• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - byte till LiFePO4 batteri?

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
 

Bilagor

  • DSC_5517.JPG
    4,4 MB · Visningar: 277
  • DSC_5519.JPG
    4,5 MB · Visningar: 187
  • DSC_5520.JPG
    4,5 MB · Visningar: 169
  • DSC_5521.JPG
    4,9 MB · Visningar: 168

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Elförbrukning vid fricamping är ju högst individuellt, jag har 400Ah Lithium, men snittar på 500Wh/dygn, men har haft dygn på 1kW
Är bara ute sen vår till sen höst med husbilen.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Har du set dette batteri?


Check eventuelt deres batteripakker:

Det kunne være fint alternativ, når du igen må køre til Danmark.

Webshoppen tilhører Alt Om AutoCamperen, som er en forening drevet af frivillige husbilsejere der interesserer sig meget for Lithium.
Iøvrigt koster det ingenting at være medlem af foreningen.
Hej
Har du adress till firman som levererar och installerar litium batteri?
mvh Stellplatz
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nope, rabatten har jag missat! :oops: Förutsatt att den gäller hela deras sortiment blir det en rabatt på 1.800 kr, vilket alltså mer eller mindre halverar "vinsten" på att beställa från leverantören och därmed förskjuter "risk-reward"-kalkylen en bra bit mot alternativet "handla lokalt". Dock är mitt batteri redan på väg från Kina med UPS Express nu, så vi får väl se om "lyckan står den djärve bi" eller om "snålheten bedrar visheten"...

Hej,
hur blev det med ditt nya batteri? Är du nöjd så långt, är det något speciellt som är mindre bra o.s.v.
Kanske har du t.o.m. kunnat verifiera om kapaciteten är den utlovade 150 Ah? För oss med batteri under hyttstolarna är det ju högintressant om det finns fungerande 150 Ah batterier som ryms på samma plats som de originalmonterade.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hej,
hur blev det med ditt nya batteri? Är du nöjd så långt, är det något speciellt som är mindre bra o.s.v.
Kanske har du t.o.m. kunnat verifiera om kapaciteten är den utlovade 150 Ah? För oss med batteri under hyttstolarna är det ju högintressant om det finns fungerande 150 Ah batterier som ryms på samma plats som de originalmonterade.

Disse er designet til at 2 passer præcis under stolene i en Fiat Ducato


Edit: og de passer også i Ford
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Ja, men för att få mer än 100 Ah med dem behövs två stycken = dubbla platsen.
Se venligst på billederne på linket. Du får plads til 2 stk a 1010Ah= 200Ah

Og så er der plads foran og bagved til til forskellige andre ting som for eksempel en 230 volt lader og en booster til strømmen fra generator, som er nødvendig ved de nye Fiat motorer.

AGM batterier er betydelig større.

Da et lithium batteri kan udlades til 20 % får du 80Ah,hvor du på et AGM kun kan udlkade 50% og derfor skal have plads til et AGM på 160 Ah. Og det er svært under en FIAT stol
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Se venligst på billederne på linket. Du får plads til 2 stk a 1010Ah= 200Ah

Og så er der plads foran og bagved til til forskellige andre ting som for eksempel en 230 volt lader og en booster til strømmen fra generator, som er nødvendig ved de nye Fiat motorer.

AGM batterier er betydelig større.

Da et lithium batteri kan udlades til 20 % får du 80Ah,hvor du på et AGM kun kan udlkade 50% og derfor skal have plads til et AGM på 160 Ah. Og det er svært under en FIAT stol

Tack för ditt engagemang och svar!
Under förarstolen ryms bara ett batteri eftersom där sitter ett EBL.... Idag har jag gelbatteri nr 2 under passagerarstolen, vill gärna frigöra detta utrymme i framtiden, och helst få mer batterikapacitet också. Därför vore (minst) 150 Ah Litium på samma utrymme som ett (1) gelbatteri önskvärt.

2*80 Ah gel -> 1* 150 Ah Litium
51 kg -> c:a 17 kg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för ditt engagemang och svar!
Under förarstolen ryms bara ett batteri eftersom där sitter ett EBL.... Idag har jag gelbatteri nr 2 under passagerarstolen, vill gärna frigöra detta utrymme i framtiden, och helst få mer batterikapacitet också. Därför vore (minst) 150 Ah Litium på samma utrymme som ett (1) gelbatteri önskvärt.

2*80 Ah gel -> 1* 150 Ah Litium
51 kg -> c:a 17 kg
Här finns ett på 150AH, men informationen om batteriet är knapphändig, om det verkligen ger vad det lovar vet man inte!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Här finns ett på 150AH, men informationen om batteriet är knapphändig, om det verkligen ger vad det lovar vet man inte!
Ja, det är det batteriet jag frågade om erfarenheter från i inlägg 69 (direktimporterat i Leekströms fall)
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Hej,
hur blev det med ditt nya batteri? Är du nöjd så långt, är det något speciellt som är mindre bra o.s.v.
Kanske har du t.o.m. kunnat verifiera om kapaciteten är den utlovade 150 Ah? För oss med batteri under hyttstolarna är det ju högintressant om det finns fungerande 150 Ah batterier som ryms på samma plats som de originalmonterade.
Jo såhär långt är jag väldigt nöjd.

