• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolpriser

F

F.d. 2284

Guest
I Skåne har vi Anders i Åhus som fyller flaskor till ett vettigt pris.

Öppettider:Måndag,onsdag,torsdag,fredag kl 8.00-11.00
Tisdagar kl 16.00-18.00
Lördagar kl 8.00-12.00

Priser: P11 169 kr
P6 90 kr
Tel:070-2862804
Uno i Vollsjö:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasolpriser

Hej Uno
Det är jag som håller på med en samman ställning av gasol,däck och dieselpriser, men det går lite sakta .
Men,snälla ni skriv in alla prisvärda ställen på gasol så sammanställer jag.
Vad gäller Åhus så har jag hört två varianter.
Det ena , precis som du skriver och den andra att han har bytessystem, Norsk Hydro tror jag.
Men priset är ju det viktiga och vilka typer av flaskor det gäller
stål,plast eller aluminium. Eller aluminium är mest på husvagnar kanske?
Det går att maila gerthansson@bredband.net också.
mvh gert8
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gasolpriser

Jag köpte/fyllde en P11 igår på Shell Bollmora iTyresö. Kostade 430:-, en viss prisskillnad om man som så säger.. Är det nån som känner till något billigt eller billigare ställe på södra sidan av Stockholm?
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Gasolpriser

Ringde och kollade efter prishöjning ca 360 kr och med CC-kort 25% rabatt.


Företag:Södermalms Maskin ABGatuadress:Bogårdsvägen 45 BStad:128 62 SKÖNDALKontaktperson:Telefon:08-556 021 60 Fax:08-556 021 61E-Mail:
Öppettider:Må-To 7 - 16, Fr 7-15Internet:sodermalmsmaskin.se.se
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Gasolpriser

Jag bytte en PA11 hos Statoil i Helsingborg härom veckan och satte faktiskt i halsen när jag fick höra priset: 485 kronor. I Danmark tar man för samma produkt 180 SEK och på en rad ställen i Sverige kan man byta en P11 för runt 200 kronor. Det måste vara något fel på bensinbolagens prissättning! Jag tog därför kontakt med Statoil centralt häromdagen och begärde en förklaring till deras prisnivå. Tyvärr hade den ansvarige semester men jag är utlovad ett svar i början av augusti. Det ska bli mycket intressant att höra vad de har att komma med. Om svaret inte blir tillfredsställande tycker jag det kan vara aktuellt med en lite större aktion för att visa vederbörande att marknaden kanske avstår från deras gasolprodukt om inget radikalt görs i prissammanhang. Vad tycker Du? Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasolpriser

Vad tycker Du? Hälsn/AndersW
Vad jag tycker??Samma som du,men så länge finns folk som betalar dom priser,så behåller dom sinna höga priser.Inget onormalt..varken vad det gäller gasolen eller nåt annat.:)Men som tur är,så har jag två tyska flaskor som jag byter med jämna mellanrum i Tyskland,och då slipper jag dom här höga svenska priser.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Gasolpriser

Jag har nu haft kontakt igen med Statoil och det ledde i sin tur till ett samtal med deras leverantör: Primagaz. Från Statoils sida pratades det mycket om kostnader för transporter och hantering. Dessutom antydde man att lågprisbutikerna sannolikt "svartfyller" och inte bryr sig om de återkommande och lagstadgade provtryckningarna av flaskorna. I totalpriset för byte av t ex en PA11 ingår en fast kostnad som är mellan 40 och 50 kronor. Ett intressant och för mig helt nytt besked var att byte av en kompositflaska innebär ett sex kronor lägre kilopris. Mot slutet av samtalet uppfattade jag att man från Statoils sida var beredd att se över prisbilden. Skälet var att man "nu men inte tidigare uppfattat att marknaden tyckte att priset var för högt". Samtalet med Primagaz var betydligt enklare och rakare. De var helt enkelt bekymrade över detaljisternas prissättning och skulle nu ta upp frågan såväl internt som med sina kunder. Inte minst jämförelsen med Danmark fick effekt på vårt samtal. I Danmark kostar det genomgående 149 DKK (ca 180 SEK) att byta en PA11. Man har visserligen en något lägre skatt där men den motiverar inte den dramatiskt stora skillnaden. I mitten av september skall jag åter kontakta Primagaz för en uppföljning. I nästa vecka blir det kontakter med OKQ8 och deras leverantör AGA. OKQ8 tar runt 420 kronor för att byta en PA11 men eftersom man från Primagaz sida antydde att priset till slutkund bör ligga på mellan 250 och 350 kronor, känns det angeläget att knuffa lite också på dem. Hälsn/Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Gasolpriser

Var i vintras (3 jan) på väg norrut, då gasen tog slut vid Statoilmacken, (på baksidan) mitt i lunch-anrättningen. Vad göra? Jo, kuta in på macken å hämta ut en tub. 605 svenska kronor!!!!!!! va @% & $ , "snörp"!!! Lunchen kan ju gå förlorad. Men jag lovar! ALDRIG mer gas på statoil.
MVH
Fredrik
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolpriser

det har skrivits om gasol och gasolpriser på många olika ställen på vårt forum, en av trådarna innehåller relevant information även för denna tråd

