vi kollade upp senare själva då vi insåg att vi måste byta den)


Det kan även nämnas här att under säljmötet så lovades det vitt och brett att det ställer i ordning allting så det bara är att tuta och köra, men man hade inte ens bemödat sig med att se till att det fanns olja i bilen för när vi kontrollerade efter avlämnandet så var det knappt att det syntes på oljestickan, det visade sig när vi bytte olja och filter att det var cirka två liter (plus filtret) i bilen då det egentligen ska vara sju (!) liter plus filter.


Sen åker vi runt i Norrland i en månad och märker då att ”EDC” lampan tänds i tid och otid och vi märker även att bilen börjat bli mer orkeslös och trött då vi ofta behöver växla ner till fyran i även ganska milda uppförsbackar. Samt att det börjat komma en lukt av diesel runt motorrummet, vi kollar men kan inte hitta något, så när vi en natt är på väg till nästa ort så slutar gasen svara och vi blir helt enkelt stående men lyckas få tag på en bärgare som upptäcker att bränsleröret sitter dåligt och att det då läcker diesel rakt ut, han lyckas sätta fast den bättre och bilen startar och vi kan åka iväg.


Vi tycker dock fortfarande att bilen inte är lika stark som när vi fick den då vi med lätthet kunde starta den på 2:an. då det nu är mycket bekvämare att starta på 1:an vilket i det närmaste är en underväxel på IVECO.
För detta problem åker vi in till Mekonomen i Östersund för att se vad de säger och de märker också direkt att bilen är väldigt svag i lägre varv innan turbon ”kickar in”.
Efter lite felsökning så hittar de att bilen ”tjuvdrar” luft genom en sprucken luftslang till motors luftintag. Vi frågar även angående rosten i kylvattnet varpå de säger att de där verkar inte bara vara rost utan det där tyder på att toplockspackningen är defekt och måste undersökas närmare. Nu börjar vi känna att det räcker med problemen som aldrig slutar komma med bilen. Så nu letar vi efter en firma som kan göra en total genomgång av bilen både bil och bodel. I Norrland lyckas vi inte finna någon (ingen på detta forumet skulle tro oss om vi berättade hur många olika husbilsfirmor som inte ville ta i detta när vi berättade att vi skulle skaffa underlag för att ta detta till en tvist mot angivet säljföretag. Det var kalla handen direkt, vissa sa helt uppriktigt att de inte vill stöta sig med den firman och andra bara märktes det genom konstiga bortförklaringar som kom först efter att vi förklarat ärendet närmare) utan det är först när vi kommer till Stockholm som vi väljer att låta IVECO göra en kontroll av bilens skick. Och låta en husbilsfirma gå igenom bodelen. Vi har varit väldigt oroliga över att det verkar som att värmesystemet i bodelen läcker glykolvatten då det vid detta laget (början av April) är helt tomt i expansionskärlet från att ha varit på maxstrecket när vi fyllde upp det i början av Januari (även detta kärlet var tomt vid avlämnandet).


IVECO gör ingen total genomgång utan de ringer mig efter att de har kunnat konstatera att topplocket är defekt samt att växellådan behöver bytas, bränslepumpen verkar vara felinställd därav den ryckiga gången samt att värmeväxlarpumpen inte fungerar.
Samt att IVECO ser att det är en allvarlig fuktskada vänsterbak, denna skada påtalade vi vid köpet då vi trodde att det enbart var en backskada som enkelt skulle kunna korrigeras, för det var nämligen vad firman sa till oss, att det där är bara att dra en skruv så sitter den och det är inga problem. Nu förefaller det sig vara en omfattande reparation som behövs för att åtgärda denna skada och det finns inte en chans i blåbärsskogen att en yrkesman skulle missta vad det utgjorde en fuktskada med allvarligt rötangrepp.


Offerten för bara topplocket skulle enligt IVECO gå på cirka 42 000 kronor.
De ska även ge offert på vad växellådan kostar att byta.


