F
F.d. 53091
Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg
Besiktning på tunga bilar gäller ett år från besiktningsdagen
Besiktning på tunga bilar gäller ett år från besiktningsdagen
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Fördel är att jag besiktigar när det passar mig o det gäller ett år framåt!
När man kollar på sängplatser så får man räkna med att det kommer att vara svårt att klättra i framtiden och tvärsängar bör undvikas, längsgående sängar är nog framtidens lösning. lågt insteg utan elsteg som skutes ut. /Bernt
Som ytterligare konsumentupplysning följer här en sammanställning av skillnad i tillåten hastighet för husbilar över resp under 3,5 ton (dvs hur mycket en uppviktad husbil måste sänka hastigheten i respektive land):
Du har nog missat något.
Har du bråttom söderut på semestern så ta flyget eller en snabb vanlig personbil.....
För övrigt så tror jag ändå att jag kommer snabbare ner med min tyngre husbil än din om du håller maxfart .
Min bil drar då mindre bränsle och dessutom har jag 120 liters bränsletank så jag behöver inte tanka så ofta som du.....
Har langsgående enkeltsenger og større garage enn samme bil med sengen på tverr - det er litt rom under fotendene på senga ellers samme. Eneste sted det er redusert plass er 2 plasser mindre i sittegruppen - 7 i stedet for 9, allt annet likt. Om en vil finnes det en tilvalgsmadrass for et barn mellom enkeltsengene.Personligen tycker jag det är helidiotiskt, hellre högre säng bak på tvären med stort garage och större dinette/kök på samma längd.
Peter
För att samla alla konsumentfakta om nackdelarna med > 3,5 ton här:
Husbil > 3,5 ton får inte köras med B-kort utfärdat efter 1996
Min husbil är en 3,5-tonarre och när jag passerade tullarna så betalade de som hade tyngre bilar dubbelt, och någon enstaka gång, tre gånger så mycket som mig.
Ett bekymmer är att det inte finns någon som är reggade för 5+1 i de lägre viktklasserna.
Den stora fördelen med en vikt över 3,5 är att resten av familjen ( med packning) kan följa med på semestern,,,,,,