• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar som lutar framåt.

Erik & Anna-Stina

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6883
Medlemskap
2025
Alla ni som har bilar som lutar framåt och som har bytt framfjädrar, har det blivit bättre? och i så fall hur mycket bättre.
Byte av fjädrar, vad kostar detta och vem har ni låtit byta dessa fjädrar.

Jag har själv en Dethleff Esprit i 7150 2011, den är farlig att köra när du kommer upp i 95 100 km, då blir den som en ål på vägen så jag måste göra något åt det hela. Jag vill gärna få svar på var och kostnaden för ett sådant här arbete.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Om jag förstår rätt, kan det till exempel har något att göra med luftfjädring.
Min Husbila utseende beror på hur mycket tryckluften är satt till - max 8 centimeter skillnad och definitivt synlig.

Jag undrar - på rätt spår.:confused:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Bytte mina framfjädrar, en Rapido helintegrerad, nu behöver jag inte ha klossar för att den ska stå rakt. Gjorde detta i Alvesta. Pris 5.000, är lite billigare om du inte har en helintegrerad.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Men hur blir det med lutande golv? Om jag vill höja vår bil för att få en bra takvinkel så kommer den franska bedden att luta. Dvs huvudet lågt, för att kompensera detta måste jag upp på klotsar eller leta efer "rätt" marklutning.
Tänker jag fel eller hur blir det efter "ansktslyftet"?
Leffe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Du tänker nog fel, chassiet är konstruerat för att stå rakt, och bodelen är ju också paralell med chassiet så det kommer att bli plant! :)
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Alla ni som har bilar som lutar framåt och som har bytt framfjädrar, har det blivit bättre? och i så fall hur mycket bättre.
Byte av fjädrar, vad kostar detta och vem har ni låtit byta dessa fjädrar.

Jag har själv en Dethleff Esprit i 7150 2011, den är farlig att köra när du kommer upp i 95 100 km, då blir den som en ål på vägen så jag måste göra något åt det hela. Jag vill gärna få svar på var och kostnaden för ett sådant här arbete.

Låter märkligt att den uppför sig så tycker jag, men har Du möjligen tung last längst bak, lite luft i däcken eller lastat något tungt i hyllor högt upp?
Det låter i vart fall inte normalt och borde rättas till på garanti om ovanstående inte föreligger.
Mvh/Janne
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Bytte mina framfjädrar, en Rapido helintegrerad, nu behöver jag inte ha klossar för att den ska stå rakt. Gjorde detta i Alvesta. Pris 5.000, är lite billigare om du inte har en helintegrerad.

Har du 15" eller 16" hjul?
Funderar också på att byta men eftersom jag har 15" så verkar det inte så vanligt och jag har inte hittat hur mycket nosen höjs på 15".
 
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Om bilen anses vara farlig att köra anser jag att Ni skall vända Er till säljaren som bör rätta till problemet, utan kostnad för Er.
 
F

F.d. 30007

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej!!
Du skall åka dit där du köpte bilen och låta dom stå för kostnaderna en ny bil skall vara ok.Min bil höjdes 8cm och ser ut som en bil ska.

Ha det gött.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Har du 15" eller 16" hjul?
Funderar också på att byta men eftersom jag har 15" så verkar det inte så vanligt och jag har inte hittat hur mycket nosen höjs på 15".

Det sitter 15" på, och den höjdes drygt 4 cm. Låter lite men syns mycket. Det var så mycket så att dom fick även justera ljuset.
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej.
Tag kontakt med Dohini Däck i Växjö han byter dina fjädrar för ett bra pris.
Tel 0470-23355 fråga efter Gert-Ove.
Jag har bytt på en Knaus och nu Carthago E Line och är helnöjd med det.
Hoppas att du ochså skallbli det.
:yes::yes::yes::wub::wub::wub:
 
H

hianders

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej Erik & Anna-Stina!

Ni ha ju en alldeles ny bil och den skall inte bete sig som ni beskriver. Kontakta er leverantör och be denne beställa en framvagnskotroll inklusive justering. Kostnad ca 1200:- som alltså betalas av leverantören. Garantiservice alltså.
Kör upp bilen på en våg (någon av vägverkets), läs av och jämför värdet för framaxeln med det som står på den fastnitade plåtskylten vid motorhuvslåset. Det bör finnas ca 500 kg eller mer i marginal för god åkkonfort.
Innan ni kör upp på vågen skall ni stanna och kontrollera den genom att någon av er ställer er på den och då ska den egna vikten.
Numera är det sällan fel på vågarna men det skadar inte att kolla på detta sätt. Byt framfjädrar om marginalen är för liten.

Hasse A
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Det kan nog göra susen, och vad jag förstår på en integrerad som är betydligt tyngre med den påbyggnaden och en framruta som är mycket tung. Dåligt är att det inte byts framfjädrar när man ändå gör en total ombyggnad av en husbil med vad det innebär. Fabriken levererar endast ett chassi sen tar fabrikanten av husbilen beslut av hur den skall bli och tynguppgifterna kan inte den ursprungliga leverantören veta hur tung den skall bli i färdigt skick. Kan bara säga att dom flesta Esprit man möter ser väldigt låga ut runt 15-20 cm från asfalten fram. Förslag byt enligt kontakt och info BLD som är mycket kompetenta på detta område och byter extremt mycket fjädrar och mäter in varje bil beroende på fabrikat. (påbyggnad)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Har hört (f'låt för att inte ha helt 100 fakta) att bilar byggda
på Fiat chassi, typ sedan -10 har de förstärkta fjädrarna på plats.

Att en del som stridigt för det på äldre modeller, även fått sina fjädrar utbytta fram... (efter garanti)

Själv är jag tveksam... dels när vi lastar i bagaget, då blir bilen så gott som i våg,
dels om den står helt plant parkerad, rinner inte regnvattnet undan lika bra som om den lutar något...

Men, visst borde bilarna vara raka...
Jag försöker endast intala för mig själv att det är bra med "lite" lut! ;)

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Stollis, det är inte alla som kör med 400 kg scenutrustning i bagaget. Själv är man ju rädd om tänderna, vill ju inte ha dom i ratten för att bilen lutar. :twitcy:


Till allvaret, fick reda på Bengt i Örkelljunga, att nya Cartago levereras från fabrik med fjädrar som är anpassade till bilens framaxeltryck.
 

Ragnar i Kalmar

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7123
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej.
Jag har bytt fjädrar på två st Husbilar som blev mycket bra!
Priset är mycket bra ..
Hos Dohini Däck AB Rådjursvägen 6 i VÄXJÖ
han heter Gert Ove Petersson 0470-23355.
Du får gärna ringa mig så får du veta mera Ragnar 070-5491280
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Jag har läst så mycket klagomål på fabriksbyggda husbilar men nu börjar vi väl nå gränsen. Ska man behöva bygga om dem i detaljer som gäller köregenskaper och trafiksäkerhet också.

Husbilsköpare måste vara, ur säljarens synpunkt, världens bästa kunder.

:rolleyes:
 
Toppen