Från tråden Finns det gasol kvar…uppfinnare sökes
http://www.husbilsklubben.se/forums/t17784/
citat
på den svenska marknaden finns två leverantörer av kompositflaskor, AGA och Air Liquide (AL)
AL var först ut redan på 90-talet med en provserie (jag tror det var ca 5000 flaskor) flaskor som hyrdes ut till kunderna vilket var ett krav från myndigheterna för att man skulle kunna hålla koll på dom vid ett ev. återkallande, för några år sedan upphävdes interimgodkännandet och blev permanent, i o med detta fick kunderna köpa sina flaskor precis som med metallflaskor, AL-flaskorna är blå till färgen
AGA introducerade en serie motsvarande flaskor för några år sedan, dom är grå till färgen
AGA- o AL-flaskorna kostar mer än en stålflaska och innehåller ett kg mindre
gasol (PK10 resp PC10), dom är inte utbytbara mot varandra och man måste således hitta rätt återförsäljare när dom ska bytas
det finns nackdelar med kompositflaskor jämfört med stålflaskor, en nackdel är att kompositmaterialet leder värme sämre än stål vilket innebär att förångningskapaciteten är sämre vid kyla, kanske inte något som har så stor betydelse för en husbilsägare men skillnaden finns där trots att många inte anser det
en annan nackdel är att flaskorna med tiden åldras och möjligheten att se gasolnivån försämras, jag har i o för sig inte sett någon flaska där man inte kunnat skönja nivån genom att vicka på flaskan men sämre blir den i alla fall med åren

ett tips för den som har stålflaskor och vill veta hur mycket som är kvar är att känna med handen på utsidan av flaskan, med lite erfarenhet kan man åtminstone på en decimeter avgöra var gasolnivån är tack vare att gasolen är kallare i vätskefasen än i gasfasen när en förbrukare är inkopplad, kondens på flaskans utsida kan också indikera hur hög nivån är

en rekomendation är, om man har en 10kg flaska från AL, att se till att flaskan är av den nya reviderade typen med en hel omslutande "korg", dvs bärhandtagets blåa del ska vara förbundet med den nedre blåa delen, på de tidigare varianterna av AL-flaskorna kunde överdelen lossna från själva tuben (den var endast limmad) och det finns återförsäljare som vägrar byta in defekta flaskor

för något år sedan introducerade BP en Europaflaska som ska kunna bytas i hela Europa, problemet med denna för oss svenskar är att det mig veterligt inte finns någon återförsäljare för BP av denna flasktyp i Sverige, men på kontinenten finns det säkert många

ur ett europeiskt perspektiv är kompositflaskor inget nytt, i Frankrike och Spanien där hushållsgasol är mycket vanligt finns det många leverantörer som erbjuder sina kunder kompositflaskor, problemet är ju för oss resande att variantfloran är så stor i de länderr vi vill besöka

det här inlägget blev långt men jag hoppas att svaret är tillräckligt uttömmande, annars får ni ju fråga, jag tar rast här

slut citat
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Gasolpriser

HymerAnders!
Du säger att du har två tyska flaskor som du fyller lokalt. Min fråga: Har du utrustat bilen med H-ventil för att kunna använda dessa även i Sverige? Har Svensk Bilprovning i så fall några synpunkter på detta? Jag har bilen i centralgarage där inte gasol får förvaras och måste därför baxa upp flaskorna till balkongen varje gång. Det vore därför en fördel med snabbkopplingen.
Hälsn/Evert H
 
S

suneAl

Guest
Sv: Gasolpriser

Gasolpriset för byte av P11 på SKOOGS i LULEÅ "Storheden" kostar 320:-
AGA med 25% "CC-kort" är 316:-

Var i sommras i Tyskland på rundresa med en kompis "Ingemar".
Ingemar fyllde på en flaska i TRIERE för 12 euro. I DRESTEN hos MORGENSTEN i OTTILA "Återförsäljare åt Linde/AGA" fyllde vi på 3 flaskor för 38 euro. ( 116.- SEK).

MVH/571
:wink: :wink: :mcride: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Gasolpriser

Sist jag pratade gasol på Statoil så verkade det som om dom numera kan tänka sig att byta in tomma AGA-Composit trots att dom bara har AL men man kan inte få något annan än AL i utbyte.
Detta kanske skiljer sig från mack till mack. Även en Shellmack bytte Composit mot Composit oavsett märke.
Jag föredrar att fylla mina AGA-flaskor tills dom skall provtryckas igen.
Dels blir priset avsevärt mycket lägre men man får också en gasol som har högre brännvärde enligt försäljaren i Mönsterås. Kan inte det här med propan och butan men har märkt att det jag fyller räcker mycket längre än om jag byter flaska.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Gasolpriser

I slutet av 2006 köptes Air Liquides verksamhet i Sverige av företaget Primagaz. De finns i Stenungsund och är tvåa på den svenska gasolmarknaden efter AGA. Hälsn/AndersW
 
Toppen