• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hittar dom?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.815
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
För att inte tala om många av Västkustens campingar både i Halland och Bohuslän.....Exempelvis Apelviken Varberg 1 natt i mitten av augusti billigaste lilla plats på grus 585 kr.....
Galet dyrt...

Hade gärna kollat upp flera campingställen men måste laga mat. Min fru är hungrig och vill ha finsk makaronilåda....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Galet dyrt...

Hade gärna kollat upp flera campingställen men måste laga mat. Min fru är hungrig och vill ha finsk makaronilåda....

Man behöver ju inte leta upp de dyraste med mest animation för äventyrslystna barnfamiljer, sådana finns ju i andra länder också!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Visst går det. Campade för 400 på Öland i sommar. Men vill du campa nära större städer så kostar det multum.

Ehuru du vill stå på en riktig "bonna camping" kan. Du hitta sånt för 150 kr men är det kul? Inget att se eller göra.
Tantolunden på söder i Stockholm, en gammal favorit, tar 420 i högsäsong. Mellan 300 - 350 övriga året. Vi ska göra Åhus och hamnen vid Helgeåns mynning med alla sin fina restauranger kostar 400. Vi ska göra Karlskrona och åka skärgårdsbåt direkt från Dragsö camping, kostar 350. Vi ska vandra och paddla kanot vid Halen, ca 350. Vi ska "bestiga" Kopparhatten i Skäralid, mitt inne i Söderåsens nationalpark, kostar 350. Så med lite fantasi och nyfikenhet finns det massor av pärlor till rimliga pengar. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tantolunden på söder i Stockholm, en gammal favorit, tar 420 i högsäsong. Mellan 300 - 350 övriga året. Vi ska göra Åhus och hamnen vid Helgeåns mynning med alla sin fina restauranger kostar 400. Vi ska göra Karlskrona och åka skärgårdsbåt direkt från Dragsö camping, kostar 350. Vi ska vandra och paddla kanot vid Halen, ca 350. Vi ska "bestiga" Kopparhatten i Skäralid, mitt inne i Söderåsens nationalpark, kostar 350. Så med lite fantasi och nyfikenhet finns det massor av pärlor till rimliga pengar. :)
Galet dyrt...

Hade gärna kollat upp flera campingställen men måste laga mat. Min fru är hungrig och vill ha finsk makaronilåda....
Alternativ till dyra campingar?
Ställplatser för husbil och husvagn | Destination Halmstad
 
Senast ändrad:

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Vi stod der i helgen som var. Kom en tysker som skulle tømme latrin og gråvann. Gubben dirigerte hustruen som rygget bobilen mot markbrønnen. De ble tydeligvis fornøyd med plasseringen! Når de var ferdig, kjørte de inn mellom plassene, snudde, og kjørte ut igjen!

 

Bilagor

  • 76CE1E0C-8109-44A5-A82E-A29EBA7E7639.jpeg
    76CE1E0C-8109-44A5-A82E-A29EBA7E7639.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 148
  • BDE19DC1-5254-4D21-B3F7-1CAA0C432608.jpeg
    BDE19DC1-5254-4D21-B3F7-1CAA0C432608.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 149

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.815
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi stod der i helgen som var. Kom en tysker som skulle tømme latrin og gråvann. Gubben dirigerte hustruen som rygget bobilen mot markbrønnen. De ble tydeligvis fornøyd med plasseringen! Når de var ferdig, kjørte de inn mellom plassene, snudde, og kjørte ut igjen!

Trist... men bättre än att dom tömde dyngan i naturen...
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det går att campa för uppemot 1000 lappen i Sverige om man nu måste dra fram de dyraste exemplen. Men vi campar oftast för 300 - 350 kr. Ska nu göra en liten rundtur i Skåne och Blekinge. Det dyraste vi betalar är 400. Annars strax över 300:-.

Kom nyligen hem efter 8 veckor i Europa, mest Kroatien. Drygt 500 mil. Campade med ACSI-kort, max 23€ per dygn, plus vissa lokala turistskatter. Sista veckan bodde vi utan ACSI, då betalade vi mellan 65€ - 85€ per natt, då är vi ändå bara två vuxna och tog de enklaste platserna. Sedan blev det ställplatser hem.

