• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hittar dom?

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför samhället skulle bygga gratis tömningsstationer typ längs inlandsvägen för att några få inte kan hålla reda på när dom
behöver tömma sin/sina toakasetter, normalt räcker den väl 2-3 dagar vid vettig användning, och om man tänker ge sig ut i mer eller mindre
obebodda trakter får man väl se till att förbereda sig genom att skaffa 1-2 extra kassetter, eller är dom så bortskämda att dom förväntar sig
storstadsservice mitt i urskogen? Det är ju löjligt, först söka sig till vildmarken, och sedan klaga på att all service inte finns där!
Vem säger att de behöver vara gratis?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vem säger att de behöver vara gratis?
Inte jag i varje fall! Men det verkar som att andra gör det. Om vi skulle bygga sådana lite här och där i obygden och få lite kostnadstäckning pratar vi nog tömningsavgifter på några 100-lappar, vilket ju är helt orealistiskt. Den enda möjligheten jag ser är att man gör långtidsavtal med några handlare/bensinstationer som på något sätt tillhandahåller vatten och tömning mot lämplig avgift, t.ex Tömning plus 100L vatten 100Kr.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kanske blir en miljövinst i naturen.
Jag tror inte att de utländska lastbilschaufförer som det kryllar av kommer att betala ens 100kr för att få tömma sin "porta potti" utan det blir naturen som får ta han ov avfallet.
Jag misstänker att vinnaren är naturen ifall det går att tömma efter de större vägarna, som i Norge o Danmark.
Vi med husbil kan ju redan idag tömma/fylla på många campingar mot en mindre avgift, gäller dock inte yrkesmässiga fordon som lastbilar/bussar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kanske blir en miljövinst i naturen.
Jag tror inte att de utländska lastbilschaufförer som det kryllar av kommer att betala ens 100kr för att få tömma sin "porta potti" utan det blir naturen som får ta han ov avfallet.
Jag misstänker att vinnaren är naturen ifall det går att tömma efter de större vägarna, som i Norge o Danmark.
Vi med husbil kan ju redan idag tömma/fylla på många campingar mot en mindre avgift, gäller dock inte yrkesmässiga fordon som lastbilar/bussar.

Längs europavägarna finns det ju redan en del, det behövs bara att trafikverket får direktiv att fortsätta detta när vägar byggs om eller nya byggs.
Sedan rejäla straff, böter typ 5000Kr plus saneringskostnaderna. När några "fritömmare" har råkat ut för det sprider det sej snabbt.
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Hur dom hittar är väl en fråga vi fått svar på, men jag undrar: Hur betalar dom?
Många av de ställplatser vi stått på i sommar har ju betalning med Swish och det kan ju inte utländska husbilister använda. Kan det vara en anledning till att många söker sig hit? Det blir ju ganska billigt då
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
ACSI, Auto Camper Service International, är i grunden en nederländsk organisation som granskar och bedömer campingplatser, sedan drygt 50 år tillbaka och rangordnar dem i sina campingguider. F n finns 8 200 europeiska campingar bedömda och dokumenterade i ACSI:s guider. Jobbar ungefär som tyska ADAC.

För ett tiotal år sedan började campingplatserna söka gäster i för- och eftersäsong. Samtidigt sökte campare efter campingplatser med rabatter. Detta uppfattade och sammanställde ACSI och skapade Camping Card ACSI.

Så att en camping har en ACSI logga innebär inte med automatik att den är ansluten till Camping Card ACSI. Den är dock besiktigad av en av ACSI:s inspektörer och finns dokumenterad i deras guider. De anslutna till CampingCard ska ha en CampingCard ACSI logga ”CC ACSI”.
Jodå, jag vet i stort hur detta ligger till, både bakgrunden och hur det är tänkt att fungera. Fungerar gör det för det mesta men så finns det uppenbarligen somliga som inte bryr sig om de avtal de ingått.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Du kanske har missat att den dåliga kronan gör det dyrt att åka utomlands.......
Gustavsvik är väl knappast signifikativt för svensk camping, eller.
// Janne
Tycker inte det var så dyrt som alla säger. Kronan svag men snittpriset på dieseln utanför sverige låg på 17,60 totalt. Då är ingen svensk diesel medräknad. Något dyrare i Kroatien mot tidigare år pga övergången till euro. Men priserna började gå neråt under tiden vi var där. Framförallt på restauranger för det var inte lika mycket besökare mot tidigare år.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Detta finns uppsatt vid Saxtorp-sjöarna, söder om Landskrona._20220726_045022.JPG_20220726_043642.JPG_20230813_233436.JPG

Personbil klass 2 får tyvärr bara parkera här dagtid numera då vi tar för stor plats. Användes ofta av resande husbilar för snabb övernattning då det inte är långt till Öresundsbron, Trelleborg eller Ystad.
Jag har själv inte sett någon som misskött sig här de gånger vi parkerat här.
 
Toppen