• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hittar dom?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.890
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
När du står med full kassett 20-30 mil från en tömningstation, hjälper det inte hur mycket du än är beredd att betala. Lätt att räkna ut vad en stackars turist gör.
Skaffa en extrakassett eller lära sig att planera. Planera måste alla göra! Det gäller hela livet, så varför skulle toatömning vara ett undantag?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När du står med full kassett 20-30 mil från en tömningstation, hjälper det inte hur mycket du än är beredd att betala. Lätt att räkna ut vad en stackars turist gör.
Det är ju ganska självförvållat, likaväl som att man håller reda på hur mycket bränsle och vatten man har, kan man ju hålla reda på hur full kassetten är. Om du skall långt ut våra skogar får du naturligtvis utrusta dej därefter, och kanske köpa en eller två kassetter extra. Sedan är det väl mycket sällan som det är så långt till en camping, eller en vägverkets rastplats (en hel del av dom har tömning) eller en tapp där man kanske kan få tömma i toa om man tankar samtidigt och sköter det snyggt. Allt behöver ju inte vara serverat, det är ju en del av husbilsäventyret!
Och stackars, nej, vill man ha naturäventyret får man också planera och utrusta sig därefter.
 
Senast ändrad:

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Vi tänkte ta två nätter i Grums, kommer inte ihåg namnet på campingen, men efter att först försökt att hitta en någorlunda jämn och gräsbevuxt plats skulle vi boka, men när vi fick höra priset på nästan 900 kr, natten åkte vi vidare. ocker är ordet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sedan finns det ca 25 campingar i Sverige som också är anslutna till och accepterar ACSI. Gå gärna in på CampingCard ACSI:s svenska hemsida och läs vidare.
Kom för några år sedan in på en svensk camping som fanns med i deras lista. Skyltar om ACSI fanns i anslutning till campingen.
Jag höll fram kortet men han som drev stället sa att det gällde inte! När jag påpekade att han hade skyltarna uppe och det fanns med i listan förklarade han det med att det var bara något som ACSI ville ha med för att det skulle bli många i deras lista.

Det har dock fungerat på andra platser i Sverige.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
...Var i kontakt med Trafikverket och undrade varför de inte bygger fler latrintömmningar när de bygger rastplatser. Fick svaret att det ”inte ingick i deras uppdrag”
...
Därvid måste man dessvärre ge Trafikverket rätt. Enligt Miljöbalken så är det kommunerna som har ansvaret att ta hand om avfall, inklusive avfallsvatten. Detta har då Trafikverket kanske uppmärksammat. Men hur det förhåller sig hos kommunerna är det lite osäkert; det verkar som om många kommuner inte har intresse av att ta detta ansvaret. De har naturligtvis ingen skyldighet att ta detta ansvar utan att ta betalt, men de borde förstå att om de inte tar detta ansvar så är risken väldigt stor att vattnet hamnar i naturen istället. Men det kanske inte kommunerna ser som ett problem, då man kunnat läsa att kommuner tömt svartvatten från slamsugningsbilar i just naturen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Lustigt att här läsa att turister som semestrar i Sverige skall planera sin resa minutiöst och ha koll på nivån i toakassetten kontinuerligt samt ha en eller ett par extra kassetter i bagaget. Att alternativet skulle vara risken att de tömmer i närmsta skog existerar tydligen inte och att skapa incitament mot detta genom att bygga eller på annat sätt möjliggöra tömning utan enorma omvägar anses vara fel eftersom det skulle belasta statskassan.

Då kan jag tycka, om ett helt annat fenomen med vissa paralleller, att det är egendomligt att svenskar kan dumpa bilvrak lite varstans i våra skogar. Ett tag fanns det ett statsfinansierat bidrag för den som skulle skrota en bil så att detta skedde på ett miljöriktigt sätt, dvs på en bilskrot. Det funkade ganska bra och antalet skrotbilar i skogarna sjönk. Plötsligt togs detta bidrag bort och antalet nya skrotbilar i skogarna ökade raskt. Konstigt att skrotbilsägarna inte planerar bättre för sina kära bilars hädangång utan måste släppa dem där de råkar befinna sig. Kan de inte hålla bättre koll på sina bilar och avgöra när det är dags att köra till en skrot? Eller ha en släpkärra med lämplig dragbil ståendes för att kunna köra bort skrotbilen när det blir dags? Eller ha en lite buffert i kassan så de kan anlita en bärgare för bortforslingen?

