• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hittar dom?

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Hej
Står här hemma på Östersunds nya Ställplats
Platsen är inte öppnad/ färdig än , men man kan stå här gratis tills vidare
Det enda som fungerar är grå och kassettömning , det senare med en modern Camperclean automat
Senare i höst blir det el och toaletter , men då kommer kommun att ta ut en avgift , osäkert hur hög i nuläget.
Min fråga hur hittar utländska bilar hit? Platsen är inte ens öppnad men det står Tyskar, Fransmän,Holländare och Schweizare här redan
Hur har dom hittat hit?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Står här hemma på Östersunds nya Ställplats
Platsen är inte öppnad/ färdig än , men man kan stå här gratis tills vidare
Det enda som fungerar är grå och kassettömning , det senare med en modern Camperclean automat
Senare i höst blir det el och toaletter , men då kommer kommun att ta ut en avgift , osäkert hur hög i nuläget.
Min fråga hur hittar utländska bilar hit? Platsen är inte ens öppnad men det står Tyskar, Fransmän,Holländare och Schweizare här redan
Hur har dom hittat hit?
Den är inlagd på Park4night den 25/7 av en fransman.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tyskarna har en specifik app som delas "realtid" bland husbilsägare. Hustrun fick se hur den fungerar och den uppdateras on-line. Hon var ganska imponerad. Men jag är ganska trött på alla tyskar (utom hustrun som är tyska!) ute på ställplatser resp campingar. Hustrun tycker de flesta är ganska otrevliga. Det är ju många tyskar och nederländare som driver campingar i det här landet och de har speciella FB m.fl. sidor där de marknadsför sina tjänster ganska hårt gentemot sina landsmän..
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Stod på två campingar o ställplatser runt Göteborg tidigare i somras. När jag promenerade med hundarna roade jag mig med att kolla nummerplåtar.
Min högst ovetenskapliga studie gav resultatet att knappt 10 procent av husbilarna var svenska.
En majoritet av de utländska var tyskar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Stod på två campingar o ställplatser runt Göteborg tidigare i somras. När jag promenerade med hundarna roade jag mig med att kolla nummerplåtar.
Min högst ovetenskapliga studie gav resultatet att knappt 10 procent av husbilarna var svenska.
En majoritet av de utländska var tyskar.
Det är väl bara dom från andra länder som har råd med Sveriges dyra ställplatser och svindyra campingar i dessa tider. Svenskarna fricampar istället...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är väl bara dom från andra länder som har råd med Sveriges dyra ställplatser och svindyra campingar i dessa tider. Svenskarna fricampar istället...
Ja du har kanske rätt! Har varit på en liten runda i Danmark och Tyskland och stått både på campingar och ställplatser. Priserna för 2 personer + bil har legat på 200-300 kr även med havsutsikt och bad inom 50 meter. Försök att hitta det på någon camping utmed svenska västkusten!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du har tydligen missat undersökningen som visar att Sverige är billigaste landet att campa i .......
Du kanske har missat att det är billigt för alla utom svenskar pga. Den låga kronan.

Gjorde en snabb sökning på Gustavsvik, camping, Örebro

915 kr för en natt är svindyrt. Sen tillkommer kostnad för dusch. Se bild.

Du får nästan en hotellnatt med frulle för pengarna
 

Bilagor

  • Screenshot_20230808_134350_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230808_134350_Samsung Internet.jpg
    379,6 KB · Visningar: 77

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Att det skulle vara billigt för tyskar och danskar stämmer inte! Har campat i båda dessa länder nästan årligen de senaste 20 åren och även när euron låg på 9-10 kr var campingar betydligt billigare I Tyskland. Har de senaste veckorna bott på bland annat campingar direkt vid havet i Danmark och Tyskland och priserna har legat på 250-300 kr. Då man oftast tar betalt per person på kontinenten är det bara mycket stora sällskap/familjer i samma ekipage som möjligen får samma eller högre pris mot Sverige!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det går att campa för uppemot 1000 lappen i Sverige om man nu måste dra fram de dyraste exemplen. Men vi campar oftast för 300 - 350 kr. Ska nu göra en liten rundtur i Skåne och Blekinge. Det dyraste vi betalar är 400. Annars strax över 300:-.

