• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar CoPilot?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
[paste:font size="5"]How and Where do I buy CoPilot? features advanced multi-stop trip planning, POI search, and 2D map views while using offline maps. Voice-guided routing, 3D map view and navigation is available via
o9ZPrOTKjGJTrzYg81__vTbCi9YDyaDzOQ.png





offers the same features available in GPS plus voice-guided routing and a free year of our ActiveTraffic service.





features advanced multi-stop trip planning, Truck Service and POI search, 2D/3D maps, and customizable voice-guided routing specifically designed for the Trucking community.A free year of our ActiveTraffic service is also included.





offers the same features available in our regular CoPilot Truck app, in a convenient monthly or yearly service.





advanced multi-stop trip planning, POI search, 2D/3D maps, and customizable voice-guided routing specifically designed for the RV community. A free year of our ActiveTraffic service is also included.


 
F

F.d. 55554

Guest
@BoEr
Du sköter dig.:yes:
Bra jobbat.
Väntar tills vi kommer hem innan jag bestämmer mig om CoPilot,
Läser dina (allas) instruktioner noga.

Jojje
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Hur definieras primära och sekundära vägar i inställningarna av Copilot? Frågan föranleds av att vi leddes in på allt smalare vägar som till slut nästan inte var körbara längre. Det var första gången vi använde Copilot (den blå versionen) och vi körde med grundinställningarna. Något behöver ändras, frågan är vad och hur?
Jag fick en mer relevant vägbeskrivning både av Macens kartapp och av Google Maps.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Primära respektive sekundära vägar (och de andra) används enbart för att beräkna tiden till målet. De val du har för automatisk rutt är antingen Snabbaste eller Kortaste. That's it.
För säkerhets skull, sätt ner hastigheten på sekundära vägar så att inte CoPilot väljer dessa vid inställningen Snabbaste rutt.

Dock kan du påverka och styra den väg CoPilot väljer:
  • Du får tre alternativa vägar att välja på, även vid automatiskt val av rutt
  • Dessutom kan du detaljstyra vägen genom att ange s.k. waypoints, punkter du vill passera under resan. Två alternativ finns här - där du vill stoppa, eller där du enbart köra igenom
Om jag bara får tid någon gång ska jag lägga in en instruktion/guide under menypunkten Filer (det finns redan ett par instruktioner där). Tyvärr dröjer det nog ett tag innan jag får tillfälle ...:(, jag hoppas på i slutet av juni.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Nån som vet hur ofta kartmaterialet till Copilot uppdateras? Kom nyss hem efter en 10-dagars tur där jag konstaterar att mycket är inaktuellt.

Ytterligare en fundering...jag kör på en profil för husbil med ett angivet höjdmått. Ändå försökte Copilot skicka in mig under för låga viadukter trots att alternativa vägar var möjliga. Nån idé?
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
OK. Det klarnade lite, tack! Men ska man behöva styra Copilots vägval med waypoints, bara för att "rätt" väg ska väljas? När jag testar några sträckor/vägbeskrivningar där jag har lokalkännedom, ser jag vilka missar programmet gör. Bl.a. vägrar det välja det uppenbara vägvalet, det som "alla" lokala kör, av någon okänd anledning. Vägen som väljs bort är belagd, tvåfilig och ca 12 km kortare än det som Copilot föreslår. Programmet håller fast vid det längre/långsammare vägvalet vid alla mina försök till inställningar enligt vad du tipsat om. I ett annat försök får jag tre alternativ som du skrev. Men det som Copilot väljer som förstahandsalternativ är både det längsta och det långsammaste av de tre. Går det att förklara?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Var finns dessa inställningar för vägtyp?
  1. Klicka på de tre strecken på förstasidan
  2. Klicka sedan på Inställningar (kugghjulet)
  3. Klicka på Ruttprofiler för fordon
  4. Markera den typ av fordon du använder (t ex Rekreationsfordon) och klicka sedan på Visa/redigera i botten på skärmen
  5. Klicka på Väginställningar, godkänn varningen du får upp
Nu är du framme, här kan du välja vilka typer av vägar CoPilot ska undvika eller prioritera, samt vilken medelhastighet du vill hålla på dessa.
Och, det var här jag menade att sätt ner hastigheten på Sekundära vägar och Lokala gator, eventuellt Undvik dessa, så att inte CoPilot frestas att välja sådana (kanske, jag gör bara en intelligent gissning).

Nån som vet hur ofta kartmaterialet till Copilot uppdateras? Kom nyss hem efter en 10-dagars tur där jag konstaterar att mycket är inaktuellt.

