• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar som lutar framåt.

F

F.d. 55338

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Instämmer!!!!!!! Så gjorde vi, inga problem hos BIÖ. Bilen höjdes med 8cm o blev jättebra att köra. Stå på dig och KRÄV åtgärd av Detlhleffs. Ove.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Jag har själv en Dethleff Esprit i 7150 2011, den är farlig att köra när du kommer upp i 95 100 km, då blir den som en ål på vägen så jag måste göra något åt det hela. Jag vill gärna få svar på var och kostnaden för ett sådant här arbete.

En bil skall luta framåt, att byta/höja fronten kommer absolut inte att främja väghållningen så vad du än gör så byt inte fjädrarna av den anledningen, det måste vara något annat som är galet isåfall om du har dålig väghållning.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

:confused: Jag får nog hålla med Alve. Att inverstera i en husbil som kostar 300-700 tusen kronor och sedan upptäcka att den har dåliga köregenskaper, verkar för mig otroligt. Tror inte att det skulle finnas något annat i den prisklassen där fel av något slag skulle accepteras. Så ni som har dessa problem, reklamera:( Det är inte acceptabelt alls. Husbil är ju faktiskt inte bara en fråga om hur "flott" indredd den är, det är ju något som skall framföras på väg också:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11699

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Enligt Fiat så är standard framfjädrar på 1300Kg
Kör upp på en våg och väg framvagnen.
Om den väger mer så är det bara att köra in till säljaren
och upplysa honom om att den bil han sålt väger mer än vad
konstruktionen för fjädrarna är och han får byta detta på garantin.
Så gjorde jag och fick nya fjädrar :)
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Har inga problem med att husbilen lutar lite framåt. Den förra gjorde också det. Har inte haft tillstymmelse till problem med väghållningen varken på nuvarande eller förra bilen.

Kan tillägga att jag kör normalt inte över 100/kmt men jag har provat hur de uppför sig även i högre hastigheter och inga problem.

Har du problem med väghållningen i normalhastighet så tror jag inte det har att göra med bilens lutning. Kanske för mycket last i bagaget eller för lågt lufttryck i däcken, skall på min vara 5,5 bar fram o bak.
 
H

hianders

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej igen!

Ber er leverantör beställa en framvagnsjustering och ni får en bil som sköter sig bra på vägen. Ev. fjäderbyte är enbart en konfortfråga.

Hasse
 
F

F.d. 25182

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Alla ni som har bilar som lutar framåt och som har bytt framfjädrar, har det blivit bättre? och i så fall hur mycket bättre.
Byte av fjädrar, vad kostar detta och vem har ni låtit byta dessa fjädrar.
..........................

Jeg fikk byttet på min -09 mod. i sommer. Dette ble betraktet som en reklamasjon av Fiat, og jeg betalte bare mellomlegg mellom originale fjærer og Goldschmit. (ca 400,-)
Bilen ble mye bedre å kjøre, og tar ujevnheter i veien mye bedre.
Ble ca. 3 cm høyere foran.
Vår bil har tillatt forakseltrykk på 2100 kg.

Fra og med mod. 2012 er fjærene forsterket på Fiat med 2100 kg foraksel, dette i samarbeid med Goldschmit etter det jeg har hørt.

Ps. Løft ikke bilen for mye foran i forhold til original høyde, for da må du påregne vesentlig større slitasje på ytre drivknuter.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Alla ni som har bilar som lutar framåt och som har bytt framfjädrar, har det blivit bättre? och i så fall hur mycket bättre.
Byte av fjädrar, vad kostar detta och vem har ni låtit byta dessa fjädrar.

Jag har själv en Dethleff Esprit i 7150 2011, den är farlig att köra när du kommer upp i 95 100 km, då blir den som en ål på vägen så jag måste göra något åt det hela. Jag vill gärna få svar på var och kostnaden för ett sådant här arbete.

Hej. Jag bytte framfjädrarna i somras. Har en Euramobil 742 -06. Den lutade framåt som nästan alla husbilar gör. Nya längre och kraftigare fjädrar gjorde att bilen kom i våg och känns bättre att köra - speciellt på kurviga vägar. Bytet gjordes på Dohini däck Växjö och kostade 4000 kr för arbete och delar. De har stor vana vid sådant och hade bytt på ett hundratal bilar sa ägaren. Priset varierar beroende på modell. Telnr till Dohini Däck i Växjö är 0470-23355. Fråga efter Gert-Owe.

