• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar som lutar framåt.

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Måste ge mej in i snacket.Nu är det Du Janne som pratar strunt!!.
Spelar ingen roll vad du jobbar med. DU HAR FEL !!!! Så enkelt är det

härligt kategoriska vi är idag, särskilt utan att kunna understödja med fakta.... nåja jag tänker inte ge mig in i någon lång, infekterad och utdragen debatt utan var och en får ha den åsikt han vill oavsett om den är baserad på fakta, erfarenhet eller uppfattning

lycka till .... ;)

PS : jag har aldrig pratat om tryck på fjädrar/hjulupphängning bara att dom flesta väggående fordon ska luta framåt. (ca 1-1.5 grad är ganska vanligt men beroende på användningsområde)
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Burstners svar varför bilen var så låg i fram bland annat,"ett lågt och bekvämt insteg".
Resten är fakta och erfarenhet från mitt yrkesliv.
Mvh Bernt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Klart att dom hellre skall luta något framåt än bakåt vid normalbelastning, men det som inte finns på bilarna som lutar kraftigt framåt är fjädringsväg. I många fall går bilarna på eller mycket nära genomslagsgummit fram vid vanlig körning, och slår igenom på ojämnheter så att hela bilen skakar. Med rätt fjädrar finns det tillräcklig fjädringsväg så att stötdämparna kan göra sitt arbete på rätt sätt, och det finns tillräcklig fjädringsväg så att fjädringen kan svälja ojämnheter! :)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

härligt kategoriska vi är idag, särskilt utan att kunna understödja med fakta.... nåja jag tänker inte ge mig in i någon lång, infekterad och utdragen debatt utan var och en får ha den åsikt han vill oavsett om den är baserad på fakta, erfarenhet eller uppfattning

lycka till .... ;)

PS : jag har aldrig pratat om tryck på fjädrar/hjulupphängning bara att dom flesta väggående fordon ska luta framåt. (ca 1-1.5 grad är ganska vanligt men beroende på användningsområde)


Den ende besserwissern här är DU. Du har inte några fakta överhuvudtaget och tydligen vet du om det. Ta nu och kolla upp varför så många byter framfjädrar och varför det finns en marknad för det. Eller tror du att jag ligger bakom det med mina egna påhitt. Det är helt rätt att dra sig ur när man vet att man har fel och inte kan komma ur det.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Den ende besserwissern här är DU. Du har inte några fakta överhuvudtaget och tydligen vet du om det. Ta nu och kolla upp varför så många byter framfjädrar och varför det finns en marknad för det. Eller tror du att jag ligger bakom det med mina egna påhitt. Det är helt rätt att dra sig ur när man vet att man har fel och inte kan komma ur det.

Du är ju för patetisk, men du ser/läser/tolkar vad du själv vill för att kunna fortsätta argumentera...

mitt sista inlägg då....
  • Bilar/fordon ska luta framåt, normalt 1-1.5grad det är vad jag har sagt.
  • Att det sedan finns husbilar som har underdimentionerade fjädrar fram (och lutar för mycket) det är säkert sant, jag har aldrig sagt i mot det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Ursäkta om en total novis lägger sig i.
Vår halvintegrerade lutar framåt som "alla" andra, vilket vår tidigare alkovbil för övrigt inte gjorde.
Däremot när man tittar på hjulets placering i hjulhuset ser det "rätt" ut med normalt avstånd till skärmkanten.
Om man då höjer bilen, som någon sa, 4-5 cm. Ser det inte konstigt ut då?
Jag måste säga att jag lutar mer åt att de skulle kunna vara för höga bak, som någon har nämnt tidigare. Kan det vara så att de är avsedda för mer last och har därmed styvare fjädrar bak? Om inte tyngre last så mer marginal, om ni förstår hur jag menar?
Hur ser lätta lastbilar ut? Är inte säker, så här på rak arm men lutar de inte framåt en viss grad?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Tyvärr lutar inte bara bilen, utan även bilden. :oops:
Ville inte lägga mig på magen i det våta gräset.
Men om man jämför med det man ser av bakänden av bilen, så lutar bärarmen lite grann neråt som den ska. Frågan är om det är tillräckligt?
Sen kan det ju påverka att den inte står på plan asfalt, givetvis.

Bärarm.JPG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Ja, det underlättar ju definitivt om den står plant. Sedan är det egentligen linjen igenom ledpunkterna som gäller, så man får tänka till lite där!? :)
Sedan finns det ju vissa mer subjektiva möjligheter att bedöma fjädringens funktion och därigenom också höjden ren funktionsmässigt.
Man kan t.ex. köra på en relativt ojämn väg, då skall en bil som är i ordning svälja ojämnheterna utan att vare sig stöta eller kännas gungig. Bara glida över utan några egenheter. Om den stöter redan på mindre ojämnheter är den för låg och slår ned på genomslagsgummina alldeles för tidigt, om den inte t.o.m. vilar på dom hela tiden. :wideeyed:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Är detta så märkvärdigt att det ska behöva bli sådana hårda ordväxlingar. Kan vi inte konstatera att somliga husbilar levereras med för små fjädringar, som min gjorde. Att det inte är bra om den lutar för mycket fram så risk finns att den "slår i". Att den kan luta "lite" utan att det behöver vara ett problem. Att som för min del att det underlättar att slippa köra upp på klossar för att att få bilen rak. Att det borde inte vara så vid leverans.

