• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Den lilla blå bara försvinner in i oändligheten bakom plattan som elen är monterad på.
Bra att den korta versionen funkar. Sparar på kabeldragningen och Orion kommer riktigt nära batteribanken där bak.
Jag var lite osäker på minus sidan då det såg konstigt ut när jag ritade upp det.

Skall göra som du säger och prova med att koppla bort den i morgon. Angående skarvningen av den tjocka blå, tänkte ta ett strömfördelningsblock från biltemas bilstereo avdelning och sätta det bredvid de andra boxarna och sedan koppla in den blå och en ny röd som leds bak till Orion laddaren.

Det kan vara en anslutning för att ladda bilbatteriet också. Frågan är var den kommer ifrån i så fall.

MVH
hans
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har konstaterat vilken röd det är på batteriet, den är bara 10mm2 men det kanske är mindre viktigt, den är säkrad med 50A. Den ”lilla” 2.5mm2 som egentligen är 4mm2 på B1 blir ju strömlös när den kopplas bort, det som slutade att fungera var varnings signal när motorn startar att fotsteget är utfällt och att det inte går att fälla in från förarplatsen, annars verkar det andra att funka. Det går fortfarande att fälla in från ordinarie plats vid bodelsdörren.
Det enklaste är väl då att låta den följa med den tjocka blå till Plus in på Orion? Eller ta upp den tjocka blå till ett strömfördelningsblock, gå vidare med en 16mm2 röd till plus in på Orion och koppla in den lilla blå på samma block med en mindre hängsäkring till mekaanismen för fotsteget, hur stor säkring kan det behövas, 15A?
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kunde just tro att det var något sådant med den tunna blåa.

Ja, att koppla DC/DC i serie med sammakopplingsreläet är en möjlighet som också är det man gör när man inte kommer åt reläet (inbyggt i EBL). Kan inte rimligtvis spela någon roll om man kopplar "före" eller "efter" reläet.

Gör du som Knut föreslår så skall B2 på reläet anslutas till plusingången på Orion och de två röda som sitter där nu skall anslutas till plusutgången på Orion. Ingen anslutning av Orion till "Ampereometer" om man gör så här. Effekten blir att reläet bryter strömmen till Orion när motorn inte är igång.

Att göra som du själv skriver och koppla de båda blåa till Orion plusingång (via en plint) bör också fungera bra. Att säkra den tunna blåa med 15A är bra.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det blir väl en del mera kabeldragning med knuts alternativ om jag skall ha Orion där bak vid bodelsbatterierna?
Om jag fattar det rätt så på det första alt så bestämmer Orion själv när den skall ladda och behövs bara en kabel att dra bak, och det är förlängningen av B1, allt annat kopplas i garaget. Inga fördelar med knuts koppling? Orion kommer att ladda lika mycket i båda alt?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att du (fall 1) kopplar de blåa till ingången på Orion och utgången kopplas till "12V" på "Ampereometer" är väl inte så mycket mera kabeldragning mot att (fall 2 = Knut) koppla B2 på reläet (de blåa sitter kvar som i original) till ingången på Orion och de två röda (det ser ut som två i alla fall) som idag sitter på reläets B2 kopplas till utgången på Orion. Anslutningarna på "Ampereometer" får vara som de är i original.

Eller missuppfattar jag dig? Skickar med ett (kladdigt) före/efter-schema.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Före-efter.pdf
    137,3 KB · Visningar: 35

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag menar mer kabeldragning i andra fallet. Lite mer besvär med längden på B2 TG. Den blå på AO var lätt att skarva till en ny röd.
I första fallet så behöver jag dra en röd 16 till garaget taget från blå på B1. All annan koppling där bak.
I andra fallet, menar du den B2 på AO? skall in på plus in på Orion? I andra fallet blir det väl också en extra dragning med en röd 16 fram igen till B2 på TG, sen går strömmen tillbaka till pluspolen på batteriebanken från 12V på AO?
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fall två = Knuts förslag:
1. De båda blåa är kvar på TG. Ingen ändring
2. De båda röda på som idag sitter på B2 på TG ansluts till utgången på Orion. Sannolikt via ett kontaktblock/plint. Dvs. en 16 kvmm från Orion utgång till kontaktblocket och sedan de två befintliga röda från kontaktblocket till vart de nu tar vägen :) Kontaktblocket bör alltså sitta nära TR för att de båda röda skall räcka fram.
3. Från B2 på TG en ny röd 16kvmm till ingången på Orion.

