• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt dieselvärme i trumans luftslangar

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Inledning och bakgrund.

Nu skall jag installera en luftvärmare, diesel, kopplat till de luftslangar som redan finns i bilen.

Husbilen är en Hymer 644 helintegrerad, årsmodell 2000. Bilen har en kombinerad Truma gasolpanna för varmluft och varmvatten. Avsikten är att bara använda Truman till varmvatten.

Efter att ha funderat och planerat i ett par månader så kör jag nu igång. Monteringen gör jag i huvudsak själv, förutom att företaget Tyrilux i Göteborg skall göra inkopplingen av dieselanslutningen samt provköra värmaren.


Det som under projektets gång styrt mina val är baserat på inhämtning av information ifrån olika forum, tillverkares broschyrer och samtal med försäljare och montörer.


Trots eller pga att det inte är så vanligt med husbilsmontage av diesel-luft-värmare så har det varit svårt att få fram fakta. Tex så har Eberspächer, enligt svensk broschyr, en serie värmare som kallas ”camper”. Det tog mig en vecka att få fram tillräckliga fakta om VAD camperserien är! Inte ens Generalagenten i Sverige kunde svara utan fick i sin tur kontakta tillverkaren i Tyskland.

Specifikationerna på campervärmarna tilltalade mig så när jag en vecka senare skulle beställa en sådan visade det sig att de inte tas hem till Sverige, och att reservdelar inte heller skulle lagerföras…..

Jag kan konstatera att Generalagenterna för både Eberspächer och Webasto har en ”sval” inställning till privatkunder. Redan i växeln hänvisas man bestämt till återförsäljare.

Dessa återförsäljare/montörer är av varierande kvalitet, mycket varierande….
Vissa kan sin sak men vissa har inte en susning. Att då bli hänvisad till dessa upplevde åtminstone jag som frustrerande. Av de 20-talet återförsäljare jag varit i kontakt med är det kanske 5 som ingav förtroende.
Senare, under projektets gång, bestämde jag mig för att göra det mesta själv.

Majoriteten av säljare/montörer har rekommenderat Eberspächer när det gäller små värmare. Dock är Webasto och Eberpächer ganska likvärdiga. Det som talar för Eberspächer lär vara att reservdelar går att byta ut utan att behöva byta ut en hel modul (detta enligt ett flertal återförsäljare)


Nästa steg var att välja effekt. Det finns effekter ifrån 2200 w och uppåt. Enligt samma princip som ovan så baserade jag mitt val på rekommendationer av ”initierat” folk bland återförsäljare. Värmaren lär må bättre av att gå på hög effekt under längre tid. Därav följer att en överdimensionerad värmare sotar mer vid lågeffektsdrift.


Mitt val föll på Eberspächer modell Airtronic D2. Denna värmare har fyra effektlägen på 850w till 2200 watt. Eftersom vi inte använder husbilen under de kalla vintermånaderna så bör 2200 watt vara tillräckligt.




Jag återkommer allt eftersom…..


Mvh projektledaren…..
 

Bilagor

  • 01_Montering Eberspächer.jpg
    01_Montering Eberspächer.jpg
    1,2 MB · Visningar: 215

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Jag kollade strömförbrukningen på D2, den anges till 8-22W i driftläge, 34w i powerläge.
Det blir 0,7- 1,8A i driftsläge, och 2,8A i powerläge. Låter inte så farligt?
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej!

Jag hade 2.5 mm kablar fram till säkringarna i en av båtarna. Värmaren vägrade starta när batterierna var neråt 12 volt. Jag var tvungen starta motorn för att få igång värmaren.
När jag bytt till grövre kablar fungerade uppstarten.
Värmarens egna kablage verkar räcka till.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Här är några bilder på Trumas dieselvärmare som jag monterat i våran husbil.
 

