• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS-spårning

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Någon som har erfarenhet av en GPS-tracker och kan beskriva i korta ordalag?
Läser om folk som spårar sina ägodelar efter stöld. Funkar en tracker för 80:- köpt på Ebay?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS-spårning

På godt norsk, tja. Den klassiske tracker sender gps info over mobilnettet og fungerer så lenge den har strøm.

Men det finnes en ny familie av små strømsnåle trackere som benytter Bluetooth og sender en identifikasjon til en cloud server via app på mobiltelefoner. Denne løsningen forutsetter at mange nok har appen installert, ser at det er noen minutter mellom hver gang disse sjekker om det finnes en smartphone med appen i nærheten slik at de kan oppdatere. Det er telefonens gps og datakomunikasjon som benyttes. Har selv en håndfull av disse - nytten er variabel.

4

4 JO

Guest

Själv har jag löst det med att jag har en gammal iPhone liggandes i bilen på ett dolt ställe.
Med Apples app Hitta min iPhone får jag en exakt position, så när som några meter, på var bilen är.

Klarar en vecka i standby, sen måste den laddas men det är inget problem för mig.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Problemet är att min gamla iPhone har andra användningsområden.
Beställde från Ebay för några tior, vi får se om den funkar.

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Köpte en Geosafe på Jula för 699:-
Den kommunicerar både med blåtand och SMS. Blåtand bara med Android.
Fungerar utmärkt. Man ser på karta med positionsangivelse var den befinner sig.
Man kan ställa in ett "staket" så om den rör sig utanför ett visst inställbart område så larmar den.
Den har inbyggt batteri som klarar ett par dar utan ström.
Om spänningen på den externa strömmatning blir för låg eller försvinner så larmar den också.

GeoSafe | Tracks you & your stuff everywhere!

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Jag har en TK 102 installerad i HB. gick att beställa för konstant 12V anslutning. Ebay eller Ali eller Dealextreme

Sedan har jag en oanvänd TK 103 som jag skulle sätta i personbilen. Har inte blivit av.

sök på GPS tracker TK 102 103

F

F.d. 55554

Guest
Har en Redknows MiniFinder installerad på ett dolt ställe i husbilen.
Dyrt, JA, men vad kostar en husbil.
Alltid inkopplad, med internt batteri som larmar vid dåligt batteri.
Kan kolla Status, får då besked om den tillslagen samt antal volt
Så här ser ett larm ut.

*redKnows* (id=Rapido) Vibration alarm. Time: 2017-12-08 10:40:50 redknows

Jojje

Senast redigerad av en moderator:

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Har också Geosafe installerat sen 2 år. Den drivs med konstant 12V-matning. Har ställt in ”staket” på 1000 meter och har bara fått ett falsklarm. Den larmar vid samma punkt varje gång jag kör iväg med husbilen (glömmer alltid att slå av larmet) vilket borde betyda att precisionen på gps-mottagningen är bra. Går att ansluta relä för t.ex. dörrkontakt. Är nöjd så här långt.

Hälsar Kjell

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Någon som har erfarenhet av en GPS-tracker och kan beskriva i korta ordalag?
Läser om folk som spårar sina ägodelar efter stöld. Funkar en tracker för 80:- köpt på Ebay?

Har själv en billig tracker i fyrhjulingen från Ebay för runt hundringen som fungerar hur bra som helst. Tyvärr verkar dom dra mera viloström än dom dyrare.
Har Redknows i husbilen o båten och dom spelar helt klart i en annan klass.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Själv har jag löst det med att jag har en gammal iPhone liggandes i bilen på ett dolt ställe.
Med Apples app Hitta min iPhone får jag en exakt position, så när som några meter, på var bilen är.

Klarar en vecka i standby, sen måste den laddas men det är inget problem för mig.

Behöver man ha simkort i telefonen eller räcker det att ha på platsdelning?

4

4 JO

Guest
För att GPS-funktionen i mobilen ska fungera på ett korrekt sätt så måste det finnas ett SIM-kort i den, räcker med kontantkort om man vill. Går inte alls mycket datatrafik.
Wi-Fi funktionen måste också vara påslagen i telefonen men den behöver inte ha åtkomst till något trådlöst nätverk, detta då Wi-Fi och GPS samverkar för att fastställa din position.
Kör du enbart via Wi-Fi så kan det diffa upp till någon kilometer med lite otur.

R

Rolfevert

Guest
Jag har ett par sådana till nycklar och liknande. Fungerar ok om man bytt batterier nyligen. Däri ligger problemet,
Med vänlig hälsning,
Rolf

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
För att GPS-funktionen i mobilen ska fungera på ett korrekt sätt så måste det finnas ett SIM-kort i den, räcker med kontantkort om man vill. Går inte alls mycket datatrafik.
Wi-Fi funktionen måste också vara påslagen i telefonen men den behöver inte ha åtkomst till något trådlöst nätverk, detta då Wi-Fi och GPS samverkar för att fastställa din position.
Kör du enbart via Wi-Fi så kan det diffa upp till någon kilometer med lite otur.

Jag hade ett kontantkort (tror det var ca 50kr kvar på kortet) som jag satt in i en Iphone4. Spårningen funka någon dag sedan tog pengarna slut.
Jag har haft mobildata igång, funkar spårningen utan mobildata?
Det är väl mobildatan som drar pengar från kontankortet?

4

4 JO

Guest
Jag gissar att mobildata måste vara igång för att det ska fungera korrekt men själva tjänsten i sig ska inte dra mycket data alls.
Kan det vara så att någon app uppdaterats?
Apple ändrade sina inställningar under hösten (tror jag det var) för vart gränsen ska gå för att hämta nedladdningar vi mobilnätet automatiskt.
Den är höjd till 200mb. Är nedladdningen större till en app så får du en fråga om du vill ladda ner via mobilnätet eller ej.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Jag har funderingar på en Telia Sense som har spårningsfunktion och WiFi i bilen i hela Europa men bara under körning och någon timme efter det att tändningen slagits av. Är det någon som provat detta system? Går det att få ytterligare tid om man slår av och på tändningen då och då?
Vilka funktioner kan jag få i Telia Sense för din bil?

Medlem i Facebookgruppen Hymer Sweden.

Toppen