Direkt efter vi hämtat bilen åker vi till en husbilsfirma och låter göra ett fukttest, då kan inte mindre än TRE (!) invändiga fuktskador konstateras varv en fuktskada är exakt där den tidigare och åtgärdade(?) var i köket. Samt att även de kunde konstatera den utvändiga fuktskadan och började skratta när vi sa att säljaren hade sagt att det bara var att dra en skruv så sitter det på plats så fint.

Till dessa problem så har vindrutepolaren aldrig fungerat, det var länge vi som trodde att vi inte förstod hur den fungerade med nu står det klart att den aldrig har fungerat. Värmeväxlarfläken fungerar inte heller, denna fungerade dock vid avlämnandet men slutade fungera ganska direkt för att sen fungera några dagar och nu sen cirka två månder inte fungera alls.

Den elektriska golvvärmen verkar bara fungera på cirka 20 % av området där den enligt specifikationen ska fungera, detta känns tydligt när du går barfota men har inte mätt det med något mätinstrumment.


Så igår när jag fyllde upp expansionskärlet i bodelen fick jag i cirka sju deciliter. Är detta en normal förbruking? Eller betyder det att glykolvattnet rinner ut någonstans?


Har löpande påtalat felen efter att de dykt upp samt till en början begärt prisavdrag utan någon som helst respons från säljaren annat än att säga att "det är inte aktuellt med något prisavdrag då ni köpt en begagnad bil" och att de inte anser sig ha något som helst felansvar. Efter dessa senaste fel konstaterats så har vi varslat om hävning och kommer inte nöja oss med något annat då de totala reparationskostnaderna lär landa någonstans kring 100 000.

Vi bor i bilen på heltid och är helt villrådiga vad vi ska göra nu när vi inte har något hem, detta går till ARN i dagarna men deras handläggningstid är ju 4-6 månader och vi kan ju inte köra några längre stäckor med ett defekt topplock så just nu vet vi inte vad vi ska göra då vi behöver husbilen eftersom vi reser runt mycket. Om någon har några tips så tar vi tacksamt gärna emot alla tips som finns att få.

Listpris när vi kollade med en annan handlare är cirka 185 000 för än vår med vår utrustningsnivå vid 14 000 mil, vår bil hade vid köpet rullat ca 15 500 mil.

Mot bakgrund av vad vi skrivit här, är vi två gnällspikar som ska finnas oss i att vi gjort ett dåligt köp eller är det dags för säljföretaget att ta ansvar?
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Stackare jag förstår er frustation fullständigt. Här är våran otur ( dock på inga vägar så illa som er )
Vår först husbil visade sig trots fukttest ( som visade ingen fukt enl.säljaren )
Var helt uppbruten i hela bakväggen. Tryckte lätt tummen rakt igenom. Åkte genast tillbaka till säljaren som på vår begäran omedelbart hävde köpet. Samt lämnade 10000 kr i ersättning för vår avbrutna semester resa.
Tycker ni ska kräva både återköp och ekonomisk ersättning.
Lycka till.
Mvh Gunilla & Rolf
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Detta var ingen rolig historia. Jag känner med er. Jag har råkat ut för något liknande då jag köpte min HB av Bil & Maskin i Kristinehamn. Ni gör rätt som går till ARN med ärendet. Jag tycker ni skall kontakta den kommunala konsumentrådgivaren (om det finns någon) på orten där ni bor & höra om ni kan få något stöd i konsumentköplagen. Ett alternativ är att kontakta en advokat & stämma företaget som lurat er för lurade har ni helt klart blivit. Jag tycker att ni borde tala om vad säljföretaget heter här på forumet, det kan rädda någon av oss andra att råka ut för något liknande.

Stå på er, jag & säkert många med mej håller tummarna att det går bra.

Bennie
 
F

F.d. 50127

Guest
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Tack för stödet!

