• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

F

F.d. 3581

Guest
Hej alla ...
I vår husbil kan man digitalt kolla på procent vatten kvar, procent fylld gråvattentank, procent eller i amperétimmar hur det står till med bodelsbatterierna, hur mycket solpanelerna laddar, temperatur o lite annat smått o gott.
Allt sitter samlat på en rätt stor digital display ovanför dörren.
Men tänk om man även kunde kolla på det kanske viktigaste - åtminstone inför en stundande bister vinternatt - hur mycket gasol finns det kvar i tuberna??

Skak o lyftmetoden av flaskor känns jobbig och osäker, och kan i värsta fall skapa ett pyjamastubsbyte kl två på natten, i minus tio grader.....

Finns det ingen smart uppfinnare inom HBK som kan fixa till en anordning som väger tuberna elektronisk (kanske genom trådtöjningsgivare) eller via flödesmätning, lagrar informationen i en liten svart låda för att visas på en display eller ännu bättre på befintlig panel.
Helst skulle man som i batterifallet se den momentana förbrukningen och tillgänglig kapacitet.
Även ev. läckor kunde detekteras genom momentanförbrukningsmätning - kanske.
Om man kan mäta dygnets förbrukning, och därmed gasolkostnad så kunde man göra en kalkyl om det blev vinst eller förlust på elstolpskostnaden.

Härmed beställes en sådan pryl.....
icon14.gif


/Dag
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Förr i tiden d.v.s. slutet 70-tal fanns det en magnetremsa av något slag som man fäste på tuben som på den tiden uteslutande var metall (mgnetiska) 5cm bred och ca:20 cm lång med reklam för gas på, för man fick dem gratis, man placerade den på den nedre halvan av tuben då kunde man se var nivån på gasen var, men man måste ha något i gång värmare eller kyl så att det flytande blev kallare än det gasfyllda utrymmet, då blev remsan mörkare på den kallare delen och på så vis såg man nivån. Ganska svårt att se, men det fungerade, förmodlingen var det samma princip som den där plastremsan som fanns att hålla i pannan och kollade om man hade feber det visades siffror i plastremsan 37,5, 38, 38,5 osv. Men det var då det, skulle det inte uppfinnas nån liknande avkännare som placeras mot tuberna och kopplas till informationsinstrumentet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Truma har en digital "våg" i form av en platta som monteras i gasolkofferten och som flaskan står på. Ett instrument inne i bilen vissar mängden gas i flaskan. Pris ca 75 Euro.

Det finns även ett instrument (Reich, GIM-DUO) som via ultraljud känner av innehållet i flaskan och visar det på en disply inne i bilen. Pris ca 120 Euro

Jag har istället valt en automatisk omkopplare mellan flaskorna som slår över till den fulla flaskan när man tömt den första, en lampa inne i bilen visar när så skett.

Gasen tar vanligast slut på natten och då är det skönt att slippa behöva gå ut i kylan och koppla om flaskorna.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Tack, Hasse, Nisse o Gunnar...

Om man använder en automatisk omkopplare - töms då flaskan helt eller bjuder man på lite returgas ?

Blir det inte avbrott så att värmen lägger av, mitt i skönhetssömnen?
Fungerar det bra med en automatisk omkopplare ??
När jag nu kollat på webben så finns det olika modeller o fabrikat.
Vilken rekommenderas ?

Den här G09-55 verkar intressant - modellen för två flaskor - men byter den flaska automatiskt oxå, månntro.

Mvh
Dag
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Omkopplaren som jag har är G09-56. Jag köpte den 1999 och den har fungerat utmärkt hela tiden, det blir inget avbrott när den växlar om till full flaska. Mängden gas som blir kvar när den kopplat om är obetydlig. Vill man suga ur det sista så stänger man den "fulla" flaskan under dagen när man tex lagar mat.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Tack igen, Gunnar.

Detta med husbilsklubben är en härlig uppfinning...
Imponerande med all erfarenhet och kompetens som finns samlad inom HBK.

Vi besökte Skåne nu i helgen. Campade på Våxtorps naturcamping (ojdå, kanske ligger den i Halland) och korsade Hallandsåsen på en liten vacker väg ned mot Rössjöholm.
Kaptenen i bilen tog ett beslut om besök i Höganäs (ny större affär för porslinet).
Det var tänkt att vandra runt lite på kullen, men det var för mycket snålblåst.
Sedan blev det den vackra vägen längs havet från Kullen o ned till H-borg.
Övernattning i H-borg, med uppvaknande med lite snö, kring bilen. Och gasolen i den nästan tomma tuben räckte - inget pyjamasbyte.
Via modelljärnvägsaffären - Eurohobby i Hälsingborg, styrdes så kosan norrut mot Kungsbacka, med tunnare plånbok pga av tågköp och mera porslin.

Hälsningar
Dag:twitcy:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Den så kallade magnetremsan har jag sett att Husvagns Svensson har, den ska även gå att använda på aluminiumflaskor oc bör väl i så fall även fungera på kompositklaskor.
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Finns en "gas-mätare" som heter GIM-DUO..
finns för 1 och 2 flaskor
och efter vad jag hört funkar den bra...:)

Leta på nätet så hittar du massor av länkar
till tyska sidor, där den är billigast.
(Kostar 217€ här i Finland)
 

Bilagor

  • gim-duo_2.jpg
    gim-duo_2.jpg
    32 KB · Visningar: 1.317
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

:cool: Med risk för att bli tjatig?, det här med lösningar på ett problem , det är väl som i vanliga livet. många tycker och tänker men vem var det som kom med en lösning. ja inte var det dom som tillverkar produkterna,utan man väntar med problematiken , tills det dyker upp en aistain, från dom breda leden. Då om alldrig förr stoltserar, med att man var först i branschen, med att lösa problemet?. Om det någonsin har varit det, jag menar problem, ja inte var det något problem för tillverkarna, dom löser allt ??????????.
Tjinge Lng Hasse P.:cool:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Ja för 217 euro så går jag nog gärna ut och byter tub istället.. Löjligt att saker som folk vill ha ska behöva kosta så mycket, tänk om IKEA hade tagit fram den, vad hade den då kostat? Som en varmkorv eller pizzabit, 5:-?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Jo, det är väl en hyfsad timpenning.
Kamprad själv skulle nog aldrig köpt en sådan.
Han äger nog ingen husbil heller för den delen.

