• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har skippat reservdäcket?

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Funderar på hur många som skippat reservdäcket i husbilen?

Som det är nu finns det ett reservdäck, men när man tittar på verktygen som är med blir man inte sugen på att byta själv, och detta gör att jag funderar på att plocka bort däcket till förmån för lite mera lastvikt.

Kan försäkringsbolaget kräva att man har detta eller punkteringskit med i bilen om man behöver utnyttja assistansförsäkringen vid ett byte?

//Tommy
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Hej

Jag har skippat reservhjulet och det har ersatt med punkteringskit och assistansförsäkring.

//Kjelle :twitcy:
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Har kört utan reservhjul de senaste 6-7 åren, jobbar på ett åkeri vi har 1 punktering på ca 40000 mil.

Husbil 1 byggd på mercedes 4,5 ton, 1 punktering på ca 13000 mil.
Husbil 2 Manchassie 8,8 ton 0 punktering på ca 9000 mil.
Husbil 3 Mercedes chassie 13,5 ton 0 punkteringar ca 3000 mil.

På första husbilen som jag hade problem med lastvikten valde jag att ta bort reservhjulet, och istället sätta i ett extra bodelsbatteri.

Bosse
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Samma här har aldrig haft något. Kompressor kit + assistans.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Samma här. Har aldrig hatt punktering på 40 år och ca 5 mill km!
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Vi har Falcks assistansförsäkring, som vi hittills aldrig behövt anlita. Där står:

- - - - - -
Med punktering menas att hjulet tappat luft oavsett orsak. Vid punktering ingår byte av däck om sådant finns med i annat fall bärgas campern till närmaste gummiverkstad
- - - - - -

Om nu punkteringen skulle hända, så verkar det enklare (och snabbare för oss som vill fortsätta resan) att reparatörerna byter till reservhjulet än att de bogserar iväg hela bilen och oss till en gummiverkstad där vi sedan får vänta tills de öppnar.

Kan tillägga att jag under alla mina år bakom ratten aldrig haft en punktering :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Hej

Jag har skippat reservhjulet och det har ersatt med punkteringskit och assistansförsäkring. //Kjelle :twitcy:

Jag har också funderat på att skippa reserven. Hur stort mottryck klarar kitet? Finns det små elpumpar som klarar att pumpa 5 kg?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Har inte reservhjul och har dessutom skippat reparationskittet som följde med bilen!

Med de klena domkrafter, nästan av engångstyp, som oftast medföljer nya bilar skulle jag inte komma på iden att själv byta hjul/fixa en punka! Platsen väljer man inte själv, marken kan vara ojämn och eller mjuk resp trafikerad väg. Jag sätter min egen hälsa och säkerhet långt före bilens.

Bilen har assistansförsäkring vilket får räcka som punkteringshjälp. Har på 55 år och flera 100 tusen körda mil med massor av olika fordon aldrig haft mer än en pyspunka och då faktiskt på en en Hobby 750 (en skruv satt i däcket).

Tycker att det är bättre att förebygga punkteringar genom att kontrollera fordonets däck inkl lufttryck före så gott som varje körning och även då och då under längre körningar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Har hatt en "pyspunka" i 2008 et torx-20 bit satt i dekket fra fabrikken. Fikset midlertidig med en Michelin 12V kompressor som klarer opp til 9 kg trykk, men det tar tid, kjørte så innom et dekkverksted som fikset hullet i løpet av 15 minutter. Tenkte aldri på å forsøke å bytte til reserven som henger under bilen. 80 kg hjul leker en ikke med i min alder. Verktøyet som er med bilen klarer heller ikke jobben.

Var nær på en dekkeksplosjon på den australske i år, men det gikk bra - forsøkte orginalverktøyet uten å kunne løsne en mutter av 10. Der har jeg nå momentmultiplyer for sikkerhet - kan være lenge å vente på assistanse om en er outback.
 

pelle 39

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
747
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Förra året hade jag 2 punkteringar inom 6 veckor. En vid Trelleborg och den andra 1 mil från bostaden på hemväg från Kroatiensemestern. Bra däck, mönsterdjup 6 mm och 3 år gamla. Båda gångerna slets ett knytnävsstort hål upp på däckssidan. Jag hade Solid-assistans och fick snabb hjälp. Jag hade också ett reservdäck med mig så allt gick väldigt smidigt. Utan reservdäcket hade det blivit bärgning till närmsta verkstad. Statistiskt så borde jag aldrig få någon punktering mera, men jag vågar inte chansa. Så för mig åker
jag alltid med reservdäcket som passagerare. Pelle39
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag åker Inte utan reservhjul har haft 2 däck explotion på 3 år Å då hjälper det inte med en spray burk eller väg ass .Då är bara att betala för ett nytt däck vad det nu kostar.:wub:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Har hatt en "pyspunka" i 2008 et torx-20 bit satt i dekket fra fabrikken. Fikset midlertidig med en Michelin 12V kompressor som klarer opp til 9 kg trykk, men det tar tid, kjørte så innom et dekkverksted som fikset hullet i løpet av 15 minutter. Tenkte aldri på å forsøke å bytte til reserven som henger under bilen. 80 kg hjul leker en ikke med i min alder. Verktøyet som er med bilen klarer heller ikke jobben.

Var nær på en dekkeksplosjon på den australske i år, men det gikk bra - forsøkte orginalverktøyet uten å kunne løsne en mutter av 10. Der har jeg nå momentmultiplyer for sikkerhet - kan være lenge å vente på assistanse om en er outback.

80kg?!
Vad har du för husbil?
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Jag valde till reservhjul när vi beställde bilen.Jag skulle inte vilja stå på någon enslig väg mitt under semesterperiod kanske dessutom på en helg i urskogen och beskriva vart man är samt vänta på assistans.
:mh:
Ska kolla domkraften hur den är, annars finns det små hydraliska.
Verktygen är väl inget problem tycker jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Sedan skall man alltid se till att hjulbultarna är åtdragna för hand, med ett mostvarande verktyg som man har i bilen, så är det inget problem att senare lossa bultarna heller. Många gummiverkstäder drar bultarna alldeles för hårt med sina mutterdragare.
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.432
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Vi åker aldrig utan reservhjul;
En gång skars däcket upp i sidan,
den andra gången gick en ventil.
Ett reparationskit hade inte hjälpt vid de två händelserna
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

80kg?!
Vad har du för husbil?
Det ble en liten skrivefeil, men med stålfelg og dekk med lastindeks 125 så er det nesten 50 kg - chassi Iveco Daily 65C18. Den andre husbilen på Chevrolet Workhorse chassi har tyngre hjul enda - 19,5 tomme felger av 1 cm stålplate er tungt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har skippat reservdäcket?

Reserven finns kvar hemma. Väger 26 kg. Fick expl förra året och då fixade Falck allt. Lyfta ett hörn med orginal domkraft och lossa tryckluftsdragna muttrar när det regnar är inget som min kropp är anpassad för.
 
Toppen