Jo vi har varit i kontakt med konsumentvägledaren och de tyckte att det var något av det värre de hört med alla dessa fel på denna korta tiden och de tyckte absolut vi skulle ta det till ARN alternativt så tar vi det till tingsätten direkt. Vi vill i dagsläget inte skriva ut namnet på firman då vi fortfarande hoppas att de ska ta sitt förnuft till fånga och inse att detta är helt orimligt!
Hur gick det i ditt fall Bennsan?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Jag fick firman att leverera de tillbehör som utlovats & sedan började jag dumt nog åtgärda fuktskadorna själv. Ju mer jag rev ner & ersatte med nytt material ju mer fukt hittade jag. Jag är nu i slutet av renoveringen & det känns skönt. Nu vet jag med säkerhet att bilen är tät & torr. Med facit i hand så skulle jag gjort så som jag rekommenderade er att göra. Men det är som det sägs. Det är på misstagen man lär sig. Om & när jag byter HB framöver så kommer jag att försäkra mig om att jag inte gör samma misstag som med den HB'n jag har nu.

Bennie
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Tycker du gör rätt som inte talar om namnet på firman i nuläget,däremot kan du ju vid samtal med firman att om dom inte är intresserade att göra rätt för sig sätta ut namnet på hemsidan.
Olle.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Min åsikt är att om man "hänger ut" en firma som burit sig åt som i detta fallet & då i ett sådant här forum som bara består av konsumenter av denna speciella produkt så bidrar man till räfst & sanering inom branchen. Detta är som sagt min privata åsikt sedan får andra tycka vad dom vill. Men man bör beakta att någon annan kan komma att handla av denna firma & gå på samma mina. Det är något i alla fall jag skulle vilja förhindra om jag kan.

Bennie :D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Det du råkat ut för är beklagligt men tyvärr inte ovanligt. Om man skall köpa en 20 år gammal husbil som gått 15 tusen mil och stått 5 år hos en husbilsfirma skall man nog vara mycket nogrann i hur man undersöker bilen. Så gamla bilar har nästan alltid fuktproblem om de inte åtgärdats redan. Mekaniskt är de en lottsedel och mycket kan hända. Det största felet är nog priset. Bilar av den typen skall säljas som reparationsobjekt billigt eller vara renoverade redan. Det priset du betalade var för högt för en orenoverad bil. Vad en handlare begär är inte samma sak som marnadsvärde. Det finns mycket skräp på handlarnas gårdar som står där i fem år.
Att sälja en orenoverad 20 år gammal bil för 200 tusen är dumt, men att köpa den är inte heller så smart om man inte vet säkert att den är ok. Att få garanti på den typen av bilar brukar inte gå vilket är försåligt. Att få köpet hävt bör fungera inom någon månad men sedan är man nog sig själv tyvärr.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Man kan ju sätta sig in i Magellan77's situation. Som HB-köpare för första gången vänder man sig till en firma eftersom ett privatköp i många fall kan vara lite vanskligt eftersom man inte har någon erfarenhet utav husbilar. Att köpa av firman gör att man känner trygghet, dom vet ju så mycket om husbilar & dess vanliga fel. Inte tror man att dom luras med skicket på HB'n men priset däremot är i de flesta fall i överkant & kan eventuellt prutas ned. Om man inte får ner priset så "vet men i alla fall" att HB'n man köpt är bra. Besvikelsen man sedan känner när man inser att den "trygga firman" lurats & farit med osanning är fruktansvärd. Firman var väl medvetna om vad dom sålde & deras handlande är oförlåtligt. Man kan väl inte bli annat än för.......ad. Sådana firmor skall ha de sämsta referenser som kan skrivas & en KK pga detta är bara att hoppas på så att det blir en oseriös mindre på marknaden.

