• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar CoPilot?

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nej, det stämmer ju med vad han skrev: För att få tillgång till den funktionen måste du ladda ner appen igen och registrera den på ett nytt CoPilot ID, dvs en annan av dina e-postadresser.

Det är därför jag fortsätter att fråga ut vad/hur dom menar, jag fick nyss följande svar: (först ligger min följdfråga)

Thank you for your help!

So, if I understand you correctly, if I want the RV features I have to create a new ID and pay all licences for maps, traffic, etc once again?
Bad strategy/marketing in my opinion!
//Bo

Bo Erikson från mobilen

Den mån 10 dec. 2018 12:20 skrev CoPilot App Stores <techsupport@alk.com>:

Hi Bo,

Thank you for contacting CoPilot Consumer Support.

You just need to Reinstall CoPilot GPS on your iOS device and login with CoPilot ID email address that has never been used previously in CoPilot activation.

After the trial finished, you can decide to buy a subscription for RV as an upgrade or, you can delete the App and install the GPS app again to login with your previous CP ID. And, restore your previous licenses in My account.

So, you do not need to buy any products. The new coPilot ID can only be used for a 14 days trial, and your previous licenses cannot be transferred to the new CoPilot ID.

If you have further questions, please do not hesitate to let us know.

Regards,
Rachid
CoPilot Consumer Support



Jag kommer igen med svaret på min sista fråga
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Nu har jag fått följande svar
Hi Birgitta,

Thank you for contacting CoPilot Consumer Support.

Please Note that the RV/Caravan profile that was previously available in Auto and Truck apps was limited in its functionality and not designed to take into consideration dimensions for weight, width or length when calculating a route.
Feedback from users of this profile led us to create the CoPilot RV/Caravan app which provides RV/Caravan safe routing by permitting users to enter dimensions for their vehicle and obtain appropriate routing to avoid low bridges, narrow roads, and weight restricted roads.
Our latest CoPilot GPS update for iOS (Android following soon) benefits from a redesigned user experience that makes it possible for all types of vehicle navigation to be supported from a single app including our fully featured RV/Caravan navigation.
At CoPilot we believe that offering both a limited RV/Caravan profile as well as a fully featured profile in a single app would cause confusion for our users, and therefore the decision was made to remove the limited RV/Caravan profile from existing Auto and Truck profiles.
We encourage users of RVs/Caravans to explore the benefits of our fully featured RV/Caravan profile via a free 14 day trial in the CoPilot GPS app. (Creation of a new CoPilot ID will be required in order to do so)

If you have further questions, please do not hesitate to let us know.


Regards,


, CoPilot Consumer Support
Verkar ju vettigt men det framgår inte vad det kostar efter 14 dagar.
Birgitta
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.816
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade Copilot Caravan och har nu uppgraderat till Copilot GPS och fick med mig precis samma kartor o profiler jag hade tidigare. Jag följde den instruktion som kom med mail och använde samma ID som tidigare. Jag prenumererar även på Active Traffic och det följde med. Vad som händer senare och om det är en årlig prenumeration jag fått nu får framtiden utvisa. Hellre en årlig prenumeration som ger pengar till utveckling än att behöva byta navigator för ofta. Från Poiviewer och numera även Park4night så kan man starta Copilot och skapa en rutt eller bara ett resmål så slipper man hålla på med flera filer. Det fungerar även bra att ladda in POI filer till Copilot via iTunes.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Jag hade Copilot Caravan och har nu uppgraderat till Copilot GPS och fick med mig precis samma kartor o profiler jag hade tidigare. Jag följde den instruktion som kom med mail och använde samma ID som tidigare. Jag prenumererar även på Active Traffic och det följde med. Vad som händer senare och om det är en årlig prenumeration jag fått nu får framtiden utvisa. Hellre en årlig prenumeration som ger pengar till utveckling än att behöva byta navigator för ofta. Från Poiviewer och numera även Park4night så kan man starta Copilot och skapa en rutt eller bara ett resmål så slipper man hålla på med flera filer. Det fungerar även bra att ladda in POI filer till Copilot via iTunes.

