Sv: Gasolpriser
Jag har nu haft kontakt igen med Statoil och det ledde i sin tur till ett samtal med deras leverantör: Primagaz. Från Statoils sida pratades det mycket om kostnader för transporter och hantering. Dessutom antydde man att lågprisbutikerna sannolikt "svartfyller" och inte bryr sig om de återkommande och lagstadgade provtryckningarna av flaskorna. I totalpriset för byte av t ex en PA11 ingår en fast kostnad som är mellan 40 och 50 kronor. Ett intressant och för mig helt nytt besked var att byte av en kompositflaska innebär ett sex kronor lägre kilopris. Mot slutet av samtalet uppfattade jag att man från Statoils sida var beredd att se över prisbilden. Skälet var att man "nu men inte tidigare uppfattat att marknaden tyckte att priset var för högt". Samtalet med Primagaz var betydligt enklare och rakare. De var helt enkelt bekymrade över detaljisternas prissättning och skulle nu ta upp frågan såväl internt som med sina kunder. Inte minst jämförelsen med Danmark fick effekt på vårt samtal. I Danmark kostar det genomgående 149 DKK (ca 180 SEK) att byta en PA11. Man har visserligen en något lägre skatt där men den motiverar inte den dramatiskt stora skillnaden. I mitten av september skall jag åter kontakta Primagaz för en uppföljning. I nästa vecka blir det kontakter med OKQ8 och deras leverantör AGA. OKQ8 tar runt 420 kronor för att byta en PA11 men eftersom man från Primagaz sida antydde att priset till slutkund bör ligga på mellan 250 och 350 kronor, känns det angeläget att knuffa lite också på dem. Hälsn/Anders