• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 795

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Nu är jag Garmin nörd och jag gillar Garmin skarpt... Klart du skall ha en Garmin ! ;)
Men jag hade nog satsat på 895 istället för 795, den har bättre upplösning och betydligt bättre skärm, ja den kostar mer, men är värd dom extra pengarna, anser jag då. Jag kör idag med en 890 men skall testa 1095 i sommar. Jag har också laddat ner alla waypoints från Husbilsklubben i min GPS plus en massa andra waypoints jag kommit över, har väldigt stor nytta av detta när vi är ute. Använder det i kombination med att frugan sitter bredvid och googlar osv.

Angående strömmatningen som flera skriver om, man skall absolut använda medföljande fäste, USB kontakten som sitter i sidan av GPS:en är inte till för kontinuerlig strömmatning, den är rätt på kretskortet, plus att man kan inte få maximal belysning om man ström matar via den.

Lägger upp en bild hur jag gjort fästet i vår helintegrerade, skruvat fast fästet på en plexiglasskiva som jag satt i mitten. Efter att dom första bilderna togs har jag dragit om strömmen så nu ligger det bakom radion och är helt dolt.
Mycket smart lösning! Kan du delge oss ungefärliga mått på plexiglas skivan? Gissar att den fungerar lika bra stående också.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Mycket smart lösning! Kan du delge oss ungefärliga mått på plexiglas skivan? Gissar att den fungerar lika bra stående också.
Är inte i närheten av bilen så jag kan mäta, men skivan är i storlek som en reklamisskrapa. Testade med det först faktiskt för att se hur det funkade, men dom är lite för tunna så det vibrerade lite mycket då.

Jag hade den ursprungligen stående och skruvade då GPS hållaren direkt i plexiskivan, men jag tyckte det skymde onödigt mycket framåt så jag ändrade till detta, som skymmer mindre och också är mycket snyggare och diskretare.
 

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Är inte i närheten av bilen så jag kan mäta, men skivan är i storlek som en reklamisskrapa. Testade med det först faktiskt för att se hur det funkade, men dom är lite för tunna så det vibrerade lite mycket då.

Jag hade den ursprungligen stående och skruvade då GPS hållaren direkt i plexiskivan, men jag tyckte det skymde onödigt mycket framåt så jag ändrade till detta, som skymmer mindre och också är mycket snyggare och diskretare.
Varit nere på Biltema och köpte denna plus bågfil för att såga till en bra "isskrapa". Tack för din input!
 

Bilagor

  • 20230510_174855_small.jpg
    20230510_174855_small.jpg
    2,1 MB · Visningar: 40

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Varit nere på Biltema och köpte denna plus bågfil för att såga till en bra "isskrapa". Tack för din input!
Gjorde lite större än isskrapa, sågat och borrat. I nästa vecka skall GPS monteras på den. Tack curriepm för ditt smarta tips!
 

Bilagor

  • 20230514_153955_small.jpg
    20230514_153955_small.jpg
    1,9 MB · Visningar: 34
Toppen