• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar som lutar framåt.

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Detta mitt svar har inte med lutningen att göra utan att bilen ålar sig fram vid lite högre hastighet. Kanske att det skulle löna sig att kolla framhjulsvinklarna. På min nuvarande bil, en Adria -08 som knappt gått 2000 mil är framdäcken slitna på insidan. Samma sak råkade jag ut för för några år sedan, den gången på en Bürstner. I båda fallen var, respektive är bilarna byggda på Fiat Ducato. Talar man med husbilsleverantörer om detta så har "man" alltid kört på eller över något.

Leif
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej.
Om däcken slits på insidan så är det med all säkerhet så att hjulen står TOE-UT. Då blir bilen spårkänslig och "slingrig". Inte alls skoj.
Fast det är jäkligt bra om man skall åka konbana:cool:! Men det kanske inte sker så ofta med husbil iaf, he he!

Skall bilen gå tryggt skall man försöka att ställa framvagnen TOE-IN istället!
Då blir även en kraftig inbromsning mera säker och spårstabil!

TOE-IN= Tårna inåt
TOE-UT= Tvärtom, alltså tårna utåt.

Anders
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

En parentes av ren nyfikenhet (förlåt):
Du verkar hemma på det här med hjulvinklar, Anders. Ställer man inte camber/ catervinkel längre på moderna bilar? Man hör aldrig talas om det.
Ascona A (rallyversion) skulle man luta "fram" hjulet fem mm. (minns inte om det är camber eller caster). Anledningen var att det gick att åka fortare. :D
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej LG.

Så här är det! Lite Nördkunskap från mig till dig, he he!

Enklast förklarar man de olika hjulvinklarna så här=

Titta på dina egna ben och ställ dig upp!

TOE-IN samt TOE-UT är om man går innåt eller utåt med fötterna!

Cambervinklarna är positiva eller negativa och det är om man är hjulbent (positiv) samt negativt är då kobent

Sedan har vi den du menade och det är Castervinkeln. Då får man tänka lite på en cykel. Ju större vinkel på framgaffeln man har så får man en större castervinkel.
En stor vinkel innebär att fordonet vill helst gå rakt fram och blir då så klart tungstyrt.

En Enduromotorcykel har t.ex en flakare vinkel än en Crossmotorcykel. Detta beror på att en enduro skall vara snabbstyrd mellan stenar och stockar och en cross skall vara mera högfartsstabil.

En vinkel som jag tycker är lite extra nördig är Cambervinkeln och den har ju en kompenserande effekt! Man vill ju mycket gummi i asfalten när man KÖR bil och då kan man ställa in negativ camber (kobent) för att lite undvika att hjulen viker sig under bilen.

Fast allt detta kan man bland kors och tvärs! Sedan kan man i detta ämne blanda in lufttryck, ridehigh (skillnad i bilens höjd) och en hel massa annat som kräver ett snack över en platta öl i stället för över ett tangentbord, he he:D:D

Sedan är det ju så att den vanligaste vinkel och ofta den enda som går att justera på moderna SKITBILAR är TOE vinklarna.

Som sagt.... en platta pilsner och ett par kvällar så kan vi nog reda ut etta ämne.

Hjärtliga Nörd Hälsningar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

En intressant sak i samband med höjder och hjulvinklar! Resultatet av att en bil sänks kraftigt efter att hjulinsällning är gjord, blir att toe in/out ändrar sig. Undrar om husbilstillverkarna kollar hjulinställningen efter att dom byggt på husbilen, alltså effektivt sänkt bilen? :confused:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Tack för ett uttömmande svar Anders!
Klart vi kan klyva en pilsner eller två - om det är ok om du och frugan delar på den?
Kan inte själv tyvärr. Piller och öl är inte en lysande kombination :oops:
Träd och sten är hårt att dundra in i som du vet.:D
Hade väl kanske fel caster - eller nåt. :D
Skulle var skoj att träffas oavsett vilket och det finns ju alltid - mjölk?

Som sagt: Förlåt ni andra icke-nördar. Det var en parentes oss gas-glada nördar emellan. ;)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej Montreal!

Det tar man ju för givet att det görs! Lika borde det ju vara som det skrivs i denna tråd att då man byter fjädrar, att en framvagnsinställning borde göras!
Sedan var det ju lite olika synpunkter i denna tråd om hur höjden på bilen påverkar vägegenskaperna. Jag kan nog säga att själva höjden på bilen är totalt ointressant. Bara man har de rätta inställningarna gjorda på framvagnen.

Orsaken till att man får en "slingrig" gång kan nog Herr Montreal ha mycket rätt i; alltså att man häver på en stor vikt på framvagnen på en bil som i grunden är byggd för att lastas bak:(!

Kan det vara så enkelt, tro?


Anders som har fått nåt skoj att tänka på:D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Rullan, det kan inte vara så att du upplever den ormande körningen av att bilen har olika spårvidd fram och bak? När du kör i lite högre hastighet sker det kanske på större vägar med vägbanor som är spåriga. Då har bilen svårt att bestämma sig för var fram respektive bakhjulen skall vara i spåren. Jag tycker mig märka det ibland när jag kör på motorväg med tydliga förslitningsspår.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej Michael.
Jag har en halvintregerad med olika spårvidd fram och bak. Absolut inga tendenser till spårighet i nån fart.

Min absoluta övertygelse är att om bilen upplevs spårkänslig så skall man ta reda på hur framvagnsvinklarna är rekomenderade av chassietillverkaren. Jag har en liten aning om att inte de som gör påbyggnaden har nån tanke på att ställa in framvagnarna innan leverans.

Har man en bil med en lite längre körsträcka bakom sig så kan ju så klart även andra faktorer spela in då t.ex glapp i P-ändar, glapp i styrsnäcka o.s.v.

Anders
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Vår Hymer på 4250 kg inköptes med förstärkta fjädrar men började sjunka ihop för att efter 1½ år ha minskat ca 5 cm, den slog igenom och däcket tog i skärmarna när jag svängde!
Med 4 månader kvar på garantin klagade vi på detta och skulle få nya Goldschmitt fjädrar. Efter monteringen fick vi betala monteringen trots garanti!
- Felmarginalen ryms inom Hymers normer, fick vi till svar av försäljaren. Trafikfarlig hävdar vi men fick inget gehör alls - bara utskällning. Ingen provkörde bilen!
Bilen var köpt i Örebro.
 
Toppen