• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - byte till LiFePO4 batteri?

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
 

Bilagor

  • DSC_5517.JPG
    4,4 MB · Visningar: 277
  • DSC_5519.JPG
    4,5 MB · Visningar: 187
  • DSC_5520.JPG
    4,5 MB · Visningar: 169
  • DSC_5521.JPG
    4,9 MB · Visningar: 168

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Skanbatt skriver så här ”Alle våre lithium LiFePO4 forbruksbatterier leveres under eget merke. LiFePO4 batteriene våre produseres av anerkjente Top Band som leverer produkter av aller beste kvalitet.”
Tack! Så batterierna Skanbatt säljer tillverkas alltså av ShenZhen Topband Co., LTD, medan det jag tittat på tillverkas av Shenzhen Bely Energy Technology Co., Ltd. Då är jag kanske inte helt ute och seglar med min gissning att de är mer eller mindre "same same, but different", och frågan kvarstår - är flertalet/merparten av batterierna vi köper här hemma i grunden bara samma batterier som vi kan få hem för halva priset direkt från Kina?
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Om du kollar instruktionen till din EBL så kan du säkert se var du kan hitta en d+ kontakt. Jag är rätt säker att du har en sådan där eftersom de flesta har någon form av AES kylskåp som ändrar energikälla automatiskt till 12v om du starta bilen. Det har inte jag men det fanns en d+ ändå på min EBL schaudt 119..

Hoppsan, Håkan den "förste" var snabbare :)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hej
Har du adress till firman som levererar och installerar litium batteri?
mvh Stellplatz

Her i Webshoppen til foreningen Alt Om Autocamperen (AOAC) kan du læse alt om de produkter de anbefaler og sælger. De installerer ikke selv, men de kan hjælpe dig med at finde et værksted der kan. Jeg tvivler dog på at de har en kontakt i Sverige, men du kan jo skrive til dem. De frivillige i foreningen er meget hurtige til at svare.

Køb den fantastiske wifi extender EZV4

(Edit: Den tekst der kommer i linket herover her forstår jeg ikke, men linket til deres webshop er rigtigt)

Det kan anbefales at læse deres blog, inden du beslutter dig:
 
Toppen