• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 795

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag en äldre modell, en Camper 760, jag monterade den uppe på instr.brädan i originalfästet samt matar den på egen kabel från bobatteriet, den stänger aldrig av sig själv, har en brytare för all media ifall jag vill stänga av den, eller bara klicka ur den ur fästet så stänger den av sig.
Min behöver även den medföljade "cigg.proppen" i den sitter TMC-mottagaren ifall man vill få in trafikmeddelanden i min.

2014-06-10 11.39.59.jpg2014-06-11 15.19.01.jpg
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Började med 890 men testade 1090 som passade oss bra så den kör vi med i hela Europa och är nöjda!
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Har kört under 12 års tid med husbil i Europa flera 10000 mil bland annat 21 gånger till Spanien. Jag har haft nästan alla navigatorer men nu har vi Ipad med 128 Gb minne. Har installerat Copilot Gps,Igo navigation,TomTom Go och ViaMichelin karta. Fördelen är att Ipaden kan man använda till annat än navigation ,Ipaden är helt överlägsen som navigator. Att mata in mått på husbilen fungerar inte praktiken,gäller endast huvudvägar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kör alltid med två oberoende GPS-system. Bilens inbyggda Blaupunkt och en iPad mini med Igo och Sygic Truck. När de är överens brukar det vara lugnt! Men har alltid fysiska aktuella kartor med, som jag noga studerar i förväg. Är nog lite kartnörd, men det har underlättat många gånger! :)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Samma här. Det ploppar upp trafikinformation - köper inte förslaget okritiskt - kör på den ena och planerar om på den andra. Den ena har trafikinformation i realtid och den andra via TMC/DAB+. Och plus kartor:)
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Har kört under 12 års tid med husbil i Europa flera 10000 mil bland annat 21 gånger till Spanien. Jag har haft nästan alla navigatorer men nu har vi Ipad med 128 Gb minne. Har installerat Copilot Gps,Igo navigation,TomTom Go och ViaMichelin karta. Fördelen är att Ipaden kan man använda till annat än navigation ,Ipaden är helt överlägsen som navigator. Att mata in mått på husbilen fungerar inte praktiken,gäller endast huvudvägar.
Tack snälla för input. Ha en trevlig vår och sommar
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Kör alltid med två oberoende GPS-system. Bilens inbyggda Blaupunkt och en iPad mini med Igo och Sygic Truck. När de är överens brukar det vara lugnt! Men har alltid fysiska aktuella kartor med, som jag noga studerar i förväg. Är nog lite kartnörd, men det har underlättat många gånger! :)
Tack snälla för input ha en trevlig vår och sommar
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Hej!
Vi köpte en 795 för några månader sedan och har förra veckan använt den på vår resa ner till Holland och tilbaks. Har även TomToms app
och den inbyggda navigatorn i husbilens bilstereo, Pioneer AvicZ1000.
De kompletterar varandra faktiskt, jag kör 795:an som bas, men de andra är bättre på vissa saker i vissa situationer, ibland visar inte Garmin vägskyltarna/filbytesskyltarna lika bra som någon av de andra.
Ibland är körfältsledningen bättre på någon av de andra.

I Garmin har jag inte lyckats visa klockslag när man kommer fram/sträcka kvar/tid kvar samtidigt på skärmen. Det kan Pioneeren visa.
Å andra sidan har Garmin en suverän funktion som heter "Framför" då ser man hur långt det är till närmsta Bensinmack/Camping/Rastplats på skärmen medans man kör. Väldigt praktiskt just om man kör i Europa och bara kör lite spontant.
Avgörandet att det blev Garmins och Inte TomToms campingnavigatorer är att det i nyare TomTom inte går att läsa in egna filer med POI:s, tex just Husbilsklubbens utmärkta databas.

Annars kan jag nog tycka att en så ny Navigator känns lite seg, få upp sökresultat, läsa in rutten, byta visning osv känns mycket mer rappt i telefonen.
Samma sak med en rutt, jag hade lagt in hela vår tänkta rutt med stopp och allt, men det blev seegt när den skulle läsas in efter ett stopp
eller om man skulle in och editera.

Trafikinformationen vid vägarbeten och köbildning osv kan också skilja sig åt, ibland varnade Garmin för stopp som inte fanns, ibland varnade inte TomTom för köer som fanns osv.
Riktigt störigt är att Garmin helst vill ha sin egna usb-ciggplugg för strömförsörjning, mitt cigguttag tapapr späningen så fort jag slår av tändningen, och GPS:en startar om. Jag har USB-uttag med spänning hela tiden och de kan driva GPS:en fullt ut en stund, men helt plötsligt efter kanske 2 timmar så går skämen ner i väldigt låg ljusstyrka och ett meddelande om att man behöver orginalladdaren dyker upp.