Kanske är det så att en del länder räknar med att en del av husbilskollektivet tar till den enklare metoden att dumpa toakassetten i närmsta dike om alternativet är för långa avstånd eller för stora omvägar till en riktig tömningsstation. Idealet hade varit att det byggdes en nät av tömningsstationer vars masor inte var större än att de kan accepteras av husbilskollektivet i stort samt att lägena för dessa redovisades på lämpligt sätt, till exempel på samma sätt som informationen att ta med extra toakassetter och hålla koll på nivåerna i dessa.

//Michael, medlem
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag tycker det vore mycket värre om staten eller kommunerna inte funderade över vem som skall betala och till vilken nytta, när de använder skattemedel. Misstänker att det finns bättre sätt att använda skattemedel än att skapa gratis tömningsplatser åt ganska liten och inte helt obemedlad grupp, d.v.s. oss husbilister. Vissa turistkommuner gör ju det, förmodligen för att de ser en nytta för sina näringsidkare.
Men i andra kommuner som inte har så mycket turister och kanske en campingplats som väl räcker till för behovet, förstår jag att de lägger pengarna på annat. Att betala typ 50Kr för att tömma kan väl inte vara så problematiskt?
Enda problemet är ju att man ska registrera sig o köra igenom en massa grindar, nå töm utanför kommunhuset så blir det ändring
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Vet ikke hvordan det er i Sverige, men her i Norge har hver enkelt kommune ansvar for at det finnes minst én tømmestasjon i kommunen. Dessverre er det ikke alle kommuner som er like flinke til å følge opp, og så vidt jeg vet er det heller ingen sanksjonsmuligheter mot disse ennå, men utviklingen virker positiv. I min egen hjemkommune ble denne tømmestasjonen åpnet i fjor. Dessverre vinterstengt, men med gangavstand til sentrum, god plass til parkering og også en liten rasteplass med sittebenker og avfallsdunker. Det er ikke så mye som skal til. :)

Ellers har man selvfølgelig mulighet til å stikke innom en campingplass og tømme tankene der, men da koster det gjerne en liten slant hvis man ikke samtidig overnatter, og det har jeg full forståelse for.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.890
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kom för några år sedan in på en svensk camping som fanns med i deras lista. Skyltar om ACSI fanns i anslutning till campingen.
Jag höll fram kortet men han som drev stället sa att det gällde inte! När jag påpekade att han hade skyltarna uppe och det fanns med i listan förklarade han det med att det var bara något som ACSI ville ha med för att det skulle bli många i deras lista.

Det har dock fungerat på andra platser i Sverige.
ACSI, Auto Camper Service International, är i grunden en nederländsk organisation som granskar och bedömer campingplatser, sedan drygt 50 år tillbaka och rangordnar dem i sina campingguider. F n finns 8 200 europeiska campingar bedömda och dokumenterade i ACSI:s guider. Jobbar ungefär som tyska ADAC.

För ett tiotal år sedan började campingplatserna söka gäster i för- och eftersäsong. Samtidigt sökte campare efter campingplatser med rabatter. Detta uppfattade och sammanställde ACSI och skapade Camping Card ACSI.

Så att en camping har en ACSI logga innebär inte med automatik att den är ansluten till Camping Card ACSI. Den är dock besiktigad av en av ACSI:s inspektörer och finns dokumenterad i deras guider. De anslutna till CampingCard ska ha en CampingCard ACSI logga ”CC ACSI”.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
När du står med full kassett 20-30 mil från en tömningstation, hjälper det inte hur mycket du än är beredd att betala. Lätt att räkna ut vad en stackars turist gör.
Jag antar om man kan köra en husbil, så kan man planera lite bättre än att köra med full toa utan att tömma. Finns det verkligen inte en camping eller ställplats på 20-30 mil? Det är inte mycket som är gratis i livet, varför skulle man få tömma toa och gråvatten gratis. Är man turist är det ännu större anledning att betala för sig.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Visst skiljer priserna i Sverige också något beroende på säsong. Det gör det utomlands också. Men det blir betydligt större skillnad med ACSI-kortet. Från runt 20 € under acceptanstiden till ca 50 - 80 € i högsäsong. Det campingar som ansluter sig till ACSI förbinder sig att ta ut max 23€ per plats. Inklusive el och 2 vuxna. Skalan är 13€ till 23€. Sedan finns det ca 25 campingar i Sverige som också är anslutna till och accepterar ACSI. Gå gärna in på CampingCard ACSI:s svenska hemsida och läs vidare.

