• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll mössen borta

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Betr. torrbollar:
Den luftcirkulation som förekommer i bilarna när man bor i dem beror på att det (i regel) är varmare i bilen än utanför.
Då varm luft är lättare än kall dito stiger luften ut genom takventilationen och ny luft kommer in via hål i underkant på bilen. Detta kallas ibland "skorstenseffekt".
Är det samma temperatur inne och ute uppstår således ingen självcirkulation.
Om bilen alltså står ute utan uppvärmning kan torrbollarna ta upp fukt i bilen utan att det "fylls på" speciellt mycket med fuktig uteluft.
Torrbollar kan sänka fukthalten till ca 65-70 % vilket är fullt tillräckligt för att undvika mögelpåväxt.
Jag har använt torrbollar i många år.
Förra vintern hade jag 2 olika fuktmätare i bilen och hade aldrig över 70 % fukt. Ute var det ofta 90-95 %.
Hm…. är mycket tveksam till torrbollar
Se även tidigare tråd i ämnet
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Betr. torrbollar:
Den luftcirkulation som förekommer i bilarna när man bor i dem beror på att det (i regel) är varmare i bilen än utanför.
Då varm luft är lättare än kall dito stiger luften ut genom takventilationen och ny luft kommer in via hål i underkant på bilen. Detta kallas ibland "skorstenseffekt".
Är det samma temperatur inne och ute uppstår således ingen självcirkulation.
Om bilen alltså står ute utan uppvärmning kan torrbollarna ta upp fukt i bilen utan att det "fylls på" speciellt mycket med fuktig uteluft.
Torrbollar kan sänka fukthalten till ca 65-70 % vilket är fullt tillräckligt för att undvika mögelpåväxt.
Jag har använt torrbollar i många år.
Förra vintern hade jag 2 olika fuktmätare i bilen och hade aldrig över 70 % fukt. Ute var det ofta 90-95 %.
Om bilen står ute så kan man nog få en hel del cikulation blåsiga dagar, men inne i en lada är det ju betydligt mindre blåst.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Eftersom en hb ska ha en grundventilation som klarar specat antal sovande, så tror jag inte på torrbollar. Har någon gått från tro till vetande genom att registrera luftfuktighet o temp, ute och inne, med o utan torrbollar?
Helt enig med dig om grundventilationen och den håller bilen torr genom att dra ut luft och med den löst vatten som fukt. MEN, när en bil står utan grundvärme på, vilket i sig kan dra in möss, fungerar INTE ventilationen, för den måste ha en termisk motor, dvs skorstenseffekten. Den kickar in när luften i vagnen är varmare än ute. Därför fungerar självdrag så illa både sommartid, när det är lika varmt inne och ute, samt vinterförvaring utan grundvärme. Ska man säkra cirkulation, måste den forceras utan termiskt självdrag och då behövs en utsugsfläkt.
Betr. torrbollar:
Den luftcirkulation som förekommer i bilarna när man bor i dem beror på att det (i regel) är varmare i bilen än utanför.
Då varm luft är lättare än kall dito stiger luften ut genom takventilationen och ny luft kommer in via hål i underkant på bilen. Detta kallas ibland "skorstenseffekt".
Är det samma temperatur inne och ute uppstår således ingen självcirkulation.
Om bilen alltså står ute utan uppvärmning kan torrbollarna ta upp fukt i bilen utan att det "fylls på" speciellt mycket med fuktig uteluft.
Torrbollar kan sänka fukthalten till ca 65-70 % vilket är fullt tillräckligt för att undvika mögelpåväxt.
Jag har använt torrbollar i många år.
Förra vintern hade jag 2 olika fuktmätare i bilen och hade aldrig över 70 % fukt. Ute var det ofta 90-95 %.
Du var före ... :) Tack
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Ja, det finns en jämförelse gjord för en båt. Den är publicerad av/i Svenska Kryssarklubben SXK.