Min erfarenhet är att Sverige är ett av Europas billigaste campingländer!
Men ACSIs billiga priser gäller väl bara under lågsäsong och inte nu mitt i sommaren?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag tror inte bara priser o vår fina natur spelar in för centraleuropeerna nuförtiden. Det kanske är många som åker norröver för att undvika den extrema värmen.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Varför ondgöra sig för att utländska husbilsturister tömmer i naturen, när den svenska infrastrukturen är så dålig om den är. Jag har pratat med många som inte vet vad dom skall göra sig av ”resterna”. Hur många tömmningsplatser finns det i Dalarna och norrut? Även Skåne är det bedrövligt få. Oftast säger man åk till en camping och töm. Campingarna borde ha ett kommunalt stöd för att kunna erbjuda gratis tömning även för icke campinggäster. Jag har pratat med många utländska husbilsbilister och dom säger att ibland är enda alternativet är att tömma i skogen. Skyll inte på de utländska husbilsåkarna utan på den dålig infrastrukturen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför ondgöra sig för att utländska husbilsturister tömmer i naturen, när den svenska infrastrukturen är så dålig om den är. Jag har pratat med många som inte vet vad dom skall göra sig av ”resterna”. Hur många tömmningsplatser finns det i Dalarna och norrut? Även Skåne är det bedrövligt få. Oftast säger man åk till en camping och töm. Campingarna borde ha ett kommunalt stöd för att kunna erbjuda gratis tömning även för icke campinggäster. Jag har pratat med många utländska husbilsbilister och dom säger att ibland är enda alternativet är att tömma i skogen. Skyll inte på de utländska husbilsåkarna utan på den dålig infrastrukturen.
Varför skall tömningen vara gratis? Vill man ha en tjänst får man väl betala? Och vem skall betala tömningsplatser i skogslänen Värmland och norrut.
Och att man inte hittar gratis tömningsplats ger ju ingen rättighet att tömma i skogen.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Intressant!! Vilka betalar tömningsstationrrna i Danmark, Norge o Frankrike som exempel? I Frankrike har man oftast ställplatser med tömning centralt som är gratis samt kommunala campingplatser för en liten penning.
Det stora felet i Sverige är man hela tiden tittar på vem skall betala och hur skall det finansieras. Var i kontakt med Trafikverket och undrade varför de inte bygger fler latrintömmningar när de bygger rastplatser. Fick svaret att det ”inte ingick i deras uppdrag”
ibland är Sverige ett riktigt ”skitland”, därför tillbringar jag 90% av mina husbilsresor ute i Europa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant!! Vilka betalar tömningsstationrrna i Danmark, Norge o Frankrike som exempel? I Frankrike har man oftast ställplatser med tömning centralt som är gratis samt kommunala campingplatser för en liten penning.
Det stora felet i Sverige är man hela tiden tittar på vem skall betala och hur skall det finansieras. Var i kontakt med Trafikverket och undrade varför de inte bygger fler latrintömmningar när de bygger rastplatser. Fick svaret att det ”inte ingick i deras uppdrag”
ibland är Sverige ett riktigt ”skitland”, därför tillbringar jag 90% av mina husbilsresor ute i Europa.
Jag tycker det vore mycket värre om staten eller kommunerna inte funderade över vem som skall betala och till vilken nytta, när de använder skattemedel. Misstänker att det finns bättre sätt att använda skattemedel än att skapa gratis tömningsplatser åt ganska liten och inte helt obemedlad grupp, d.v.s. oss husbilister. Vissa turistkommuner gör ju det, förmodligen för att de ser en nytta för sina näringsidkare.
Men i andra kommuner som inte har så mycket turister och kanske en campingplats som väl räcker till för behovet, förstår jag att de lägger pengarna på annat. Att betala typ 50Kr för att tömma kan väl inte vara så problematiskt?
 
Senast ändrad:

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Jag tycker det vore mycket värre om staten eller kommunerna inte funderade över vem som skall betala och till vilken nytta, när de använder skattemedel. Misstänker att det finns bättre sätt att använda skattemedel än att skapa gratis tömningsplatser åt ganska liten och inte helt obemedlad grupp, d.v.s. oss husbilister. Vissa turistkommuner gör det ju, förmodligen för att de ser en nytta för sina näringsidkare.
Men i andra kommuner som inte har så mycket turister och kanske en campingplats som väl räcker till för behovet, förstår jag att de lägger pengarna på annat. Att betala typ 50Kr för att tömma kan väl inte vara så problematiskt?
När du står med full kassett 20-30 mil från en tömningstation, hjälper det inte hur mycket du än är beredd att betala. Lätt att räkna ut vad en stackars turist gör.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men de senaste 8 veckorna har väl inte räknats som lågsäsong? Under lågsäsong är det ju billigare även i Sverige.
Visst skiljer priserna i Sverige också något beroende på säsong. Det gör det utomlands också. Men det blir betydligt större skillnad med ACSI-kortet. Från runt 20 € under acceptanstiden till ca 50 - 80 € i högsäsong. Det campingar som ansluter sig till ACSI förbinder sig att ta ut max 23€ per plats. Inklusive el och 2 vuxna. Skalan är 13€ till 23€. Sedan finns det ca 25 campingar i Sverige som också är anslutna till och accepterar ACSI. Gå gärna in på CampingCard ACSI:s svenska hemsida och läs vidare.

 
Toppen