Jo jag vet hur ACSI fungerar, har använt det mycket. Tyckte bara andra inte ska få för sig att det fungerar mitt i sommaren.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.890
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo jag vet hur ACSI fungerar, har använt det mycket. Tyckte bara andra inte ska få för sig att det fungerar mitt i sommaren.
Vår sista ACSI övernattning var på camping Omisalj på Krk i Kroatien den 1 juli 2023, 23 €. Tyckte jag svarade ganska tydligt i #33, att kan man undvika juli och augusti finns det många alternativ.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag antar om man kan köra en husbil, så kan man planera lite bättre än att köra med full toa utan att tömma. Finns det verkligen inte en camping eller ställplats på 20-30 mil? Det är inte mycket som är gratis i livet, varför skulle man få tömma toa och gråvatten gratis. Är man turist är det ännu större anledning att betala för sig.
Titta på tömningskartan, norr om Sundsvall kan det nog ofta vara 20-30 mil emellan, om man bortser från E4 efter kusten. Och frågan är nog inte om det kostar eller är gratis, utan problemet är att det är förhållandevis glest mellan tömningsstationer i halva Sverige. Naturligtvis går det att kolla med närmaste camping om man får tömma mot en liten slant, men det blir ju gärna lite extra omständigt jämfört med att åka in på en tömningsstation efter vägen. Och åker man efter 1 sept i norra delen så är väldigt många campingar stängda…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Titta på tömningskartan, norr om Sundsvall kan det nog ofta vara 20-30 mil emellan, om man bortser från E4 efter kusten. Och frågan är nog inte om det kostar eller är gratis, utan problemet är att det är förhållandevis glest mellan tömningsstationer i halva Sverige. Naturligtvis går det att kolla med närmaste camping om man får tömma mot en liten slant, men det blir ju gärna lite extra omständigt jämfört med att åka in på en tömningsstation efter vägen. Och åker man efter 1 sept i norra delen så är väldigt många campingar stängda…
Jag förstår inte varför samhället skulle bygga gratis tömningsstationer typ längs inlandsvägen för att några få inte kan hålla reda på när dom
behöver tömma sin/sina toakasetter, normalt räcker den väl 2-3 dagar vid vettig användning, och om man tänker ge sig ut i mer eller mindre
obebodda trakter får man väl se till att förbereda sig genom att skaffa 1-2 extra kassetter, eller är dom så bortskämda att dom förväntar sig
storstadsservice mitt i urskogen? Det är ju i sådant fall löjligt, först söka sig till vildmarken, och sedan klaga på att all service inte finns där!
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har precis kommit hem från 10 regniga dagar i Tyskland, Noterar att jag har sett väldigt få Svenska bilar. Färjan till Rostock 3 bilar,Warnemünde 2 bilar,
Prora-oasen 2 bilar. Selin1 bil, Heiligenhafen 2 bilar.
Syns verkligen att svenska kronan håller många hemma i Sverige. Alla ställplatser var i stort sett fulla. Hoppas att vi kommer tillbaka. Snittpriset på min resa var ca 20-25 Euro.
Så less på detta regn☔
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag kan ju bara tillägga att en av anledningarna till att tyskar och holländare tar sig hit upp är att slippa all trängsel nere på de kontinentala campingplatserna samt att det går inte att fricampa på samma sätt som här. Det intressanta är ju dock att de trycker ihop sig med sina landsmän till de "rekommenderade" ställplatserna. Det finns några som fricampar men det är ofta de med plåtisar eller "tält på taket".
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har lite problem med att förstå detta med att toatömningen är ett sådant problem. Vi klarar oss utan vidare två veckor med en kassett. Sedan vill man nog åka in på en camping (lågpris) i alla fall. Vi har upptäckt att i stort sett alla badplatser har i alla fall ett torrdass som är tillgängligt. Aldrig har vi heller fått nekat att använda mackarnas toaletter. Vi kan också stanna vid ett café och inta fm-/em-kaffe och då passa på att utnyttja deras facilitet.
Vi tjänligt väder diskar vi utomhus...
Detta med gråvattentömning är ju intressant i sig. Vi hade en större motorbåt för några år sedan. Disk- resp duschvattnet hamnade direkt i sjön från vår båt precis som från de flesta andra. Där fördes det aldrig någon diskussion om att disk-/gråvattnet hamnade i vattnet vid en naturham eller gästhamn.
 
Toppen