• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Är det en luftvärmare som drivs av 12Vdc och diesel? Måste den monteras av auktoriserad firma för att brandförsäkringen ska gälla? I så fall, räcker det med att jag monterar och låter dem besiktiga?
Jag skulle vara intresserad av en som värmer vatten och ha som p-värmare i vanliga PB;n. I husbilen har jag Aldevärme + en Webasto för motorn med värmeväxlare till bodelen. Fungerar bra men naturligtvis segare än en luftvärmare. Hoppas det kommer att fungerar bra för dig!
Nyfiken att höra vidare hur det går.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Du får gärna dokumentera montaget :)

Jag har en truma combi 6e - luft, Vad är lämpligast att kombinera denna med vad som gäller dieselvärme?
Värme dieselvärmaren även vattnet?
 
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag skulle vara intresserad av en som värmer vatten och ha som p-värmare i vanliga PB;n.

2KW Air Parking Heater,12v/24v Diesel/gasoline,similar with Webasto For Boats Buses Trucks Caravans Camping Trailers Motor Homes-in RV Parts & Accessories from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com är den i mitt fall.

5kw liquid parking heater - Shop Cheap 5kw liquid parking heater from China 5kw liquid parking heater Suppliers at Parking heater manufactur factory on Aliexpress.com är en 5kw för vatten.

Monteringar och försäkringar är ju alltid en bra fråga. Det skadar säkert inte att göra monteringen yrkesmässigt korrekt.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag köpte en precis likadan värmare häromdagen.

I vanliga fall brukar jag vara modig och beställa saker från Kina, men denna gången fegade jag och köpte från containerrally.se. Den beställdes i september för avhämtning i butiken i Hörby, sen dröjde det två månader (!) tills den anlände. Hmm... Fast det gjorde inte så mycket denna gång, jag hade ingen brådska. Värmaren betalades vid avhämtning, 3995kr. Butikspersonalen var vänliga och trevliga. Det blev ingen fraktkostnad eftersom jag hämtade i butiken.

Värmaren och dess kringutrustning sattes fast på en planka och kopplades in för testkörning.

Den fungerade utmärkt. Visserligen kom det någon liten puff med vit dimma av oförbränd diesel en kort sekund varje gång värmaren startade och stannade, men det kan eventuellt bero på att jag testade med 30 år gammal diesel som jag haft stående i en dunk sedan 80-talet. Hehe...

Vid högsta effekt blir det ett förskräckligt oväsen ur avgasröret, ungefär som barndomens dammsugare av tidig efterkrigsmodell. Det blir till att beställa en ljuddämpare, denna gång blir det från Kina för 230kr inkl frakt. Jag tror jag tar två när jag ändå beställer, det kan gott sitta en på insuget till förbränningsluften också.

Styr-burken har en knapp och en ratt. Med knappen väljer man termostatläge eller effektläge.

I effektläge styr man just effekten med ratten. Längst till vänster är värmaren avstängd och man vrider litegrann till höger för att den ska starta och gå på lägsta effekt. Längst till höger är högsta effekt. Den verkar vara steglös däremellan, jag märkte inte av några fasta effektlägen utan den följde rattens inställning utan hack.

I termostatläge ställer man temperaturen med ratten. Det finns ingen grad-markering utan man får testa sig fram. När jag testade hade jag hela rasket utomhus, det var omkring 12 grader varmt. Med ratten längst till vänster var värmaren avstängd. När ratten vreds sakta - oändligt sakta - till höger så hände det ingenting förrän ratten var runt mittläget, då gick värmaren igång på nästan lägsta effekt. Den rusade inte upp i maxeffekt först som en del andra värmare gör utan den startade lugnt och fint. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, vissa påstår att det är bättre om den först går på full effekt en stund för att bränna bort sot. Vi får väl se.

När ratten vreds aningen mer åt höger gick värmaren så sakteliga upp till högre effekt och tvärtom när den vreds tillbaka. Ratten behövde vridas ungefär så mycket som en klockas timvisare går på en timme för att gå från lägsta till högsta effekt.

Avgastemperaturen mättes med stektermometer instoppad i avgasröret. Runt 220 grader vid högsta effekt och 180 grader vid lägsta.

Varmluftstemperaturen mättes med stektermometer instoppad i utblåset. Runt 120 grader vid högsta effekt och 90 grader vid lägsta.

Dieselpumpen tickade betydligt tystare än den pump som sitter till motorvärmaren i bilen. Beror förmodligen på hur den monteras, om den skruvas fast på en tunn plåt blir det kanske ett väldigt liv...


Nu återstår bara att montera värmaren. Men det får som vanligt bli en annan dag...
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag köpte en precis likadan värmare häromdagen.

....
Dieselpumpen tickade betydligt tystare än den pump som sitter till motorvärmaren i bilen. Beror förmodligen på hur den monteras, om den skruvas fast på en tunn plåt blir det kanske ett väldigt liv...
.

Hur tolkade du tabellen i manualen om bränsleslangars längd och höjdskillnader? Jag blev inte riktigt klok på man har för nytta av kolumnen med tryckvärden i praktiken?

Jag har just varit hos en plåtslagarvän och beställt webasto-liknande monteringsplåt i rostfritt enligt http://www.husbilsklubben.se/forums/t39652-2/#post280621
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

En sådan brännare har jag köpt begagnad, men fick inte med några manualer .
Undrar om det är någon av er som skulle kunna dela med er av dem till mig?

/sten-åke

Njemas problemas. Scannar manualen. Det blir lite huvudvridande då det är A5 om man inte skriver ut den dock.
 

Bilagor

  • DieselHeater.pdf
    1,4 MB · Visningar: 767

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Lägger till lite bilder på vad som låg i paketet, inklusive bild då man plockat av locken på själva värmaren.

Ser samtidigt att LMP - Lorents Marinprodukter - Dieselvärmare 2 kw tar 6595:- för exakt samma som kostade mig under 3800:- Det blir bra mycket diesel för mellanskillnaden.
 

Bilagor

  • 2013-11-19 12.36.43.jpg
    2013-11-19 12.36.43.jpg
    2,5 MB · Visningar: 268
  • 2013-11-19 12.35.31.jpg
    2013-11-19 12.35.31.jpg
    2,3 MB · Visningar: 219
  • 2013-11-19 12.34.33.jpg
    2013-11-19 12.34.33.jpg
    2,2 MB · Visningar: 224
  • 2013-11-19 12.31.41.jpg
    2013-11-19 12.31.41.jpg
    2,3 MB · Visningar: 237
  • 2013-11-19 12.32.07.jpg
    2013-11-19 12.32.07.jpg
    2,3 MB · Visningar: 235
Senast ändrad:
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hur tolkade du tabellen i manualen om bränsleslangars längd och höjdskillnader? Jag blev inte riktigt klok på man har för nytta av kolumnen med tryckvärden i praktiken?

Jag tror att man kan sammanfatta så här:

* Pumpens inlopp får sitta max 1,2 meter ovanför tankens botten.
* Pumpens inlopp får sitta max 2,3 meter under tankens topp.
* Värmarens mittlinje får vara max 3 meter ovanför pumpen.
* Värmarens bränsleinlopp får inte sitta under pumpen.
* Bränsleledning mellan tank och pump får vara högst 1,2 meter, inklusive eventuellt stigarrör.
* Bränsleledning mellan pump och värmare får vara högst 8,8 meter

Men det är säkert inte så noga, det funkar nog med 15 meter slang också.

För om man ska vara riktigt noga får man ju inte heller placera värmaren inne i kupén, den måste sitta utomhus eller i ett slutet utrymme med "tillräcklig" utomhusventilation. Hmm... Påminner lite om att varna för att torktumlaren inte lämpar sig att torka nybadade husdjur med. Jodå, det står så i en av mina bruksanvisningar...

----------------------------------------------------
Detaljer:

Tabellen med höjdskillnad och tryck är nog mest till för utfyllnad så att manualen ska se bra och viktig ut.

Det man kan utläsa är att med trycklös tank får högsta bränslenivå vara upp till 2,3 meter ovanför insuget på pumpen och lägsta bränslenivå 1,2 meter under insuget.

Skulle man ha en tank utan avluftning och med tättslutande lock kan det bli ganska stora tryckskillnader när dieseln förbrukas eller när temperaturen ändras och då måste maxavstånden minskas motsvarande tryckskillnaden. Fast hur stor tryckskillnad det faktiskt blir har man ju ändå ingen koll på, så tabellen är väl inte helt nödvändig...

För den som skojar till det med en tryckmätare på sin tank kan det förstås vara bra att veta att 10 kPa (kilopascal) motsvarar lite mer än en meter dieselpelare. Och knappt en meter vattepelare.

Max höjdskillnad mellan pump och värmare framgår av den otydliga bilden till höger om trycktabellen.
Där står det att värmaren kan placeras upp till 3 meter ovanför pumpen, men inte under pumpen.


Beträffande bränsleslangarnas längder:
* max 1,2 meter från bränslenivån till pumpens insug
* max 8,8 meter från pumpens utlopp till värmaren
* max 10 meter totallängd
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag köpte en precis likadan värmare häromdagen.

