• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUNDÄGARE

L

Lennart Olovsson

Guest
nu får ni skärpa er!!

Efter några dagar med töväder så har den vita snön ersatts av "drivor" med hundbajs på gångvägarna!

Jag har fått för mig att många husbilsägare också är hundägare.
Därför tar jag upp frågan här!

Många av oss är ganska bra på att hålla koll så inget duschvatten rinner ut på olämpligt ställe, kanske vi kan hjälpas åt att ha koll på hundägarna!

Hundägare borde vara extra intresserade då deras hundar också kan trampa i det!


Se vidare på: Lennarts tankar

SKÄRPNING önskar jag!
 
H

hianders

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Förstår dig Lennart!

Det som göms i snö det kommer upp (fram) i tö!

Vi tar upp efter våra hundar. Om vi någon gång glömt påse eller haft för få med oss försöker vi dock att sparka eller ta en kvist och maka undan det Grabbarna gjort och få det så långt från vägen som möjligt! Ingen, vare sig två- eller fyrbenta ska behöva trampa i avföring.

När vi bodde i Uppsala cyklade jag förbi ett skogsområde (Flogsta/Ekeby) och på våren såg det förfärligt ut och luktade avskyvärt. Stora högar var det, oftast från stora hundar kanske. Har man hund, stor eller liten, har man ansvar att ta upp efter denna.

matte hianders/Inger

PS Man kan ju försöka ha extra påsar med och med ett leende ge till den man ser inte vill eller ids ta upp efter sin hund. DS
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Har alltid påsar i fickan, tar upp när jag kan. Problemet är när det är mörkt o hunden går in i buske eller bland löv eller högt gräs då kan det vara svårt hitta bajset o jag håller inte på att leta i timmar. Annars tar jag upp.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

Nu får man väl ovett men som hundägare är det en självklarhet att ta upp efter hunden men tyvärr gör inte alla detta men jag kan ju kontra med.

McDonalds besökare : Kasta inte ut skräpet genom rutan.

Snusare : Spotta inte ut påssnuset på marken.

Rökare : Kasta inte fimpar.

Listan kan göras lång.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

Har Alltid påsar med mig. Plockar upp över allt där normal fot kan trampa i "klunset"
Håller med om att trottoarer m.m. nu när det töar inte ser ut som om att alla H-ägare har med sig påsar...

Måst dock erkänna att om jag är påväg till skogs och då plockat upp efter Maija,
att denna påse oftast hamnar i ett buskage där jag inte skulle gått och plockat upp efter min hund när den bajat.

Alltså, en så fall otillgänglig plats & Inte i grannens "häck" :wink:
(bär inte runt på en bajpåse i en dryg timma till skogs, med förhoppning om överseende)

Vänl. Magnus
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: HUNDÄGARE

Nu får man väl ovett men som hundägare är det en självklarhet att ta upp efter hunden men tyvärr gör inte alla detta men jag kan ju kontra med.

McDonalds besökare : Kasta inte ut skräpet genom rutan.

Snusare : Spotta inte ut påssnuset på marken.

Rökare : Kasta inte fimpar.

Listan kan göras lång.

Tyvärr är det så.
Ölburkar, glasflaskor, tomma cigarettpaket o.s.v Listan kan göras lång

Är det minsta risk att någon kan trampa i bajset plockas det upp, däremot lösspringande i skogen i regel inte, om det inte hamnar på gångstig.

Monica
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: HUNDÄGARE

Nu får man väl ovett men som hundägare är det en självklarhet att ta upp efter hunden men tyvärr gör inte alla detta men jag kan ju kontra med.

McDonalds besökare : Kasta inte ut skräpet genom rutan.

Snusare : Spotta inte ut påssnuset på marken.

Rökare : Kasta inte fimpar.

Listan kan göras lång.

Kattägare : Håll rätt på era katter så dom inte skiter i grannes sandlåda och pissar på altanen :mad:


.... själv hundägare som alltid plockar upp utom när vi är i skogen
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: HUNDÄGARE

Har Alltid påsar med mig. Plockar upp över allt där normal fot kan trampa i "klunset"
Håller med om att trottoarer m.m. nu när det töar inte ser ut som om att alla H-ägare har med sig påsar...

Måst dock erkänna att om jag är påväg till skogs och då plockat upp efter Maija,
att denna påse oftast hamnar i ett buskage där jag inte skulle gått och plockat upp efter min hund när den bajat.