Bilagor

  • Dieselvärmare6.JPG
    Dieselvärmare6.JPG
    241 KB · Visningar: 76
  • Dieselvärmare7.JPG
    Dieselvärmare7.JPG
    186,8 KB · Visningar: 72
  • Dieselvärmare8.JPG
    Dieselvärmare8.JPG
    188,1 KB · Visningar: 66
  • Dieselvärmare10.JPG
    Dieselvärmare10.JPG
    262,7 KB · Visningar: 68
  • SUC30032.JPG
    SUC30032.JPG
    118,1 KB · Visningar: 67
  • Dieselvärmare11.JPG
    Dieselvärmare11.JPG
    177 KB · Visningar: 66

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Fixade du något med dom 22-25mm slangarna som går upp till sängen ?

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/25638d1269278917-05_montering-eberspaecher.jpg

Jag monterade ju 65 mm rör bakom soffan som jag plattade till så dom blev ovala för att få ett bättre flöde och att slippa kallras vid fönstrena för det var inte mycket värme som kom dit innan , din var ju dessutom veckad men det fixade du väl efteråt .

Hej Bengt Åke.

Något kallras har jag inte upptäckt än men har bara haft bilen 4 månader. Värmaren sitter i garaget och ovanpå är en dubbelsäng. Till sängbotten går tre slangar, 2 st 25 mm och en 63 mm. Den grövre får jag reglera ner lite för att inte sängen skall bli för varm (av värmaren...)
Och ja, jag skall fixa den bockade lilla slangen i samband med att jag färdigställer paneler.

Har du dieselvärmare i din husbil? /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej!

Jag hade 2.5 mm kablar fram till säkringarna i en av båtarna. Värmaren vägrade starta när batterierna var neråt 12 volt. Jag var tvungen starta motorn för att få igång värmaren.
När jag bytt till grövre kablar fungerade uppstarten.
Värmarens egna kablage verkar räcka till.

Hej.
Ju större värmare ju grövre kablar. Jag har dragit rejäla kablar ifrån batteribanken till en subwoofer. Den sitter i en dinettlåda och till samma kopplingsplint går ström till Eberspächerns kabelstam och ett 12v uttag. Så här långt verkar det räcka....

Mvh /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Jag kollade strömförbrukningen på D2, den anges till 8-22W i driftläge, 34w i powerläge.
Det blir 0,7- 1,8A i driftsläge, och 2,8A i powerläge. Låter inte så farligt?

Hej Montreal.
Nej, det är nog inte så farligt. Jag provkörde värmaren några timmar igår och det märktes inte på batteriernas tomgångsspänning. Däremot så märkte jag att det blev varmare i garaget än i bodelen. Måste nog begränsa utblåsen i garaget. Eftersom värmaren sitter inomhus så avger själva värmarkroppen spillvärme till omgivningen.

Mvh /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Här är några bilder på Trumas dieselvärmare som jag monterat i våran husbil.

Hej Arne.
En kombivärmare för både luft OCH vatten får det bli i nästa husbil. Den tanken är helt rätt. Jag är intresserad av hur Truma ljuddämpat doseringspumpen. Vet du möjligen hur detta är gjort? Som jag skrivit tidigare så pumpen tickar väl tydligt, ungefär som om en lina som slår emot masten när det blåser.

Tack för bilderna /Roy
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Det är lika illa med Trumas bränslepump mycket svårt att få helt tyst.
Dieselvärmaren i Trumapannan är en Eberspächer 6KW.
Har en bild på min placering av pumpen,efter kortet togs har jag isolerat även bränsleledningen med rörisolering utom på ett ställe och det är där som det tickar nu.
Arne.
 

Bilagor

  • SUC30034.JPG
    SUC30034.JPG
    190,4 KB · Visningar: 95
  • SUC30033.JPG
    SUC30033.JPG
    219,8 KB · Visningar: 85
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej Roy!
Kul att det verkar fungera för dig, som jag skrev tidigare i tråden så håller jag på med ett liknande projekt, men min värmare kommer att sitta under bilen i en ljudisolerad låda.
Det jag undrar över är hur du tar diesel från bilen?
Jag vet att du lejde bort den delen, men jag tänkte att du sett hur det är gjort?