...
Vid högsta effekt blir det ett förskräckligt oväsen ur avgasröret, ungefär som barndomens dammsugare av tidig efterkrigsmodell. Det blir till att beställa en ljuddämpare, denna gång blir det från Kina för 230kr inkl frakt. Jag tror jag tar två när jag ändå beställer, det kan gott sitta en på insuget till förbränningsluften också.

...

Det där lät som en god idé då webastos modeller på ljuddämpare ligger på 700-1500kr
Har du möjligen tips om länk till säljare?
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Förklara för en smålänning, varför dieselvärmare när ni har gasolvärmare. Är det inte lättare att skaffa en extra flaska gasol (dock olagligt att ha i husbilen) eller är det för att njuta av missljudet från värmaren?????

En som älskar gasol
Gert
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Förklara för en smålänning, varför dieselvärmare när ni har gasolvärmare. Är det inte lättare att skaffa en extra flaska gasol (dock olagligt att ha i husbilen) eller är det för att njuta av missljudet från värmaren?????

En som älskar gasol
Gert

Som smålänning torde du beakta drivmedelspriset.
Diesel är billigare än gasol. Du har en stor mängd diesel i bilen.
Vid vinterkyla går det åt mycket gasol. Några fördelar.

Vet inte hur mycket dessa låter, så passar på det.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

I mina två senaste husbilar har jag haft både dieselcentralvärme och dieselmotorvärme. Motorvärmarna väsnas en hel del, vilket är vad man kan vänta sig då de nästan saknar ljuddämpare och inte heller är inbyggda på det sätt som centralvärmarna är.

aake
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Det där lät som en god idé då webastos modeller på ljuddämpare ligger på 700-1500kr
Har du möjligen tips om länk till säljare?

Jag tänkte mig denna ljuddämpare, jag såg nu att det inte är fri frakt så priset verkar bli totalt 280kr:
Webasto Eberspacher 22mm Silencer Muffler | eBay

Här finns det många smaskiga tillbehör:
60mm ducting vents etc, Exhaust Systems items in Eber-Basto store on eBay!
items in EASY2HEAT store on eBay!
Air Pipes and Accessories 90mm, Wiring Looms and Accessories items in WorldWideDieselHeatersSparesSupply store on eBay!
Eberspacher parts, Webasto parts items in Eberspacher store on eBay!

Till exempel:
* Rostfria flexibla avgasrör som metervara max 6 meter, diverse diametrar
* Avgasadapter 22-24mm
* Fjärrstart, tryck på fjärrkontroll för att starta, 100m räckvidd
* Fjärrstart med gsm, skicka sms för att starta
* Ventiler, kopplingar, slangar, rör i alla möjliga diametrar

Men jag har inte beställt något än så jag vet inget om säljarna.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Angående ljuddämparen så är just den modellen inte så svindyr i sverige om man tex har mer bråttom och vill ha den fort: Avgasljuddämpare Ø22mm - W 864 50B

Sen finns det Evomodellen men det ser ut som den inte finns i lager just nu: Avgasljuddämpare Ø 22mm Evo - W 900 180 0A

Jag följer detta med stort intresse, kanske kan ni få mig att köpa en luftvärmare till ett pris som ligger en bit under hälften vad originalet kostar, vi får se. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Angående ljuddämparen så är just den modellen inte så svindyr i sverige om man tex har mer bråttom och vill ha den fort: Avgasljuddämpare Ø22mm - W 864 50B

Jaså, hade ingen aning om att den fanns hos autoexperten också. Men då får det bli så! Beställde den nyss, pris 344kr och den lär komma till butiken i morgon.

Jag har vid flera tillfällen försökt titta runt i deras internetbutik men gett upp varje gång på grund av att det är så rörigt. Och sökfunktionen är inte heller något att hurra för. Om man inte vet exakt vilket namn de satt på en artikel så lär man inte hitta den i första taget. Jag provade nyss att söka på "ljuddämpare webasto", men den fanns naturligtvis inte med i svaret. Ska man få se den måste man minsann först lära sig att den ska kallas "avgasljuddämpare". Hrmpf!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag letar en del i den katalogen i jobbet så jag kanske har snappat upp nåt. :D
Eller kanske inte eftersom jag skrev "Webasto" i sökrutan, sen ändrade jag antal visningar per sida till max, efter det kavlar jag upp ärmarna och börjar scrolla nedåt och på sida tre eller fyra blev det napp.

Tänk på att den ljuddämparen inte får monteras inne i bilen, den har en liten dränering för kondensvatten som även släpper ut en del av avgaserna och därför inte lämpad att ha i bilen.
Så se till att den sitter utanför med kondenshålet nedåt. :)

mvh jocke

ps, jag har inga aktier i autoexperten.
 
Toppen