• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har skippat reservdäcket?

F

F.d. 29787

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Det känns ju alltid lite tryggare och veta att reservhjul finns om det skulle inträffa,det är som du skriver Knut idag finns det så fina verktyg och momentförstärkare, så idag behöver man inga långa förlängningsrör, många däckverkstäder spänner ju alldeles för hårt, det är högt sällan man ser någon gummiverstad använda momentdragare vid montering. Du har ju också tvillinghjul bak,om det händer där kan man ju köra till ett lämligt ställe och skifa.

Hls Rune
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Inget reservhjul men lagningsgrejer och kompressor. Dessutom punkaspray.

Bror - har stor tilltro till dina färdigheter och undrar du vågar köra utan reservhjul.

Ville göra utan min reservdäck i husbil och man lär sig så länge man lever.

Vad är dina tankar ?

Har du punkterad med 60 psi däck och lappat själv på stället ?

Vilket lapp fabrikat verktyget använder du ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Hej

Några skriver om svårighet att lossa hjulbultar. Jag har alltid med denna: Hjulmutternyckel - Biltema

Jag har lossat samtliga hjul utan problem, även om jag märkt att några satt fast riktigt bra.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Bror - har stor tilltro till dina färdigheter och undrar du vågar köra utan reservhjul.

Ville göra utan min reservdäck i husbil och man lär sig så länge man lever.

Vad är dina tankar ?

Har du punkterad med 60 psi däck och lappat själv på stället ?

Vilket lapp fabrikat verktyget använder du ?

Hej Bredo,
tack för din tilltro...
Jag har inga lagningslappar men väl en liten sats som gummiverkstäder använder vid lagning av ett hål. Består av en borr, plugg och pluggverktyg samt en limlösning. Kan du nog köpa på varje gummiverkstad. Kompressor kan man handla lite överallt och kostar från några hundralappar och uppåt.
Försöker ha så bra däck som möjligt så minskar risken för punktering, men skulle det hända att man inte kan laga däcket så finns det ju bärgningsbil och gummiverkstäder.
Tyvärr är ju min bil så gammal att man inte kan teckna tilläggsförsäkring så det blir att betala självrisk vid bärgning i så fall.
Hälsningar Bror
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag väljer reservhjul trots att bilen ligger på marginalen betr. totalvikten. Mitt reservhjul står i garaget så det är lätt att få fram.

Men se till att däcket är pumpat annars gör det ingen nytta!
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
584
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Den lagningssatsen som Bror pratar om finns på Jula för en billig penning. Jag har sett den på Jula Veddesta (Stockholm) så den borde nog finnas på andra Jula-varuhus också.

Roland
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Bror - tack för tipset - men jag får endast lappegrejer för slanglösa däck.

Förra gången var jag punkterade var i 2005.
Irriterande med 30 - 40 kg tung reservhjulet i mitten av husbil.
Att sänka med speciella verktyg.
Flera punkteringar har under åren lärt mig att använda en bra kors nyckel och har en 10 kg (mini) verkstad domkraft.

Det skulle kunna ändras.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4200

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

det skulle nok lige passe, at man tager resevehjulet væk, og så punterer man og dækket bliver ødelagt, og hvordan står man så, for at køre videre????? hvis dækket er ødelagt:confused::rolleyes::rolleyes:

Hilsen John
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Velkommen John - i HBK forum.

Ja det er ikke let at komme af med de ekstra ~ 25 kilo reservedæk når man har slanger i dækkene.

Mon der findes simpelt værktøj til slangeskift m.m. ?

2 stora däck spakar, kors nyckel med spår till hjul (fælg) grepp, en extra slang och lapp sats. ?

Mini kompressor har de fleste.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen