• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumjonbatterier

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Husbil och Husvagn idag!

Litiumjonbatterier är mer känsliga för kyla än de vanliga bly-syra-batterierna och det gäller även de allt vanligare litiumbatterierna i husbilar och husvagnar. Forskare vid Stanfords universitet upptäckte att partiklarna i batteriets katod, den positiva polen på batteriet, i kall väderlek kunde bilda sprickor vid kraftiga temperaturväxlingar och få den att växelvis krympa och svälla för att till slut lossna från resten av batteriet och i värsta fall spricka. Detta beror på att olika material expanderar och drar ihop sig olika vid temperaturväxlingar men även konstant kyla kan få katoden att separera från batteriet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
I rapportens sammanfattning anges vilken katodtyp som studerats. Är det samma typ av katod som används i de vanliga LiFePO4-batterierna som används i husbilar??

Herein, multiphase, multiscale chemomechanical behaviors in composite LiNixMnyCozO2 (NMC, x + y + z = 1) cathodes at extremely low temperatures are systematically elucidated. The low-temperature storage of LIBs can result in irreversible structural damage in active electrodes, which can negatively impact the subsequent battery cycling performance at ambient temperature.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man talar om extremt låg temperatur,
vad nu det kan va?
Sen klumpar man ihop alla 6 kemier av Lithiumbatterier, så man vet inte vilken de testat, om alla, eller?

Kan bli tuffare för elbilar, som kanske måste värma sina batteripack mer tid (?)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har nå lest selve forskningsrapporten og det er NMC partiklene i katoden som er "problemet". -80 celsius sammenlignet med +20 viser sprekker inne i partiklene, det er veldig mye mindre sprekker ved -25 - men det sliter noe på katodene å veksle mellom +20 og -25. Problemet ligger i blandingen av metaller i disse porøse partiklene. LiFePO4 benytter ikke metalblandinger i sine katoder så rapporten er ikke relevant for disse batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Li NMC er normalt brukt i mobiltelefoner, laptops og annen elektronikk. Er og brukt i driftsbatteri på elbiler, og der er effekten kjent av enkelte bilprodusenter. Tesla har temperatur regulering av sine batteripakker, men mange andre mangler dette. Tesla 3 SR+ bruker nå LiFePO4 til tross for at disse er litt tyngre enn Li-NMC. Det finnes et par andre kjemier for katoder med redusert bruk av Cobolt.
 
Toppen