Gör jag det för enkelt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Tycker nog att man får ta fall till fall...
Både gällande eget tycke, ens användingsområde och så klart om det är helt klara brister!

Mitt egna tyckande gällande vår bil är:
* Bilen lutar framåt, har alltid gjort, så även nu
* Har Aldrigt haft ont av det, främre fjädringen har heller Aldrig slagit egenom
* Lastar vi i garaget blir bilen mer i våg. (Janne, nu inga 400Kg ;) ) Snarare i vårt nyttjande mellan 60 - 100kg.

På någotvis tycker jag även att det passar med en "något" framåtlutande bil.
Kan på så vis korrugera ev. mindre lut i längs led utan att lägga under ramper genom att antingen backa el. kör in...

Dessutom, när bilen står helt plant som på vår parkering, då rinner regnvattnet av utan större vatten ansamlingar på taket!

Jag är kanon nöjd med vårat "lut". Ser Inga tekniska brister i detta på vår bil! :)
Mvh. Magnus
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Försöker mig på ett faktainlägg igen även om lusten börjar tryta.

Till alla som skalderar "kom med fakta" så vill jag bara rekomendera att googla på "rake" eller "underbody rake" så får ni en inblick i chassidynamik och att en bil (normalt) skall luta framåt.

Visst, ju fortare man avser köra (F1 bil i 300km/h) kontra långsammare fordon (fullstor lastil/buss) så blir betydelsen mindre, men vi är nog dom flesta intresserade av väghållning även på husbilen och då är detta en ingrediens liksom många andra.


Återigen upprepar jag att det mycket väl kan vara så att ni har för svaga fjädrar fram eller för högt axeltryck och att dom kanske mår bra av att bytas.... det är aldrig det jag försök diskutera.

Att byta fjädrar som firman här ovan erbjuder lyfter bilen "högre och kommer så nära bilens standardhöjder....." som dom själv skriver, jag skulle vara mycket förvånad om detta är ett chassi i exakt våg om än ganska nära.

Att sedan körupplevelsen "stiger" med nya fjädrar monterade beror i första hand inte på att bilen blev högre (ja undantaget då om den slog igenom eller var extremt låg så hjulvinklar blev helt tokiga) utan på det faktum att det just var hårdare fjädrar som monterades (jmf när man racing konverterar en bil och bla sätter in hårdare fjädrar)
Komforten kan gå ner med hårdare fjädrar, men troligen inte eftersom den återställde bilen som den borde varit från början.

PS : intressant forum vi har där det är fler "tack" till dom som skriver med "stora ord" än till andra
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Mycket expertis i tråden som tror sig ha enda sanningen.

Men, oavsett vem som eventuellt har mer rätt än andra vill jag hävda att min Carthago I51 (2009) blev betydligt trevligare att köra sedan jag fått satt i kraftigare fjädrar fram.

Avstår dock från att uppmana andra att göra detsamma. :)

Gunnar /medlem
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Frågan är väl mer hur stor del av den totala fjädringsvägen som är kvar. Cross/endurocyklar levereras med fjädrar avsedda för förare med en speciell vikt. Sedan så justerar man även förspänningen av fjädern så när man sitter på cykeln så sjunker den ihop ca 25-30%. Dvs. den sjunker ungefär 80mm av totalt möjliga 300mm. Detta lämnar 70% fjädringsväg kvar.

Det känns som att detta kan överföras till bilar, att 70% fjädringsväg ska finnas när bilen är normallastad.

Fel eller rätt tänkt?
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej!

Min första tanke när jag såg "tråden" Den måste jag undersöka och läsa vad de skriver om detta fenomen. Hade tidigare en helintegrerad Hymer som lutade framåt, byte fjädrar och bilen blev nästan plan. Den enda nackdelen var att man fick vara mer uppmärksam på att bilen gick "djupare" i bakändan vid nivå skillnader. Nu var det inte detta jag egentligen skulle berätta, utan vad jag tycker om tråden.........Trådens ursprung är bra och säkert intressant för många. MEN....som vanligt är det några som skall förstöra den goda meningen i trådar genom att uttrycka sig ovårdat och utan respekt för andras uppfattningar. Någon kommentar till MIN åsikt behöver jag inte. :mad:

Hälsningar Kerstin
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Mycket expertis i tråden som tror sig ha enda sanningen.

Men, oavsett vem som eventuellt har mer rätt än andra vill jag hävda att min Carthago I51 (2009) blev betydligt trevligare att köra sedan jag fått satt i kraftigare fjädrar fram.

Avstår dock från att uppmana andra att göra detsamma. :)

Gunnar /medlem

Sitter som standard på Carthago E line numer.
Finns ju en orsak!
Har en i51 2011,samma höjd bak som fram o fungerar utmärkt.
Bara ett konstaterande.

Gör som Gunnar, o avstår från vidare spekulationer.

Hejs

Claes 105
 
Toppen