Läste den länken och till stor del är den riktig, men det finns ett fysikaliskt fel som inte är ovanligt som trosats hos oss vanliga; vi tror ofta, rapporten säger samma sak, att vintern luft är mer fuktig. Luften vintertid innehåller istället mycket mindre fukt än sommartid, statistiskt är januari och februari, de två torraste månaderna. Så har man det med sig och kan anordna någon form av styrd luftväxling, är inte vinterluft farlig ur fuktsynpunkt att cirkulera genom en husbil. Det allra värsta, företrädesvis i södra Sverige, är de frekventa temperatur-nollgenomgångarna, med åtföljande kondensutfällningar vid varje nollgenomgång. De ger ifrån sig stora mängder vatten. Vanligt fenomen är fallande temperatur som ger magnifika iskristaller i träden, när den kallnande luften inte längre förmår hålla vattnet löst. Och detta finns inget sätt att lösa annat än med värme som termisk cirkulationsmotor i HB. även om en fläkt bidrar, är värmens förmåga att torka överlägsen, dvs lösa vattnet i vagnen och transportera ut den till utsidan innan den får kallna och fälla fukten. Och då riskerar man mössen som vill in i samma värme. Tror att hålla kallt med torrbollar är den mest optimala metoden mot möss och fukt, om än inte den mest effektiva mot fukten som värme är som cirkulationspump av luft, om man nu inte stänger igen med ett husvagnsöverdrag, som då stänger takventilernas utluft och därmed cirkulationen i vagnen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Läste den länken och till stor del är den riktig, men det finns ett fysikaliskt fel som inte är ovanligt som trosats hos oss vanliga; vi tror ofta, rapporten säger samma sak, att vintern luft är mer fuktig. Luften vintertid innehåller istället mycket mindre fukt än sommartid, statistiskt är januari och februari, de två torraste månaderna.
Påståendet luften är fuktigare vintertid avser väl den relativa fuktkvoten (% av max möjlig fukthalt vid aktuell temp) och kan därmed vara riktigt. Absoluta fuktigheten (gram H2O per kg torr luft) är däremot lägre på vintern.
Det blir lätt missförstånd om man säger ”mer fuktig” utan att ange vilket mått man avser, så som rapporten gör i början.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tillbaks till ursprungsfrågan. Har du tillgång till nätspänning där du vinter förvarar så fungerar denna. Topo stop R100, den som säljs nu ser annorlunda ut och är svart. Men principen är samma.
TOPO STOP 100.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Är Anna & Claes, Wizard och även ingbe som tyckte att frågan var hysteriskt rolig nöjd med mitt svar?
Den forskning som finns visar att ultraljud inte fungerar mot skadedjur.
Vad jag efterfrågar är fakta! Inte vad man tror, tycker eller själv har provat.
Att du inte fick in möss med ultraljud betyder ju inte att maskinen fungerar
Googla ”fungerar ultraljud mot skadedjur” så hittar du ganska mycket fakta som talar om motsatsen.
Dvs alla dessa elektriska ultraljudsboxar är hokuspokus
Så… visa mig en rapport på någon som har gjort vetenskaplig provning där ultraljud skrämmer iväg möss

Själv har jag enris runt hjulen, men även här saknas fakta att det hjälper….
Men det är vad jag TROR på :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Detta är ju jättekul, jag har inte rekommenderat någon produkt som jobbar med ultraljud för det möget fungerar inte. Det har jag vetat länge. Innan du sågar mig så kunde du kollat upp vad jag skriver om! Jag tror inte heller, jag är ganska fyrkantig av mig.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu har du haft en vecka på dig att svara. Mycket vanligt fenomen här i klubben är att inte läsa alla inlägg eller att inte kolla upp vad som skrivs innan man sågar ett inlägg jäms fotknölarna. Efterlyser fakta, jag har skrivet vad produkten heter. Men du trodde att det var en ultraljudsbox fast att du inte tror. Dessutom så visar jag med bild hur den kan monteras, en ultraljudsbox behöver inget sådant monteringssätt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Den här både låter ljudligt och vibrerar, ca 500 kr. Den kan ligga köksvasken i husbilen under vintern och hoppa runder. Eller i motorrummet. Drivs med vanliga stora batterier och behöver således inte 230V. Jag har en sådan i trädgården och där är varken möss eller sorkar i närheten.

1635492583558.png
 
Senast ändrad:
Toppen