Precis så funkade det för mig också.

//Tommy
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej två frågor
Sök funktionen tex till en rätt känd plats som Stekenjokk hittar den inte
Har provat flera rätt kända ställen den inte hittar, gör jag fel?
Vad är säkerthetskamror, jag aktiverade den då varnar den på mest konstiga ställen
Tex på små grusvägar osv.. jag trodde det var fartkameror ?
Mvh Hasse
 
R

RobbeS

Guest
Hej två frågor
Sök funktionen tex till en rätt känd plats som Stekenjokk hittar den inte
Har provat flera rätt kända ställen den inte hittar, gör jag fel?
Vad är säkerthetskamror, jag aktiverade den då varnar den på mest konstiga ställen
Tex på små grusvägar osv.. jag trodde det var fartkameror ?
Mvh Hasse

Tryck på förstoringsglaset på karten så du kommer till sidan "sök plats".
Tryck sedan på de tre prickarna längst till höger mitt på sidan . Då får du upp tangentbordet och ett sökfält. Skriv in Stekenjokk. Jag får då upp stekenjokk parkering.
Du kan alltså inte söka på adress utan måste söka på plats via dom tre prickarna som tar fram alla platser typ bensinstationer och liknande. Varför man får upp Stekenjokk är för att det är programmerat som p-plats.

Får jag inte upp en plats på Co Pilot eller Sygic så söker jag på Google Map och lägger in en närstående ort eller adress jag hittar där i Co Pilot eller Sygic.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Såg att Stekenjokk parkering hittades när man la in husbilsklubben fil :)
Men tex Hällingsåfallet hittas inte, sök online funktion verkar heller inte hitta
Bäst att gå via google som du skriver den hittar det mesta
Tack
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Stekenjokk är väl ingen större plats, saknas tydligen som sökpunkt på CoP-kartan.
Du får söka på Vilhelmina i stället i CoPilot - Dock hittar HBP/HBP Husbilsplatser rätt ..

Screenshot_20200709-121106_CoPilot GPS.jpg Anteckning 2020-07-09 121126.jpg
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
Jag igen med en fråga till
Jag har provat och köpt både till Android och ipad. Jag tycker Android är lättare att ha.
Vi nu avsluta abonnemang för ipaden. Hur gör man detta? När man köpte det på ipad stod det att man gör detta under inställningar annars förlängs det automatiskt men hittar var man gör detta. För Android var det lätt som en plätt
Mvh Hasse
 
F

F.d. 4220

Guest
Det beror lite på hur du startade prenumerationen.
Om du startade prenumeration i iPad så avslutar du nog genom att starta Appstore och väljer din användarikon uppe till höger.
Där skall du se "Prenumerationer". Välj den och du har en lista med de prenumerationer du startat (gällande och gamla).
Förhoppningsvis finns Copilot med i listan och du kan då avsluta den där.
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Jag hade Copilot Caravan och har nu uppgraderat till Copilot GPS och fick med mig precis samma kartor o profiler jag hade tidigare. Jag följde den instruktion som kom med mail och använde samma ID som tidigare. Jag prenumererar även på Active Traffic och det följde med. Vad som händer senare och om det är en årlig prenumeration jag fått nu får framtiden utvisa. Hellre en årlig prenumeration som ger pengar till utveckling än att behöva byta navigator för ofta. Från Poiviewer och numera även Park4night så kan man starta Copilot och skapa en rutt eller bara ett resmål så slipper man hålla på med flera filer. Det fungerar även bra att ladda in POI filer till Copilot via iTunes.
Hur gör man föratt få in filerna till CoPilot
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.816
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om du har MAC så ansluter du ipad med usb så dyker den upp under Finder. Om du har Windows så får du installera iTunes och sedan ansluta med usb.
 
Toppen