Huruvida kapaciteten verkligen är 150 Ah kan jag egentligen inte med säkerhet veta, men enligt appen är det till och med 162,8 Ah. Sett till den förbrukning appen anger verkar dock kapaciteten någorlunda rimlig i förhållande till hur den minskar över tid, men är det å andra sidan så att BMS visar fel är det ju inte osannolikt att den gör det på samtliga mätvärden. Men det räcker iaf till med god marginal, och vi har sällan varit nere under 50 % fastän vi stått still ett par dagar. Senaste helgen förbrukade vi dock drygt 40 % på lite mindre än ett dygn, fast då var det bara ett par timmar dagsljus på lör em och snöblandat regn sön förmiddag, så med kombinationen av kompressorkyl för kall öl, dieselvärmare för 20+ grader inne och minimal laddning från solcellerna är det väl inte något förvånansvärt. Har förvisso inte räknat på förbrukningen, men så resonerar jag iaf.

Funktionaliteten i övrigt har jag ingen egentligen erfarenhet av. Appen ger bra information, men jag föredrar tillverkarens egna framför SBL Connects variant som ger betydligt mindre information. BMS slår ifrån när batteriet når 100 % laddning, det ser jag i appen att den gjort åtskilliga gånger, men några andra "säkerhets-frånslag" har ännu inte registrerats, så där vet jag egentligen inte hur väl det fungerar. BMS har tex ännu inte behövt "slå ifrån" och koppla in värmefilten för att temperaturen i cellerna varit för låg vid laddning/urladdning, men det lär nog inträffa inom kort enligt SMHI. I övrigt laddar det bra med den Votronic 30A DCDC booster jag fått installerat för laddning när vi kör, även på tomgång laddar det stadigt 30 A enligt appen, och vanligtvis strax över då solpanelerna oftast ger lågra A extra på toppen. Med 1-2 timmars körning har man i princip fyllt på ett dygns förbrukning beroende på årstid.

Storleken är i princip motsvarande ett av våra tidigare 95 AH blybatterier, men utifrån passningen skulle jag säga några mm större, framförallt på längden (långsidan). De tidigare batterierna stod bredvid varandra (kortsida mot kortsida), och det hade nog kunnat bli på håret att få in två av det nya batteriet. Det är även precis på håret att jag kan stänga luckan, så jag misstänker att det är ett par mm tjockare på bredden också. Har man extremt tajt med plats och verkligen noll spelrum kring nuvarande batteri, och ingen som helst möjlighet att "knö in" någon mm extra, så bör man nog mäta både en och två gånger utifrån tillverkarens mått enligt min uppfattning, och kanske även ta till några mm för säkerhets skull. Jag misstänker nämligen att tillverkaren anger storleken på själva lådkroppen, för jag har för mig att jag batteriet borde passat utan problem enligt mina mätningar, men i nederkant sticker det ut som en liten extra sarg ca 2-3 mm som jag tror spökar. Batteriet fick nämligen inte riktigt plats i "plåt-formen" som de andra batterierna stod i, så det fick bli en bit tunnt liggunderlag under så batteriet kunde stå stabilt, annars hade det vilat på "sargen" och alltså balanserat på kanterna respektive de tvärgående pinnarna som spännremmarna fästs runt. Fast hade det inte gått att lösa så, då hade jag filat bort de där kanterna som sticker ut, för de har sannolikt ingen funktion vad gälller lådan stabilitet (den plasten är stabil så det räcker ändå!), utan det är nog så att inte batteriet ska riskera nötas om det tex står mot andra batrerier eller en vägg.

Mer än så kan jag inte komma på såhär på rak arm, men som sagt är jag väldigt nöjd och har inte haft några problem såhär långt. Vad gäller kvalitet i bygge, celler och BMS får väl tiden utvisa om jag fortsätter vara nöjd, men säkert 8 av 10 LiFePO4 är trots allt byggda i Kina, även fast det sällan framgår vidare tydligt av återförsäljarnas information (SunWind, SkanBatt, SBL mfl.), och troligtvis med i mångt och mycket samma komponenter, så risken är nog lika stor att jag hade blivit missnöjd med de flesta dylika batterier i så fall. Kommer nog oavsett inte gå tillbaks till blybatterier igen, för viktbesparingen kan bli guld värd om man blir uppvinkad på en fordonsvåg nytankad med diesel + vatten och full semesterpackning, i synnerhet om man råkat passera någon bordershop på väg söderöver (35 kg extra öl är ju aldrig fel).Screenshot_20210919-112332_BeLYEnergy.jpg
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Saxat från Husbil/Husvagn, Litium och kyla
Visa bilaga 217992

