• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur viktig är ugnen?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Undrar hur ofta ni använder gasolugnen i husbilen. Är det kanske viktigare med en micro?

När vi hade våran förra husbil som var utan ugn så klarade vi oss utmärkt och inte skanade detta då vi inte hade vetskap om hur bra det var så köptes en Ominaugn efter några år och då blev det goda potatisgratänger osv .

I den vi har nu så har vi en gasolugn och den används rätt ofta och är toppen .

Ung vs Micro så skulle jag föredra en ugnen och även Omniaugn går före Micro MEN detta är ju in vårat fall och en barnfamilj som värmer välling föredrar säkert micro.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har idag en integrerad Smeg gasolugn under spisen,
Använder den gärna, men är inte speciellt imponerad av den.
En tanke väcktes nyss att ersätta den med en modern microvågsugn med varmluftsugn och grill.
typ en sån här: Whirlpool W9 MW261 IXL (Rostfri) (Mikrovågsugn)

Någon som testat en sådan typ av ugn, eller har andra liknande tips?
 
R

RobbeS

Guest
Vi har använt ugnen i husbilen kanske två gånger på tre år. Enklare att köra igång gasolgrillen, Weber bordsmodell, och laga maten i den.
 
R

RobbeS

Guest
Har ni verkligen en sådan ugn som jag frågade om?
Att jämföra med en utomhusgrill känns konstigt

Nä, vi har inte en sådan ugn du länkar till utan en inbyggd gasolugn i husbilen. Personligen skulle jag inte sätta in en ugn som kräver elstolpe för att funka. En gasolgrill fungerar alldeles utmärkt för att laga lasagne och gratänger.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Snälla börja inte tala om att ni har gasolugn.
Jag trodde det kunde funka att ställa en ugnsfråga i en tråd från 2012 som varit i dvala sedan dess, men det var nog dumt gjort, bättre att starta ännu en tråd.

RobbeS... Jag misstänker att du måste stå utomhus och laga din lasagne, men jag kan ha fel, du kanske kör din grill på bordet inne,
jag kan iallafall laga min inomhus t.o.m. under färd, och min bil kräver inte elstolpe, var har du fått det ifrån.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
I Hanssons husbil lagas ALL mat på samma sätt som det lagas i hemmet!! Alltså med både gasugn (med roterande grill) och mikrovågsugn. Stannar man under färd på en rastplats för att käka lunch av rester, så är ju mikrovågsugnen alldeles suverän. Under de sekunderna som invertern & mikron är igång, så brukar jag låta bilens motor vara igång. Så tar det inte så hårt på batterierna!!
Vad gasugnen anbelangar, så finns det ju en oändlig mängd av goda rätter som man gör i en sådan. Baka bröd, lasagne. steka fläsk (utan os), fiskgratäng, pizza, pajer, varma smörgåsar, jansson……..
Jack43
IMG_1853.JPGIMG_4389.JPGPICT3399 (2).JPG
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Vi gillar verkligen gasolugnen. Det funkar perfekt att ha den igång under körning så har man varm mat när man stannar.
Hälsningar
Peter
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Vi har gasolugn men vi använder den så sällan så vi skulle inte sakna den om den monteras bort. Däremot har vi en liten elugn inköpt i Portugal som vi använder om vi står på el.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Använder den ofta. Den sitter i bilen så jag fattar inte varför man inte skulle använda den.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Eftersom vi har en gasolugn i bilen använder vi den ofta. Den fungerar väldigt bra!
Jag tror vi svenskar kanske har lite misstänksamhet mot gasol i kök jämfört länder i Europa där det är ett naturligt inslag även i hemmen. Och att det slår lite mot gasolugnen i husbilen.
 
Toppen