Mvh Per
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

En bil skall luta framåt, att byta/höja fronten kommer absolut inte att främja väghållningen så vad du än gör så byt inte fjädrarna av den anledningen, det måste vara något annat som är galet isåfall om du har dålig väghållning.

Skitsnack !!
En husbil ska INTE luta framåt. Att de flesta gör det beror helt enkelt på att framfjädrarna är belastade till max hela tiden. Detta är de inte gjorda för att på en skåpbil som ju är grundchassiet kör man inte runt med maxlast hela tiden. På vår bil tex är max belastning på framaxeln 1850 kg och när jag vägt med bara framhjulen på vågen är det mellan 1850 och 1900 kg på framaxeln- alltså max och lite till. Att köra med originalfjädrarna frestar oerhört och kan leda till fjäderbrott och punktering. Allt enligt proffsen på däck, fjädrar och väghållning på Dohini Däck i Växjö. EN HUSBIL SKA INTE LUTA VARKEN FRAMÅT ELLER BAKÅT. Givetvis påverkar även tyngdpunkten,däcken,
hjulbasen och spårvidden en bils vägegenskaper. Ju lägre tyngdpunkt ,längre hjulbas och större spårvidd man har desto bättre är det. EN HUSBIL SKA INTE LUTA FRAMÅT !!!!

Per
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Skitsnack !!
En husbil ska INTE luta framåt. Att de flesta gör det beror helt enkelt på att framfjädrarna är belastade till max hela tiden. Detta är de inte gjorda för att på en skåpbil som ju är grundchassiet kör man inte runt med maxlast hela tiden. På vår bil tex är max belastning på framaxeln 1850 kg och när jag vägt med bara framhjulen på vågen är det mellan 1850 och 1900 kg på framaxeln- alltså max och lite till. Att köra med originalfjädrarna frestar oerhört och kan leda till fjäderbrott och punktering. Allt enligt proffsen på däck, fjädrar och väghållning på Dohini Däck i Växjö. EN HUSBIL SKA INTE LUTA VARKEN FRAMÅT ELLER BAKÅT. Givetvis påverkar även tyngdpunkten,däcken,
hjulbasen och spårvidden en bils vägegenskaper. Ju lägre tyngdpunkt ,längre hjulbas och större spårvidd man har desto bättre är det. EN HUSBIL SKA INTE LUTA FRAMÅT !!!!

Per
hej euramobil, jag har en delintegrerad med 15",den är ganska hög fram, man ser fjäderbenet tydligt ca 2dm, men den lutar framåt,måste palla upp fram,men det ser ut att vara för högt bak
min önskan vore att sänka bak och sätta på luft som man kan höja vid behov mvh håkan
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Skitsnack !!
En husbil ska INTE luta framåt. Att de flesta gör det beror helt enkelt på att framfjädrarna är belastade till max hela tiden. Detta är de inte gjorda för att på en skåpbil som ju är grundchassiet kör man inte runt med maxlast hela tiden. På vår bil tex är max belastning på framaxeln 1850 kg och när jag vägt med bara framhjulen på vågen är det mellan 1850 och 1900 kg på framaxeln- alltså max och lite till. Att köra med originalfjädrarna frestar oerhört och kan leda till fjäderbrott och punktering. Allt enligt proffsen på däck, fjädrar och väghållning på Dohini Däck i Växjö. EN HUSBIL SKA INTE LUTA VARKEN FRAMÅT ELLER BAKÅT. Givetvis påverkar även tyngdpunkten,däcken,
hjulbasen och spårvidden en bils vägegenskaper. Ju lägre tyngdpunkt ,längre hjulbas och större spårvidd man har desto bättre är det. EN HUSBIL SKA INTE LUTA FRAMÅT !!!!

Per

Tro vad du baserar ditt starka uttalande på.... ?
Okunnighet/osäkerhet döljer man effektivast genom att prata med stora ord...

