• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUNDÄGARE

T

Teddi

Guest
Sv: HUNDÄGARE

lennarts tankar är väl avvägda,,åtminstone till oss alla som har hund på klubben,,
ock våran miljöpolicy vågar man ju knappt ta upp:D:D
sen ishockeyn,,
ja har aldrig sett nån hundskit på borgen i göteborg,,
ock ändå förlorar frölunda hela tiden:twitcy::twitcy:
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

HUNDÄGARE
nu får ni skärpa er!!

Jag är HUNDÄGARE och alltså måltavla för din beskyllan :confused:.
Menar du att jag ska ta upp kisset :wideeyed:, så är du underligt nog inte den förste som vill att jag ska göra även detta? För det är det enda jag inte tar upp efter min hund.

Jag var tvungen att kommentera inlägget då det riktar sig till alla hundägare utan undantag.
Fast jag förstår att du egentligen bara menar de som låter skiten ligga. Så ta inte illa upp för min komentar. :spinny:
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

Hundskit utgör väl ingen miljöfara /Åke

Nä, ingen miljöfara.
- Men det är tråkigt att komma hem med hunden då den har trampat i andra hundars kvarglömda skit som man sedan får överallt inne.
- Eller så har man småbarn som gillar att rulla runt i de kvarvarande snöhögarna. Inget kul då de kommer hem med hundskit i kläderna.
- Även smitta från andra hundar kan spridas till den egna hunden via deras kvarlämnade skit.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Vad tusan!
Vad är ni för ena slarvrar? Jag har alltid med mig läskpapper så att jag kan sanera ordentligt efter min småskvättande Goldenflicka.

Anders som är en ordentlig lagom rund man i sin bästa ålder!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: HUNDÄGARE

Kristina & Janne
Eftersom ni citerar mig "hundskit utgör väl ingen miljöfara" så vill jag gärna förtydliga mig. Jag och min fru plockar alltid upp hundskit efter vår hund och jag håller med om vad ni skriver, jag förstår att vidgar man begreppet miljöfara kan man även ta med hundbajs, sedan är det en annan sak att få HBK:are att agera polis och tillrättavisa medlemmar både från HBK och andra husbilsklubbar plus vanliga hundägare så att dom plockar upp hundbajs. Det finns en renhållningslag och olika kommuner har regler som säger att man måste plocka upp hundbajs annars får man böta. Det är altså en polisiär fråga.
/Åke
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Det är klart att man kan diskutera vad som helst i forumet, men man kan inte jämföra vad som helst utan att få mothugg av tex mig.


Dushvatten är helt klart en GEMENSAM angelägenhet för oss husbilsåkare.
Att ha koll på hundägare eller elithockey ligger långt ifrån vad ALLA husbilsåkare har gemensamt.


Skall vi kolla så att ingen HBKare missköter sig på fotbolls eller hockey matchen också?

Om inte var ligger skillnaden med hundskit kollen?

Mitt inlägg handlar om hundägares beteende och inget annat!

Jag trodde HBK-are var ett frihetsälskande folk som gillar att vara ute i naturen!

En natur som är vacker och ren, inte regelvidrigt nedsmutsad med någon form av skit!

Mina bilder är tagna på parkvägar!

Jag bor granne med en Nationalpark, ser lika dant ut där!

Tyvärr kan jag lova dig att när snön smälter på campingar och dess omgivningar så kommer spåren efter " ögontjänarna " fram även där!

Har man ett visst beteende så är inte platsen avgörande utan tillfället!

Jag vet att många husbilar innehåller hundar och därmed borde det vara ett intresse för klubben!

Lennarts tankar

:yes:
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

Kristina & Janne
Eftersom ni citerar mig "hundskit utgör väl ingen miljöfara" så vill jag gärna förtydliga mig. Jag och min fru plockar alltid upp hundskit efter vår hund ............ en annan sak att få HBK:are att agera polis och tillrättavisa .............hundägare så att dom plockar upp hundbajs. Det finns en renhållningslag och olika kommuner har regler ...........
/Åke

Hej Åke. Menade inte att du kanske inte plockade upp, vilket jag tror att du nog förstod. Det är alltid lite svårt att få till ett inlägg helt perfekt utan att det blir ett antal sidor text :).

Tycker inte heller att man ska skriva folk på näsan vad de ska göra. Som att t.ex. säga åt en hundägare att han ska ta upp det som hunden just producerat. Möjligen kan man diskret erbjuda en påse. Men även ett sådant erbjudande kan ses som ett påhopp.

I vår kommun tror jag att man enbart måste plocka upp hundbajsen på trottoarerna i själva centrum. Skulle det bli något på en gång/cykelbana så är det lagligt att låta det vara kvar.
Men jag kan för min del inte låta bli att plocka upp. Kanske något i uppfostran? Kan inte ens slänga ett kolapapper utan det åker ner i fickan tills jag passerar en papperskorg.

Däremot är jag för att polisen bötfäller syndare. Även mig själv om jag skulle råka tappa mitt kolapapper.:cool:
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Jag är HUNDÄGARE och alltså måltavla för din beskyllan :confused:.
Menar du att jag ska ta upp kisset :wideeyed:, så är du underligt nog inte den förste som vill att jag ska göra även detta? För det är det enda jag inte tar upp efter min hund.

