• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar CoPilot?

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Jag har laddat ner copilot och kartan över där jag nu befinner mig. Använder POIViewer och får fram destinationen men ingen resväg. Bruksanvisning saknas.
Tacksam för hjälp.
Birgitta
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@Birglas - Jag kan nog det mesta om CoPilot, vilket är ditt problem?
Om du får en destination, t ex från Locus Map eller POI Viewer (som jag tyvärr inte har) startar du navigeringen så här (såvida du inte vill planera och spara en hel resa):

Du har fått en destination via POI Viewer antar jag, tror att du då ska göra så här: Klicka på plus och lägg till en startposition (lägg till stopp), normalt lika med Aktuell plats

2018-03-02 22.49.42.png 2018-03-02 22.49.56.png

Väljer du Aktuell plats blir den automatisk startposition, väljer du en annan får du dra upp den att ligga först. Här ar jag klickat på Hem (huset), så jag får dra upp den överst:

2018-03-02 22.50.14.png 2018-03-02 22.50.29.png

Klicka sedan på Beräkna (längs ner) och/eller på Karta, där kan du modifiera rutten/vägen (du får alternativa väger om det finns). Den med blå ruta gäller, klicka på en vit ruta om du vill ha en annat alternativ. Klicka sedan på gröna knappen längst ned eller pil vänster i överkant så är du igång ...

2018-03-02 23.02.45.png 2018-03-02 23.02.53.png

Det blir lite krångligare (enligt ovan) när man kommer med en destination "utifrån", t ex från Locus Map eller POI Viewer. Jag kör nästan enbart utifrån alla POI-filer jag lagt in i CoPilot. Då är allt mycket enklare.
Plus, jag kör Android varianten, jag vet egentligen inte hur IOS-varianten fungerar.
Hopps det är ungefär som ovan :)
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Tack snälla Bosse för stor hjälp. Hursöker man platser, t ex parkeringar och mackar?
Birgitta
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@Birglas : På första sidan, klicka på förstoringsglaset, på den sida du får upp ser du huvudalternativen
  • Huset (hemma), jobbet och favoriter du lagt in
  • Adress - här kan du skriva in stad och gatuadress
  • POI:a, CoPilots standardval bensinstationer, restauranger, parkeringar samt de tre strecken för att precisera alla andra POI (kategorivis)
  • Kontakter (som du har i din kontaktbok i telefonen/plattan)
  • Koordinater, där du kan skriva in i exakta koordinater i valfritt format
  • Aktuell plats är "utgråad" tills dess du lagt in en resa. Kan du t ex använda för platsen där du parkerat din bil (och hitta den när du återvänder)
2018-03-03 14.37.30.png 2018-03-03 14.37.46.png

Klicka på de tre punkterna för att se alla POI, CoPilots egna respektive de egna du lagt in, välj en kategori (t ex HBK Husbilsplatser) så får du upp alla platser i den kategorin, till en början i närheten av där du är just nu:

2018-03-03 14.38.09.png 2018-03-03 14.38.16.png

Vill du leta utifrån en annan plats, klicka på den svarta knappen I närheten uppe i bilden, då kan du t ex välja en annan ort och skriva in ex vis Malaga (i takt med att du skriver får du upp alternativen, för det mesta behöver man inte skriva ut hela orten, man välja från listan som kommer upp i stället).

Vill du i stället ange en konkret adress väljer du i stället Adress (bild nr 2), ange stad, gata och ev husnummer.

