• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har skippat reservdäcket?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Det verkar som om man åtminstone kan lämna domkraften hemma, den väger också några kilo och tar plats under passagerarsätet som kan användas till annat.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Mina hjul väger ochså runt 80 kg (lastbilshjul) så inget man vill byta själv ändå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.810
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Nej, men man har ett när bärgaren kommer, om däcket är kass och det är helg kan man bli fördröjd tills det är vardag igen! Inte kul! :confused: (Syftar på inlägg nr 20)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

kul att skifta hjul. Så därför blev jag nöjd när jag lyckats knöla in ett en tredjedel bakifrån under bilen som inte har reserv som std. men helt klart finns därför avsatt plats för ett. Presspassning mellan fyra balkar. Men hur säkra hjulet på plats? Tog dubbla last spännare och annhåll kors och tvärs så nu sitter det säkert. Har spännarna rostat fast så tar man morakniven och sprättar av remmarna på ett kick. Lånar gärna ut ett hjul vid behov på vägen. Ps. Hatar sitta sysslolös vid insidenter Ds.:cool:
:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Hej ! Jag behövde inte skippa res-hjulet för det gjorde fabriken själva med den nya bilen..dom skickade med ett lagningskit istället..Hm

:twitcy:Håkan
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

En liten "undran" när man läser inläggen så är det nog ca:80% som behöver skaffa ny kropp för byta reservhjul ?

Jag är stel och det i hela kroppen ibland, men vissa är nog stela bara i kroppen men inte överallt. Hehe
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

För mig är det helt otänkbart att köra, som vi ofta har gjort, ända ner i Italien utan att själv kunna fixa en punktering. Jag har haft anledning då och då att ta av och sätta dit hjul på bilen på hemmaplan. Ingen luftdriven mutterdragare släpps i närheten av min bil. Ändå var jag tvungen att införskaffa ett spärrskaft, 1 m långt, och dyrt som f. för att orka med bultarna.

Innan resorna kollar jag luften i alla 6 däcken + reservhjulet och kontrollerar att domkrafter och spärrskaft finns med.

Har aldrig fått punktering men tänker ändå inte lämna prylarna hemma.
Tänker på lagen om alltings j.-het.

:mcride:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag fick slitbanelossning på husbilen en fredag sent på eftermiddagen i Tyskland och hade färja bokad ca 6 timmar senare. Tack vare reservhjul kunde jag fortsätta och hann med färjan. Utan reservhjul hade jag blivit bogserad till närmaste gummiverkstad och troligen fått vänta tills på måndagen för däckbyte. Även om det funnits en däckjour i närheten så hade jag knappast fått det däck som jag ville ha.

Skulle aldrig köra en meter utan ha med reservhjul.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Mina senaste personbilar har varit utrustade med "run flat" däck vilket innebär att jag kan köra vidare 20-30 mil i reducerad fart. De kommer säkert till husbilar vad det lider.
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Reservhjul ska vara med tycker jag, det släpades med även på husvagnstiden.
köpte en reservhjulskorg på skroten o ett hjul,
lite skrapa o måla o hängde upp den mellan balkarna i bak under Adria Coral.en.
en liten hydr,domkraft från Biltema o bra nyckel att dra loss bultarna med.
HOPPAS ATT DET ALDRIG KOMMER ATT BEHÖVA ANVÄNDAS.
Givetvis Assistans ochså, ifall det blir nåt annat trubbel.
Ska kolla villkoren på min assistans som jag har genom Folksam,
innan vi drar mot solvädret om 14 dagar.
CASSO O CARINA
:yes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag har med reservhjulet och jag har aldrig fått punktering , jag har även assistansförsäkringen .

Jag skippar hellre 25 liter vatten än reservhjulet för OM det händer något förstör det så mycket om det inte är med .

Skulle man få punktering så ligger hjulet i dubbelgolvet och givetvis är luckan utåt vägbanan .