Det låter bra i reklamen för 795 om "Flygbilder" på platsen man skall komma fram till, det funkar, men nja, inget jag har använt mig av egentligen alls.
Skärmen kan kännas lite väl pixlig/dålig upplösning för att vara 2023. Samma med gränssnittet, känns inte helt up to date.
Tror TomTom CamperMax har högre upplösning, men tyvärr ingen erfarenhet mer än specifikationerna.

795 Är inget dåligt köp, jag hade nog satsat på samma ändå om jag stod utan gps nu.. Men hade TomTom Canmper MAx haft möjlighet för egna POIS-filer så hade jag valt den.

mvh
Richard
Tack snälla för svar ha en trevlig vår och sommar
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Hej!
Vi funderar på att köpa en GPS av märket Garmin Camper 795
Skulle bli tacksam om någon som har en kan dela med sig av erfarenheter.
Vad är plus och minus?
Vi vill ha en GPS för att kunna åka andra mindre vägar och slippa stora vägar. Lugnare tempo och fina omgivningar.
Då vi har en ganska stor husbil,
L=7,40 m, H=3,10 m, B=2,35 m
Så vill man inte hamna på fel väg.
Vi drömmer om att eventuellt åka en tur i Europa, så då behöver man kunna lita på GPS:en
Så ge oss lite input ni som vet
Med vänlig hälsning
Anita och Lennart Wanhainen
Perfekt man lägger in måtten på husbilen så varnar den om viadukt är för låg ex räddade oss vid en för låg viadukt
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Frågor till Er som har köpt och använt någon av Garmin Camper 795, 895, 1095.
- har ni nytta av funktionen med bilder/foton från Campingar, Ställplatser etc?
- just detta med bilder är, vad jag förstår, skillnaden mellan Garmin Camper xx5 och föregångarna xx0, funderar på om det i så fall är värt det högre priset?
//Jan
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag köpte 795 just för jag tyckte den funktionen lät så bra på pappret. Har egentligen inte använt det en gång, för dålig upplösning på bilderna och för dålig upplösning på skärmen för att bli annat än en gimmick. Så känner jag iaf. Lite samma sak med väderradar, osv inga funktioner jag använt öht. En funktion däremot som känns bra som jag itne vet om det finns på de äldre är "Framför" där man kan ställa in tre kategorier som visas på skärmen tex, Camping, Bensinmack, Rastplats. Så ser man hela tiden hur långt det är till närmaste.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Nu är jag Garmin nörd och jag gillar Garmin skarpt... Klart du skall ha en Garmin ! ;)
Men jag hade nog satsat på 895 istället för 795, den har bättre upplösning och betydligt bättre skärm, ja den kostar mer, men är värd dom extra pengarna, anser jag då. Jag kör idag med en 890 men skall testa 1095 i sommar. Jag har också laddat ner alla waypoints från Husbilsklubben i min GPS plus en massa andra waypoints jag kommit över, har väldigt stor nytta av detta när vi är ute. Använder det i kombination med att frugan sitter bredvid och googlar osv.

Angående strömmatningen som flera skriver om, man skall absolut använda medföljande fäste, USB kontakten som sitter i sidan av GPS:en är inte till för kontinuerlig strömmatning, den är rätt på kretskortet, plus att man kan inte få maximal belysning om man ström matar via den.

Lägger upp en bild hur jag gjort fästet i vår helintegrerade, skruvat fast fästet på en plexiglasskiva som jag satt i mitten. Efter att dom första bilderna togs har jag dragit om strömmen så nu ligger det bakom radion och är helt dolt.
 

Bilagor

  • 20220923_110837952_iOS.jpg
    20220923_110837952_iOS.jpg
    1,8 MB · Visningar: 132
  • 20220923_134842800_iOS.jpg
    20220923_134842800_iOS.jpg
    1,7 MB · Visningar: 132
  • 1683661048796.jpeg
    1683661048796.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 132

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Smart lösning! Visste inte att det gick att sätta Fiats hållare på det sättet du gjort. Måste testa. Lägg gärna ut bilder på hur du gjort med strömkabeln, jag på samma sätt som du har på bilderna och är ständigt irriterad när jag ser kablaget…
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Smart lösning! Visste inte att det gick att sätta Fiats hållare på det sättet du gjort. Måste testa. Lägg gärna ut bilder på hur du gjort med strömkabeln, jag på samma sätt som du har på bilderna och är ständigt irriterad när jag ser kablaget…
Sorry, har tyvärr inga bilder från den monteringen. Men jag har tagit 12V över tändningen bakom radion och satt ett cigguttag (hona) som jag helt enkelt kopplat in den på, så allt med GPS:en fortfarande är original, tänker på trafikuppdateringar osv. Det säkrade jag upp med buntband så jag inte riskerar att det skakar loss eller liknande.
 
Toppen