/ Tommy L
 
Senast redigerad av en moderator:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Det är lika illa med Trumas bränslepump mycket svårt att få helt tyst.
Dieselvärmaren i Trumapannan är en Eberspächer 6KW.
Har en bild på min placering av pumpen,efter kortet togs har jag isolerat även bränsleledningen med rörisolering utom på ett ställe och det är där som det tickar nu.
Arne.

Hej Arne.
Vi är helt överens om att pumpen måste ljudisoleras. Det jag skulle vilja veta är hur mycket dämpade din "låda" av det tickande ljudet? Som det är nu tickar min för mycket. Skall försöka åtgärda detta under den kommande helgen.

Mvh /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej Roy!
Kul att det verkar fungera för dig, som jag skrev tidigare i tråden så håller jag på med ett liknande projekt, men min värmare kommer att sitta under bilen i en ljudisolerad låda.
Det jag undrar över är hur du tar diesel från bilen?
Jag vet att du lejde bort den delen, men jag tänkte att du sett hur det är gjort?

/ Tommy L

Hej Tommy!

Visst är det 3vligt att "fixa själv".

Jodå, jag lät Tyrilux montera pumpen, för precis som du var jag inte klar över den bästa lösningen på inkopplingen i tanken. Du kan se på bilderna hur han kopplade in dieselmatningen via ett T-stycke.

Jag har fått tre olika bud på vad som "är bäst". . Ett företag ville borra hål i tanken några cm ifrån botten, ett annat skulle koppla ur tanken och demontera den.....
Tyrilux lösning verkade vara den enklaste.

Det vore intressant om du kunde hålla mig uppdaterad om hur det går med din utanpåmontering.

Tack på förhand /Roy
 

Bilagor

  • 18_Montering Eberspächer.jpg
    18_Montering Eberspächer.jpg
    432,9 KB · Visningar: 95
  • 19_Montering Eberspächer.jpg
    19_Montering Eberspächer.jpg
    791,7 KB · Visningar: 82
F

F.d. 940

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Roy.
Lådan isolerar ljudet från pumpen ganska bra,men det spelar ingen roll hur bra man isolerar pumpen när bränsleledningen för ljudet vidare.
Bränsleledningen måste isoleras om ledningen ligger mot karossen på något ställe.
Sitter T-röret på bränsleröret från tanken eller är det på returledningen.
Om det är på bränsleröret från tanken så är risken stor att du tömmer tanken helt med dieselvärmaren och inte har diesel till att starta motorn.
Min husbil är en Renault och jag kontaktade Volvo när jag skulle montera dieselvärmaren och dom rekommenderade inte att man gick in på motorns bränslesystem då det kunde bli störningar på bränslesystemet.
Det finns satser att montera på tanken med eget uttag som inte går ner så långt i tanken så att man riskerar att tömma tanken.
Arne.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Jättekul att följa såna här projekt... :)

Vi monterar 1 eller 2 "eberar" i samtliga fordon vi tillverkar vid "min dagliga inkomstkälla"
Jag tror inte ni skall behöva vara oroliga för att "ebern" skall behöva störa bilens bränslesystem, det är nog mest bara ett utfall av "säkerhetssnack" från fordonsleverantören för att han skall friskriva sig.

Däremot så är ebern ganska känslig på andra störningar på bränsleledningen (för stor diamteter, mottryck, bubblor m.m), så har man otur så är det inte otroligt att man får driftstörningar på ebern när man suger från samma bränsleledning och om man samtidigt kör bilens motor.
Kanske inte ett jätteproblem eftersom avsikten väll var att ha ebern som värmekälla när man stog still.

Lycka till... kul med "fixare" i klubben :)
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Min dieselvärmare var den enda uppvärmningen på min bil Roller team. Vet aldrig att den stannat under drift på grund av bränslebrist. Den var kopplad med en t-koppling direkt på en bränsleslang vid tanken.

Någon pratade om att man kopplade in värmarens bränslepump på returledningen till tanken från motorn. Hur det var kopplat på min det vet jag inte.

