• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Gasolkontroll

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej!
Köpte en begagnad husbil i höstas. När jag skulle ställa på nu i vår tänkte jag, bäst att göra en "gasolkontroll" så jag ringde Svensk Bilprovning och bokade en tid. När jag såg vad det kostade blev jag fundersam 249:- .Bara för några dagar sedan var jag inne med personbilen för besiktning. Det kostade 539:- och var avklarat på 15min. då kan det inte bli mer än ca:7,5min för 249:- Men jag åkte in blev visad in i ett fikarum att vänta och det tog nog inte mer än 7min så kom killen och sa att allt var OK det är bara att "tuta och köra". Att det gick snabbt förstår man när man tittar på bilden, det är den gasolslang som satt från reduceringsventilen och in i bilen vid besiktningen.

Börje
20210331_171150[1].jpg
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Både bil och slang är gamla. Bilen 1998 slangen 1994. Då tycker man nästan att dom skulle se upp lite extra.
Spela ingen roll slangen igår i kontrollen. Skulle varit en anmärkning, gjordes kontrollen över huvud taget, koppla kolla alla kranarna, kolla att det är öppet gasolen vänta 5-10minuter så det håller tät . Och kolla mätinstrument.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Slangen var nog tät, vilket man kontrollerat men slangarnas status ingick inte i kontrollen, dom har passerat bäst före datum för länge sedan, bör bytas med jämna mellanrum, bilprovnings gasolkontroll har diskuterats i andra trådar, gör gasolkontroll hos husbilsverkstad tex.
Bilprovning har gjort vad du betalat för, dvs kontrollerat tätheten.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Slangen var nog tät, vilket man kontrollerat men slangarnas status ingick inte i kontrollen, dom har passerat bäst före datum för länge sedan, bör bytas med jämna mellanrum, bilprovnings gasolkontroll har diskuterats i andra trådar, gör gasolkontroll hos husbilsverkstad tex.
Bilprovning har gjort vad du betalat för, dvs kontrollerat tätheten.
Nja, detta var inte riktigt rätt.
Se nedan vad som ingår hos Bilprovningen
 

Bilagor

  • 819EFCF8-D0A5-4E65-8689-68D3D7D79B2B.jpeg
    819EFCF8-D0A5-4E65-8689-68D3D7D79B2B.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 159

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Slangen var nog tät, vilket man kontrollerat men slangarnas status ingick inte i kontrollen, dom har passerat bäst före datum för länge sedan, bör bytas med jämna mellanrum, bilprovnings gasolkontroll har diskuterats i andra trådar, gör gasolkontroll hos husbilsverkstad tex.
Bilprovning har gjort vad du betalat för, dvs kontrollerat tätheten.
Svar nej .det igår kontrollen av slangar med mm
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nja, detta var inte riktigt rätt.
Se nedan vad som ingår hos Bilprovningen

Intressant bild.

På väggen ser man en aluminiumanordning med röd knapp.

Detta är en s.k. läckagetestare: Håll knappen nedtryckt några sekunder. Bubblar det i vätskan finns ett läckage, bubblar det inte läcker det inte – just för tillfället.

Testet sker med systemets arbetstryck, precis som bilprovningsföretagens tester.

Bilprovningsföretagens tester ger således inte något mer än vad en knapptryckning på läckagestaren ger – förutom ett hål i plånboken.

Pålle
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Intressant bild.

På väggen sitter en aluminiumanordning med röd knapp.

Detta är en s.k. läckagetestare: Håll knappen nedtryckt några sekunder. Bubblar det i vätskan finns ett läckage, bubblar det inte läcker det inte – just för tillfället.

Testet sker med systemets arbetstryck, precis som bilprovningsföretagens tester.

Bilprovningsföretagens tester ger således inte något mer än vad en knapptryckning på läckagestaren ger – förutom ett hål i plånboken.

Pålle
Nä riktigt så går det inte till, använder pump med manometer, du har aldrig varit med hör jag. Är det en tekniker sam kan sin sak så får ni bra tips med.. Men det är tyvärr för få som kan. Görs det på rätt sätt så är det en billig livförsäkring för den som inte kan med det tycker jag.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nä riktigt så går det inte till, använder pump med manometer, du har aldrig varit med hör jag. Är det en tekniker sam kan sin sak så får ni bra tips med.. Men det är tyvärr för få som kan. Görs det på rätt sätt så är det en billig livförsäkring för den som inte kan med det tycker jag.

Efter mer än 40 år i branschen, och hundratals utförda täthetskontroller enligt EN-1949, vill jag påstå att jag "varit med".

Bilden visar att bilprovaren använder en pump ("gummiblåsa") och manometer.

Problemet är att pump/manometer är anslutna på högtryckssidan av reduceringsventilen, men eventuellt läckage ska identifieras av arbetstrycket efter ventilen.

Den som kan, ansluter pump och manometer direkt på ledningen från reduceringsventilen – givetvis efter att reduceringsventilen kopplats bort.

En läckindikator med samma funktion som den på bilden kan beställas hos närmaste husvagns- eller husbilsåterförsäljare: LÄCKINDIKATOR OPTISAFE MED ANSL. FÖR 8MM RÖR

Kostar obetydligt mer än ett "test" hos ett bilprovningsföretag, och kan användas 24/7 av husbilsägaren själv.

Pålle
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Intressant bild.

På väggen ser man en aluminiumanordning med röd knapp.

Detta är en s.k. läckagetestare: Håll knappen nedtryckt några sekunder. Bubblar det i vätskan finns ett läckage, bubblar det inte läcker det inte – just för tillfället.

Testet sker med systemets arbetstryck, precis som bilprovningsföretagens tester.

Bilprovningsföretagens tester ger således inte något mer än vad en knapptryckning på läckagestaren ger – förutom ett hål i plånboken.

Pålle
Nu var det inte bilden som var intressant, utan innehållet i texten
 
Toppen