Vi kanske skall tipsa honom om att sälja den ......på IKEA

Han skulle säkert beställa 100.000 st o sälja dem för nån tia.

Ha de...

/Dag

ps
men det är väl en kul pryl....
lite av toys for big boys
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Varför inte kompositflaskor?
Där ser man mängden gas klart och tydligt och man sparar en massa vikt också.
Jag har använt kompsitflaskor dom fem sista åren utan problem och numera med trumas duomatic gasomkopplare också. Den har inbyggda slangbrottsventiler, om till exempel en slang går sönder skall den stänga.
Krister.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

på den svenska marknaden finns två leverantörer av kompositflaskor, AGA och Air Liquide (AL)
AL var först ut redan på 90-talet med en provserie (jag tror det var ca 5000 flaskor) flaskor som hyrdes ut till kunderna vilket var ett krav från myndigheterna för att man skulle kunna hålla koll på dom vid ett ev. återkallande, för några år sedan upphävdes interimgodkännandet och blev permanent, i o med detta fick kunderna köpa sina flaskor precis som med metallflaskor, AL-flaskorna är blå till färgen
AGA introducerade en serie motsvarande flaskor för några år sedan, dom är grå till färgen
AGA- o AL-flaskorna kostar mer än en stålflaska och innehåller ett kg mindre gasol (PK10 resp PC10), dom är inte utbytbara mot varandra och man måste således hitta rätt återförsäljare när dom ska bytas
det finns nackdelar med kompositflaskor jämfört med stålflaskor, en nackdel är att kompositmaterialet leder värme sämre än stål vilket innebär att förångningskapaciteten är sämre vid kyla, kanske inte något som har så stor betydelse för en husbilsägare men skillnaden finns där trots att många inte anser det
en annan nackdel är att flaskorna med tiden åldras och möjligheten att se gasolnivån försämras, jag har i o för sig inte sett någon flaska där man inte kunnat skönja nivån genom att vicka på flaskan men sämre blir den i alla fall med åren

ett tips för den som har stålflaskor och vill veta hur mycket som är kvar är att känna med handen på utsidan av flaskan, med lite erfarenhet kan man åtminstone på en decimeter avgöra var gasolnivån är tack vare att gasolen är kallare i vätskefasen än i gasfasen när en förbrukare är inkopplad, kondens på flaskans utsida kan också indikera hur hög nivån är

en rekomendation är, om man har en 10kg flaska från AL, att se till att flaskan är av den nya reviderade typen med en hel omslutande "korg", dvs bärhandtagets blåa del ska vara förbundet med den nedre blåa delen, på de tidigare varianterna av AL-flaskorna kunde överdelen lossna från själva tuben (den var endast limmad) och det finns återförsäljare som vägrar byta in defekta flaskor

för något år sedan introducerade BP en Europaflaska som ska kunna bytas i hela Europa, problemet med denna för oss svenskar är att det mig veterligt inte finns någon återförsäljare för BP av denna flasktyp i Sverige, men på kontinenten finns det säkert många

ur ett europeiskt perspektiv är kompositflaskor inget nytt, i Frankrike och Spanien där hushållsgasol är mycket vanligt finns det många leverantörer som erbjuder sina kunder kompositflaskor, problemet är ju för oss resande att variantfloran är så stor i de länderr vi vill besöka

jag har valt att ha två tyska stålflaskor som jag får fyllda av en lokal flaskfyllare här hemma i Sverige, och i de flesta länder som jag besöker kan jag byta dessa vid behov

det här inlägget blev långt men jag hoppas att svaret är tillräckligt uttömmande, annars får ni ju fråga, jag tar rast här
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Hymeranders...
du har rätt till rast.... en dubbel sådan..

Tack för ditt uttömmande svar.... underbart.

Mvh
Dag S
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

Några nya synpunkter på detta intressanta ämne:

Lägsta vikt på flaskor i förhållande till kapacitet tycks de tyska aluminiumflaskorna ha, ca 5kg för 11kg gas. Vi har två sådana som vi kan fylla här i Sverige eller byta i Tyskland. Plastflaskorna, eller kopositflaskorna, har en högre vikt per kilo gas.

Dessa flaskor är kopplade via en Truma Duomatic Plus som automatiskt kopplar om från tom till fylld flaska och visar när detta har skett via ett instrument i bilen.. Fungerar utmärkt.

Idén att ha genomskinlig flaska eller någon mackapär på flaskan som visar gasnivån förefaller lite jobbig eftersom det innebär en hel del kikande i gasolkofferten. Dessutom blir det antagligen en hel del omkopplande mellan flaskor när gasen börjar ta slut och man vill vara säker på att inte vakna i en kall bil. Sedan koppla tillbaka för att använda den sista slatten vid annat tillfälle.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Finns det gasol kvar ..? Uppfinnare sökes.

En kort fundering! Om jag vet vad tomflaskan väger, är det inte bara att väga flaskan på en badrumsvåg för att få veta hur många Kg gas det finns kvar?:wideeyed:
 
Toppen