AO behöver du inte röra. Allt skall vara som det var från början.

Nu trodde jag att Orionburken inte satt så väldigt lång från elcentralen där TG, AO m.m. sitter så det var därför jag tyckte att det inte var så stor skillnad på kabeldragning.

Ursprungliga alternativet (nr 1) var väl att ansluta, med hjälp av ett kontaktblock, de båda blåa till Orions ingång med hjälp av en ny 16 kvmm kabel.
Orions utgång ansluts sedan (via kontaktblock?) till "12V"-anslutningen på AO?

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En annan fråga:
Du gör, om jag förstod dig rätt, den här ombyggnaden med Orion m.m. för att du har bytt ditt Dometic/Thetford-kylskåp (absorptionsskåp) mot ett med kompressor. Var hämtade du 12V till kompressorskåpet?

Jag frågar för att den 12V som går till ett absorptionsskåp från CBE säkringscentral bara är aktiverad när motorn är igång. Något jag upptäckte när jag försökte få kylskåpet att gå på 12V när solen sken och batterierna var fulladdade, men motorn var avstängd. Det är solcellsregulatorn som håller sköter den funktionen. Jag hittade ett sätt att fixa det på. Det är en bygling inne i säkringscentralen som måste till.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En annan fråga:
Du gör, om jag förstod dig rätt, den här ombyggnaden med Orion m.m. för att du har bytt ditt Dometic/Thetford-kylskåp (absorptionsskåp) mot ett med kompressor. Var hämtade du 12V till kompressorskåpet?

Jag frågar för att den 12V som går till ett absorptionsskåp från CBE säkringscentral bara är aktiverad när motorn är igång. Något jag upptäckte när jag försökte få kylskåpet att gå på 12V när solen sken och batterierna var fulladdade, men motorn var avstängd. Det är solcellsregulatorn som håller sköter den funktionen. Jag hittade ett sätt att fixa det på. Det är en bygling inne i säkringscentralen som måste till.

MVH
Hans
Du hittade ett sätt att få ström alltid där, bra gjort, det där hade jag inte klarat bygla i en säkringscentral nää det vågar jag inte.
Vet ju att 12 V är ofarligt för människan men när jag var ung en gång och skulle koppla in extraljus på min bil så började det att ryka lite under instrument brädan. Det var en Amazon så det var öppet upp under så jag såg kablarna det rök om. Då blev det snabba handlingar utan att tänka på följderna, in med handen och bara dra loss skiten. Nå, det gick inte riktigt bra, de varma koppartrådarna brände på ett effektivt djupa diken i fingrarna och den smälta plasten brände fast ordentligt i handen.
Sedan dess har jag stor respekt för 12V.
Jag betalade till huvudkontoret i sundsvall tror jag det var. Och sedan hämtade jag det i Vetlanda på deras lager för att vi behövde det snabbt nu till semestern.
Jag har gjort en egen el-central i garaget. På den förra bilen så monterade vi många attiraljer, det märktes när vi skulle byta in den. Det var mycket kablar som hade hängts på under lång tid och en himla röra på allt på batterierna.
Så nu drog jag en 16+ Avsäkrad med 30A till en säkringshållare för flera flatsäkringar, och en 16- till en jordskena. Alla extra kopplingar och tillbehör kopplar jag in där och har bättre koll på allt. Därifrån har jag dragit två 4mm2 + och - till kylskåpet Och en av/på knap med lampa som indikerar att den är på.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jo, nog går det att bränna sig på varma kablar allt. :) även om det bara är 12V, det är strömmen och kabeldimension som bestämmer värmen.