Den artikeln har avhandlats några gånger på forumet, bl.a. här:
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Köpt detta L-batteri 4170 kr med en liten Laddare 14,6 7 a. Finns utan laddare 100kr billigare. Står på laddning med den började på 13
,2 v efter 3,5 timmar 13.,51 v. Ladda över natten skall installera imorgon. Finns uttag för laddaren på sidan och två uttag för usb med avstängning.
Börjar med installera Rakt av. Ebl 101 med ovp 18 Amp. Under stolen. Elfhub har egen fabrik så bra garanti. Vi får se
Länk Elfhub 12V 100Ah LiFePO4 litiumbatteri Integrerat BMS Enkel installation Över 4000 djupa cykler 10 års livslängd Perfekt för off-grid Solar Camper : Amazon.se: Fordon
 

Bilagor

  • IMG.pdf
    338,1 KB · Visningar: 71
  • IMG_0003.pdf
    1,8 MB · Visningar: 60
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Nu är det laddat. 14,2 v Texten med ROHS är ett eu ce märkning tror jag Laddaren gav 14.80 lyste grönt kanske lite högt.
Ska prova i bilen och se vad det visar på panelen. Ska vara en shunt in panel. Återkommer.
 

Bilagor

  • WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    159,5 KB · Visningar: 51
  • WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    159,5 KB · Visningar: 51
  • WIN_20220106_10_44_56_Pro.jpg
    WIN_20220106_10_44_56_Pro.jpg
    150 KB · Visningar: 51

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

Japp det kan du, så gjorde jag. Bytte till ett skanbatt 97Ah Lifepo4 med eget BMS rakt av

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

Inget

3) Vad bör jag byta för att;

a) det hela ska fungera dugligt?

Inget

b) det hela ska fungera bra?

Ställa in dina prylar så det laddar 14.2v beroende på Lifepo4 batteriet

c) det hela ska fungera optimalt?

Byta dc-dc laddare och MPPT laddare (såg att du hade en bra solcellregulator) med Lifepo4 inställningar
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej.
Idag var det -5 grader på L-Batteriet satt på värme och vid +5 laddade det med 13,9 v .
Såg att länken till batteriet var slut men finns här men utan laddare.
ber om ursäkt om det var fel tråd. bor utanför Örebro.
dra nu ut sladden.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
STORT tack för mycket bra svar såhär långt!

Husbilsfirman vi köpte Yngve av sa att det var en PWM-regulator installerad, så jag utgick bara från att det var så, men nu förstår jag att de troligtvis inte tittat så noga och endast sett den lilla som ligger uppepå batterierna. Fast om den nu sitter inkopplad mellan MPPT-regulatorn och bodelsbatterierna (den blinkar och lyser åtminstone), laddas batterierna ens så bra som de egentligen borde? Jag tänker att den lille rackaren väl styr vad som faktiskt går in i batterierna och därmed bör/kan utgöra en "flaskhals" mellan solceller och batteri?

Men sak samma, det som bör göras är alltså:
  • väck med gamla batterier, inklusive överflödig regulator
  • koppla in nytt 150 Ah LiFePO4-batteri på befintliga kopplingar
  • installera en DC-DC booster för optimal laddning vid körning
Vad gäller säkring vid bilbatteriet - jag har tittat på denna laddningsbooster från Votronic, vilken verkar ge bra "funktion/laddning per krona"(?). Om jag då förstår installationsmanualen rätt räcker det väl med 50A säkring vid startbatteriet resp. 40A vid bodelsbatteriet, alternativt 50A vid båda om koppling sker via EBL (60A om alla kablar är 16 mm2)?

Fråga dock: laddningsboostern måste få en D+ signal, antingen från bilens generator eller en D+ simulator, men en sådan signal bör jag väl sannolikt ha någonstans bak i husbilen?

Jag har ingen som helst aning om hur bilen i dagsläget laddar bodelsbatterierna när man kör, eller hur allt är kopplat, jag vet bara att batterierna laddas. Men min lekmanna-logik säger mig att det därmed rimligtvis också bör finnas en "backventil" installerad, troligtvis vid eller i själva EBL bak i husbilen, så att bodelsbatterierna inte kan suga musten ur startbatteriet, och till detta relä bör det väl i så fall finnas en D+ signal framdragen/inkopplad?

PS. Vad gäller mina (idiot-) funderingar kring installation kan ni vara lugna, jag kommer lämna in Yngve till en husbilsverkstad som får koppla in allt, så ni medverkar inte till "suicide by stupid". Jag vill bara veta vad jag ska be dem göra så det blir bra, samt (inte minst) kunna avgöra ifall de faktiskt gjort allt rätt när det är klart! :)

//Mattias
Jag har den Votronic DcDc som du refererar till avsäkrad med 50A vid startbatteriet,D+ signal behöver inte vara
från generatorn ,utan från en strömkälla som är spänningsatt med motorn på vilken + kabel somhelst.
 
Toppen