Om man har assistansförsäkringen så byter dom väl hjulet också eller ? Att bli bogserad till närmsta däckverkstad på en lördag/söndag är ju ingen ide.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag prata med en husbilsägare förra sommarn i Abisko! Han hade fått däckexplosion satte på reserven körde tillbaks till Kiruna, fick vänta 2dar innan han fick nytt däck av samma typ som var förstört. Sen fortsatte han färden med reserven på sin plats. Det blev dyrt!
Morfar.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Har också funderingar på att skippa reservhjulet. Fick visserligen pungtering på bilen i vinter när vi skulle lämna camping Bahia i Santa Pola (visade sig vara ventilen) Jag hade reservhjul med mig. Men vad hjälper det när reservhjulet är placerat övanför bakaxeln och det inte fanns en chans för mig att komma åt det. Kom inte under bilen. Förståndigt nog så hade jag assist i min försäkring, så det var bara att ringa. Hjälp kom (efter 4 timmar) en liten tunn spanjor fick med stor möda fram reservhjulet och fick skiftat hjul. Nu hade jag ett pungterat hjul i reservhjulshållaren och 250 mil köra. Tog mig till en däckverkstad för att få reserven lagad. Dom vägrade först när de fick se var reservhjulet var placerat. Men efter en bön och 5 euro till reparatören fixade de till hjulet för oss. Så summan av kardemumman. Vad gör jag om jag får pungtering på en öde plats och batteriet är slut i mobilen. Att få ut reservhjulet är inte att tänka på !
Hälsn...... Ce-eN !
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Det kanske är nån i närheten av Norrtälje som vill ge bort sitt reservhjul till Fiat till mig eftersom det ändå inte används? :D Jag har inget men vill gärna ha ett!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Mina senaste personbilar har varit utrustade med "run flat" däck vilket innebär att jag kan köra vidare 20-30 mil i reducerad fart. De kommer säkert till husbilar vad det lider.

Min bil var också utrustad med "run flat tire". Jag stod ut i 5 mil sedan köpte jag nya vanliga däck. Det kändes ju som att åka på trähjul. Har lagt i en flaska punkteringssray och skulle detta inte funka får jag väl ringa bärgaren.

Om inte denna typ av däck blir bättre ser inte jag fram mot att de kommer även på husbilar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Min bil var också utrustad med "run flat tire". Jag stod ut i 5 mil sedan köpte jag nya vanliga däck. Det kändes ju som att åka på trähjul. Har lagt i en flaska punkteringssray och skulle detta inte funka får jag väl ringa bärgaren.

Om inte denna typ av däck blir bättre ser inte jag fram mot att de kommer även på husbilar.

Jag hade också besvär med "vinglighet" på min första 330 D 2006 men på 2011:an är det stor skillnad. Nu är däcken lika komfortabla som vanliga.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Att få ut reservhjulet är inte att tänka på !
Hälsn...... Ce-eN !

Kontakta företaget som sålde husbilen och be dem visa hur man tar fram reservhjulet. Reklamera. Kräv korrigering.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag hade också besvär med "vinglighet" på min första 330 D 2006 men på 2011:an är det stor skillnad. Nu är däcken lika komfortabla som vanliga.

Det låter ju bra om de har förbättrats så mycket. De Pirelli som satt på min BMW från 2008 var i alla fall rena katastrofen, kunde lika gärna åka i en Vaz eller något liknande
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Har inga problem med vare sig lastvikt eller utrymme i min husbil, så jag bytte raskt in 2 vinterdäck till husvagnen mot ett reserv till HB:n på däcksverkstan.

Vägassistans får fixa däckbytet, men jag slipper vänta ditbärgad utanför en däcksverkstad kanske från fredag kväll ända till må morgon om man har otur.

Sen har jag blivit skrockfull, ha, ha - de punkteringar jag haft på bil/hästsläp/husvagn har alltid skett när jag varit utan reserv, man aldrig(hittills) när jag haft reservdäck.
Vet att det bara är tillfälligheter, men, men...:wub:
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Tips på en mycket bra liten, lätt och stark luftpump som stannar kompressorn vid förvalt lufttryck. Jag köpte den från Motormännen för medlemspris 549 kr. Ligger skyddad i en väska i smärting. Klarar 8 kg (bar).
Kompressor 12V - RING RAC630

Ett annat bra tips jag fick per telefon av "keeshound" är att kolla gummiventilerna så att de inte har torkat och bildat sprickor. Han har åkt på två "punkteringar" som berodde på spruckna ventiler. (Jag har drabbats av samma fel på åkgräsklipparen). Dessa byts när man köper nya däck men efter tre år bör man ta av hjulsidorna och besikta dem efter sprickor. Åtminstone om man som vi åker Ford Transit med C-däck.
 
Toppen