Ytterligare en fundering...jag kör på en profil för husbil med ett angivet höjdmått. Ändå försökte Copilot skicka in mig under för låga viadukter trots att alternativa vägar var möjliga. Nån idé?
Kartuppdatering: Nej, vet bara att det kommer en uppdatering då och då. Den jag har är från kvartal 3 2017.
CoPilot för husbil: Jag har inte den versionen. Om den funktionen ingår och CoPilot missar höjdgränserna kan en förklaring vara felaktig information i de kartor CoPilot använder (har för mej att det är Here's)

.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
OK. Det klarnade lite, tack! Men ska man behöva styra Copilots vägval med waypoints, bara för att "rätt" väg ska väljas? När jag testar några sträckor/vägbeskrivningar där jag har lokalkännedom, ser jag vilka missar programmet gör. Bl.a. vägrar det välja det uppenbara vägvalet, det som "alla" lokala kör, av någon okänd anledning. Vägen som väljs bort är belagd, tvåfilig och ca 12 km kortare än det som Copilot föreslår. Programmet håller fast vid det längre/långsammare vägvalet vid alla mina försök till inställningar enligt vad du tipsat om. I ett annat försök får jag tre alternativ som du skrev. Men det som Copilot väljer som förstahandsalternativ är både det längsta och det långsammaste av de tre. Går det att förklara?
Det gör det säkert, om man vet exakt hur programmet jobbar. :). Även jag har upplevt konstiga/onaturliga vägval som CoPilot har svårt att släppa. Min lösning är att låta CoPilot välja sin väg, men att helt enkelt strunta i CoPilots rutt och köra efter eget huvud. Till slut ger sig CoPilot och modifierar rutten i enlighet med den jag kör.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
BoEr .... Nej, kartinfon är inte fel eftersom Copilot (om än på ett otydligt sätt) varnar för att nåt på rutten är begränsande...men den letar inte rätt på en fungerande rutt trots att sådan finns!

Trist när man börjar känna att navigatorn inte går att lita på....
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Idag hade AppStore en uppdatering för CoPilot, se bild.
Jag har den grå versionen och laddade ner uppdateringen.
Då ser jag att i fordonsprofilen finns inte caravan med längre. Trodde att det skulle gå att precisera höjd o bredd.
Har jag gjort något fel eller??.
Kan jag återgå till gamla versionen?
Birgitta
34E91C1F-AC12-4ECB-9CDA-C5A9A8B39CDF.png
Birgitta
989C1988-01A3-4A3C-8E42-E35C5F77D548.png
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Man har plockat bort möjligheten att ställa in hastighet per vägtyp för de olika ruttprofilerna (jag kör Androidversionen).
På min fråga svarade man ungefär som att det räcker med ange profilen så klarar CoPilot beräkningarna ändå, t ex ETA, estimated time of arrival).
"F-n tro't". På mej verkar det vara en försämring

Jag kan fortfarande välja en profil som heter Rekreationsfordon, RV översatt rakt av. Den ska väl återspegla en husbils karaktäristika? Men som sagt, jag kan inte göra några inställningar.

Vill du kunna finlira med bredd och höjd på fordonet måste du antagligen byta/uppgradera till Truck eller Caravan. Skicka en fråga via Min CoPilot/Ställ en fråga:

2018-12-09 18.44.50.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det borde förstås inte skilja mellan Android- och IOS-versionerna. Det man kan göra är väl bara att ställa en fråga till kundservice/support.
Jag skickar en fråga ...
Skickat, vi får avvakta svaret :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Fick svar precis nu (min fetstil):


Hi Bo,
Thank you for contacting CoPilot Consumer Support.

The RV/Caravan profile that was previously available in Auto and Truck apps was limited in its functionality and not designed to take into consideration dimensions for weight, width or length when calculating a route.

Feedback from users of this profile led us to create the CoPilot RV/Caravan app which provides RV/Caravan safe routing by permitting users to enter dimensions for their vehicle and obtain appropriate routing to avoid low bridges, narrow roads, and weight restricted roads.

Our latest CoPilot GPS update for iOS (Android following soon) benefits from a redesigned user experience that makes it possible for all types of vehicle navigation to be supported from a single app including our fully featured RV/Caravan navigation.

At CoPilot we believe that offering both a limited RV/Caravan profile as well as a fully featured profile in a single app would cause confusion for our users, and therefore the decision was made to remove the limited RV/Caravan profile from existing Auto and Truck profiles.

We encourage users of RVs/Caravans to explore the benefits of our fully featured RV/Caravan profile via a free 14 day trial in the CoPilot GPS app. (Creation of a new CoPilot ID will be required in order to do so)

If you have further questions, please do not hesitate to let us know.

Regards,
Rachid
CoPilot Consumer Support

Visit Support : CoPilot App Stores for FAQs and solutions from fellow CoPilot users!


Verkar alltså bli ett tillägg i butiken som jag läser det. Och man måste skaffa ett nytt ID (och licens? Jag frågar igen).
 
Toppen