Kenneth
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Roy.
Lådan isolerar ljudet från pumpen ganska bra,men det spelar ingen roll hur bra man isolerar pumpen när bränsleledningen för ljudet vidare.
Bränsleledningen måste isoleras om ledningen ligger mot karossen på något ställe.
Sitter T-röret på bränsleröret från tanken eller är det på returledningen.
Om det är på bränsleröret från tanken så är risken stor att du tömmer tanken helt med dieselvärmaren och inte har diesel till att starta motorn.
Min husbil är en Renault och jag kontaktade Volvo när jag skulle montera dieselvärmaren och dom rekommenderade inte att man gick in på motorns bränslesystem då det kunde bli störningar på bränslesystemet.
Det finns satser att montera på tanken med eget uttag som inte går ner så långt i tanken så att man riskerar att tömma tanken.
Arne.

Arne.

Ang isolering av matarslangen: Jag måste nog erkänna att jag först var lite tveksam inför att du menar att slangen stör... Idag försökte jag lyssna efter oljud. Det är utdraget ifrån pumpen och ett par meter bakåt. Detta tyder nog på att du är helt rätt ute när det gäller slangstörnngar....

Sedan kollade jag på nätet och fick fram följande intressanta trådar, de gäller visserligen båtmontage.


1.
Nu har det störande högt tickande ljudet från doseringspumpen till värmaren tystnat. Konstigt nog är det inte själva pumpen utan det tycks uppstå ett resonans- och interferensljud som förstärks i den hårda 4 mm bränsleslangen av transparent plast som fortplantar sig i aktre delen av båten även när den inte ligger an mot vare sig tank eller skott!?
Efter att ha köpt en rejäl bränsleslang av gummi med dimensionen 6 x 13 mm på Mekonomen och som Jimmy trätt den över hela orginalslangen av plast så blev det i princip helt tyst i akterkabinen. Själva pumpen som sitter vid dieseltanken ger inte mycket ljud ifrån sig ens på nära håll när plastslangen blivit ljudisolerad med gummislangen.

2.
Vår dieseldoseringspump är monterad i rätt lutning med rätt gummifäste och den transparenta slangen är exakt så lång den skall vara - trots detta tickade det högljutt i hela aktre delen och även en del i salongen. Efter isolering av plastslangen med 6 x 13 mm bränsleslang av gummi är det nästan helt tyst. Det kan höras ett svagt tickande om man lägger örat mot något skott eller madrassen i akterkabinen.

Det här verkar LOVANDE, i morgon åker jag till OK och testar om detta hjälper.

Ang matning ifrån tankuttag. Visst finns det en risk i att tömma tanken på husbilen. D2:an går nära 4 tim på en liter vid full effekt. Om den då går hela natten så blir det bara 3 liter. SÅ lite har jag aldrig i tanken, särskilt om jag står "fritt". När vi är ute och reser så tankar jag helst på eftermiddagen/kvällen. Skulle något oönskat inträffa så kan vi dra iväg hemåt utan att först behöva tanka. Håller dock med om att man får passa detta. Detsamma gäller egentligen om man kör gasuppvärmning. Inte vill man stå utan gas till kyl och matlagning.

Så snart jag testat att dämpa slangen så återkommer jag.
Mvh Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Jättekul att följa såna här projekt... :)

Vi monterar 1 eller 2 "eberar" i samtliga fordon vi tillverkar vid "min dagliga inkomstkälla"
Jag tror inte ni skall behöva vara oroliga för att "ebern" skall behöva störa bilens bränslesystem, det är nog mest bara ett utfall av "säkerhetssnack" från fordonsleverantören för att han skall friskriva sig.

Däremot så är ebern ganska känslig på andra störningar på bränsleledningen (för stor diamteter, mottryck, bubblor m.m), så har man otur så är det inte otroligt att man får driftstörningar på ebern när man suger från samma bränsleledning och om man samtidigt kör bilens motor.
Kanske inte ett jätteproblem eftersom avsikten väll var att ha ebern som värmekälla när man stog still.

