• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll mössen borta

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !

Det är snart dags för att lämna in husbilen för vinterförvaring innan dess kanske någon resa till i oktober
Det är vårt första år med husbil , så vi stöter ju på nya problem hela tiden tycker jag . Nu står HB utanför på grus , med värmen på ca 12 grader , jag håller på att plocka ur alla matvaror o kryddor osv . Har fått tips om pepparmyntsolja som mössen ska ogilla skarpt .
En del säger att man ska stänga av värmen en del att man ska ha lite värme på för fuktens skull , när den står ute på hösten .

Vi ställer in vår HB i november i inomhushall , då stänger man väl av värmen och gör de som alla rekommenderar med madrasser , vattenledningar , gasol o dylikt . Men jag undrar kan det vara stora problem med möss i inomhusgarage också , vi ska ha vår i Albin hallen en stor inomhushall för båtar .

Är det olika om det är ett kall eller varm garage man ställer HB i .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej !

Det är snart dags för att lämna in husbilen för vinterförvaring innan dess kanske någon resa till i oktober
Det är vårt första år med husbil , så vi stöter ju på nya problem hela tiden tycker jag . Nu står HB utanför på grus , med värmen på ca 12 grader , jag håller på att plocka ur alla matvaror o kryddor osv . Har fått tips om pepparmyntsolja som mössen ska ogilla skarpt .
En del säger att man ska stänga av värmen en del att man ska ha lite värme på för fuktens skull , när den står ute på hösten .

Vi ställer in vår HB i november i inomhushall , då stänger man väl av värmen och gör de som alla rekommenderar med madrasser , vattenledningar , gasol o dylikt . Men jag undrar kan det vara stora problem med möss i inomhusgarage också , vi ska ha vår i Albin hallen en stor inomhushall för båtar .

Är det olika om det är ett kall eller varm garage man ställer HB i .
Finns det et hål på 2cm så kommer mössen in i byggnaden, töm bilen på allt ätbart,städa/torka bort brödsmulor osv.,så mycket mer kan du inte göra.
Jag har aldrig värme på i bilen när den står hemma.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hej !

Det är snart dags för att lämna in husbilen för vinterförvaring innan dess kanske någon resa till i oktober
Det är vårt första år med husbil , så vi stöter ju på nya problem hela tiden tycker jag . Nu står HB utanför på grus , med värmen på ca 12 grader , jag håller på att plocka ur alla matvaror o kryddor osv . Har fått tips om pepparmyntsolja som mössen ska ogilla skarpt .
En del säger att man ska stänga av värmen en del att man ska ha lite värme på för fuktens skull , när den står ute på hösten .

Vi ställer in vår HB i november i inomhushall , då stänger man väl av värmen och gör de som alla rekommenderar med madrasser , vattenledningar , gasol o dylikt . Men jag undrar kan det vara stora problem med möss i inomhusgarage också , vi ska ha vår i Albin hallen en stor inomhushall för båtar .

Är det olika om det är ett kall eller varm garage man ställer HB i .


Har vinterförvarat vår husbil i Albinhallen i 4-5 år, vi har inte haft några besök av vare sig möss eller andra tjuvar.
Som kallast har det varit 5 plusgrader inuti husbilen, Albinhallen är i mitt tycke kanonbra!

Men lämna bilen som om den skulle stå i minusgrader för att du ska vara på säkra sidan!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har vinterförvarat vår husbil i Albinhallen i 4-5 år, vi har inte haft några besök av vare sig möss eller andra tjuvar.
Som kallast har det varit 5 plusgrader inuti husbilen, Albinhallen är i mitt tycke kanonbra!

Men lämna bilen som om den skulle stå i minusgrader för att du ska vara på säkra sidan!
Vad kostar Albinhallen en vinter,får du lämna/hämta när du vill?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Man kommer åt bilen när dom är där, men det går inte att köra in och ut när man vill, man är inparkerad. Vi brukade vara en av dom först på att ställa in husbilen och en av dom sista på att hämta ut den.

Om jag inte missminner mig så är det 1200 i månaden.

I år kommer vi förvara husbilen i Kumla i privat garage med 16 grader som kallast.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Har vinterförvarat vår husbil i Albinhallen i 4-5 år, vi har inte haft några besök av vare sig möss eller andra tjuvar.
Som kallast har det varit 5 plusgrader inuti husbilen, Albinhallen är i mitt tycke kanonbra!

Men lämna bilen som om den skulle stå i minusgrader för att du ska vara på säkra sidan!
Hur gör du med batterierna ? Jag undrar också ang försäkring , måste man ha någon extra ifall det händer nått tex börjar brinna .
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hur gör du med batterierna ? Jag undrar också ang försäkring , måste man ha någon extra ifall det händer nått tex börjar brinna .
Kopplar bort den ena batteriskon från både startbatteriet och bodelsbatteriet.
Tar även bort gasolflaskorna, förvaras hemma i garaget.

När det gäller försäkringen så ring och prata med ditt försäkringsbolag, att göra som vi gjort kan bli förödande för er eftersom vi förmodligen har olika försäkringsbolag!
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi använder vår plåtis året runt, förvara allt ätbart i hårdplastburkar (ikea) sedan har vi musfällor när den står på gården under hösten änsålänge inte en mus i fällan. Om jag ställde in den på förvaring skulle jag ställa ut några fällor och titta till bilen i bland. Finns bra fällor i dag tex på Granngården
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hur gör du med batterierna ? Jag undrar också ang försäkring , måste man ha någon extra ifall det händer nått tex börjar brinna .

Kopplar bort den ena batteriskon från både startbatteriet och bodelsbatteriet.
Tar även bort gasolflaskorna, förvaras hemma i garaget.

När det gäller försäkringen så ring och prata med ditt försäkringsbolag, att göra som vi gjort kan bli förödande för er eftersom vi förmodligen har olika försäkringsbolag!
Kopplar du bort ena batteriskon även fast du , ska åka dit och underhållsladda batterierna .
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Hej !

Det är snart dags för att lämna in husbilen för vinterförvaring innan dess kanske någon resa till i oktober
Det är vårt första år med husbil , så vi stöter ju på nya problem hela tiden tycker jag . Nu står HB utanför på grus , med värmen på ca 12 grader , jag håller på att plocka ur alla matvaror o kryddor osv . Har fått tips om pepparmyntsolja som mössen ska ogilla skarpt .
En del säger att man ska stänga av värmen en del att man ska ha lite värme på för fuktens skull , när den står ute på hösten .

Vi ställer in vår HB i november i inomhushall , då stänger man väl av värmen och gör de som alla rekommenderar med madrasser , vattenledningar , gasol o dylikt . Men jag undrar kan det vara stora problem med möss i inomhusgarage också , vi ska ha vår i Albin hallen en stor inomhushall för båtar .

Är det olika om det är ett kall eller varm garage man ställer HB i .
Hej. har byggt nio husbilar under 35 års tid har alltid satt stålnät för alla öppningar i golvet, har aldrig haft möss inne i bilen , kan det vara så svårt / Halle
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
jag har haft upp till 15 moss i bilen efter vinterforvaring, ingen mat i bilen och alltid "Tom". Det verkade som att de gillade min bil, aven luftfiltret till motorn var fullt av moss.

Jag letade upp alla mojliga passager in i bilen, dar satte jag rostfia skurbollar, sedan dess har jag aldrig haft mus i bilen, iaf ingen o-inbjuden ;)


1633181154844.png
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Hej. har byggt nio husbilar under 35 års tid har alltid satt stålnät för alla öppningar i golvet, har aldrig haft möss inne i bilen , kan det vara så svårt / Halle
Ja du Halle, det kan vara så svårt om man inte är riktigt så kunnig och väldigt duktig som du . Och det kan ju vara en av anledningarna till att man ställer en vänlig fråga här på tråden om ett upplevt problem och hoppas att få ett hövligt svar på frågan.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Håller tummarna att mitt försök undvika möss i bilen i år. Över gråvattentanken finns ett hål med passager in i mellangolvet där är det nu tätat med en typ av grövre stålull- Hoppas det räcker.
 
Toppen