• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter från Tyskland

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Böter från Tyskland

..en proffsGPS för lastbilar där man anger vikt, bredd, höjd är nog inte så dumt. Men nån garanti är det inte.

Blev tagen av en fartkamera i Tyskland för ett år sedan. 41 på en 30 sträcka. Har inte hört nåt än.

/M
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter från Tyskland

..en proffsGPS för lastbilar där man anger vikt, bredd, höjd är nog inte så dumt. Men nån garanti är det inte.

Blev tagen av en fartkamera i Tyskland för ett år sedan. 41 på en 30 sträcka. Har inte hört nåt än.

/M

Det beror på bötesbelopp om du får böter hem.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Då jag bodde i Tyskland drog jag på mig ett antal fart-böter men roligast var Holländska böter som kom hem.
Uppmätt 77km/h vid kamera på 70-väg, avdrag för felvisning ned till 72km/h. Krav skickat via tysk advokat. Jag fick betala 16,50 euro ;-)
Undrar hur mycket advokaten tog i arvode.

Det är relativt nyligen som Sverige avtalade med andra länder om överföring av trafikböter så har man tur så kan gamla synder glömmas bort.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Då kan jag meddela att det var på denna bro och vägarbete som jag fick mina böter som kommer på posten..

Jag har en Garmin Camper inställd för rätt vikt / längd / höjd men det hjälper inte då man vid vägarbeten blir omdirigerad till andra vägar som på denna plats. Vi körde två varv runt och till slut hamnade vi på fel väg, fast åt rätt håll.

Annars fungerar gps:en perfekt, mycket bättre än den andra Garmin vi hade förra året.

Bosse
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Då kan jag meddela att det var på denna bro och vägarbete som jag fick mina böter som kommer på posten..

Jag har en Garmin Camper inställd för rätt vikt / längd / höjd men det hjälper inte då man vid vägarbeten blir omdirigerad till andra vägar som på denna plats. Vi körde två varv runt och till slut hamnade vi på fel väg, fast åt rätt håll.

Annars fungerar gps:en perfekt, mycket bättre än den andra Garmin vi hade förra året.

Bosse

Precis det du berättar här om vägarbete och omdirigering mm ska du tala om för frau Kraut ( heter hon verkligen så?) så borde hon kunna kasta kravet. Sockra din berättelse med att säga att du pga omdirigeringen befann dig i kö och inte kunde vända.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Virus får man inte i varje fall....

Du slipper inte undan om det är böter, ungefär lika som att kasta p-boten här.

Jyrki
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Precis det du berättar här om vägarbete och omdirigering mm ska du tala om för frau Kraut ( heter hon verkligen så?) så borde hon kunna kasta kravet. Sockra din berättelse med att säga att du pga omdirigeringen befann dig i kö och inte kunde vända.

Det var precis det min kompis som ringde Frau Kauth försökte, men det gick inte. Det var väldigt noga uppskyltat ..
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Ja då vet jag ungefär vad det hela kommer att kosta.

Min fd. jobbarkompis som kommer från Tyskland ringde ner och pratade med
Frau Kauth som berättade att jag inte gjort någon överträdelse innan och då skulle det gå på runt 156 EUR + 28,5 EUR.

Jag tyckte det var ok så han skulle ringa ner och säga att jag godtar det hela och då kommer hon att skriva ut förläggandet och skicka hem det till mig för betalning.

Inför nästa år kommer jag vara väldigt observant vid alla trafikarbeten, den saken är klar.

Bosse

Bosse, en sak som jag inte förstår. Varför skall du betala 28,5 €, när du erkänner och betalar böterna?

Förstod att de 28,5€ är en avgift man betalar om man tvistar om saken och att myndigheterna tar den avgiften för att öppna fallet, eller...?

Tommy
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Bosse, en sak som jag inte förstår. Varför skall du betala 28,5 €, när du erkänner och betalar böterna?

Förstod att de 28,5€ är en avgift man betalar om man tvistar om saken och att myndigheterna tar den avgiften för att öppna fallet, eller...?

Tommy

Hej, ja det vet inte jag heller. Min kompis som ringde ner meddelade att jag skulle betala böter + denna avgift. Vi får se när brevet kommer. Skulle dröja ett antal veckor. Jag är mest tacksam över att få det här överstökat och att totalsumman inte var högre. Mina nerver har lugnat sig lite nu i alla fall.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter från Tyskland

Hej, ja det vet inte jag heller. Min kompis som ringde ner meddelade att jag skulle betala böter + denna avgift. Vi får se när brevet kommer. Skulle dröja ett antal veckor. Jag är mest tacksam över att få det här överstökat och att totalsumman inte var högre. Mina nerver har lugnat sig lite nu i alla fall.

Som jag skrev några gånger tidigare så står där att det är "bearbetningskostnader"

Du kan vara lugnt nu, så småningom får du ett "kärleksbrev" och när du har betalat det så är saken ur världen.

framsidan
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Böter från Tyskland

Vi har också fått ett brev på posten ifrån Stadt Leverkusen. Även för oss handlar det om att vi kört på en väg där max vikten är 3,5 ton. Foto på både mig och nummerskylten var det också. 28,50 EUR stod det också på baksidan med fet text.

/Willy
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Idag kom ett rekommenderat brev på posten..

Med alla avgifter kostade min broöverfart på några hundra meter 178,50 EUR.
Återstår att lista ut hur jag skall betala det hela.

Bosse
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Böter från Tyskland

Lös inte ut rekommenderat post.Det gjorde jag förste gången när det kom böte från portugal,men andra gången kände jag igen kuvertet.Det är över ett år sen.Nu kommer det antagligen inget mera.Dom som skickar rekommenderat är inga vänner.Ta inte emot dom breven.Det är ingen check på 1000 kr till dig.Styr din nyfikenhet.Det är bara något negativt.Be att få se kuvertet innan du lämnar legitimation.Tack så mycket....nej tack.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Lös inte ut rekommenderat post.Det gjorde jag förste gången när det kom böte från portugal,men andra gången kände jag igen kuvertet.Det är över ett år sen.Nu kommer det antagligen inget mera.Dom som skickar rekommenderat är inga vänner.Ta inte emot dom breven.Det är ingen check på 1000 kr till dig.Styr din nyfikenhet.Det är bara något negativt.Be att få se kuvertet innan du lämnar legitimation.Tack så mycket....nej tack.

Det var tur att frugan inte följde ditt råd utan löste ut det rekommenderade brev hon fick i förra vecka. Det var besked om ett arv på en ganska betydande summa.

/Håkan
 
Toppen