Lycka till... kul med "fixare" i klubben :)

Hej JanneW

Visst är det kul att fixa....

Om du följt tråden så vet du att jag lejde bort inkopplingen av dieselmatningen. Fördelen med det är bl a att jag kan reklamera OM det inte fungerar som det skall. I morgon testar jag om det går att köra värmen samtidigt som bilen rullar.

Värmaren är, precis som du sa, till för att ge lite värme vid stillastående och därmed förlänga säsongen.

Bilen är helintegrerad och är nog lite kallare när man kör i minusgrader. Så nog vill jag att värmaren skall fungera för att stötta värmen bak i bilen.

Som sagt, jag återkommer när jag vet lite mer.... /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Min dieselvärmare var den enda uppvärmningen på min bil Roller team. Vet aldrig att den stannat under drift på grund av bränslebrist. Den var kopplad med en t-koppling direkt på en bränsleslang vid tanken.

Någon pratade om att man kopplade in värmarens bränslepump på returledningen till tanken från motorn. Hur det var kopplat på min det vet jag inte.

Kenneth


Hej Master Kenneth.

Det är samma här för jag vet inte heller vilken matning som går via T-stycket till doseringspumpen.
Hmmm, strunt samma, bara det fungerar och det får den närmaste tiden utvisa.

FÖR NU ÄR DET VÅR och snön försvinner!!!! Som Fylking sa: Ä N T L I G E N..... Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Nästa steg i bildserien är på monteringen av själva värmaren. Den skall monteras på garagets främre vägg.
Det är toaväggen och vid fotändan av dubbelsängen ovanpå garaget. Alltså sover vi "på" värmaren. Därför vill jag ljuddämpa värmaren så mycket som möjligt.

På Biltema hittade jag mjuka gummikuddar universal 63-101 pris 44,90. När jag kände på bussningens böjlighet och elasticitet vart jag till att börja med skeptisk eftersom den är så mjuk. Men jag tänkte att jag testar i alla fall.
4 st gummibussningar tillsammans blev precis lagom elastiskt. När jag trycker värmaren mot väggen så ökar vibrationerna påtagligt. Väggen mot toan blir som en resonanslåda.

Ljudnivån på värmaren i drift och på full effekt är nu helt acceptabel.

Lev väl /Roy
 

Bilagor

  • 20_Montering Eberspächer.jpg
    20_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 104
  • 21_Montering Eberspächer.jpg
    21_Montering Eberspächer.jpg
    660,5 KB · Visningar: 93
  • 22_Montering Eberspächer.jpg
    22_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 113
F

F.d. 940

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

För säkerhets skull så har jag monterat detta CO larm Koloxidlarm Kidde 9CO-5 85 dB om det av någon anledning skulle hända något med avgaserna från brännaren.

På Trumas dieselvärmare så sitter det en ventilationsslang utanpå avgasslangen, om det av någon anledning skulle läcka några avgaser så transporteras dessa ut genom ventilationsslangen.
Ventilationsslangen har en egen liten fläkt.
Det blir väldigt snyggt det du gör.
Arne.
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Här kommer första bilden på "lådan" till Eberspächen, den ska isoleras invändig för att bli så tyst som möjligt.

Den ska sitta under bilen så förhoppningsvis så kommer vi inte att höra så mycket av den.
Till och från pumpen har jag tänk att ha enbart gummislang för att slippa allt ljud som pumpen verkar ge ifrån sig via slagnen.

Tack Roy för bilderna på inkopplingen av dieselmatningen, jag hoppas att jag kan lösa det hela utan att gå på bef. ledning till motorn då jag inte har någon koll på detta. Eberspächer har massa fina tillbehör för att ta dieseln ur tanken, fast jag skulla vilja se dom i verkligheten innan jag bestämmer mig hur jag ska göra.

/ Tommy L
 

Bilagor

  • Eberspacher-lada.jpg
    Eberspacher-lada.jpg
    17,9 KB · Visningar: 1.697
Toppen