Alltså, en så fall otillgänglig plats & Inte i grannens "häck" :wink:
(bär inte runt på en bajpåse i en dryg timma till skogs, med förhoppning om överseende)

Vänl. Magnus

Aha, det är så dom som slänger påsen i busken tänker...men påsen kommer att ligga kvar långt, långt efter det att hundskiten skulle varit kvar innan den hade förmultnat utan påse.
"Komposterbar" är bara larv, vi använde tidigare komposterbara soppåsar till kompostavfallet, det som fanns kvar i den övrigt fina komposterade jorden efter drygt ett år var: - just det, påsarna!

Ska man plocka upp bajs en nedbrytbar påse och sedan kasta den i naturen, då kan man lika gärna strunta i att plocka upp. Det är sämre för naturen att slänga en miljövänlig plastpåse än att låta bajset ligga kvar.

Men att använda miljövänliga bajspåsar och slänga dom i soptunnan är förmodligen mycket bättre för naturen ur förbränningssynpunkt och sådant än att använda vanliga påsar.

Vissa tillverkare av komposterbara hundbajspåsar hävdar att de bryts ned på 40-50 dagar i varmkompost, och det är möjligt att det är rätt, men då är det i en varmkompost de ska slängas i och INTE i en buske eller något annat ställe i naturen. Det tar flera år innan påsen försvinner.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: HUNDÄGARE

I dessa sammanhang ska inte alla ridande på hästar glömmas bort! Här i Kungsbacka området finns det massor av dom.

I enlighet med kraven på hundägare borde även de ha med sig både spadar och påsar av lämpligt slag, men de verkar ha något slags frisedel när de tar över den ena skogsstigen efter den andra.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: HUNDÄGARE

Hundskit utgör väl ingen miljöfara men det är ju självklart att man plockar upp efter hunden, finns det inte en risk att klubben blir till åtlöje om man tar upp en sådan här fråga? Hundägare är ett eget släkte och dom flesta där har inte husbil.
"kanske vi kan hjälpas åt att ha koll på hundägarna": skriver Lennart inledningsvis, hur då, leka polis, fotografera, anmäla till klubben?
/Åke
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Hundskit utgör väl ingen miljöfara men det är ju självklart att man plockar upp efter hunden, finns det inte en risk att klubben blir till åtlöje om man tar upp en sådan här fråga? Hundägare är ett eget släkte och dom flesta där har inte husbil.
"kanske vi kan hjälpas åt att ha koll på hundägarna": skriver Lennart inledningsvis, hur då, leka polis, fotografera, anmäla till klubben?
/Åke


Man kan ju börja med att påtala det olämpliga!

Lennarts tankar
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: HUNDÄGARE

Hur hundskit hanteras är ju en fråga för hundägarna och deras organisationer.
(Att jag har mycket starka åsikter i hundskitfrågan är en annan sak.)


Hundskit på trotoarer gåt inte att jämföra med att vi medlemmar i husbilsklubben har (berättigade) åsikter om hur tex gråvatten hanteras.
Detta med sopor och gråvatten från husbilar påverkar alla som åker husbil och är relevant map husbilsklubbens verkasmhetsområde.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

Lägger upp en " färsk " bild från dagens promenad!

Text och fler bilder se Lennarts tankar


Mitten av gångväg!
 

Bilagor

  • IMG_3715[2].JPG
    IMG_3715[2].JPG
    1,9 MB · Visningar: 2

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: HUNDÄGARE

En liten undran.Bor det många HBK-are i närheten av din promenadväg? Eftersom du tar upp detta ämne här.
HaDe Hasse:wub:
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: HUNDÄGARE

En liten undran.Bor det många HBK-are i närheten av din promenadväg? Eftersom du tar upp detta ämne här.
HaDe Hasse:wub:

Ska inte påstå att det finns speciellt många just här men vi är ett antal och som jag sa i inledningen:
Jag tror andelen hundägare bland husbilsägare är mycket högre än bland befolkningen totalt!

Sen tycker jag att hundägares uppträdande väl kan diskuteras här!
Ligger enligt min mening närmare HBK än elitseriehockey!

Lev väl!
Lennarts tankar
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: HUNDÄGARE

Många av oss är ganska bra på att hålla koll så inget duschvatten rinner ut på olämpligt ställe, kanske vi kan hjälpas åt att ha koll på hundägarna!

Sen tycker jag att hundägares uppträdande väl kan diskuteras här!
Ligger enligt min mening närmare HBK än elitseriehockey!
Det är klart att man kan diskutera vad som helst i forumet, men man kan inte jämföra vad som helst utan att få mothugg av tex mig.


Dushvatten är helt klart en GEMENSAM angelägenhet för oss husbilsåkare.
Att ha koll på hundägare eller elithockey ligger långt ifrån vad ALLA husbilsåkare har gemensamt.


Skall vi kolla så att ingen HBKare missköter sig på fotbolls eller hockey matchen också?

Om inte var ligger skillnaden med hundskit kollen?
 
Toppen