Kom nyligen hem efter 8 veckor i Europa, mest Kroatien. Drygt 500 mil. Campade med ACSI-kort, max 23€ per dygn, plus vissa lokala turistskatter. Sista veckan bodde vi utan ACSI, då betalade vi mellan 65€ - 85€ per natt, då är vi ändå bara två vuxna och tog de enklaste platserna. Sedan blev det ställplatser hem.

Min erfarenhet är att Sverige är ett av Europas billigaste campingländer!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det går att campa för uppemot 1000 lappen i Sverige om man nu måste dra fram de dyraste exemplen. Men vi campar oftast för 300 - 350 kr. Ska nu göra en liten rundtur i Skåne och Blekinge. Det dyraste vi betalar är 400. Annars strax över 300:-.

Kom nyligen hem efter 8 veckor i Europa, mest Kroatien. Drygt 500 mil. Campade med ACSI-kort, max 23€ per dygn, plus vissa lokala turistskatter. Sista veckan bodde vi utan ACSI, då betalade vi mellan 65€ - 85€ per natt, då är vi ändå bara två vuxna och tog de enklaste platserna. Sedan blev det ställplatser hem.

Min erfarenhet är att Sverige är ett av Europas billigaste campingländer!
Stämmer om du jämför med Medelhavet men absolut inte Danmark, Tyskland, Österrike och Frankrike! I alla fall om man bara har husbil +2 personer!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det går att campa för uppemot 1000 lappen i Sverige om man nu måste dra fram de dyraste exemplen. Men vi campar oftast för 300 - 350 kr. Ska nu göra en liten rundtur i Skåne och Blekinge. Det dyraste vi betalar är 400. Annars strax över 300:-.

Kom nyligen hem efter 8 veckor i Europa, mest Kroatien. Drygt 500 mil. Campade med ACSI-kort, max 23€ per dygn, plus vissa lokala turistskatter. Sista veckan bodde vi utan ACSI, då betalade vi mellan 65€ - 85€ per natt, då är vi ändå bara två vuxna och tog de enklaste platserna. Sedan blev det ställplatser hem.

Min erfarenhet är att Sverige är ett av Europas billigaste campingländer!
Visst går det. Campade för 400 på Öland i sommar. Men vill du campa nära större städer så kostar det multum.

Ehuru du vill stå på en riktig "bonna camping" kan. Du hitta sånt för 150 kr men är det kul? Inget att se eller göra.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Du kanske har missat att det är billigt för alla utom svenskar pga. Den låga kronan.

Gjorde en snabb sökning på Gustavsvik, camping, Örebro

915 kr för en natt är svindyrt. Sen tillkommer kostnad för dusch. Se bild.

Du får nästan en hotellnatt med frulle för pengarna

Du kanske har missat att den dåliga kronan gör det dyrt att åka utomlands.......
Gustavsvik är väl knappast signifikativt för svensk camping, eller.
// Janne
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Du kanske har missat att den dåliga kronan gör det dyrt att åka utomlands.......
Gustavsvik är väl knappast signifikativt för svensk camping, eller.
// Janne
Att det skulle blivit så dyrt att åka utomlands stämmer bara delvis! Kanske för den som åker charter och äter enbart på restaurang.....Men om man campar och lagar sin egen mat är ju ändå det mesta lika eller billigare I länder som Danmark, Tyskland och Polen. Exempelvis är bränslet flera kronor billigare och räcker längre. Mat i affärer ofta billigare och som sagt är det inte svårt att hitta övernattningsplats för några hundralappar på ställplatser och camping!
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Att det skulle blivit så dyrt att åka utomlands stämmer bara delvis! Kanske för den som åker charter och äter enbart på restaurang.....Men om man campar och lagar sin egen mat är ju ändå det mesta lika eller billigare I länder som Danmark, Tyskland och Polen. Exempelvis är bränslet flera kronor billigare och räcker längre. Mat i affärer ofta billigare och som sagt är det inte svårt att hitta övernattningsplats för några hundralappar på ställplatser och camping!

Och ändå invaderas vi av "sörlänningar" som motiverar det med att Sverige är billigt.....
// Janne
 
Toppen