• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676
F

F.d. 55728

Guest
Det var ett bra pris men glöm inte att på detta kommer Posten's avgift, tull & moms. Momsen får man betala både på varan & frakten.
Riktigt vad gäller tull o moms men postens avgift är jag tveksam till då det är DHL som kör ut det. Hur som helst så är det som att vänta på tomten när man beställer något. Jag fick idag ta emot ett paket av DHL ifrån Kina innehållande en LED-bar till husbilen. Blev riktigt bra och fantastiskt snabb leverans. Jag beställde i förra vecka och fick den hem till dörren idag för den netta kostnaden av knappa 600:- HELT OTROLIGT! om man frågar mig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad jag har förstått do jag talat med PostNord om avgifter, tull & moms så måste alla speditörer deklarera sina kollin. När jag köpte från Kina sist så deklarerade DHL mina grejer & tog själva betalt för sitt arbete med deklarationen.
 
F

F.d. 55728

Guest
Idag anlände paketet med värmaren i, det skickades med DHL ifrån Tyskland så någon tull eller annan avgift tillkommer EJ. Allt slutade på 1800:- 1 veckas lev.tid.
Så här såg innehålet i den lite lätt sargade kartongen utVärmare uppackad.jpg

Har kopplat in spänningen och konstaterat att displayen och fjärren fungerar, så nu återstår "bara att montera"
men först så skall den provköras i rigg samt att jag måste bestämma mig för var den skall monteras :)
 
F

F.d. 55728

Guest
Har nu testkört i rigg och allt fungerar som det skall. Kan konstatera att termostatfunktionen fungerar mycket bättre på denna modell än min tidigare (som hade ett analogt vred till termostat).
Den stora funderingen är, som flera innan mig har haft uppe: detta med avgastemperaturen. Några hade ju köpt en färdig avgasslang med ljuddämpare i vilket resulterade i att slangen endast blev "ljummen"......
Så jag gjorde ett test med stenull/brandmatta och ett ytterrör i aluminium. Se bild: Dämpare.jpg
Efter att ha kört värmaren på 5kW i 1 timme så fick jag följande temperaturer:
208C på röret.jpg 208 grader på "innerröret"
71C utanpå dämpare.jpg och en temp på isolerröret som visade max 75 grader.

Nu är ju frågan om detta är "ljummet" eller varmt?(det går att hålla i den en stund men sen blir det lite för varmt, inte så man bränner sig men klart otrevligt.
Men rättare sagt så skall frågan ställas så här: Tror ni att detta är för varmt för att "föra igenom" golvet på en husbil?

Skulle varit intressant att se vad för temp Webstos originalslang har för yttertemp vid liknande test.

Trevlig kväll allihopa!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej.
Cellplast (isoleringen i golvet) deformeras redan vid en så låg temperatur som 70–80°C och smälter vid 150°C. Så jag skulle rekommendera ett grövre ytterrör med tjockare isolering.
En modulskorsten till en vedkamin med rökgastemp på 360grader är ok att lägga mot ett träbjälklag med 50 mm isolering utanpå rökröret.
Så du bör ha runt 25-30mm isolering mellan ytterrör och avgasslang så funkar det nog bra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Funderar också på garaget men då blir det under barnens våningssäng, å den låter en del.
Har också kollat under ena soffan.
Men det lutar åt att sätta den under passagerarstolen fram och dela luftflöden mellan kupé och bodel.
 
F

F.d. 55728

Guest
Är det lämpligt att montera den inne. Borde den inte sitta ute under bilen?
Hur varm blir själva brännaren?
Får den tillräckligt med syre så det inte försvinner från bodelen?
Är inga bekymmer att montera den inne i bilen. Luft till förbränningen tas tas utifrån så det påverkar ej. Själva brännaren blir knappt ljummen så inga problem där, det som blir varm är avgaserna som kräver att man tänker till. (se ovan)
 
F

F.d. 55728

Guest
Det duger nog.
Blev inspirerad så jag gjorde samma test med min nya kinavärmare. Fick ungefär samma resultat.
Nu till problemet vart man ska montera den...
Härligt! Det är lite meck detta med värmare men otroligt roligt!
I morgon skall jag genomföra ett test som mer liknar verkligheten.
Jag har fixat ett "golv" bestående av osb/cellplast/osb och i detta skall jag ta upp hålbilden enligt mina tidigare tester och sen skall jag köra gärnet!
Återkommer med bilder!
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Inget bekymmer med att montera inne i bilen.
Om du vill vara rädd om grejorna och att det är du väl hoppas jag så montera på lämplig plats inne i bilen.
Det som är viktigt att ha är ett inte för tätt utrymme runt själva värmaren och att man inte stryper varken till luft eller frånluft, om det blir för lite utrymme eller strypt flöde så slår överhettningsskyddet till och värmaren stänger av.Sedan skall man tänka till så det är servicevänligt, inte som dagen bilar att det går knappt att byta strålkastarlampor .
 
F

F.d. 26513

Guest
Jag monterade min på en L-formad plåt. Den blir ordentligt varm. Så att montera värmare direkt mot golv skulle jag inte rekommendera. Sett flera som monterar den på distanser från golvet för att undvika detta. Annars fungerar min lösning riktigt bra.
 
Toppen