-----------------------------------------------------------------
Jag kollade förra året och då fanns de lite överallt faktiskt.
Det finns säkert många i vanliga butiker på hyllan, men de säljer ju sällan på internet.
Produkten verkar ha varit rätt populär sista tiden och det behövs kanske inte så mycket uppmärksamhet på internet innan ett normalt utbud tryter. Som den här som dök upp när jag letade efter säljställen:
Gaseye, livförsäkring för ca 400kr. Den är rätt gammal så den kanske inte påverkat senaste försäljningen, men jag la in den för den visar faktiskt även hur ett väldigt litet läckage syns om det får gå just lite extra tid.
Jag har kollat upp lite nu och det står på många ställen slutsåld för tillfället, så om det beror på kinatillverkning och corona eller fartyg som kör fast är frågan.
Här är ett ställe med lite "finare" manometer som har tillfälligt slut men det kanske borde komma in snart igen.
Läckindikator Pol med manometer
Här är ett ställe som säljer i sina butiker men även där är de slut för tillfället.
Läckindikator som sätts direkt i flaskan med manometer för att kunna kontrollera ett eventuellt läckage.
www.npn.se
Lite fånigt kanske att visa ställen som har slut men de borde väl få in igen.
Här är ett ställe som verkar ha fortfarande, men inom båtvärlden och då blev priset högre, men......
Manometermed POL ansl
kampetorpmarin.se
Det finns ju andra liknande som finns lite överallt, men då är manometern tyvärr anpassad för att visa hur mycket det är kvar i tuben med grönt eller rött fält och ger ingen vidare indikering på om trycket har sjunkit bara lite efter kanske en halv timme eller så.
Ser ut så här, men som sagt för dålig indikering på litet läckage. (Tyvärr även dålig indikering på hur mycket det är kvar i tuben.)
Visa bilaga 208109
Det finns ju även de som bubblar i synglaset om det passerar liite gasol när allt är avstängt om man trycker ner testknappen.
De kräver ju tyvärr en installation som man kanske inte törs/vill göra själv men finns för både rör- och slang-montering i olika varianter.
Kranen på tuben skall vara öppen så gasolen kan flöda genom om det läcker under testen. De visar ju inte tyvärr om det läcker före indikatorn. D.v.s. mellan tuben och ev. regulatorer, slangar och omkopplare innan indikatorn. Men den skall ju sitta sist på lågtryckssidan i gasolutrymmet så alla rör och förbrukare inne i bilen blir ju indikerade om de läcker.
Den här väljer man rör direkt in i, eller klämmer fast en eller två slangkopplingar efter behov.
Visa bilaga 208111
För att beskriva känsligheten på den bubbelsensorn så kan man som jämförelse säga så här. Om man har ett kylskåp som bara en väldigt liten pilotlåga brinner i. Vet tyvärr inte exakt men en full tub skulle troligen kunna försörja en liten pilotlåga i många månader, kanske ett halvår, och det får man väl jämföra som ett väldigt litet läckage. Med det lilla flödet så indikeras det i alla fall som ca. två bubblor i sekunden, så känsligheten är det inget fel på. (Tryck inte på knappen när någon storförbrukare är igång, och vätskan i glaset är ofärgad glykol som tål vinterkyla.)
((Om man har "nyare" utrustning efter tuberna som slår om mellan tuber samt krocksensor och andra saker, så är nog den enklaste varianten den sorten med manometer och skala som tyvärr verkar tillfälligt ha sinat på marknaden, för de har ju bara ett hål rakt genom samt manometern monterad, och visar ju läckage i hela systemet efter tuben, hur mycket läckbenägen utrustning det än finns monterad efter. Men kräver ju då två st. så man snabbt kan kolla, vilken tub som än råkar vara inkopplad automatiskt.))
Enklast är ju om man "bara" har regulatorn, i alla fall som första del direkt på tuben för då går ju en sådan här rätt bra med en skaplig manometer redan färdig på enheten, som egentligen är tänkt som nivåvisare av gasol i tuben. Finns lite överallt att köpa. Sök på " gasolregulator med manometer" så dyker de upp.
Visa bilaga 208112
M.v.h. JANKRO.