Jag var tvungen att kommentera inlägget då det riktar sig till alla hundägare utan undantag.
Fast jag förstår att du egentligen bara menar de som låter skiten ligga. Så ta inte illa upp för min komentar. :spinny:

Du pekar på ett problem!
Ordentliga hundägare får skulden för var de andra gör, så är det i de flesta sammanhang!

Läs på min blogg vad en kompis skriver:
" Jag känner mig skyldig för vad andra har gjort utanför vår tomt!
Jag har lagt ut en rulle med hundpåsar men det hjälper inte" !

Enda lösningen är att vi alla hjälps åt så det blir bra!

Då får ingen skulden!

Lennarts tankar
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Nä, ingen miljöfara.
- Men det är tråkigt att komma hem med hunden då den har trampat i andra hundars kvarglömda skit som man sedan får överallt inne.
- Eller så har man småbarn som gillar att rulla runt i de kvarvarande snöhögarna. Inget kul då de kommer hem med hundskit i kläderna.
- Även smitta från andra hundar kan spridas till den egna hunden via deras kvarlämnade skit.


Har ni läst önskningarna på Lennarts tankar


:wub:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Trådskaparen riktar sig, enligt vald rubrik, till "HUNDÄGARE, dessutom med versaler.

Som hundägare blev jag naturligtvis intresserad av tråden och nyfiken på kopplingen mellan tusentalet husbilsägare och miljonen hundägare i Sverige. Kanske några råd och erfarenheter om hur att förvara hunden tryggt under husbilsresa.

Jag upptäcker dock snart att det är den vanliga generaliseringen, dvs alla miljonen hundägare dras över en kam.

Tråden kanske istället borde ha riktat sig till dem som inte plockar upp efter hunden, för det är ju som vanligt några få som utmärker sig och det är inte ens säkert att det är hundägaren. Därmed är det tveksamt om tråden ens hör hemma i ett husbilsforum.

"Hundägare" bör kanske i stället omnämnas som "de som inte plockar upp bajset efter hunden". Den "vanlige" hundägaren är alltid/oftast utrustad med bajspåse och sköter detta väl.

Om ca 8 veckor stundar snösmältning på allvar och då kommer tidningarnas insändarsidor ånyo vara fyllda av dessa generaliseringar om hundägare och det räcker mer än nog, åtminstone för mig.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Trådskaparen riktar sig, enligt vald rubrik, till "HUNDÄGARE, dessutom med versaler.

Som hundägare blev jag naturligtvis intresserad av tråden och nyfiken på kopplingen mellan tusentalet husbilsägare och miljonen hundägare i Sverige. Kanske några råd och erfarenheter om hur att förvara hunden tryggt under husbilsresa.

Jag upptäcker dock snart att det är den vanliga generaliseringen, dvs alla miljonen hundägare dras över en kam.

Tråden kanske istället borde ha riktat sig till dem som inte plockar upp efter hunden, för det är ju som vanligt några få som utmärker sig och det är inte ens säkert att det är hundägaren. Därmed är det tveksamt om tråden ens hör hemma i ett husbilsforum.

"Hundägare" bör kanske i stället omnämnas som "de som inte plockar upp bajset efter hunden". Den "vanlige" hundägaren är alltid/oftast utrustad med bajspåse och sköter detta väl.
Om ca 8 veckor stundar snösmältning på allvar och då kommer tidningarnas insändarsidor ånyo vara fyllda av dessa generaliseringar om hundägare och det räcker mer än nog, åtminstone för mig.

Se mitt tidigare svar!!
Tror du jag riktar mig till de som sköter sig!?!?
Problemet är att definiera dessa som inte sköter sig!

Alla som jag ser plockar upp men ändå ligger det drivor!

Det kan väl alla räkna ut varför det kan bli så!


Alla får skulden men för att råda bot på detta måste vi alla få rätsida på problemet tillsammans!

Lennarts tankar
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: HUNDÄGARE

".......... måste vi alla få rätsida på problemet tillsammans!"

Lennarts tankar[/quote]

Men inte gick vi väl med i husbilsklubben för att försöka få rätsida på dem som inte plockar upp hundbajs.

Jag tror, som någon i tråden omnämnde, att det är bättre att hövligt uppfostra dem i vårt grannkvarter som vi ser inte plockar upp bajs efter hunden.

Nu släpper jag hundbajsfrågan o ägnar mig åt skidskytte
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

Bästa vägen för att få bukt med detta på din promanadslinga är väl att du kontaktar din komun.
HaDe Hasse:mcride:
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Nu får man väl ovett men som hundägare är det en självklarhet att ta upp efter hunden men tyvärr gör inte alla detta men jag kan ju kontra med.

McDonalds besökare : Kasta inte ut skräpet genom rutan.

Snusare : Spotta inte ut påssnuset på marken.

Rökare : Kasta inte fimpar.

Listan kan göras lång.


Att rabbla upp alla andra som gör fel leder sällan till något positivt!
Möjligen kan det döva det egna samvetet kortsiktigt!