Varma lödkolvar också. En tradition jag hade ett tag. Det brukade fräsa till om fingrarna.

Jag tycker du gjorde rätt med en ny fördelningsskena. Skickar ändå med info om var i elcentralen man behövde bygla. Kan ju komma till pass en annan gång :)

MVH
hans
 

Bilagor

  • DSC_0225_modif.jpg
    DSC_0225_modif.jpg
    2,5 MB · Visningar: 43

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Fall två = Knuts förslag:
1. De båda blåa är kvar på TG. Ingen ändring
2. De båda röda på som idag sitter på B2 på TG ansluts till utgången på Orion. Sannolikt via ett kontaktblock/plint. Dvs. en 16 kvmm från Orion utgång till kontaktblocket och sedan de två befintliga röda från kontaktblocket till vart de nu tar vägen :) Kontaktblocket bör alltså sitta nära TR för att de båda röda skall räcka fram.
3. Från B2 på TG en ny röd 16kvmm till ingången på Orion.

AO behöver du inte röra. Allt skall vara som det var från början.

Nu trodde jag att Orionburken inte satt så väldigt lång från elcentralen där TG, AO m.m. sitter så det var därför jag tyckte att det inte var så stor skillnad på kabeldragning.

Ursprungliga alternativet (nr 1) var väl att ansluta, med hjälp av ett kontaktblock, de båda blåa till Orions ingång med hjälp av en ny 16 kvmm kabel.
Orions utgång ansluts sedan (via kontaktblock?) till "12V"-anslutningen på AO?

MVH
Hans
Jag vill ha den där jag har den andra elen och solregulator, invertrar mm. Dessutom hamnar den ju nära batterierna och det var ju viktigt för spänningsfallet, det har vi ju lärt oss nu
Det skiljer väl en åtta meter enkel väg och det skal dras och sättas fast i källaren på bilen. Så ju mindre jag bhöver krångla mig in i det trånga utrymmet desto bättre, man är ju inte 50 längre . Det var därför jag tyckte det var så bra med alternativ 1, en kabel i ett rör. Klart i stort sett. Det var ingen nackdel med alternativ 1 väl?
I morgon när det regnar så kan jag sitta i garaget på husbilen och göra finkopplingarna färdiga utan större besvär.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag vill ha den där jag har den andra elen och solregulator, invertrar mm. Dessutom hamnar den ju nära batterierna och det var ju viktigt för spänningsfallet, det har vi ju lärt oss nu
Det skiljer väl en åtta meter enkel väg och det skal dras och sättas fast i källaren på bilen. Så ju mindre jag bhöver krångla mig in i det trånga utrymmet desto bättre, man är ju inte 50 längre . Det var därför jag tyckte det var så bra med alternativ 1, en kabel i ett rör. Klart i stort sett. Det var ingen nackdel med alternativ 1 väl?
I morgon när det regnar så kan jag sitta i garaget på husbilen och göra finkopplingarna färdiga utan större besvär.
Nej, det är ingen nackdel med alternativ 1.
Diskussionen dök ju upp när den där extra kabeln på 2.5kvmm visade sig och vilken funktion den hade.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Om man kortar ner det ytterliggare, ta bort tjock blå från TG, skarva16 till orion plus in, som placerats bak vid bodelsbatterierna. En röd 16 från orion plus ut, till batteripol bodelsbatterier som i princip är en av de två röda”12V” i AO.
En svart 16 från orion ut minus, till minus pol bodelsbatteri som i princip är en av de tre på minus skenan vid elblocket.
En svart 16 från orion in minus, till minus pol bodelsbatteri som i Princip är en av de tre på minus skenan vid elblocket.
Då sitter orion väldigt nära bodelsbatterierna och det var där som det var viktigast med att ha korta kablar.
Eller?

Så här tänkte jag.
 
Toppen