Bennie:mad:
 
F

F.d. 50127

Guest
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Precis som Bennsan säger gick vi till en välrenomerad firma just på grund av tryggheten som detta ger (ska ge).
vi känner nu att vi har ett väldigt bra case, då egentligen alla fel bevisligen fanns vid avlämnandet.
Lagen och standardavtalet ger presumtionsregeln att visar sig ett fel inom sex månader så ska det anses ha funnits vid avlämnandet, vi ser i dagsläget inte hur firman skulle kunna bryta den presumtionen då alla fel bevisligen funnits där ifrån början.
Med undantag då kanske för värmeväxlarfläkten som fungerat lite då och då.


Att det inte finns någon skam när säljaren säger att de ska fullserva bilen och sen lämnar den, utan olja, stor fuktskada, vinande växellåda, tomt på glykolvatten i bodelen, icke fungerande vindrutespolare. Ljuga rakt i ansiktet om utvändig rötskada, lova att byta kamrem utan att göra det etc.
Känslan är att de bara lämnat ut bilen och hoppats på det bästa att den ska hålla och när den inte gör det bara neka allt då det i princip är riskfritt att förhala en sådanhär process. Känns ju närmast som ett bedrägeri...



Vi var väldigt noga med att vi inte skulle köpa något renoveringsobjekt för 200 000 utan att vi behövde en bil där vi kunde tuta och köra utan problem då vi avsåg att bo permanent i bilen vilket vi nu även gör (gjorde då vi nu inte längre kan). Glömde även skriva i vårt tidigare inlägg att under madrassen i alkoven så är det mycket svartmögel på brädorna under madrassen, kan ju vara förklaringen till varför tjejen har haft så mycket huvudvärk då hon är allergisk mot mögel och mögel är ju inte bra för någon direkt...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

All sympati med Magellan och man kan bara hoppas på det bästa för er!

MEN, om man inte år "omnipotent" på husbilar (allkunnig) så bör man naturligtvis försöka ta hjälp av en sådan när man - med begränsade ekonomiska medel - ska köpa en så gammal husbil. Dessutom bör man ta hjälp av någon annan, kunnig på köpeavtal, garantiåtaganden mm.

Att lita på en säljares fagra löften och försäkringar om att allting är bra och ska fixas till osv osv är väl det mest riskabla man kan ge sig på. Folk är inte så fräcka som man tror utan - mycket fräckare ändå!!!

Mina långa och många år inom båtbranschen gav lärdomen, att där finns ett antal legitimerade experter, som man kan och bör anlita för att fastställa ett objekts tillstånd i alla relevanta hänseenden. Det borde man sannerligen ha även inom husbilsbranschen. En båt kan vara nog så tekniskt komplicerad och svår att diagnosticera kvalitativt, men en gammal husbil gissar jag kan vara
ännu värre. Såå många grejor och områden som kan krångla!!!!

Att köpa en ny husbil av en svensk firma för någon miljon eller så, med skapliga garantier mm kan väl vem som helst, men för en person i Magellans situation ser verkligheten inte så rolig ut. Här behövs någonting mycket mycket bättre än de stöd som finns idag.

Tyvärr, Magellan, inte så mycket hjälp med dessa synpunkter, men kanske för andra i kommande tider?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Med alla dessa fel kan man undra om man verkligen undersökte bilen ordentligt före köp.
Svartmögel kommer inte på en dag. Grava fuktskador kan man hitta om man undersöker som man skall göra. En vinande växellåda märker man om man provkör ordentligt. Att köpa en 20 år gammal bil som gått över 15 tusrn mil kan man inte göra bara på säljarens löften. Det kräver att man nogrant undersöker före köpet inte efter. Vem vet den kanske såldes som renoveringsobjekt i befintligt skick. Att efter 6 månader komma med krav mot säljaren är nog lönlöst. Bilen såldes för under 20% av dess nypris så då får man nog förvänta sig en del att jobba med. Det är bara att bita ihop och renovera för arn eller tingsrätten lär vara lönlöst.
Det går inte att förvänta sig en bil för permanent boende för de pengarna. Sorry.
 