Är det någon bil/lastbil som du sett som är riktigt plan eller kanske till och med lutar bakåt, annat är raggargängets nedsupna häck.
Den lutar inte frammåt pga att tillverkaren räknat fel så den sjunkit ihop fram, det är ju befängt att tro att alla (Fiat, Renault, Mercedes, Ford) gjort samma misstag och underdimentionerat framfjädrarna ?
Jag kan däremot hålla med om att huspåbyggaren borde kunna kompensera för chassits original lutning och göra så det känns rakt där inne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Jag måste hålla med Euramobil, bilarna är inte konstruerade för att luta framåt utan detta sker när tyngdpunkten i bilen förskjuts framåt p.g.a. de tunga påbyggnader och installationer som görs när man bygger husbil av skåpbilschassiet. Man kan själv göra en enkel koll för att se om framvagnen arbetar i ett vettigt läge. Böj er ned när bilen är lastad och titta på undre bärarmen fram (den nedre armen som håller hjulet) och se om den lutar nedåt inifrån och utåt (innerändan är längre från golvet/marken än ytterändan) Om så är fallet är all o.k. Om den däremot pekar uppåt i ytterändan är det dags för nya alternativt kraftigare fjädrar, beroende på hur gammal bilen är! :)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Jag tror ingenting. Jag vet. Som sagt: chassiet är avsett för en skåpbil som mycket sällan har max belastning på framaxeln. Sedan köper husbilstillverkarna detta chassie och bygger en husbil på det utan att bry sig om vikten. Att tyngden på främre axeln blir mycket högre på särskilt en integrerad husbil än på en skåpbil är väl ganska självklart eller hur ? Detta är ett känt fenomen som de flesta vet om. Man kan däremot ha synpunkter på att den som bygger en dyr husbil på ett skåpbilschassie borde byta fjädrarna direkt vid ombyggnaden. Detta är inget som jag hittat på som du verkar tro. Gå till någon som jobbar med sådant så får du väl höra själv. Tror du verkligen att alla som bytt sina framfjädrar gör det för nöjes skull. Det är tusentals som gjort det och fått en trevligare bil att köra. När du har fakta klart för dig kan vi snacka vidare om du vill. Tills dess- ha det Ps. Det är alltså INTE Fiat, Mercedes, Ford eller Renault som gör något fel - de säljer ju bara chassien. Ansvaret ligger på husbilstillverkarna. Kolla fakta INNAN du uttalar dig nästa gång. Ds
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej, hur & var kollar jag vilken sorts fram fjädring viktmässigt jag har på min Fiat Adria Coral, någon som har en adress på internet?
Mvh.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Hej. Axlarnas maxbelastning står på en metallskylt i motorrummet. Står även på ALKO:s hemsida. Sök på fordonsteknik så hittar du det om du bara vet vad ditt chassie heter. Sedan är det bara att leta upp en fordonsvåg och väga framaxeln. Mvh Per
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Tro vad du baserar ditt starka uttalande på.... ?
Okunnighet/osäkerhet döljer man effektivast genom att prata med stora ord...

Är det någon bil/lastbil som du sett som är riktigt plan eller kanske till och med lutar bakåt, annat är raggargängets nedsupna häck.
Den lutar inte frammåt pga att tillverkaren räknat fel så den sjunkit ihop fram, det är ju befängt att tro att alla (Fiat, Renault, Mercedes, Ford) gjort samma misstag och underdimentionerat framfjädrarna ?
Jag kan däremot hålla med om att huspåbyggaren borde kunna kompensera för chassits original lutning och göra så det känns rakt där inne.
Måste ge mej in i snacket.Nu är det Du Janne som pratar strunt!!.
På de treaxliga bilarna är det som det sagts för högt framaxeltryck,på vår Burstner ligger det på 2,1ton och fjädrarna var för klena.
Stred med ÖC om detta utan gehör,men efter fjäderbyte med en framända som var blev ca, 5-6 cm, högre blev det en helt annan bil,med en suverän fjädring fram,(så mycket som det går att begära av mekaniken).
Orginal så var det 6,5cm,till genomslag fram.(vilket hände ofta)
Tänk på att en tvåaxling med långt överhäg och garage är det lätt att lasta för mycket i bak då vägs framänden upp,på en treaxling får man lasta ca,1000kg.
Kolla på ÖC s, anonser om Burstners Nordenspecefikation,Förstärkta framfjädrar!!!!???.
Bernt
 

Ragnar i Kalmar

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7123
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar som lutar framåt.

Ring till Gert Ove på DUHINI DÄCK AB Växjö
0470-23355.
Det blir en helt annan Bil Priset är BRA
Hälsningar Ragnar i Kalmar 070-5491280
 
Toppen