• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har skippat reservdäcket?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Sen har jag blivit skrockfull, ha, ha - de punkteringar jag haft på bil/hästsläp/husvagn har alltid skett när jag varit utan reserv, man aldrig(hittills) när jag haft reservdäck.
Vet att det bara är tillfälligheter, men, men...:wub:

Absolut inga tillfälligheter, "Murphys lag".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

På en husbil skall man inte ha gummiventilerna, oavsett vad verkstäderna påstår, är de inte lämpliga för de höga tryck som ett husbilsdäck får under körning. Byt till metallventiler! :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Det er vel bere de som har et overvektsproblem som har skippet resevehjulet? Selv kjører jeg aldri uten reservehjul og med et gammelt hjul fra høggeren er det vel det minste problemet å la det stå igjen? Sammen med evt. vann en dumper?

Som det også sies her bør ikke dekk med trykk over 4 bar ha gummiventil, da er det kun metall som gjelder. Ingen sprayboks og kompressor er til hjelp om ventilen forsvinner, dekket kuttes opp eller eksploderer.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Ett problem vid punktering på helgen, är ju att om man inte har reservhjul så står den på verkstaden. Vart ska man då bo?

DSC_0002.JPG

Vi bor ju i bilen. Dom bytte till reserven. Så nu bor jag i bilen på camping tills ett ordinarie dubbfritt vinterdäck kommer levererat hit till Benidorm från Sverige.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Hej.
Jag har 2 st reservhjul med mig,dessutom får ingen annan byta hjul åt mig.Jag byter själv.
Hälsningar från Jan-E.
Ps. Idag över +20 grader
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag har lagningssatsen och har komplettrerat med ett reservhjul.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag har tänkt om och kompletterat med reservhjul sen jag höjde vikten på bilen från 4200 till 4500kg. Det känns säkrare.

Krister.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag har kvar reserven, men den är troligen faSt rostad vid bilen och sitter väldigt illa till.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag har reservhjul men ingen lagningsats fanns inte i bilen vid leverans men ska få en vid nästa service
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Hej alla HBK:are


Jo reservhjulet är alltid med, har haft ventilpys, vid 2 tillfälle, en skruv och punka 2 ggr. så för mig är det en självklarhet att ha reservhjul med. Säg att du kommer körandes en lördag e.m. och du får punka. Har du assistans och reservhjul, då byter han däcket och du kan köra vidare. Men har du inget reservjhul, bogserar han dig till närmsta däckverkstad. Och de här lagningkitten, är de så pålitliga, verkligen? Och gummiventiler är nog inget att rekomendera på en husbil, utan byta till metall ventiler är att rekomendera


Stig.B.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

2 punkteringar ,inget reservhjul. Alla ni som har reservhjul prova att lossa en hjulmutter. Nästan alla kommer att misslyckas. Jag har sett bärgare och gumigubbar misslyckas och fått hämta specialverktyg. På en vanlig bil är hjulbultarna dragna med 100-120 mm. Min Ducati skall dragas med 160 mm.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Klart reservhjulet är med, man vet ju aldrig var man blir stående annars. Murphy´s lag. Och ni som aldrig provat att använda domkraft och verktyg, testa det när inte läget är "skarpt" lägre. Jag gorde det när vår bil var ny. Kunde då kostatera att utrustningen inte var anpassad för husbil. Att en del i chassiet satt mitt för ansluningen till reservhjulshissen. Så det blev att byta ut en del mot vektyg från bl.a. Biltema.
Leffe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Ett hett tips när det gäller åtdragningen av hjulbultar är att lossa och dra åt alla hjulbultar med egna verktyg så att man får loss dom när det verkligen behövs, de flesta gummiverkstäder drar hjulbultarna alldeles för hårt!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Hej på er!
Varför tror de flesta att det blir punktering när gummiverkstäderna är stängda och på dåliga vägar mitt i vildmarken?
Jag hoppas och tror att får jag punktering så är det mitt på dagen och i närheten av en gummiverkstad.
Man ska tänka positivt! :msn_laugh:

JOE
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Många av oss kör ju p.g.a. jobb, mest på kvällar eller helger så risken att få punktering ökar ju då! :msn_wink: Och mycket riktigt när vi fick det var det Lördag kväll, men vi hade reservhjul så det löste sig på någon timme!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Nedan episod hände oss i somras. Hade hyrbil där reservhjul och lagningskit saknades och husvagnen bakefter.

Punktering kl 11 på italiensk motorväg mitt på semestern. Fast det var mitt på dagen dröjde det till kl 4 på em innan vi fått nytt däck och kunde rulla vidare.

Som tur är så är våra barn tonåringar. Hade inte velat stå på motorvägen 5 timmar med småbarn :msn_weird:.

Nästa semester = reservhjul medtages :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Det har varit leveranstid på campingdäcken flera gånger när jag har beställt nya däck.
Det är en av anledningarna till att jag vill ha reserv.
Att lossa hjulmuttrarna är inga problem om man använder en lite kraftigare hammare eller baksidan på en yxa och knackar på fälgnyckeln.
Bara man knackar på rätt håll.

Krister
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Reservhjulet medföljer alltid,+ rejäla verktyg domkraft och kompressor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Til winnebagoen i Australia har jeg skaffet et sett med en momentomformer og ekstra kraftige piper. Prøvde først orginalverktøyet fra Chevrolet som er rett kraftig, men med et 2m langt stålrør tredd på armen til pipan så bøyde jeg røret med 3mm vegger uten å få løs en enda bult. Med 5X kraft på momentomformeren så gikk det greit med 1m arm - tror jeg skulle klart det med "normal" lang hjuldrager på denne gismoen produsert i Ukraina. Kraftpipene, drager og allt bruker 1" firkant kobling i stedet for de vanlige 1/2" som vi vanligvis finner i nøkkelsett (om vi ikke treffer spesialutgaver).

Begge mine husbiler har reservdäck - selv om jeg ikke har hatt behov for det ennå. Benyttet reserven en gang de siste 20 år, har benyttet repsett på en personbil en gang. Kompressor er med i begge husbilene - kan lett berge en ut av pysepunk situasjoner.

En sak som jeg har tenkt å ha med er repkit for slangeløse dekk, en finner skruven som lager pysen - trekker ut denne, stikker inn verktøyet i hullet og dytter inn "soppen" med lim - ut med verktøyet, stram tampen på soppen og kutt jamt med dekekt. Fyll opp med luft og saken er klar.
 
Toppen