• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur viktig är ugnen?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur viktig är ugnen?

För mig är varken gasolugn eller microugn viktiga. Jag hade en gasolugn, men sålde den och blev förvånad över hur lättsåld den var, trots ett relativt högt pris, så nog finns det folk som tycker det är viktigt med gasolugn i husbil.
Jag redovisar bara min uppfattning, andra har säkert en helt annan uppfattning i ämnet!
Jappe
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Jag skulle GÄRNA ha gasolugn om det fanns plats! Mikro har jag ingen användning för alls eftersom jag sällan eller aldrig står elansluten, och visst klarar jag mig jättebra utan ugn, men om man nu fick önska... (Men jag lär få fortsätta med lilla burkugnen.)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Traveller,

Det ar forsta gangen vi har en ugn (saknades i dom forra husbilarna) och min fru ar helt fortjust. Vi har djupfrysta croissants med oss och i brist pa en "Boulangerie" sa fungerar det perfekt att varma up, mer an sa har vi inte gjort fast tills nasta sommar blir det nog andra bullar.
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Vi har nyligen beställt en husbil-08 med leverans nästa sommar och vi upptäckte efteråt att ugnen har utgått som standard och är numera tillval. Därför undrar vi hur pass mycket man egentligen använder en gasolugn. Ska vi beställa en eller inte? Vi har i vilket fall som helst tänkt att köpa en liten micro för att ta fram när vi står på campingar, räcker det eller tror ni att vi kommer att ångra oss?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Traveller,

En microwave pa en camping kan ocksa ha sina problem. Normalt sett har man 10A till sitt forfogande vilket innebar 2400W, AC och microwave kommer inte att kunna vara pa samtidigt. Just for the info.
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

:yes: Vi har en ugn som vi ställer på bänken, för mig är det roligt att ha den.
Jag gillar att laga mat, och med en ugn slipper jag att stå länge vid spisen, utan jag kan istället sitta ner och gotta mig, medan ugnen sköter det som tar tid.

Lena i vargön
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

För mig är varken ugnen eller mickro viktigt.Dom rätter som jag lagar kräver inte ugnen...och micro har jag inte hemma så varför skulle man ha sånt i bilen.Köper aldrig färdiglaggade rätter.Men det är mit tyckande,och vi är alla olika:)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Vi laddar frysen med lite olika tillagade kött/fisk rätter. Får plats med 22 st 3 deciliters burkar. Värmer dom på spisen, under tiden som vi kokar potatis, ris, mos eller makaroner. Ibland blir det soppa och bröd, ibland ( inte så ofta) äter vi ute. På detta sättet tar matlagningen inte mer än ca 15 -25 min. Ugnen har vi aldrig saknat, inte heller micron. Vi klarar oss på detta sätt ca 4-5 veckor utan problem. Kort sagt ugn och micro känns som en onödig utgift.
Ove.G
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Jag tycker att det är toppen med en ugn. Det var inget krav när vi nu i somras köpte vår bil, men om vi ska köpa en annan vill jag nog ha ugn i den också. Värma/rosta bröd, värma upp och gratinera gratänger från frysen funkar den kanon till. Har inte testat så mycket mer, ännu! /Jeanette
 

Battling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Vi har nyligen beställt en husbil-08 med leverans nästa sommar och vi upptäckte efteråt att ugnen har utgått ......

Vi har en Hobby T 600 -07 med ugn, vi är otroligt besvikna på denna tingest!
I broschyren står det "Gasolugn MED grill" ingen kan svara oss vad grillen är för något. När vi lagade pommes strips gav vi upp efter 75 minuter, något varma och bleka. Såg också att den är bortplockad från vår modell -08 men kan fås som tillval - 6.000:-. Vi har skickat mail till vår återförsäljare samt generalagenten i denna fråga (samt en hel del andra frågor) - inget svar!! Bruksanvisningen är ett skämt, står något om OLIKA värmelägen, vår har en liten och stor låga - vad det nu innebär?
Vårt svar blir: satsa på en ugn "vid sidan om" istället om man nu känner att behovet finns, vår ugn duger till att laga varma mackor i........
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Hade gasolugn i gamla husbilen,men vi tyckte den var lite läskig att starta!
(+ slocknade ibland)
Beställde i stället den nya med inbyggd microugn,och fungerar bra att använda med inverter,den korta tiden som det tar!
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.411
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

I vår husbils satt en ugn, och vi uppskattar att kunna göra färska frallor (halvgräddade), gratänger, lasagne m.m. Lätt att laga mat i.

Detta stog inte på vår önskelista tidigare, men skulle vi köpa en ny husbil så väljer vi nog ugn, istället för ett skåp.
Carina & Gunnar :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Undrar hur ofta ni använder gasolugnen i husbilen. Är det kanske viktigare med en micro?
Hej! Vi använder ugnen dagligen för att få färska frallor till frukost, oavsett var vi befinner oss och inte har ett bageri i närheten. Ibland värmer vi också pajer etc, mycket mer blir det inte. Våra närmsta husbilsvänner med micro tycks också uppskatta vår ugn, lika mycket som vi själva gör.
Vi har alltid haft ugn i husvagnar och husbil sedan ca 25 år och det kommer vi att fortsätta med - inte tal om micro när man fricampar och det gör vi!
En ugn har ett klart bredare användningsområde än en micro i ett mobilt boende!
/ Lycka till med ert val, Bengt & Kicki 333
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Hej Traveller,

Vi har varken ugn eller microugn men vi har en miniugn fran 60-talet. Min mamma anvande den till allt, gratanger, fiskratter, baka bullar, mjuka kakor och matbrod, under vara semestrar i Stockholm skargard. Sjalva har vi anvant den till att varma brod till frukost och baka kakor bl.a. Den fungerar pa samma satt som en Omnia miniugn och ar ett mycket bra alternativ aven for de som tycker om att experimentera i koket.
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Gasugnen tar säkert matlagningen till högre nivåer,medans microugnar är till för dom lata och rastlösa! (Vågar erkänna det i allafall!)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hur viktig är ugnen?

Hemma lagar vi mycket ungslagad mat. Vi använder nästan aldrig mikron då maten i mikron lätt blir övervarm, ojämnt varm, kall/ljummen.
PÅ den tiden vi åkte husvagn och tog in på camping = elansluten, så använde vi en liten fristående elektrisk ugn. Fungerade jättebra.
I nuvarande husbil har vi ingen ugn och vi saknar en.
I den husbil vi beställt finns en gasolugn som vi ser fram emot att kunna använda för vår typ av matlagning/maträtter.
Hoppas bara att vi inte blir besvikna.
 
Toppen