Det leder snarare tvärtom till en nedåtgående spiral där vi alla blir sämre och kanske till och med
" brottslingar "!
Nej låt oss ta nya tag mot en bättre tillvaro!!!!!!

Lennarts tankar

:swoon:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

"Jag har sett en Kabe-ägare tillika hundägare som inte plockade upp efter sin hund!
Gör alla Kabeägare så?"

Jag tycker du skall lägga ner dina grova generaliseringar av alla hundägare och sluta anklaga och tillrättavisa husbilsägare tillika hundägare. Du vet mycket väl att 95% sköter sig. De 5% som inte sköter skall du ge dig på när du ser när dom missköter sig. Det fyller ingen funktion att tillrättavisa alla de andra, som redan sköter sig. Du skapar bara motsättningar som lätt kan övergå till otrevligheter, här på forumet.
Julian
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

Oj oj oj

Helt otroligt hur vissa "tar åt sig". Snart kan man inte skriva om någonting.
Om man läser med ett positivt tänk så blir allt så mycket roligare.

Jag håller med trådskaparen om hundbajsproblemet. Det är "samma skit" även i Karlstad. Otroligt mycket som kom fram när det började töa. Om jag får gissa så är det nog så här över hela landet. Med andra ord ett riksproblem. Vem vill trampa i en hundskit.

Visst kan vi väl diskutera detta problem även på detta forum, men då gärna i positiva ordalag. Visst är det så att väldigt många husbilsägare även är hundägare. På träffarna verkar det finnas hundar i ungefär hälften av bilarna.

Om ni nu tror att jag anklagar er för att inte sköta er så tror ni fel. Jag tror nämligen att alla hundägare i HBK plockar upp efter sig. Det är dom andra som inte sköter sig. :D

Trevlig fortsättning på 2013
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

Hej Ludde!

Jag resp. din åsikt, men I sammanhanget, där jag gör på detta vis, en plastpåse ev.
någon till förmodat i halvåret, ledsen, men jag tänker inte bättra mig! :oops:

Sen kan vi vara miljöpoliser & allt vad det kallas, men i sammanhanget,
mina två-fem påsar om året som hanteras på detta vis, det klarar naturen av.

Kom nu inte med räkneex. "om Alla skulle"... Jag gör så mycket nytta i andra ting gällande miljö!
Även "Solen" har fläckar pga. rådande omständigheter... Jag bär inte runt en bajspåse i dryga timman i skogen!

Som jag skrev, det händer enbart de gånger Maija gör något när vi är På väg till skogen för en lång promenad.

Jag tycker ändå att det är bättre att Jag plockar upp de gånger detta händer, än att bajset får ligga kvar på vår väg mot skogen!
Påsen hamnar Alltid i en avsedd "tunna" där dessa finns utmed kända promenadstråk.

Allt som oftast håller Maija sig tills hon likt; Björnen, Haren, Rådjuret, "gör sitt i skogen"

Det börjar kännas som att Många behöver ut med sina bilar istället för att hänga här å "snacka skit.." :)
"Solly"... nog "skitsnackat" för min del... ;)

Mvh. Magnus privat.

Aha, det är så dom som slänger påsen i busken tänker...men påsen kommer att ligga kvar långt, långt efter det att hundskiten skulle varit kvar innan den hade förmultnat utan påse.
"Komposterbar" är bara larv, vi använde tidigare komposterbara soppåsar till kompostavfallet, det som fanns kvar i den övrigt fina komposterade jorden efter drygt ett år var: - just det, påsarna!

Ska man plocka upp bajs en nedbrytbar påse och sedan kasta den i naturen, då kan man lika gärna strunta i att plocka upp. Det är sämre för naturen att slänga en miljövänlig plastpåse än att låta bajset ligga kvar.

Men att använda miljövänliga bajspåsar och slänga dom i soptunnan är förmodligen mycket bättre för naturen ur förbränningssynpunkt och sådant än att använda vanliga påsar.

Vissa tillverkare av komposterbara hundbajspåsar hävdar att de bryts ned på 40-50 dagar i varmkompost, och det är möjligt att det är rätt, men då är det i en varmkompost de ska slängas i och INTE i en buske eller något annat ställe i naturen. Det tar flera år innan påsen försvinner.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

"Jag har sett en Kabe-ägare tillika hundägare som inte plockade upp efter sin hund!
Gör alla Kabeägare så?"

Jag tycker du skall lägga ner dina grova generaliseringar av alla hundägare och sluta anklaga och tillrättavisa husbilsägare tillika hundägare. Du vet mycket väl att 95% sköter sig. De 5% som inte sköter skall du ge dig på när du ser när dom missköter sig. Det fyller ingen funktion att tillrättavisa alla de andra, som redan sköter sig. Du skapar bara motsättningar som lätt kan övergå till otrevligheter, här på forumet.
Julian

Läs tidigare inlägg!

Det handlar inte alls om några grova generaliseringar!

Ett försök att ta en diskussion för att vi skall hjälpas åt!

Men om ni inte vill så går det inte!

Lennarts tankar
 
Toppen