2018-03-03 14.38.31.png

Med många flera fina funktioner, prova och hör av dej om du får problem/inte hittar. En styrka med CoPilot är funktionerna för att planera en resa, en annan är att få trafikinformation online, etc, etc.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kolla även in Inställningarna (klicka på de tre strecken i vita cirkeln överst på förstasidan). Här kan du ställa in och styra hur CoPilot navigerar, men första resan kan du köra med standardinställningarna.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har laddat in CoPilot för några år sedan och nu tänkte jag tajta det istället för iGO.
Jag hittar inte var jag ställer in ”undvik motorväg”. Alternativet finns ju när man gör en profil för sitt fordon men det måste väl finnas på nåt annat ställe? Ibland ångrar man sig vill köra motorväg ovh betalväg.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har laddat in CoPilot för några år sedan och nu tänkte jag tajta det istället för iGO.
Jag hittar inte var jag ställer in ”undvik motorväg”. Alternativet finns ju när man gör en profil för sitt fordon men det måste väl finnas på nåt annat ställe? Ibland ångrar man sig vill köra motorväg ovh betalväg.
Gå in på Filer enligt huvudmenyn och öppna guiden CoPilot Inställningar
Genväg: https://www.husbilsklubben.se/forums/resources/copilot-inställningar.82/
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jo det alternativet har jag hittat och ställt in undvik motorväg. Men om jag vill köra motorväg nån gång måste jag ändra på fordonsprogilen då?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Du måste klicka några ggr, först på de tre strecken på förstasidan, sedan på ..
  1. Inställningar, Ruttprofiler, Visa/Redigera, eller
  2. Om du har en resa startad, på Resa, sedan på bilikonen längst ner, och sedan på Visa/Redigera
Tyvärr. Det blir ungefär lika många steg båda vägarna Så det är nog bäst att köra in på en p-plats först. :(
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Ikoner försvinner , det har hänt vid ett par tillfällen att Hbk:s ikoner försvinner från listan med poi:s och ersätts på kartan med den generella ikonen i CoPilot. Ikonen för Hbk:s tömning ligger kvar än så länge, någon ide?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@harley01 - Nej, aldrig upp levt nåt liknande. Använde du ikonen i nedladdningsresursen under Filer (https://www.husbilsklubben.se/forums/resources/hbk-husbilsplatser-för-copilot.42/), den som ligger under spoilern?
  • Ikonfilen måste ha samma namn före ändelsen/suffixet, dvs heta Hbk2018.png eller Hbk2018.bmp om du laddar ner Hbk2018.csv.
Prova att göra om nedladdningen, ta då först bort POI-filen: Gå in i mappen /user_places under /save och ta bort undermappen Hbk2018.
Lägg sedan in nya filer, Hbk2018.csv och Hbk2018.png, under /save och starta CoPilot igen för import.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vilken version använder ni? Copilot bil, Copilot Caravan Europe, Copilot Western Europe, HD,osv många finns det.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som sagt det finns ett antal Copilot, men det är den med grå bakgrund antar jag, ingen som kör Copilot Caravan?
Active traffic kräver väl uppkoppling,hur mycket data drar detta?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Som sagt det finns ett antal Copilot, men det är den med grå bakgrund antar jag, ingen som kör Copilot Caravan?
Active traffic kräver väl uppkoppling,hur mycket data drar detta?


Trots en god stunds letande så hittar jag inte vilken variant vi har, konstigt. 10.4.1.440 är versionen. Ikonen är röd med tillägg Europe. Active traffic är helt försumbar i dataförbrukning, det märks inte. Tycker trafikinfo fungerar utmärkt.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag använder den grå versionen, CoPilot GPS - Navigering:

Screenshot_20180401-224834.png

Bilversionen. Den innehåller en bilprofil kallad Rekreationsfordon, se vidare de guider jag lagt upp under Filer. Den undviker U-svängar och håller sig till vägar för tyngre trafik. Är nöjd med den versionen.

Edit: Så här står det i guiden:

Anmärkning: Att välja Rekreationsfordon påverkar vägvalen endast till viss del. Enligt info från CoPilot:
  • Please be aware that the "Caravan/RV" Setting in CoPilot GPS (grey Icon App) will not give you a specific routing for Caravan but will avoid U-Turns and navigate with roads for larger Vehicles
  • If you wish to route with specific RV Routing profiles you will need to purchase CoPilot TRUCK (yellow Icon Premium App) or CoPilot RV (Blue Icon Premium App) in order to use the specific routing features.
 
Toppen