F

F.d. 50127

Guest
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Lyckligtvis är lagen och de avtal vi undertecknat inte utformad så att säljaren kan svamla hur mycket som helst och ge lugnande besked, både muntligt och skriftligt utan att bindas av det. En utfätelse är en utfästelse och är bindande, likaså garantier. Ni har rätt att det ställs högre krav på undersökningsplikt vid begagnade bilar. Men om man påtalar fel, frågar hur det ligger till med saker och ting, förklarar syftet med köp etc. och får förklarningar både skriftligt och muntligt räknas det som att man gjort den "undersökningsplikt"(som egentligen inte finns i kköpl) som krävs enligt praxis. Självklart om vi hade gått in till "ärlige Åkes husbilar" på en parkering någonstans kanske man drar öronen till sig men det gjorde inte vi med en så högt anseende husbilsfirma som har svar på tal. Det är till och med så lyckligt att en bilfirma har en upplysningsplikt angående eventuella påtagliga brister till en konsument.
Vi kan tyckas vara naiva men vi är iaf inga bedragare.

Vi ska även säga att alla fel vi märkte vid vår undersökning och senare har vi inte ens delgivit här.
Självklart vet vi att det är en begangnad bil så något får man alltid räkna med men dessa saker som dyker upp så fort vi lämnat parkeringen och aldrig slutar komma är 100 gånger för mycket för vad som någonsin kan vara acceptabelt.
Priset är snarare över 30 % av nybilspriset och det är ganska högt för en tjugo år gammal bil.

De fel vi upptäckt och de som fastställts av oberoende verkstäder har naturligtvis reklmerats löpande och det är inte så att vi kommer här nu efter ett halvår med massa problem.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Lycka till med reklamationerna. Att du skulle ha undersökt bättre och då upptäckt växellådans oljud, svartmögel i alkoven mm är ju min syn på saken på saken. Blev du intet litet misstänksam när bilen ståt i fem år? Det hade jag sett som ett stort varningstecken då ju inget fordon mår bra av att stå stilla så länge. Jag hade aldrig funderat över att köpa den.
Hoppas du får rätt i arn även om jag tror att det blir svårt.
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Får man fråga vad anledningen var till att ni valde att inte provköra husbilen innan köpet?

Har själv köpt husbil "osedd" men med säljarens försäkringen om att skicket stämmer med vad som uttalats. Men innan pengar byter ägare gör jag en kontroll och provkörning för att se att skicket stämmer mot vad som beskrivits av säljaren.
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Jag är bara nyfiken vilken firma köpte ni Husbilen ?
I Göteborg ?
Stefan
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Man tar sig för huvudet och kan inget annat än ge Er mitt stöd, och håll inne med var Ni köpte bilen för det dyker garanterat upp medlemmar som har handlat hos denne handlare och inte kan förstå hur det kunde bli så här när dom blev så utomodentligt nöjda med servicen och givetvis kan det vara så men i Ert fall verkar det vara mer åt hederliga hästhandlartakter, så stå på Er för lite varudeklaration tillhör när man köper på firma för dom har själva gjort en besiktning fast det verkar som det hoppas över ganska ofta när det gäller husbilar. Husbilsbranchen har mycket att lära av bilbranchen, som verkar mer kontrollerad.
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

anledningen till jag var nyfiken på vilken firma det
var är , för det fanns eller finns fortfarande en firma sålde även
Husvagnar skulle vara i fint skick när man kollade dem noga och
hittade fel även fukt och påtalade det för försäljaren blev han arg .
jag var med flera personer där och tittade som var intresserade
att köpa där . Men köpte inget där . på grund av att det som sas om skicket
inte stämde i verkligheten

Stefan
 

Daniel77

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen, dröm som blev en mardröm

Press å media brukar vara ett bra sätt även om det inte gå att få rätt, Sverker Olofsson hade nog inte gett sig. Tråkigt allt som har hänt.:mad:

/Daniel
 
Toppen